Dålig sits

isabellkaramell

Trådstartare
Jag rider nästan bara i hoppsadel på min foderhäst men jag är mer sugen på dressyren, dock känner jag mig som en nybörjare varje gång jag rider i dressyrsadeln. Skänklarna åker antingen bakåt eller framåt så jag tappar stigbyglarna, jag klämmer även med benen vilket leder till att jag skumpar som en idiot. Det går bättre när jag rider utan stigbyglar men såfort jag tar upp dem så får jag samma problem igen. Finns det några tips på övningar som man kan göra varje dag för att stärka sitsen ordentligt och för att vänja sig vid dressyrsadel?

Tacksam för svar 🤗
 
Rid för en bra tränare. Det är väldigt lätt att lägga sig till med olika sitsfel när man sitter och tränar själv.
 
@isabellkaramell Sadeln i sig, hur dess balans är, hur den ligger på hästen och hur bra den passar dig har oerhört stor betydelse för hur man sitter och rider i sadeln.

Är sadeln ”fel” för er kan du träna hur mycket som helst utan att det blir riktigt bra. Tyvärr. Och det är supersvårt att hitta rätt.
 
Jag rider nästan bara i hoppsadel på min foderhäst men jag är mer sugen på dressyren, dock känner jag mig som en nybörjare varje gång jag rider i dressyrsadeln. Skänklarna åker antingen bakåt eller framåt så jag tappar stigbyglarna, jag klämmer även med benen vilket leder till att jag skumpar som en idiot. Det går bättre när jag rider utan stigbyglar men såfort jag tar upp dem så får jag samma problem igen. Finns det några tips på övningar som man kan göra varje dag för att stärka sitsen ordentligt och för att vänja sig vid dressyrsadel?

Tacksam för svar 🤗
Prova i alla fall att rida i den flera gånger i rad, man verkar vänja sig. (det gör man väl inte om den är totalt fel för dig eller för hästen antar jag men om det bara känns konstig så..)
 
Om det funkar bättre utan stigbyglar så rid så ett tag, då kanske du vänjer dig vid att rida med "långa ben" :)
 
Jag rider nästan bara i hoppsadel på min foderhäst men jag är mer sugen på dressyren, dock känner jag mig som en nybörjare varje gång jag rider i dressyrsadeln. Skänklarna åker antingen bakåt eller framåt så jag tappar stigbyglarna, jag klämmer även med benen vilket leder till att jag skumpar som en idiot. Det går bättre när jag rider utan stigbyglar men såfort jag tar upp dem så får jag samma problem igen. Finns det några tips på övningar som man kan göra varje dag för att stärka sitsen ordentligt och för att vänja sig vid dressyrsadel?

Tacksam för svar 🤗

Måste du ha stigbyglarna då? Nu vet jag inte vilken sadel den är och som @Marvin skrev kan man flyttas i fel position i vissa sadlar. Men om du nu tycker att det funkar ok utan stigbyglar så rid utan, och se till att rida för tränare som kan se dig och ge konkret respons.

Det kan ju vara tvärtom också - att du fått ett falskt stöd av hoppsadeln och även om ridningen fungerar för dig så kanske det inte är den bästa positionen i den sadeln. Så därför känns det konstigt när du hamnar i en mer lodrät sits i dressyrsadeln då du är ovan, och du börjar knipa med knän och överskänklar.

Rid barbacka en del, det är ofta en skön variation för både ryttare och häst, och du får träna balansen utan att kunna knipa fast i någon sadel. :)
 
Jag rider nästan bara i hoppsadel på min foderhäst men jag är mer sugen på dressyren, dock känner jag mig som en nybörjare varje gång jag rider i dressyrsadeln. Skänklarna åker antingen bakåt eller framåt så jag tappar stigbyglarna, jag klämmer även med benen vilket leder till att jag skumpar som en idiot. Det går bättre när jag rider utan stigbyglar men såfort jag tar upp dem så får jag samma problem igen. Finns det några tips på övningar som man kan göra varje dag för att stärka sitsen ordentligt och för att vänja sig vid dressyrsadel?

Tacksam för svar 🤗

Många hoppryttare har för korta läder i dressyrsadeln. Har du provat att länga stigläderna?
 
Barbacka är bra för hållningen och balansen men för att ha bra sits i dressyrsadel så är steg 1 att ha en dressyrsadel som passar både häst och ryttare :).

Jag har haft flera dressyrsadlar i flera olika utföranden men har alltid suttit bättre i hoppsadeln. Tills jag hittade en som faktiskt passade mig ^_^, enda felet nu är bara att den inte är perfekt för hästen och i och med det inte är lika bra för mig heller.

Det i sadelväg som hjälpt min sits mest var att ha en lite mindre sits i sadeln. Hade länge 17.5" och 18" då jag trodde att det passade mig bättre då jag är överviktig, men 17" passar mina sittben bäst och ger klart bäst kontakt och balans. Så är inte bara knästöden som spelar in :)
 
Jag tycker faktiskt att det där med hur viktigt det är att sadeln passar en själv perfekt är väldigt överdrivet. Ligger sadeln bra på hästen så kan man träna sig till en väldigt bra sits oavsett om sadeln är optimal för en själv eller inte. Klart att det underlättar med en sadel som passar en perfekt, men många med en väldigt bra sits har fått den trots ridskolesadlar/andras sadlar, d v s sadlar de inte valt själva.
 
Jag tycker faktiskt att det där med hur viktigt det är att sadeln passar en själv perfekt är väldigt överdrivet. Ligger sadeln bra på hästen så kan man träna sig till en väldigt bra sits oavsett om sadeln är optimal för en själv eller inte. Klart att det underlättar med en sadel som passar en perfekt, men många med en väldigt bra sits har fått den trots ridskolesadlar/andras sadlar, d v s sadlar de inte valt själva.

Ok, intressant teori. Hur skulle resten av kroppen kunna förhålla sig till att bäcken ligger fel i sadeln och därmed styr både över- och underkropp? Därmed får du spänningar i bäcken som sedan påverkar resten av kroppen.
 
Ok, intressant teori. Hur skulle resten av kroppen kunna förhålla sig till att bäcken ligger fel i sadeln och därmed styr både över- och underkropp? Därmed får du spänningar i bäcken som sedan påverkar resten av kroppen.
Beror på hur fel den är? Tycker ändå det är ganska sällan som en ridskolesadel känns jättehemsk, eller man ens reflekterar över den mycket. Det händer mest om man inte riktigt får plats tycker jag, om de är för djupa, med för hög bakkant och anpassade för någon riktigt liten. Tror jag kommer på en dressyrsadel som många hatar och en vanlig.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 192
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 610
Fälttävlan Sitter och tittar på fälttävlan på Horse1 nu och har en del funderingar angående ryttarnas sits och hur de har tyglarna. Kan börja att...
Svar
14
· Visningar
2 440
Senast: Gabby_Ossi
·
G
Träning Hej! Har satt igång med ridning efter ganska långt uppehåll, och har kört privatlektioner ganska intensivt nu ett halvår ungefär. Känns...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp