Bukefalos 28 år!

Vattenhalt i hö

G

Gronda

Vad jag förstått så ska hö ha en torrsubstans på minst 84% för att det ska anses vara helt torrt. Vi har nu ett hö med TS på knappt 80%. Är det ok? I första partiet vi köpte var det faktiskt flera balar som fick kasseras pga mögel, men det andra pariet har varit fint. Det har dock en syrligare lukt än vårt andra hö. Är det stor risk att höet kommer att börja mögla?

Bonden har ett hö med liknande värden, men med TS 87%, ska jag be att få köpa av det istället?
 
Sv: Vattenhalt i hö

Frågan är hur det är lagrat? Jag menar om han har lagrat bägge partierna på samma sätt så hade jag inte köpt av honom alls eftersom det som nu har en ts på knappt 80% kanske hade en högre ts halt innan och att det med 87% har samma nu, dvs knappt 80%.
Om han har tagit bägge analyserna på samma gång så hade jag kollat partiet med 87% väldigt noga innan jag bestämde mej för att ta hem det.

Har det lagrats ihop så är risken stor att båda partierna blir dåliga snabbt.

Varför har han inte eftertorkat? Ett hö med 80% ts fungerar ju om det är väl plastat men inte som bart hö.
 
Sv: Vattenhalt i hö

Jag har själv inte sett hur han förvarar höet, men enligt de som hämtade höet hade han mycket bra förvaringsmöjligheter (med fläktar). Jag vet ju faktiskt inte när provet är taget, för visst kan man ta proverna medan höet fortfarande ligger kvar på åkern... Min gissning är att det parti vi köpt av faktiskt inte var helt torrt när han tog in det. Tycker annars det verkar konstigt att balar möglar redan i oktober...

Det parti vi köpt är en 2:a skörd, medan det torrare är en 1:a skörd.
 
Sv: Vattenhalt i hö

Om torrsubstanshalten verkligen bara är 80 % tror jag inte det är lagringsstabilt. Att hö skulle lukta syrligt tycker jag låter väldigt skumt. Det kanske kan vara på plats med en hygienisk analys om du funderar på att fortsätta ge det? Hö kan vara ganska rejält mögelangripet redan innan man ser ytligt ludd.

Det är jättesvårt med hö, både att bedöma hur det är och att lagra det bra. Jag avundas inte dig situationen. Jag tycker också det är lite konstigt om balar börjar mögla redan i oktober.

Åsa
 
Sv: Vattenhalt i hö

Ja det låter ju onekligen som 'för blött' hö.

Vårt hö har ts på över 90%, det är verkligen snustorrt. Mycket bra hygienisk kvalitet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Tog hem nytt hö igår, fick göra det akut då nästan allt i min sista hösilage bal var dåligt, alla andra har varit superfina men den...
Svar
3
· Visningar
1 152
Senast: Horse1738
·
Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 383
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 104
Senast: L8P8
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 682
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp