Dåligt hö?

T

Tuki

Har precis fått hem min höanalys. Resultatet är ävl inte så där jättebra. Kan någon mer erfaren person säga om detta är mycket eller lite under bra hö?

TS 84%
Smb 22 g/kg
Energi 7.8 MJ/ kg

Kalcium 3.1 g/kg TS
Fosfor 2.1 g/kg TS
 
Det var väldigt dåligt.. Du får säkerligen byta ut ett par kg hö mot lucernhack, samt ge exempelvis soja.

Hade du inget magnesiumvärde på höet?
 
Det är väldigt dåligt, jag vet (suck) :mad:.

En kunnig person satte samman en foderstat åt mig, enligt den skall han (hästen) få 10 kg hö och 2 kg Hippo Alfa. Detta kommer ge intaget 90 MJ/ dag samt smb. 5.4 g/MJ. Det totala mg-intaget ligger på 9.8, kalcium på 49 g och fosfor på 31 g.

Är detta ok, för en 18 årig vbl, 475 kg tung som endast går lätt arbete? :confused:
 
Nej det är inte okej.. Denna personen verkar inte speciellt kunnig alls..

Smrp/mj ska ligga på minst 6, och gärna lite högre om det är en äldre häst.

Och MJ ligger alltför högt, men det beror också på hur pass svårfödd han är, vad är tidigare foderstat?

Magnesiumet är för lite, med 90 MJ blir behovet 13,5.
 
Aaah! Nu blir jag desperat. :crazy: Skulle du kunna ge mig något exempel på lämplig foderstat.

Analysen visade följande:
TS: 84 %
Protein: 61 g/ kg TS
Smb: 22 g/ kg
Energi: 7.8 MJ/ kg

Ca: 3.1 g/kg TS
P: 2.1 g/kg TS
Mg: 11.1 g/ kg TS
Aska: 46.3 g/ kg TS
 
Ett förslag i alla fall...

9 kg hö
0.5 kg havre
3 hg betfor (torr vikt)
1 kg krafft protein
100gr miner grön

Om jag räknat rätt :crazy: blir det

energi 90.8 MJ
protein 508 gr

kvot protein/energi = 6.45
kvot Ca/P = 1.57

Jag försökte räkna med lusern men fick då ut att det behövs typ 3kg :crazy: och då drar Ca/P kvoten iväg ganska dramatiskt. Inte heller med soja fick jag fram nåt vettigt... :crazy:

Det finns andra här på forumet som säkert kan räkna ut bättre förslag åt dig. :smirk:
 
Har du verkligen 11,1 g Mg/kg TS? Jag hade ingen aning om att det kunde skilja så mycket (det är 10 ggr så mycket magnesium som jag har i mitt hö!). Jag har räknat på att du skrev fel och att det ska vara 1,1 g/kg TS (0,9/kg foder).

8 kg hö
1,5 kg lucern
0,5 kg havre
0,4 kg vetekli
0,3 kg soja
1,5 dosmått Biomag

ger: 87 MJ, smb rp/MJ = 6,1, Ca/P = 1,7, Ca/Mg = 3,34

Vill du ha mer energi kan du öka på havren utan att det händer så dramatiskt mycket. Efter ett tag bör du väl då minska på sojan (ex 1 kg havre/ 250 g soja).

/Majola (som fortfarande inte är någon expert, men som tappert övar sig...)
 
Tack till alla som svarat :bow:. Känner att jag behöver räkna om ganska rejält :crazy:. Återkommer med en konkret foderstat
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 323
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
692
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis... Går det överhuvudtaget att fodra med detta...
Svar
3
· Visningar
716
Senast: Tillis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp