Dålig andedräkt?

Sv: Dålig andedräkt?

Är det en vuxen katt kan man behöva gå till veterinären för att ta bort tandsten. Det kan också vara en inflammation i tandköttet, mat som fastnat, problem i halsen eller magen. Det kan bero på vilken sorts foder katten får. Sen luktar ju inte katter rosor i munnen, så det gäller att fastställa huruvida det är normal kattandedräkt, eller något fel. Men troligtvis är det tandsten.

Titta på tänderna och tandköttet, om du får det för katten. Är tandköttet rött, finns det gulbrun beläggning på tänderna? Ser du något uppenbart fel?

Hon är född i februari så hon är inte så gammal. Tänderna ser fina ut och likaså tandköttet. Hon får ett lite dyrare foder som bara går att köpa på djuraffärerna och hon till synes bra i magen så det är därför jag undrar. Hon har rätt kraftig, dålig andedräkt! Ligger hon i fotändan av sängen och gäspar så känner man lukten upp till huvudkudden :crazy:

Då vet jag inte riktigt vad det är. Mår katten bra i övrigt är det ingen panik, men jag skulle låta en veterinär ta en titt för säkerhets skull. Kanske har hon haft problem med tandbytet.

Man kan pröva lära sin katt stå ut med tandborstning för att förebygga tandsten och dålig andedräkt, men det är som sagt för att minska uppkomsten av såna problem.

Jadå hon är pigg så energin räcker till minst 10 katter till :D Får väl lära henne borsta tänderna då och blir det värre får hon besöka farbror veterinär

Det är rätt svårt att bota dålig andedräkt hos katter, men eftersom ingenting är omöjligt så borde det gå! Lär katten borsta tänder, eller så hjälper du den med det varje kväll?

Vet inte om det finns en sådan motsvarighet för katter, men köp en slags "tuggpinne" som tar bort allt möjligt från tänderna.

Alltså jag hoppas att TS har fått hjälp då tråden är från 2006, oavsett så kan även dålig andedräkt bero på halsproblem alltså i tonsillerna.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 266
Senast: Tiger tok
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan... 2
Svar
32
· Visningar
1 386
Senast: Stinaxkatt
·
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 184
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?