linzan

Trådstartare
Jag köpte 2 katter av kattkommando syd för några veckor sen, nu visar det sig att både är dåliga....vi har varit hos veterinären och dom har fått pencillin nu men dom är fortfarande dåliga i magen.
Veterinären sa att vi skulle kontakta dom igen om det inte har gått över om en vecka.
Dessutom så hade en av katterna en tand som hade vinklat sig mot tandköttet, jätteäckligt var det!
Är det nån härinne som har haft en katt som har varit lös i magen så här länge, även efter antibiotika behandling? Vad var det för fel på den isåfall?
Jag är så jäkla orolig, dom har ju börjat att betyda jättemycket för mej!
 
Vad äter dom? Vad fick ni för "mat-råd" av veterinären?
Jobbigt :(
 
Hej

Hos veterinären kan du köpa något som heter Canicur Granulat, kostnad ca 50 kr. Behandlingen är två-tre dagar och ska återställa tarmfunktionen. Äter katterna mjukmat blandar du det där. Det går också att blöta upp och ge med engångsspruta eller pipett.

Det är viktigt att du så snart som möjligt får ordning på magarna, då de annars kan bli mycket känsliga resten av livet. Och för varje utbrott blir det tätare mellan. Slemhinnorna börjar i sinom tid att blöda, så det är inte något att vänta med att få ordning på.

Kokt torsk eller annan vit fisk är suveränt bra att börja med, om katterna inte är allergiska mot fisk. Ge då också vattnet fisken kokat i och ge dem denna diet ett par tre dagar.

Skulle vara intressant att veta vad du gett dem för mat hittills, hur gamla de är och om du vet ungefär vilket liv de haft fram till de blev omhändertagna.
 
Min kisse var lös i magen när han kom till mig, jag gav honom kokt torsk ett par dagar och sen dess har vi inte haft några som helst problem!
 
vi har provat med torsk men det går ju inte *suck*
Just nu så går dom på välling och vi ska börja ge dom köttfärs idag, det skulle tydligen vara bra....vi ringde till han vi köpte dom av och han sa att alla dom katterna som var hos honom var likadana och dom visste inte vad det var, vi skulle köpa nåt foder hos veterinären med!
 
Prata med din veterinär igen om du känner dig osäker och be honom/henne att berätta vilka olika orsaker det kan tänkas finnas till de här besvären. Bomba dem med tusen frågor, ibland känns det som om man hålls lite utanför eller klassas som en "jobbig djurägare" om man ställer för mycket frågor, men det är nödvändigt för det är dina djur, ditt ansvar och det är du som bestämmer.
Kokt torsk är det ultimata för en krasslig kattmage, men funkar det inte att få i dem det så är kokt mager köttfärs bra, kokta morötter eller morotspuré (barnburk) binder bra i magen. Ibland har det hänt att en katt gått dåligt jättelänge utan att men vet varför och man har prövat alla tricks, då kan det vara något så simpelt som att han/hon är allergisk mot den mat han får.
När mina katter blir dåliga, det händer ibland, fastar jag dem en dag, ger sedan lite torrfoder alt. fisk och ökar sedan successivt givan upp till normal dos. Det brukar funka. :)
 
vi har provat många olika slags mat och dom blir direkt dåliga i magen när dom slutar med vällingen!
 
Hej

De är ju då inte gamla. Jag antar att de är avmaskade?

Måste erkänna att jag tycker det är märkligt, att KKS-representanten verkar nöja sig med att dens katter har detta problem, för det är ett problem som inte är särskilt trevligt för katterna i första hand, och kan vara smärtsamt.

Det är ju viktigt att inte hålla på att hatta med en massa, utan pröva några dagar med "snällmat" så magarna får en chans.

Skulle Du inte kunna tänka dig att föra en diet ett tag framöver med:

1. Låt katterna ha tillgång till A-fil
2. Köp Canicur Granulat - som jag förstått har mycket fin verkan.
3. Införskaffa kattmaten James Wellbeloved - som också fungerat väldigt bra för många besvärliga kattmagar.

Kör det ett tag och ge exempelvis fyra-fem måltider per dag. Inte färre, för det är ungar och de behöver mat :d

Tänk också på att diarren kan orsaka vätskebrist, som verkligen inte är bra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 015
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 185
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 737
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp