Dåliga sadlar på shettisar

Sv: Dåliga sadlar på shettisar

Jag har en vän som har en yttepytte-liten sadel, den är banne mig det minsta jag sett någonsin. Minns inte märket just nu, men jag har för mig att det var ngt kost namn...kanske började det på S?

Det är iaf en syntetsadel, jag har den hemma (skulle prova den på min 91cm shettis, men tyckte den var för liten), om du vill så kan jag ta en bild på den och om den kan vara av intresse :P

Kom på nu...Sigma...kan den heta det?

Senast ändrad:

Jag har haft en sån yttepytteliten sadel, som mer ser ut som en lädersadel i modellen, ingen aning om märke på den. Men den var alldeles för smal i bommen för mina shettisar.

Ja, det stämmer, den liknar mer en vanlig sadel än en puta. Men om man har en yttepytte-häst kanske bredden räcker till? :)

Vi har en wintecputa, den är kanon. Ser mer sadellik ut än andra putor! Sen har jag faktist en lädersadel ifrån hööks som ligger bra på två av grabbarna!
Köpte en lädersadel begagnad som funnits på hööks tidigare, den var verkligen på tog för rak och aningens för smal.

Jag saknar mina gamla bomlösa lädersadlar! Tänk om man hade sparat dem, det finns inte att få tag på längre - inte av den kvaliteten.

Åhh ja de där gamla hederliga platta läderlapparna till sadlar :love:
Nu dök det upp en massa trevliga ponnyminnen :p

Dom var ju bara bäst, jag vill minnas att jag har mina 2 såna kvar..
Kanske bäst att hålla hårt i dom om det kan tänkas bli en liten ponny i framtiden..

Ja håll hårt i dem för de finns knappt att få tag i! Det finns ju budgetvarianter men de går inte att jämföra. Mina "läderlappar" var fodrade med rejält tjock och riktig ullfilt och sen var lädret riktigt läder som med åren bara blev snyggare o snyggare:) Jag hade på en av sadlarna också någon slags kant i läder på bakvalvet baktill och samma påsydda läderkanter vid knävulstren så man satt riktigt stadigt i dem!

Pratar vi om samma? Mina såg ut typ såhär vill jag minnas...
Ska nog se om jag kan hitta dom när jag åker hem i helgen :)

bild-004.jpg

Hur kan man vilja spara på dom där hemska "sadlarna" och tycka att det är synd att dom inte finns längre?:crazy: Man kan ju inte ens kalla det för sadel. Vilket fruktansvärt punkttryck och tryck på ryggrad/manke:crazy: Huua stackars hästar!!:eek:

Och hur bra satt man i en sån? Jag red i sån när jag red shettis( några år sedan :angel:) , och man kanade ju bara bakåt för sadeln var så hal och bakvalvet inte var något upphöjt.

Jag har en vän som har en yttepytte-liten sadel, den är banne mig det minsta jag sett någonsin. Minns inte märket just nu, men jag har för mig att det var ngt kost namn...kanske började det på S?

Det är iaf en syntetsadel, jag har den hemma (skulle prova den på min 91cm shettis, men tyckte den var för liten), om du vill så kan jag ta en bild på den och om den kan vara av intresse :P

Kom på nu...Sigma...kan den heta det?

Du kan ju kika! Anläggningsytan är vel igentligen ca 20 cm på min kille;)

Och hur bra satt man i en sån? Jag red i sån när jag red shettis( några år sedan :angel:) , och man kanade ju bara bakåt för sadeln var så hal och bakvalvet inte var något upphöjt.

Hur dålig sits har du egentligen? Jag red alltid i hala jazzbyxor när jag var liten.
Jag hade aldrig problem att sitta i dom där ponnyputorna.

Hur kan man vilja spara på dom där hemska "sadlarna" och tycka att det är synd att dom inte finns längre?:crazy: Man kan ju inte ens kalla det för sadel. Vilket fruktansvärt punkttryck och tryck på ryggrad/manke:crazy: Huua stackars hästar!!:eek:

Tänk att våra hästar aldrig hade problem med kroppen, varken skadade eller sjuka.
Så nej jag tror inte de var så himla hemska, då finns det värre utrustning för en häst.

Men det är väl som alltid, finns alltid överdramatiska människor ;)

Hur dåligt logiskt tänkande har du egentligen? Som inte förstår att en sådan "sadel" inte är bra för en hästrygg.

Hur ofta kollade ni upp hästarnas ryggar hos kunniga personer? För som dom flesta vet visar inte hästar smärta i första taget eftersom dom är flyktdjur/bytesdjur... Dom kan ändå vara paj i ryggen.

Hur ofta kollade ni upp hästarnas ryggar hos kunniga personer? För som dom flesta vet visar inte hästar smärta i första taget eftersom dom är flyktdjur/bytesdjur... Dom kan ändå vara paj i ryggen.

Minst 2 ggr/månaden ( med massage) Dock har inte lillkillen fått massage ännu, men det ska han snart få;)!

Ja, jag är fullkomligt värdelös. Och sen var det konstigt nog inte bara jag heller utan alla som satt i den sadeln. Kanske är du som är övernaturligt bra, eller så var våra sadlar olika på nått vis?

Hur dåligt logiskt tänkande har du egentligen? Som inte förstår att en sådan "sadel" inte är bra för en hästrygg.

Hellre en sådan än de flesta andra pissdåliga sadlar som finns.

Vet du även att många hästar med ryggproblem kommer pga vi stirrar oss blinda på att hitta den perfekta sadeln till hästen men ryttarna sitter ofta dåligt och trots att den där utprovade sadeln passar hästen får den ryggproblem pga ryttaren sitter fel och skulle skonat sin rygg betydligt mer med en lite sämre sadel men att ryttaren faktiskt sitter rätt.

Då har jag oturen att stöta på alla dåligt omhändertagna shettisar i så fall! Men många bra också såklart, så jag drar inte alla över en kant.
Finns såklart många andra hästar av andra raser som blir dåligt skötta, men framförallt shettisarna är nog "drabbade". Köps in för att dom är billiga, käkar lite mat och är billig i drift för att någon otacksam unge ska ha den. Problemet är bara att ungen tröttnar på en gång och ingen annan vuxen har tid. Fördomsfull?! Jag?! Kanske väldigt mycket :p

:mad:

Fördomsfullt!!!

Tror du på fullt allvar att alla ungar är otacksamma?? Fick du ingen när du var liten så det är det som ligger dig i fatet?

Och vart någonstans har jag sagt att det inte är lika viktigt att se till att ryttaren sitter rätt och centrerat som att man har en ordentlig sadel?

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska ny på detta med bomlösa sadlar så har en del frågor. För det första hur är det egentligen med hoppning med bomlös sadel...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Imorgon ska vi till sadelutprovaren med medryttarhästen. Finns det något speciellt att tänka på? Jag har nämligen aldrig förut varit hos...
Svar
0
· Visningar
623
Senast: ufot
·
Utrustning Hej! Har just fått den hel drös ( okej kanske inte direkt .. ) med sadlar hemlånade som skall passa min ponny! Trots att vi har...
Svar
11
· Visningar
5 236
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka