Dåliga hovar

Prova att ge probihorse.
Min hovslagare som knappt tror på något tipsade om det när min ena hade lite trasiga hovar. Han hade sett skillnad i hovkvalitet på några andra hästar han skodde.
Min har fått nu och har fina hovar.
Ska prova. Tack för tipset :)
 
Tänkte nu prova "biotin 0,2" från Emin. Någon som har erfarenhet av detta?
Det är bortkastade pengar att ge en i övrigt frisk häst b-vitamin. Hästen tillverkar sitt behov av b-vitamin själv i tarmen så det du ger som tillskott kissar hästen bara ut. En häst som är så sjuk att hen inte kan tillverka sitt b-vitamin behov själv kan inte ta upp det oralt utan då behövs det i injektionsform.
Det du ska göra är att se till att mikro och makromineralbehoven är uppfyllda och att mineralerna är i balans jämtemot varandra. Det finns inga mirakelkurer, hästens behov måste uppfyllas för att hästen ska må tipp topp.
 
Min fick bättre hovar dels av hovslagarbyte(verkar inte vara ett alt för dig) samt att han får Vitafor solid mineraler. Skos är 6te vecka, han fick tidigare Hoof tillskott men gjorde ingen större skillnad. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 120
Senast: Tsaren
·
Hästvård Nu hoppas jag bilderna kommer med. Det är en 17årig korsningsponny. Rids på varierat underlag (dock inte riden de senaste 3 veckorna)...
Svar
10
· Visningar
1 206
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp