Dålig rygg - vad är realistiskt?

alazzi

Trådstartare
Dvs kan jag någonsin fövänta mig smärtfrihet med rätt träning/behandling? Så länge som jag red regelbundet så höll sig ryggen någorlunda ok men nu har ryggen verkligen börjat krångla. För att stärka ryggen kör jag styrketräning på ett gym 2-3 ggr vecka. Jag promenerar med hunden men det går sämre och sämre. Ryggen gör ont jämt. Och det blir ju en ond cirkel. På jobbet har jag en del tunga lyft så det sliter ju också på ryggen. Spikmatta lindrar en del. Jag varken kan eller vill äta värktabletter dagligen, magen pajar efter ett tag. Jag har inte varit hos någon läkare för ryggen ännu, misstänker att man inte kan göra så mycket? Hjälp...?
 
Man kan göra jättemycket med ryggar, särskilt om det mest är mjukdelar som krånglar. En bra början är att gå till en duktig sjukgymnast eller naprapat som kan kolla om du till exempel snedbelastar eller har spänningar som behöver lossas. Styrketräning är bra, men du kan också behöva träna rörlighet genom övningar och stretching.
 
Vad man kan förvänta sig beror ju på vad problemet är.
Läkare och sjukgymnast är väl en bra början så du vet vad problemet är och kan få hjälp att hitta rätt övningar för just dina besvär.
 
Utöver läkare, sjukgymnast och kiropraktor som möjlig hjälp kanske du får fundera över vad du gör som gör dig dålig. Tål du de tunga lyften på jobbet?
Styrketränar du rätt eller styrketränar du fram problem?
 
Nr 1 måste väl vara en rejäl undersökning som visar vad det är som orsakar smärta och därifrån komma till vad som kan lindra?

Som @tuaphua skriver så måste du veta vad du ska träna så du verkligen stärker, istället för att förvärra.

Beträffande lyft - man kan lyfta bra och man kan lyfta fel och skada sig. Vet du hur du ska lyfta?
 
Jag lyfter fel, tyvärr. Eftersom det är svårt att lyfta rätt. Man måste ofta luta sig framåt för att komma åt och det är knasiga vinklar ofta. Jag försöker ta hjälp av kollegor men ibland finns det ingen i närheten att jaga tag i.
 
Nr 1 måste väl vara en rejäl undersökning som visar vad det är som orsakar smärta och därifrån komma till vad som kan lindra?

Som @tuaphua skriver så måste du veta vad du ska träna så du verkligen stärker, istället för att förvärra.

Beträffande lyft - man kan lyfta bra och man kan lyfta fel och skada sig. Vet du hur du ska lyfta?

Min sambo är Kiro och fick nog av att behandla sin son som sen tränar tillbaks ryggproblem genom fel träning.
Han har försökt prata med sonen om det. Men njäää..
Sist de var här fick han istället 1,5 h undervisning i biomekanik genom prat, bilder i böcker, läsa och sen göra övningar 1 h och känna efter.
Nu gick det nog hem att han tränat fel. Trots att han fått program av PT.

Hur man rör sig både i träning och annars är enormt viktigt.

Har man ångest tex brukar man andas mycket sämre och få låsningar av det.
Andningen är enormt viktig!
 
Utöver läkare, sjukgymnast och kiropraktor som möjlig hjälp kanske du får fundera över vad du gör som gör dig dålig. Tål du de tunga lyften på jobbet?
Styrketränar du rätt eller styrketränar du fram problem?

På gymmet sa jag att jag behövde ryggövningar. Nu kör jag ett program med 7 olika maskiner som tränar olika muskelgrupper.
 
Men nu har jag haft semester i 3 veckor och ryggen är riktigt dålig så det beror inte enbart på jobbet heller. Har inte tränat något heller utan jag har varit på resa.
 
Det känns "futtigt" att boka en läkartid pga av ryggen..."Alla" har ju ont i ryggen känns det som. Och vad ska läkaren göra? Konstatera ryggont, och sen?
 
Det känns "futtigt" att boka en läkartid pga av ryggen..."Alla" har ju ont i ryggen känns det som. Och vad ska läkaren göra? Konstatera ryggont, och sen?
Jösses - din tilltro till läkarvetenskapen är inte speciellt stor?

Ryggen är ju i princip halva bålen. En läkare kan antagligen avgöra om det är muskulärt, kotor, diskar eller annat. Vilka övningar du ska göra beror ju helt på vad det är som är fel.

Att bara slumpmässigt göra "ryggövningar" verkar inte så klokt? Hur vet du vilka ryggövningar som är bra för din typ av skada?? Vet du vilka ryggövningar som förvärrar din skada??
 
Min sambo är Kiro och fick nog av att behandla sin son som sen tränar tillbaks ryggproblem genom fel träning.
Han har försökt prata med sonen om det. Men njäää..
Sist de var här fick han istället 1,5 h undervisning i biomekanik genom prat, bilder i böcker, läsa och sen göra övningar 1 h och känna efter.
Nu gick det nog hem att han tränat fel. Trots att han fått program av PT.

Hur man rör sig både i träning och annars är enormt viktigt.

Har man ångest tex brukar man andas mycket sämre och få låsningar av det.
Andningen är enormt viktig!
Det är viktigt som du säger att träna rätt .Har fått ett program av min sjukgymnast och även fast jag har skitont när jag går på gymmet så blir det inte värre då jag tränar .Även fast jag har ont då jag går där ifrån känns det skönt på något vis !
 
Jösses - din tilltro till läkarvetenskapen är inte speciellt stor?

Ryggen är ju i princip halva bålen. En läkare kan antagligen avgöra om det är muskulärt, kotor, diskar eller annat. Vilka övningar du ska göra beror ju helt på vad det är som är fel.

Att bara slumpmässigt göra "ryggövningar" verkar inte så klokt? Hur vet du vilka ryggövningar som är bra för din typ av skada?? Vet du vilka ryggövningar som förvärrar din skada??
Håller helt med .Försök komma till en ortoped som vet vad hen håller på med och få en riktig undersökning så man får reda på grundproblemet och kan utgå därifrån även en bra sjukgymnast kan utföra undersökningen .Det gjorde hon jag gick till tog 2,5 timmar för att bli riktigt undersökt enligt kostens alla regler och när jag kom till ortopeden gjorde han samma undersökning som henne .och dom kom fram till samma sak !
 
Det känns "futtigt" att boka en läkartid pga av ryggen..."Alla" har ju ont i ryggen känns det som. Och vad ska läkaren göra? Konstatera ryggont, och sen?
Hur skall någon annan (läkare osv) kunna ta dig på allvar om du inte ens själv kan göra det?
Jag tränar hela kroppen. Armar, ben, rygg och buk. Olika muskelgrupper i varje maskin.
Fast det där säger inte ett smack om hur du tränar för att göra det bättre för din rygg. Olika skador/problem kräver olika lösningar.

Börja med en tripp till VC samt kontakt med en sjukgymnast. Om du tror det är arbetsrelaterat kontaktar du företagshälsan.
 
Det känns "futtigt" att boka en läkartid pga av ryggen..."Alla" har ju ont i ryggen känns det som. Och vad ska läkaren göra? Konstatera ryggont, och sen?

Ptja som ryggskadad så kan jag tala om att det görs avsevärt mer än att konstatera det uppenbara och att veta varför man har ont är en förutsättning för att kunna träna rätt och därmed förbättra sina chanser att minska på smärtan.
 
Tillägg; vissa övningar för exempelvis axlar innebär för stor påfrestning för min rygg och alltså har jag fått hjälp med att anpassa vanliga övningar så de funkar för mig, så det är inte enbart övningar för specifikt ryggen som man bör vara nog med..
 
Hur skall någon annan (läkare osv) kunna ta dig på allvar om du inte ens själv kan göra det?

Fast det där säger inte ett smack om hur du tränar för att göra det bättre för din rygg. Olika skador/problem kräver olika lösningar.

Börja med en tripp till VC samt kontakt med en sjukgymnast. Om du tror det är arbetsrelaterat kontaktar du företagshälsan.

Jag har svårt att söka hjälp. Tycker att det inte är så farligt, andra behöver läkarens tid bättre. Det dröjde ett halvår av panikångest innan (med Bukes hjälp) jag sökte hjälp för min depression.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 373
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 124
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp