Sv: Dåliga sadlar på shettisar
Nä det har du rätt i! Letar sadel till min d-ponny med rygg modell ladugårdsvägg och det är inte lätt
Nä det har du rätt i! Letar sadel till min d-ponny med rygg modell ladugårdsvägg och det är inte lätt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har en Börjes ponnyputa här hemma och på den är bossorna Stenhårda och sadeln är jätteplastig.
Var det menat till mig? Jag överlåter sadelinpassningen till yrkeskunnigt folk! Så ber om ursäkt om jag lät som en idiotAnvänder mig av sadelutrpovare till de större jag har, men tvivlar på att det finns så mycket att välja på till denna herre.!
Nu behöver en bra sadel inte kosta så mycket men varför inte?Och inte sjutton går man och köper sadel för 15-20 000 till en shettis som kanske kostar max 10 000 i inköp, och som dessutom ska ridas av en liten och lätt ryttare?
Det verkar i alldeles för stor utsträckning vara så att shettisägare tror att "liten häst kräver små kunskaper", jag ser alldeles för ofta shettisägare som har bedrövligt dåliga kunskaper om hästar. Och detta är inte fördomsfullt, utan den erfarenhet jag har efter 20 år inom shettisvärlden...Men det var väl ändå väldigt fördomsfullt? Jag tror inte shettisar blir sämre skötta än andra hästraset, det finns ju vanskötta hästar inom alla raser.
Många shettisar är överviktiga, det är sant. MEN man måste också komma ihåg att shettisar har en annan kroppskonstitution än ädlare raser och därför inte kan eller ska se lika smärta och slanka ut som sådana. På samma sätt som ardenner inte ser ut som halvblod även om de är smala och vältränade.Nästan alla man ser är ju jättefeta, lägger någon ut en bild på en stor häst i det skicket klagar folk, men när det är en shettis så är den jäääättesöt och det verkar helt ok.
I shettistråden finns det alltför många feta.![]()
Hästarna är värda bra sadlar, men det ÄR precis som tretjak skrev ovan, de flesta shettisägare anser att det är alldeles för mycket pengar om sadlarna kostar mer än hästarna. Shettisar har ju skamligt lågt värde i mångas ögon, man ser ofta köpesannonser där folk vill ha fantastiska barnponnyer, fullstammade, utan eksem eller fång och helst med komplett utrustning (sadel, träns, sele, vagn) för max 5.000, i bästa fall 10.000 - vilket knappt täcker utrustningens värde....Nu behöver en bra sadel inte kosta så mycket men varför inte?
Varför förtjänar inte dom också en väl sittande och bekväm sadel?
En liten ryttare är inte så liten för en shettis, liksom jag på min storhäst.
Storleksmässigt är det ungefär samma, även om shettisar är ganska viktbärande.
Om man köper en varmblodstravare för 2000kr, ska man inte köpa en bra sadel då heller? Hästen är ju billig.
Hästarna är värda bra sadlar, men det ÄR precis som tretjak skrev ovan, de flesta shettisägare anser att det är alldeles för mycket pengar om sadlarna kostar mer än hästarna. Shettisar har ju skamligt lågt värde i mångas ögon, man ser ofta köpesannonser där folk vill ha fantastiska barnponnyer, fullstammade, utan eksem eller fång och helst med komplett utrustning (sadel, träns, sele, vagn) för max 5.000, i bästa fall 10.000 - vilket knappt täcker utrustningens värde....![]()
Hästarna är värda bra sadlar, men det ÄR precis som tretjak skrev ovan, de flesta shettisägare anser att det är alldeles för mycket pengar om sadlarna kostar mer än hästarna.
Fast de ska ändå inte vara feta, vilket många är. Jag tycker det är tråkigt, då får man lösa fodersituationen på ett bättre sätt.Det verkar i alldeles för stor utsträckning vara så att shettisägare tror att "liten häst kräver små kunskaper", jag ser alldeles för ofta shettisägare som har bedrövligt dåliga kunskaper om hästar. Och detta är inte fördomsfullt, utan den erfarenhet jag har efter 20 år inom shettisvärlden...
Håller tyvärr med, lider även med de shettisar som köps in som enbart sällskap. De vill ju också ut och ha kul!
Många shettisar är överviktiga, det är sant. MEN man måste också komma ihåg att shettisar har en annan kroppskonstitution än ädlare raser och därför inte kan eller ska se lika smärta och slanka ut som sådana. På samma sätt som ardenner inte ser ut som halvblod även om de är smala och vältränade.
Ja tyvärr är det ju så.Hästarna är värda bra sadlar, men det ÄR precis som tretjak skrev ovan, de flesta shettisägare anser att det är alldeles för mycket pengar om sadlarna kostar mer än hästarna. Shettisar har ju skamligt lågt värde i mångas ögon, man ser ofta köpesannonser där folk vill ha fantastiska barnponnyer, fullstammade, utan eksem eller fång och helst med komplett utrustning (sadel, träns, sele, vagn) för max 5.000, i bästa fall 10.000 - vilket knappt täcker utrustningens värde....![]()
som jag skrev, börjes minsta är INTE mindre än den hööks har.
de har nog bara mätt dem på olika sätt, tror jag.
KL
Ett tips till er med småponnyer.
Jacson har också en ponnyputa, Pinocchio, som är trevlig.