Dålig andedräkt

Aningsfull

Trådstartare
På senare tid har jag börjat tycka att min valp luktar illa ur munnen. Ingen stark lukt, men den finns där. Jag har kollat igenom munnen och så vitt jag kan se så är hon väldigt fin i munnen med vita tänder och fint tandkött.
Kan dålig andedräkt hänga ihop med att valpen får nya tänder? Bara en tanke som slog mig eftersom hon är i den åldern nu.
Vad kan dålig andedräkt bero på? (Säkerligen en hel massa saker, men de vanligaste orsakerna)

Hon äter normalt och tuggar på allt (som alla andra valpar :D ) så hon verkar inte ha några märkbara besvär (tänkte på om det kunde vara nån infektion i munnen).
 
Selma luktade också lite illa i munnen förut, när hon bytte tänder. Brukar du borsta tänderna på valpen? Vi började göra det på Selma och det blev bättre på en gång. Tror det var matrester som satt mellan de mjölktänderna och de nya. Fast om det ser väldigt rent ut och inte sitter några matrester på tänderna så kanske det inte hjälper att borsta. :confused: Du kan ju prova.
 
På min vuxna hund är det ett säkert tecken på att hon har ätit något korkat, som inom ett dygn kommer att komma upp samma väg som det åkte ner.... :crazy: Men det är som sagt den vuxna vovven, det.
 
Jag har aldrig borstat tänderna på henne än så länge men jag har börjat fundera på det nu för att se om det blir någon skillnad.
Men var hittar man en nog liten tandborste för en dvärgpinschervalp? :D
 
Vi har en vanlig liten barntandborste. Fast min hund har ju ganska stor mun. :D Vet inte hur liten din hund är men det borde ju gå..
 
Till våran papillon valp har vi en liten tandborste med flygplan på ... jätte gullig, en sån vanlig som man typ köper på vivo.
 
Oj! Vilken liten plutt :) Men får du in ett finger i munnen på henne så borde det gå med en liten tandborste..
 
Min hund luktade illa ur munnen när hon åt torrfoder. Så snart som vi slutade med detta, började hon lukta gott igen.
 
Kolla halsmandlarna också. Infekterade sådana luktar inte gott.
Men det kanske inte är ett vanligt fenomen hos dvärgpincher.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 427
Hundhälsa Bruce har dålig andedräkt, och har alltid haft. Minns redan första veckorna då vi fick hem honom som liten valp att jag reagerade på...
Svar
7
· Visningar
2 043
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 761
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp