Dålig rygg - vad är realistiskt?

Om du har ont i ryggen har du all rätt i världen att gå till läkare, och det är så klart bättre för alla - dig själv, läkaren och samhället - att göra det så snart som möjligt så att det inte blir värre och värre. Ibland kan en väldigt liten åtgärd ge väldigt stort positivt utslag också. För egen del har jag flera gånger gått till sjukgymnast eller naprapat med nacke, axlar och ländrygg som varit spända och gjort jätteont, och fått god lindring redan efter första besöket, och sedan gått på något eller några återbesök bara.

Om det känns "för stort" att gå till läkare, boka åtminstone in dig hos sjukgymnast. Hen bör kunna ge dig råd om du ska fortsätta till läkare eller om det räcker med det som hen kan hjälpa dig med. Sen bor du ju i Tyskland, för sjutton. Har för mig att jag läst att det är det land där folk går allra mest till läkaren i hela världen. Så jag har svårt att tro att de tycker att du slösar med deras tid! :p

Så se till att få det där kollat nu, du är värd det! :up:
 
Såklart du kan bli bättre i ryggen!! Du ska självklart söka hjälp. Jag har en bindvävssjukdom som gör att jag lätt får diskbråck i ländryggen och jag har med hjälp av rätt sorts träning blivit näst intill smärtfri. Det är helt fantastiskt vad rätt sorts träning kan göra, men det måste ske med hjälp av en duktig person som vet vad hen sysslar med.
Styrketräning är oerhört verksamt när det gäller att arbeta bort smärta i rörelseapparaten.
 
Jag lyfter fel, tyvärr. Eftersom det är svårt att lyfta rätt. Man måste ofta luta sig framåt för att komma åt och det är knasiga vinklar ofta. Jag försöker ta hjälp av kollegor men ibland finns det ingen i närheten att jaga tag i.
Ta upp problemen med lyften med din chef om du inte får gehör kontakta ditt skyddsombud. Det är inte en hållbar situation.
 
Om du har ont i ryggen har du all rätt i världen att gå till läkare, och det är så klart bättre för alla - dig själv, läkaren och samhället - att göra det så snart som möjligt så att det inte blir värre och värre. Ibland kan en väldigt liten åtgärd ge väldigt stort positivt utslag också. För egen del har jag flera gånger gått till sjukgymnast eller naprapat med nacke, axlar och ländrygg som varit spända och gjort jätteont, och fått god lindring redan efter första besöket, och sedan gått på något eller några återbesök bara.

Om det känns "för stort" att gå till läkare, boka åtminstone in dig hos sjukgymnast. Hen bör kunna ge dig råd om du ska fortsätta till läkare eller om det räcker med det som hen kan hjälpa dig med. Sen bor du ju i Tyskland, för sjutton. Har för mig att jag läst att det är det land där folk går allra mest till läkaren i hela världen. Så jag har svårt att tro att de tycker att du slösar med deras tid! :p

Så se till att få det där kollat nu, du är värd det! :up:

På min arbetsplats måste vi ha läkarintyg från dag ett. Och det är nog vanligt att man måste ha läkarintyg redan efter 1-2 dagar. Snacka om att det känns som slöseri med tid att behöva ha ett intyg från dag ett. Sådana regler drar upp stitisken på hur ofta tyskarna bsöker läkare.

Min husläkarmottagning har semesterstängt någa veckor till, men så snart mottagningen är öppen igen ska jag ringa. Lovar!!! Så här vill jag inte ha det.
 
Bra att du tänker gå till läkaren!

En kompis som är dansare lärde mig en stretch som är enkel och bra och som jag inte tror kan göra någon skada. Det är att helt enkelt luta sig framåt med raka ben och försöka så gott man kan att sätta fingrarna, och så småningom handflatorna i marken. Man ska hålla positionen i ett par minuter, man kan t ex göra det medan man lyssnar på en låt. Och så är det viktigt att andas långa lugna andetag, och fokusera på att andas ut ordentligt. Om det stramar så mycket på baksidan av låren att man inte känner att man får någon stretch i ryggen så kan man fuska och böja knäna lite. :D
 
Bra att du tänker gå till läkaren!

En kompis som är dansare lärde mig en stretch som är enkel och bra och som jag inte tror kan göra någon skada. Det är att helt enkelt luta sig framåt med raka ben och försöka så gott man kan att sätta fingrarna, och så småningom handflatorna i marken. Man ska hålla positionen i ett par minuter, man kan t ex göra det medan man lyssnar på en låt. Och så är det viktigt att andas långa lugna andetag, och fokusera på att andas ut ordentligt. Om det stramar så mycket på baksidan av låren att man inte känner att man får någon stretch i ryggen så kan man fuska och böja knäna lite. :D

Bäst är nog att bara gå till läkaren.
Det finns rätt många som inte bör stretcha.
Träning brukar vara bättre. Men då rätt sorts efter individ.
 
Bra att du tänker gå till läkaren!

En kompis som är dansare lärde mig en stretch som är enkel och bra och som jag inte tror kan göra någon skada. Det är att helt enkelt luta sig framåt med raka ben och försöka så gott man kan att sätta fingrarna, och så småningom handflatorna i marken. Man ska hålla positionen i ett par minuter, man kan t ex göra det medan man lyssnar på en låt. Och så är det viktigt att andas långa lugna andetag, och fokusera på att andas ut ordentligt. Om det stramar så mycket på baksidan av låren att man inte känner att man får någon stretch i ryggen så kan man fuska och böja knäna lite. :D

Jag som är dansare skulle rekommendera att alltid ha knäna lätt böjda vid denna övning, och sedan när man kan stå med handflatorna i golvet kan man räta ut knäna.

Och sedan, när stretchen ska avslutas, är det enligt mina danslärare superviktigt att böja lätt på knäna och sakta rulla upp, kota för kota. Nacken och huvudet sist, böjda knän hela vägen upp!
 
Det känns "futtigt" att boka en läkartid pga av ryggen..."Alla" har ju ont i ryggen känns det som. Och vad ska läkaren göra? Konstatera ryggont, och sen?

Det kan ju vara olika traditioner i olika länder.

Men generellt sett: onda ryggar hanteras bättre av fysioterapeuter än av läkare, fram tills du kommer dithän att en ortoped behöver säga sitt.
Håller faktiskt med (utifrån perspektivet primärvårdsläkare) att läkaren inte kan göra mycket mer än att konstatera ryggont.
Och möjligen skicka remiss till rätt instans, om remiss behövs.
 
Jag har en form av reumatism i ryggen och har kronisk värk sen 1998.
I början ignorerade jag värken i tron om att det skulle gå över. Sen började jag träna på gym, precis som du bad jag där om hjälp för att stärka min rygg. Det förvärrade smärtan och jag blev sjukskriven och skickades till företagshälsovården. Utredning gjordes med bla röntgen. På röntgen kunde de se att jag hade börjat få pålagringar mellan ryggkotorna. Jag fick permanent sjukskrivning på heltid!! (Det kunde man få då)
Genom åren har jag gått hos många sjukgymnaster, bassängträning, kiro, läkare, fått specialmadrass mm. Många träningsmoment har retat inflammationerna mer och förvärrat, vissa har hjälpt.
I dag har jag långsamt kommit fram till vad som funkar och inte funkar för min rygg och jag kan i perioder jobba halvtid.
Så exprimentera inte själv och låt ingen gymsnubbe säga vad som är bra för ryggen utan att först ha tagit reda på varför det smärtar. Gå till läkare.

Krya på dig!
 
Jag har en form av reumatism i ryggen och har kronisk värk sen 1998.
I början ignorerade jag värken i tron om att det skulle gå över. Sen började jag träna på gym, precis som du bad jag där om hjälp för att stärka min rygg. Det förvärrade smärtan och jag blev sjukskriven och skickades till företagshälsovården. Utredning gjordes med bla röntgen. På röntgen kunde de se att jag hade börjat få pålagringar mellan ryggkotorna. Jag fick permanent sjukskrivning på heltid!! (Det kunde man få då)
Genom åren har jag gått hos många sjukgymnaster, bassängträning, kiro, läkare, fått specialmadrass mm. Många träningsmoment har retat inflammationerna mer och förvärrat, vissa har hjälpt.
I dag har jag långsamt kommit fram till vad som funkar och inte funkar för min rygg och jag kan i perioder jobba halvtid.
Så exprimentera inte själv och låt ingen gymsnubbe säga vad som är bra för ryggen utan att först ha tagit reda på varför det smärtar. Gå till läkare.

Krya på dig!

Tack!

På torsdagar har gymmet ett "Ryggpass". Hitills så har jag inte vågat mig på några grupppass eftersom jag är så otränad. Och jag lovar, jag ska inte gå på ryggpasset heller innan jag har besökt sjukgymnast. Jag har börjat leta i närområdet efter vem jag kan gå till. Lite osäker på om jag kan beställa tid själv eller om jag måste ha remiss. Och det närmaste stället verkar mer inriktat på "må bra" och inte sjukgymnastik.
 
Klart du får ont i ryggen om du har slutat träna det som ryggen mår bra av, samtidigt som du lyfter tungt i rygg-ovänliga kroppsställningar. Och med det sagt så är det ganska uppenbart vad du behöver göra, eller hur?
 
Jag har tyvärr inte råd längre att ha häst. Ensamstående och extremt lågavlönad mamma. Provred en annan häst för att bli medryttare. Blev avkastad och bröt handleden. Tappade sugen helt och vill inte rida andra hästar, ingen annan häst är ju i klass med den hästen som jag inte har längre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 373
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 793
Senast: tuaphua
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 123
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp