Dåligt mående och vet inte riktigt vart jag ska vända mig...

anonymanvandare01

Trådstartare
Vill börja med att säga att jag inte riktigt vet vad jag vill med tråden. Men antar att det är en blandning av att skriva av sig och bolla lite tankar och ideér.

Jag mår till och från fruktansvärt dåligt. Ibland mår jag väldigt bra. Men det kan vända på någon minut. Oftast för en anledning, även om den är till synes liten, men ibland mår jag dåligt och jag vet inte riktigt varför.

Det mest grundliggande problemet är väl att jag när jag var liten blev sexuellt utnyttjad av en familjemedlem under flera år. Känner mycket skuld i det. Samtidigt som jag vet att jag inte borde göra det. Min logiska hjärna säger åt mig att det inte var mitt fel. Men jag tänker ändå att jag borde gjort mer för att hindra det.

Jag har i och med detta problem med sex. Vilket gör att jag känner mig för jobbig för att ha en relation. Eller ja, en av anledningarna. Självskadebeteende (skär mig) tillsammans med depression och problem med sex gör att jag känner att det är bättre att låta bli än att utsätta någon för att jag är jobbig.

Jag har just nu ett jobb. Som jag känner drar ner mig mer än vad det lyfter. Det tillsammans med sömnproblem, ångest och allmänt dåligt mående gör att jag inte vet hur länge jag orkar fortsätta.

Det har den senaste tiden varit så illa att jag på allvar funderat på självmord. Vilket skrämmer mig. Det känns som att jag är en börda för alla pga mitt mående. Jag känner mig ännu mera värdelös när jag funderar på att säga upp mig och vara sjukskriven ett tag. Men då vet jag samtidigt att jag inte kommer ha råd att ha hästen och tvingas hyra ut honom, vilket tar emot. Men just nu funkar jag knappt. Vaknar konstant, har mardrömmar, ångest under arbetstid (jobbar ensam, tack och lov) och känner mig extremt ensam...

Har hundarna som lyfter mig, och hästen. Men även stallet har blivit till hälften en "plåga" då min hyresvärd lägger sig i en massa om hästens skötsel på ett negativt sätt. Stallet har för mig alltid varit en ångestfri zon vilket nu inte är fallet..

Blä, vet inte riktigt vad jag vill ha sagt.. Borde ta kontakt med en psykolog och se om de kan hjälpa. Men ett problem jag får är att jag blir en aning "handlingsförlamad"..
 
Ja det har jag nog. Men det känns som att jag förstorar upp det hela, av någon anledning... Och att jag egentligen inte alls behöver hjälp. Samtidigt vet jag inte vad min arbetsgivare hade sagt om att jag skulle ta ledigt av att gå till en psykolog/läkare...
 
Ja det har jag nog. Men det känns som att jag förstorar upp det hela, av någon anledning... Och att jag egentligen inte alls behöver hjälp. Samtidigt vet jag inte vad min arbetsgivare hade sagt om att jag skulle ta ledigt av att gå till en psykolog/läkare...

Du förstorar inte upp det, du behöver hjälp, du har ju självmordstankar! Förminska inte dina känslor!
Att få ledigt för att gå till läkare/psykolog ska inte vara något problem. Vill du inte säga att du ska till psykolog så säg att du ska till läkare.

Och du, tänk efter innan du säger upp dig, du kan bli sjukskriven och ha anställningen kvar tills vidare. Säger du upp dig kan du förlora ekonomiskt eftersom du blir avstängd från a-kassan och kan förlora/få lägre SGI (sjukpenninggrundande inkomst).

Marsch iväg till vårdcentralen! ;)
 
Tack för era svar!

Har varit trött det senaste så har inte riktigt orkat svara/läsa. Hyr ju lägenhet där jag jobbar. Om hyresvärden går in i mitt boende, är det på något sätt lagligt? När jag inte är där/inte vet om det och det inte är en nödsituation av något slag.

Om detaljer behövs tar jag det gärna på pm istället.
 
Nej det är inte lagligt att hyresvärden går in i din lgh utan ditt tillstånd. Men om de behöver komma in i lgh måste du låta dem göra det. Bara om det är akut, t.ex vattenläcka eller brand får de gå in utan att säga något innan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
776
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 503
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp