Dåliga referenser?! Eller bara otur?

Såklart, ja det är samma.


Okej - jag förstår. Min tolkning av situationen är att den förra chefen fortfarande lever i tron att du inte klarade ditt jobb och att hon därför ger dig dåliga referenser. Du skriver att den förra chefen "Fick då till mig att hon ville flytta mig pga det då ingen annan hade det så. Hon hade tom möte kring detta med mig, om jag klarade mitt jobb."

Det är dock oklart varför hon vid ett tillfälle gav dig goda referenser om hon ändå inte var på arbetsplatsen då. Men nu är hon tillbaka på arbetsplatsen och verkar inte vilja ha dig tillbaka och det tolkar jag som att hon tycker att du inte är rätt person för jobbet.

Detta är så klart inte samma sak som att du är fel person på jobbet. Det kan räcka med att en person, en chef, har fått fel uppfattning om dig och att du därför inte är aktuell för tjänsten.

Mitt förslag - om du verkligen vill ha timvik på den tidigare arbetsplatsen - är att du förekommer med egna referenser t.ex. chef på nuvarande arbetsplats och arbetskamrater från din tidigare arbetsplats som du vet kan ge en korrekt och god bild av dig. Normalt ska man inte lämna dåliga referenser, men eftersom du redan är känd så tycker jag att du nästa gång förekommer situationen genom att kontakta rekryteraren för att meddela dina referenser och att du också berättar om den dåliga referensen, samt att du vill att dina egna referenser ska fungera som motvikt. Dock måste jag säga att jag har svårt att tro att en arbetsplats anställer någon som en chef inte vill arbeta tillsammans med.

Av det skälet skulle jag söka mig till andra arbetsplatser med andra chefer och då - under inga omständigheter - använda den gamla chefen som referens.
 
Okej - jag förstår. Min tolkning av situationen är att den förra chefen fortfarande lever i tron att du inte klarade ditt jobb och att hon därför ger dig dåliga referenser. Du skriver att den förra chefen "Fick då till mig att hon ville flytta mig pga det då ingen annan hade det så. Hon hade tom möte kring detta med mig, om jag klarade mitt jobb."

Det är dock oklart varför hon vid ett tillfälle gav dig goda referenser om hon ändå inte var på arbetsplatsen då. Men nu är hon tillbaka på arbetsplatsen och verkar inte vilja ha dig tillbaka och det tolkar jag som att hon tycker att du inte är rätt person för jobbet.

Detta är så klart inte samma sak som att du är fel person på jobbet. Det kan räcka med att en person, en chef, har fått fel uppfattning om dig och att du därför inte är aktuell för tjänsten.

Mitt förslag - om du verkligen vill ha timvik på den tidigare arbetsplatsen - är att du förekommer med egna referenser t.ex. chef på nuvarande arbetsplats och arbetskamrater från din tidigare arbetsplats som du vet kan ge en korrekt och god bild av dig. Normalt ska man inte lämna dåliga referenser, men eftersom du redan är känd så tycker jag att du nästa gång förekommer situationen genom att kontakta rekryteraren för att meddela dina referenser och att du också berättar om den dåliga referensen, samt att du vill att dina egna referenser ska fungera som motvikt. Dock måste jag säga att jag har svårt att tro att en arbetsplats anställer någon som en chef inte vill arbeta tillsammans med.

Av det skälet skulle jag söka mig till andra arbetsplatser med andra chefer och då - under inga omständigheter - använda den gamla chefen som referens.

Ja det är möjligt och min farhåga att hon tycker så. Jag försökte nå rekryteraren både u form av att jag ringt samt mailade då hon inte gick att nå. Ett trevligt Mail där jag frågade varför jag fick nej ”så jag kunde göra bättre nästa gång”. Inget svar alls. Vet inte hur mycket kontakt chef och rekryterare har heller.

Nej, jag hade inte använt denne chef som referens. När hon var referens för nuvarande jobb gick det helt över huvudet på mig.
Det som stod i annonsen om timvik var att referenser tas av fd chef. Om man sedan frågade henne eller någon annan chef där vet jag inte. Det finns några jag haft genom åren då cheferna ofta byter arbetsgrupp. Men där jag sökte då var det denna fd chef som är nu.

En annan chef var eld och lågor först. Att få någon med min erfarenhet. Sedan kom hon på att jag ju blir svindyr att ta in helger (denna har jag aldrig haft som chef). Vi har hörts sporadiskt och hon har alltid varit trevlig även om hon inte haft något att erbjuda. I våras skrev hon att jag gärna fick sätta upp mig vardagar och undrade om hon fick höra av sig vid behov under sommaren om någon hoppade av. Behövde då en underskrift, men hon svarade heller aldrig på Mail om det.

Min paranoida sida säger att de alla pratat ihop sig, min logiska sida att jag bör ringa... samtidigt känner jag mig otroligt på och tjatig. Samtidigt vet jag av bla nuv chef att mailsvar inte alltid är lätta att få.
 
Kort inlägg: generellt är en försiktig med att ta tillbaka folk som sökt sig från. De har ju redan visat att de inte vill vara där.
Jag håller inte alls med. Varför man söker sig bort kan bero på hundra olika saker och mer därtill. Andra platser kan erbjuda mer attraktiva villkor, man kan ha varit sugen på att testa något annat, man kan ha velat arbeta närmare hemmet osv osv... jag har återanställt folk som har testat annat under en period och sedan velat komma tillbaka. Och precis som Malibu_stacy jobbar jag nu också i en bransch där det inte är ovanligt att man arbetar på olika platser och återvänder till någon tidigare arbetsplats av olika anledningar.
 
Jag håller inte alls med. Varför man söker sig bort kan bero på hundra olika saker och mer därtill. Andra platser kan erbjuda mer attraktiva villkor, man kan ha varit sugen på att testa något annat, man kan ha velat arbeta närmare hemmet osv osv... jag har återanställt folk som har testat annat under en period och sedan velat komma tillbaka. Och precis som Malibu_stacy jobbar jag nu också i en bransch där det inte är ovanligt att man arbetar på olika platser och återvänder till någon tidigare arbetsplats av olika anledningar.

Det beror helt på bransch uppenbart, men jag är på @philosophias linje.
 
Jag förstår inte riktigt om det är chefen som det var problem med tidigare som rekryterar?

För annars borde referenser inte ställa till det förrän i ett senare skede tänker jag.
 
Jag förstår inte riktigt om det är chefen som det var problem med tidigare som rekryterar?

För annars borde referenser inte ställa till det förrän i ett senare skede tänker jag.
Jag misstänker att man inom kommunal omsorg ofta pratar informellt mellan olika enheter etc. om nuvarande och tidigare medarbetare utan att det hanteras som en formell och officiell del i rekryteringsprocessen.
 
Jag misstänker att man inom kommunal omsorg ofta pratar informellt mellan olika enheter etc. om nuvarande och tidigare medarbetare utan att det hanteras som en formell och officiell del i rekryteringsprocessen.

Ah, då skulle jag inte kalla det referenser dock - jag tänkte mer på hur referenser normalt anges och används i rekrytering. Men om det kollas internt och avråds så absolut påverkar det. Och blir jättesvårt komma åt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
607
Juridik & Ekonomi I snart ett år så har vi försökt komma til skott med juristen och banken efetr min fars bortgång. Dethar varit ursäkt, på ursäkt, på...
2
Svar
21
· Visningar
2 855
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp