Dåligt föremålsintresse, labrador

Grålly

Trådstartare
Har en labrador på 9 mån. Vi har precis gått klart en lydnads- och apporteringskurs, och han har skött sig väldigt bra. Idag hade vi avslutning och han apporterade både på land och i vatten och var oerhört exalterad, ville gärna göra mer, mer, mer! Det är ju kul för det är så jag vill det ska vara...

Men när vi kommer hem och ska träna hemma skiter han fullständigt i allt vad dummy och apportering heter. Han är inte ett dugg intresserad. Jag försöker göra dummien rolig och leka med den och då är han väl måttligt intresserad, men kastar jag den tittar han knappt åt den, och än mindre tar han den i munnen och kommer med den.

Hur bör jag/kan jag hantera detta? Byta dummy? Gå mer kurs? Hunden har alltid varit svår att få att leka överhuvudtaget, och att bära har väl aldrig varit hans favoritgrej (även om han gärna bär hem pinnar och döda fåglar och allt han hittar i skogen och gärna skor och flaskor och ben han har här hemma). Men på kursen har han alltså varit lika intresserad som alla de andra hundarna (kanske just för att han sett hur intresserade de varit?). Han är ju "bara" 9 månader och jag har ingen panik, men jag vill ju inte gärna göra ingenting/göra fel och stå på samma ställe om ett halvår.

Skillnaderna kurs-hemma är följande:

På kursen tränar vi bland andra hundar och människor, hemma ensamma
På kursen hade vi lite annorlunda dummies (de flesta var hårdare, mindre och hade sådana där remmar på ca 20 cm fast i - men han har även apporterat sådana dummies som jag har, dvs. mjuka, lite tyngre, lite större på kursen, med gott intresse)
På kursen är vi på ny mark, hemma tränar vi i skogen bakom huset

Jag har beställt lite nya dummies i olika storlekar i hopp om att det bara är min dummy han inte gillar (önsketänkande...). Har möjlighet att åka ut till samma plats på vilken vi tränat kurs men jag är rädd att det inte gör någon skillnad. Har tyvärr inga hundtränande kompisar som jag kan träna med och kursen är ju slut nu :(.

Vad säger ni? Något jag bör tänka på att göra/inte göra? Bör jag lägga apporteringen på is ett tag eller bör jag nöta på och hoppas det släpper? Bör jag lägga ned drömmen om en labrador som både är min bästa vän och en duktig jakthund? Jag överdriver kanske men det känns så tråkigt när han inte vill... Han har ju inte så mycket jakthundar i släkten och det var inte därför jag köpte honom, men när jag ser hur himla duktig han är när vi går kurs önskar jag ju att han skulle tycka det var lika kul med bara mig.
 
Sv: Dåligt föremålsintresse, labrador

Instruktören för kursen borde väl ändå vara expert, ingen du kan ringa och fråga?

Annars så skulle jag se över hur inlärningen av själva apporteringen har gjorts.
Sen skulle jag jobba med kontraster, att tex dra en apport över asfalt, så syns den väldigt bra. Bara för att få en reaktion att hunden dras mot apporten, inte att apporten kommer till hunden.
Jag skulle jobba på värdet av själva apporten, "den är min, den är jättedyr och du kanske får låna den en stund"

jag skulle träna apport med oviktiga föremål tills det sitter och sist byta till dummie och allra sist, när det sitter, fåglar.
 
Sv: Dåligt föremålsintresse, labrador

Expert och expert, han har själv jakthundar som han tävlar i elitklass så han borde vara duktig, men han säger bara att jag måste få föremålet intressant, genom lek och ja, hur än jag kan få det. Fick väl inga konkreta tips på hur jag ska göra det.

Det är väl säkert där det sitter, i att inlärningen inte gjorts tillräckligt bra. Jag har själv aldrig haft en apportör tidigare och har försökt få upp intresset när han var liten valp utan att lyckas. Sedan har vi väl liksom bara... Apporterat. Eftersom han apporterat så bra under kursen och varit väldigt intresserad har vi ju inte kunnat jobba på problemet där, utan där har vi bara varierat övningar och slutat när han ännu tyckt det varit roligt.

Idag provade jag fästa dummien i en lina och dra den hit och dit och det tyckte han var jättekul. Slutade när han ännu var väldigt sugen på dummien och får väl fortsätta på det sättet.
 
Sv: Dåligt föremålsintresse, labrador

Jag tycker du ska klicka in att hunden greppar, det tycker jag ger absolut bäst apportering i slutändan.

Börja alltså med att klicka in hunden om du inte gjort det (googla). Sen sätter du dig ner med hunden, en dummie, godis och klicker. Börja att klicka när hunden nosar på dummien, klicka när hunden tar dummien osv. Sedan utökar du försiktigt tiden från nosdutt till att hunden går med dummien i munnen. Allra sist lägger du in kommandot "Apport". Upplever du att hunden har lågt intresse för just dummien kan du byta ut föremålet till en början, men jag hade kört på dummie just för att öka intresset.

Parallellt med klickandet kan du leka upp intresset, men skilj på träningssätten. Sluta kasta apporten för en tid, det blir antagligen för mycket jakt.
 
Sv: Dåligt föremålsintresse, labrador

Han är inklickad.

Jag tänker att det blir dåligt när han får godis för att bära på apporten, har haft lite problem med att han kommer och så fort man tar upp handen släpper han den för att han tror han ska få godis. Men det kanske inte blir något problem alls?

Hur menar du med att det blir för mycket jakt? Det är dåligt? Jag försöker få den rolig överlag och då har det enda sättet hittills visat sig vara att kasta iväg och sedan dra in den, i en lina. Just nu känner jag att jag gör allt för att den ska bli kul men jag vill ju inte göra fel heller...
 
Sv: Dåligt föremålsintresse, labrador

Får du honom att apportera gör du ju inte fel;)

Släpp tanken att han ska bära/hämta sämre om han får godis, jobba in grunden nu ordentligt istället. Jag har dålig grund på min ena hund, just när det gäller bärandet och lämna. Hon släpper gärna tidigt, hämtar halvdant och funkar egentligen bara i praktiskt jakt eftersom hennes jaktinstinkt kickar in så pass att vi får vårt undermåliga arbete att funka. Min andra äldre har jättebra grund, men dålig jaktinstinkt, funkar sisådär...

Min unga har jag jobbat mycket med grunden på, massor sitta på köksgolvet och bara klicka att hon tar dummien. Sedan har jag utökat det sakta och nu gör hon ganska avanverad apportering med linjetag, dirigering osv. Skillnaden på henne och mina andra är att hon skulle ALDRIG släppa ett föremål tidigt, ALDRIG inte ta föremålet för att hon inte vill. Jag kan stå och köra övningar timmavis om jag vill, för hon vet att "Apport"=smaskigt godis.
För att komma till att hon inte släpper för tidigt har jag helt enkelt gjort så att jag väntar med klicket. I början kommer ju klicket fort, bara vid noskontakt, sedan utökar jag tiden, minimalt, men ändå utökar. Efter ett tag kommer klicket precis innan jag säger "släpp".

Jag är också noga med att dela upp själva apporteringen i olika delar, greppa är bara en del. Bära kan du lära in med lek, ungefär så som du gör nu, med dummie i snöre och sedan fortsätta gå när han tar föremålet. Hämta kan du också lära in med lek, jaktlek då. Det är då viktigt att du INTE tar föremålet direkt utan låter honom gå runt dig medan du klappar, berömmer och låter honom förstå att du inte tar allt direkt, vissa grejer kanske du inte tar alls. Lämna tycker jag att man enklast lär in med byteshandel.
 
Sv: Dåligt föremålsintresse, labrador

Släpp allt vad kasta och hämta heter ett tag och lär hunden greppa, bära och släppa på kommando.
Din målbild är att hunden ska gripa direkt på kommando, hålla apporten stilla i munnen utan att tugga trots störning (T ex att du tar på dummyn med inte säger loss) och släppa direkt på kommando.

Gripandet kan du gärna klicka in. Jag tycker det enklaste sättet att lära hunden är att lägga in apporten i munnen på hunden och med mild kravställning säga åt hunden "Håll den här tack". I början kanske hunden vill tugga eller släppa dummyn, då ger jag tillbaks den och berömmer lugnt och stilla med handen under hakan på hunden.

Min hund var som din fram tills han var kanske 10-11 månader, och jag filmade faktiskt en liten snutt på hur jag tränar OFTA med min hund, ibland flera gånger om dagen. Som du ser älskar han dummyn och tycker det är skitkul, men jag har aldrig lärt in med godis utan bara fina ord och klappar. Jag har heller aldrig bannat honom utan bara visat vad jag vill.
Mitt krav är att han ska ta apporten när jag säger till, sitta still utan att tugga och titta på mig. I slutet av filmen tuggar han, då tar jag handen under hakan på honom och klappar honom när han är stilla. Jag drar gärna lite i halsskinnet och klappar honom på huvudet för att vänja honom vid att jag grejar utan att han får släppa. Skulle han släppt hade jag tagit apporten och lagt in den i munnen på honom.
http://s9.photobucket.com/albums/a76/hannanyvaller/?action=view&current=IMG_1547.mp4

Det behövs inga hårda ord (Ett litet "Nej" kommer automatiskt för mig ;)) och inget tvång - men heller inget godis när hunden har hög förväntan på dummyn. Hans belöning för att han håller och släpper är att han får tillbaks den igen. Ibland avslutar jag träningen med att GE honom (Inte kasta) en boll som han får behålla.

Är han riktigt, riktigt ovillig finns det småknep att ta till. Till exempel kan du be en vän eller en van och snabb apportör springa fram och knycka dummyn för honom om han blir ointresserad vid kast. Har han minsta lilla föremålsintresse kommer han nästa gång ge sig f*n på att han ska komma först och att dummyn ska bli hans. Det jag så jag fick min gamla hund att ta kanin t ex.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 242
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 345
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
676
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp