Dåliga mineralkvoter å järnöverskott

Tossa90

Trådstartare
Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer över behovet med ca 340 mg, typ dubbelt så mkt som han ska ha :/
som jag förstått det är det inte bra med för mkt järn. men vad är gränsen för för mkt? kan 340mg i överskott funka,?
någon som har koll?

sen

höets mineralinnehåll e svårt, kvoterna e för höga. :/ för mkt järn å mangan, men för lite kalcium, fosfor, koppar å zink.

skulle behöva ge 4 olika tillskott (selen, foderkrita, fosfor å en zink/kopparblandning) för å uppnå värdena å få ok kvoter :/.


måste man verkligen uppnå alla behov å kvoter?
 
Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer över behovet med ca 340 mg, typ dubbelt så mkt som han ska ha :/
som jag förstått det är det inte bra med för mkt järn. men vad är gränsen för för mkt? kan 340mg i överskott funka,?
någon som har koll?

sen

höets mineralinnehåll e svårt, kvoterna e för höga. :/ för mkt järn å mangan, men för lite kalcium, fosfor, koppar å zink.

skulle behöva ge 4 olika tillskott (selen, foderkrita, fosfor å en zink/kopparblandning) för å uppnå värdena å få ok kvoter :/.


måste man verkligen uppnå alla behov å kvoter?
Ja just mineralkvoterna är viktiga. Jag gör själv så att jag ger mineraler (som ligger högt i kalcium) och sen ger jag extra kalk, zink och koppar. Järnet ligger högt men det får vara så, balanserar upp övriga mot järnet.

Du kan ju se om du hittar något mineralfoder som passar någorlunda så kanske du inte behöver ge lika mkt av respektive tillskott.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 590
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
664
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 846
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp