Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

trofé

Trådstartare
Ja ha, då är det bara att inse att det hö som ligger på skullen lämnar en del att önska... Varit fräscht och hästarna har tyckt väldigt bra om det, även analyserat. Men jag är till 98% säker på att resultatet ligger i förvaringen, det har återtagit fukt från den minst sakt fuktiga luften...

Igår när jag var uppe på skullen för att ta ner nytt hö till stallet så var det SÅ mögligt, aldrig sett något liknande på 12 års tid... Det växte mängder med ludet mögel över många balar! Så hemskt otrevligt. Så mögligt är det garanterat. Är från egna åkrar, så reklameras kan det inte annat än till stor maj (januari) brasa på åkern eller hög i skogen...

Är främst de balarna som legat ytterst eller överst som har synligt mögel, grävt mig ner några lager, dragit fram balar som ser ok ut, men som jag inte tycker luktar som de ska... Luktar lite blandat syrligt och torrt, eller vad ska man säga, unket? Ska jag kassera dessa med?

Och idag tyckte jag hästarna ätit lite sämre än vanligt. Kanske paranoid, eller så tycker de med helt enkelt att höt inte är vad det borde vara.

Så hur skulle ni gjort? Slängt ut hela partiet rakt av, eller leta upp hyggligt ok buntar att använda?

Har redan hittat nytt fräscht hö, så det får det bli hur som. Men för att slippa tvärt byte, funderar på om det går att ha några bunt för att vänja över iaf.

Behöver allmäna reflektioner, råd och hjälp!!!:crazy:
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Ta ner balarna som ser ok ut från skullen och lukta på dem i friska luften. Ligger det dåligt hö intill luktar allt hö unket... Om höet har blivit dåligt under förvaringen är det troligtvis bara det yttersta som är dåligt - lite beroende på hur det är staplat och hur hårt det är pressat. Jag brukar alltid försöka lägga mitt hö så kompakt "kubiskt" som möjligt. Har jag halm lägger jag det ovanpå som skydd för höet.
Jag skulle inte fodra med hö som är mögligt (kolla ändarna på höstråna) eller som inte luktar fräscht i frisk luft, men det är ju surt att behöva slänga hela partiet, så jag skulle lägga lite tid på att kolla igenom bal för bal.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Ska du fodra något mer med detta ska du vara mycket säker på att det är fräscht. Mögel kan leta sig ganska långt in. Har du inte speciellt känsliga hästar så hade i alla fall jag tagit ett foderbyte rakt över. Kan bli väldigt dyrt med vetbesök i fall det inte är ok.

Och hade jag varit till 99% säker på att det är fräscht hade jag nog ändå blött höet strax innan utfodring för att vara säker på att hästarna inte får luftrörsbesvär.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Svarar er båda:

Bra tips om att ta ner de hyggliga buntarna och kolla och lukta nere istället. Det ska jag göra. Tog ner några buntar igår, kan kolla på dem imorgon. Och lukta!

Är det fortfarande tveksamt så blir det kassera. Dyrt och massa jobb, men inget att välja på. Och hellre att jag är pank och hästarna friska :cool:
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Jag har för mig att man kan salta på balarna för att förhindra mögeltillväxt.
Kan ju vara värt att kolla upp för att rädda resten av höt.
Mögelsporer svävar ju nu i luften uppe på ditt loft och kommer att kontaminera resten av balarna om fukthalten är gynnsam.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Efter vad jag förstått är det för sent. Saltar gör man vid lagringens början.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Trist med mögel! :mad:
Har varit med om detta själv.
Är det bara de yttersta balarna som är mögliga så beror det på att det varit så fuktig (blöt...) väderlek i höst så balarna dragit till sig fukt. Så länge det som är under ät torrt så möglar det inte, jag hade låtet det mögliga ligga kvar, helst så orört som möjligt, så det inte sprider sig, dom skyddar ju det andra höt från att bli skadat av fukt. Så länge höet är torrt under kan inte möglet sprida sig dit. Sen när våren kommer slänger du ut allt dåligt som blivit kvar och sopar rent innan du tar in nytt. Försök få tag i halmbalar att täcka in höt med nästa höst. Detta är ett gissel när det är milda fuktiga vintrar. Såvida inte höet var fuktigt från början, i så fall är allt hö mer eller mindre mögligt.
Om du tror att hästarna fått i sig mögel är det bra att ge probiotika till hästarna(tarmbakterier) för att hjälpa magen att klara detta. Det finns några olika sorter till hästar, minns inte namnet på dom.
Lycka till!
Carina
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

En sak till: Använd näsan varje dag och lukta på det hö du tar fram, det gör att man till slut blir en "jäkel" på att känna direkt om höet inte är fräscht.
Träna upp luktsinnet :idea:
Carina
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Håller med övriga ang. utfodringen.

Kanske anledningen till möglet är att det är för tätt där höet förvaras? Om man har tillräckligt god luftväxling brukar det klara sig från sånt mögel som du beskriver. Som redan sagts är det nog också viktigt att det är tätt lavat (=staplat).
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Fick också slänga MÅNGA balar för två vintrar sen. De två senaste åren har höet hållt sig fräscht förmodligen tack vare att jag stapplat halm längs ytterväggarna och lagt halm och fiberduk ovanpå. Packat in det så mycket som möjligt med halm och fiberduk
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Fick också slänga MÅNGA balar för två vintrar sen. De två senaste åren har höet hållt sig fräscht förmodligen tack vare att jag stapplat halm längs ytterväggarna och lagt halm och fiberduk ovanpå. Packat in det så mycket som möjligt med halm och fiberduk

Delvis knapplån...

Precis så fick jag också göra.. Då klarade jag höt under vintrarna. Men de senaste åren har det inte gått att få tag på halm av bra kvalitet. Alltså har jag fått kapitulera och gått över till ensilage.

Det är de fuktiga och varma höstarna och vintrarna som orsakar mögel i hö i de allra flesta fall. Under förutsättning att höt var torrt vid inläggningen.
Vi försökte något år att klara oss utan halm som fuktspärr... Men icke sa nicke... Runt jultid började de första möglet att visa sig och snart var hela partiet angripet.

Finns det stora mängder med mögelangripet hö på skullen kan man räkna med att hela partiet är angripet av sprorer... Dessutom rörs det upp mer sporer varje gång man är uppe och lyfter runt balarna. Det för hästarna mest hälsosamma är att kassare allt ihop och köpa in nytt grovfoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Som jag förstått det är det omtvistat ifall salt verkligen gör någon nytta. MEN ska tillägga att ALLT hö uppe på skullen är väl saltat vid intagandet. Så saltat är det, men har inte hjälpt i detta fall.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Nej, anledningen än nog inte att det är för tätt. Snarare nästan tvärtom, om man kan säga så. Tror det dragit in fukt med diverse slagregn som varit under hösten. Är inne på kondensplast i taket till nästa år, och vindpapp på sidorna (ganska stora springor nu) och så lämna öppet i nock och längs takfot. Lägga höt längre från ytterväggarna och ha halm emellan, och halm upp på också.

Har halm av mycket god kvalitet som strö, så om samma bonde får in lika fin halm nästa år så är halmtillgången säkrad. Han har haft bra halm senaste åren.
 
Senast ändrad:
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Täckning med halm är hur viktig som helst. Inget hö vi haft, som varit täckt med halm, har blivit dåligt.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Har redan kastat ut det värsta, hoppas det inte yrde för mycket. Har hittat en del bra hö en bit ner i traven. Men ska självklart vara noga med att lukta och kolla på allt som är kvar som ev går att använda.

Detta för mage och tarm, vad är det och vart får man tag på det?
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Ja ha, där ser man att det är så avgörande! Min mamma har sitt hö dels i ett höförråd i stallet, del på lastpall i logen (med ca 10-12 meters takhöjd), alltid utan halm. Har enbart varit någon bunt någon gång ibland som blivit dålig. Men som sagt, vintrarna blir ju bara fuktigare och fuktigare...
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Vi tog in hö i november förra året och hade då inte kvar någon halm att täcka med. Av tvåhundra balar möglade nog cirka 120.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Nej, det verkar inte vara problemet. Vi har haft vårt hö i en gammal stenloge med dubbla yttertak, endast ett år har det varit problem mögel men det året var höet dåligt höstat annars har det klarat sig. Kanske kan det delvis bero på vilken slags hö man har och hur det är pressat - utan att ha något belägg för det känns det som att lite finare ängshö skulle kunna mögla lättare än det ganska grova hårdvallshö vi haft, vi har också alltid löspressat höet.

Halmtäckning verkar vara en bra metod. Ni som gör det hur fungerar det rent praktiskt - läggs halmen löst eller är den pressad?
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Vi använder oss av halmbalar. Täcker allt och använder halmen vartefter höet går åt.

Min erfarenhet har varit att väl torkat hö håller sig bra. Det gäller att den som tar in höet använder fläktarna ordentligt. Vårt hö har aldrig varit några problem. Några balar vid sidorna har varit sämre, inte direkt möglat, men luktat fukt. Men det är väldigt ovanligt och det beror på att jag varit slarvig vid täckning.
 
Sv: Dåligt hö: Mögel-luktar skumt-ratat

Vill bara svara Trofé att om du vill läsa mer om mage och tarm kan jag rekommendera www.hippok9.nu. Samt googla på probiotika häst.
Både Lantmännen och hästaffärer säljer ofta tarmbakerier på burk. Som sagt så minns jag inte namnet på de olika sorterna, tyvärr.
www.alsengen.se säljer på burk.
www.jeppagarden.se säljer något de kallar Protexin Gut Balancer.
Äppelcidervinäger sägs vara en naturlig probiotika för magen.

Det finns probiotika på apoteket, men då i kapslar till människor.
Acidofilus och bifidus är namnet på några av de vanligaste bakterierna. Vid stress, dålig föda och tex penicillinbehandling störs bakterienivån i mage och tarmsystem.
Carina
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan Höet som jag ger mina hästar har börjat lukta konstigt. I en bal var det synligt mögel men inte i de andra. En del balar...
Svar
14
· Visningar
4 245
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu ska jag för första gången som hästägare byta hö, pga flytt. Så jag undrar lite hur man ska gå tillväga. Jag vet ju att man ska gå...
Svar
6
· Visningar
1 177
Senast: Elina8
·
G
Foder & Strö Vad jag förstått så ska hö ha en torrsubstans på minst 84% för att det ska anses vara helt torrt. Vi har nu ett hö med TS på knappt 80%...
Svar
4
· Visningar
2 716
Senast: Mitrolle
·
Foder & Strö Fick hem 100 balar hö idag, och 35 av dem är från en annan skörd och har legat ytterst uppe på skullen. Allt är fjolårshö. De 65...
Svar
2
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp