Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Som jag förstått det är det omtvistat ifall salt verkligen gör någon nytta. MEN ska tillägga att ALLT hö uppe på skullen är väl saltat vid intagandet. Så saltat är det, men har inte hjälpt i detta fall.

Det som salt gör nytta på är den fukt som eventuellt finns kvar i höet när det tas in. I det fallet drar saltet ut fukten och minskar på så sätt risken för att det börjar mögla. Men det som häst dig kommer ju inte inifrån utan här det frågan om yttre påverkan istället. I det fallet kan det ibland till och med bli lite värre för att höet är saltat. Eftersom saltet drar till sig fukt, det är bara känna på en saltsten som står lite fuktigt. Den blir blöt på utsidan av den fuktighet som saltet drar till sig.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Precis så fick jag också göra.. Då klarade jag höt under vintrarna. Men de senaste åren har det inte gått att få tag på halm av bra kvalitet. Alltså har jag fått kapitulera och gått över till ensilage.

Jag bokar halm ett år i förväg men den blir dyrare och dyrare, dock har den varit utav högsta kvalité, verkligen kanonfin. Men jag skulle önska att fler kunde producera småbalshalm av bra kvalité (jag vet att det givetvis är väderberoende också) för jag betalar hellre lite extra för fin halm än köper rundbalshalm av mindre bra kvalité.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Tack för länkar! Kraffts mage/tarm fodertilskott, är det något liknande? Tänkte det är ju lätt att få tag på i alla fall. Eller har det något annat innehåll och funktion?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Höet som jag ger mina hästar har börjat lukta konstigt. I en bal var det synligt mögel men inte i de andra. En del balar...
Svar
14
· Visningar
4 245
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu ska jag för första gången som hästägare byta hö, pga flytt. Så jag undrar lite hur man ska gå tillväga. Jag vet ju att man ska gå...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: Elina8
·
G
Foder & Strö Vad jag förstått så ska hö ha en torrsubstans på minst 84% för att det ska anses vara helt torrt. Vi har nu ett hö med TS på knappt 80%...
Svar
4
· Visningar
2 716
Senast: Mitrolle
·
Foder & Strö Fick hem 100 balar hö idag, och 35 av dem är från en annan skörd och har legat ytterst uppe på skullen. Allt är fjolårshö. De 65...
Svar
2
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp