Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Heulwen

Trådstartare
Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite och få tips hur man ska bli av med det - det handlar alltså om dåligt självförtroende vid ridning.

Jag har ridit i cirka 10 år varav kontinuerligt för tränare i 1,5-2 år. Skaffade egen häst för snart 2 år sedan för att utvecklas på inom både hoppningen och dressyren. I början red jag mest för att det var skoj, ville givetvis utvecklas men red ut ganska mycket och tog det som det kom. Jag hade dock en tränare som började ställa mer och mer krav på mig, kraven var inte alls orimliga utan det handlade om en korrekt grundridning men jag fixade knappt att ställa hästen i hörnen i perioder då han är lite slingrig. I hoppningen var galoppen flack och framtung och jag fick ofta skäll då jag gav fel hjälper, jag blev väldigt stressad och allt blev en enda soppa.

Min tränare sade även till mig att hästen gått bakåt sedan jag skaffade den och att den kommer få förslitningar om jag rider som jag gör. Jag kallades slarvig och lektionerna kunde sluta med att både jag och häst var genomsvettiga efter att jag slitit med honom för att rida korrekt men inte lyckats. Vissa gånger var jag nära till tårar och allt kändes hopplöst. Jag fick höra att man inte skulle rida om man inte knäcktes ibland då ridning är så svårt.

Senaste gången jag red för denna tränare var för cirka 3 veckor sedan och jag fick återigen känna att jag inte kunde någonting och förstörde min häst. Nu har jag bestämt mig för att inte träna för denne mer. Tråkigt nog vet jag ju att det h*n säger är sant, jag rider inte korrekt och jag kan inte mycket och skulle egentligen behöva dennes hjälp men mår för dåligt för det.

Hittat en ny tränare som jag tränat en gång för och ska träna för igen nästa vecka. Hon gav mig en positiv känsla men jag utvecklades ändå tyckte jag. Tråkigt nog går det tillbaka och blir dåligt så fort jag rider själv. :( Men jag hoppas att det ska bli bättre så småningom i dressyren med mer rutin.

Men jag får mer och mer känslan av att jag rider dåligt, är elak mot min häst då mina händer stör honom i traven och mina skänklar ligger dåligt mot hästen, jag lutar mig framåt etc. Känns som jag inget kan och min häst har försämrats och det gör mig ledsen.

Långt svammel men finns det någon mer där ute som känner sig som en dålig ryttare - alltid eller i perioder? Vad gör ni åt det? Tips på hur man undviker att trycka ned sig själv i skosulorna men ändå behålla utvecklingsviljan?
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

jag känner faktiskt igen mig i de du säger.. nu har jag inte tränat så mycket för tränare då jag alltid varit skogsmänniska.. men har nu besämt mig att när jag köper ny häst nu så ska jag rida för tränare.. men är LIVRäDD!! är livrädd för att de ska vara nån som skäller på mig om jag gör fel osv.. fast att de är därför som jag rider för denna personen.. å att jag förstör mig häst.. men jag är väligt bra på att trycka ner mig själv å då blir de att rida i skogen i stället för att rida på banan å träna.. plus att jag har så dålig fantasi på banan.. å så har jag tappat självförtroendet helt nu nästan med min förra häst pga att han hoppade åt sidan för allt å jag kastades av.. han kunde inte ens gå över bommar utan att kasta åt sidan å "kasta av" mig.. så har blivit rädd för att galoppera å rida över bommar å så fort jag rider ute så är jag rädd att hsten ska kasta sig.. (min häst var de fel på visades de sen) kanske inte är helt hur du känner men vet hur de känns när självförtroendet för ridningen har försvunnit.. har tappat all tjusning med ridningen pga att jag är så feg.:( så jade känns nästan som att man är en dålig ryttare när man har dåligt självförtroende för så känner jag
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

NEJ :mad:!! En tränare ska INTE få dig att må så dåligt! Ja, jag känner mig stundtals rätt usel när jag rider, men har turen att ha en jättebra person (har tränat mig lite, men mest stöttat mig på andra sätt) som jag får hjälp av när det behövs. Hon peppar och pushar lite lagom, och har fått mig att ändra hela mitt tankesätt. En sådan tränare behöver du, så fortsätt du hos den tränare som det känns bra med och "dumpa" den andra. Det är INTE meningen att en tränare ska få en att må dåligt. Det kommer ALDRIG att göra dig till en bättre ryttare!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Helt rätt att byta tränare. Man passar inte ihop med alla. Jag tänker att en tränare ska få en att lyfta och förbättra sig. För att kunna det behöver man en tränare som hjälper en att få fram det. Och det är där det individuella kommer in. En behöver någon som peppar och uppmuntrar, en annan behöver en som påpekar bristerna, en tredje behöver mellanvarianten osv.

Kan också rekommendera centrerad ridning, som komplement kanske? Det är så roligt och upplyftande! Man fokuserar på grundläggande saker och när man gör rätt, så behövs det så lite, lite. Det är nästan en uppenbarelse. Jag svävar på moln efter varje cr-lektion.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Shit vad tråkig ton din tränare verkar ha :/

Stor del av träningen är att ha en person på marken som är positiv och pushar en, inte drar ner en :/
Sen ska man självklart kunna ta kritik, men det måste vara konstruktiv och faktiskt peka på något.

Tycket du ska avstå från att träna för denna och om du inte redan har, så hitta en positiv tränare som kan hjälpa dig framåt med positiv anda


Som du redan vet, så har jag inte ridit så längre, men jag har hela tiden haft tränare som varit positiva och som har jobbat mycket med grunderna. Mycket fokus har lagts på de svaga sidorna, vilket har hjälpt mycket med utvecklingen
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Jag trodde faktiskt inte den sortens tränare fanns kvar, såhär på 2000-talet... :mad: Helt rätt att byta, hitta en bra tränare som ger dig hjälpmedel att rida med mellan träningarna också!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

De flesta som tränar och har höga krav på sig själv brukar ju faktiskt vara såna som försöker göra det man säger och även gör läxor om man lämnar dem sådana.
Det finns ett fåtal människor som av oförklarlig anledning rider lektion och vill bli bättre, men varken följer instruktion eller tränar mellan gångerna ens om man ger dem tydliga läxor.
Dock verkar ju inte vara den typen. Då förstår jag inte irritationen. Som tränare får man då inse att man är för dålig tränare, på något vis.

Man kan inte lasta sina elever för att de inte rider bättre om de försöker.
Då får man förklara bättre, ge tydliga övningar och ev fokusera på vissa andra moment än man gjort.

Ingen lär in optimalt när man mår skit!

Jag är normalt rätt tuff själv. Jag kan absolut ta att man vrålar på mig a la militär. Har tränat för många militärer genom åren.
Jag är också väldigt driven och attackerar svårigheter istället för att ge upp eller undvika.
Däremot kan jag också vackla någon gång om jag är trött. Här om veckan fick jag psykbryt och grinade under en lektion. Det var inte ens för att tränaren var tuff. Jag blev frustrerad för att min kropp inte löd riktigt. Jag var långsammare än vanligt och tafflig.
Min matcho-tränare som inte är den som mesar med folk och snarare tycker att folk inte skärper sig och slarvar så mycket sa "Det får gå fel!".
Då inser man att man är överspänd. ;)
Sen när vi var klara tog han hästen och bad om en grej som var lite för avancerad bara för att visa mig att det kan gå fel även för honom. Och han garvar och fångar upp - ingen big deal!
Så tycker jag man får sträva efter att göra med elever. Och det gör jag med.

Man får balansera mellan att berätta om sina egna missar, för att dels få eleven att förstå att ALLA har gjort fel och börjat någonstans.. Och så får man om hälsorisk pga felridning kanske prata om att "hästen inte kan gå så. Men vi gör en plan och nu tränar du på det här, sen det här, sen..". Och tala om problemen som finns och försöka diskutera fram en lösning. Men UTAN att skuldbelägga eller trycka ner.
Att vara hård och pushig är inte detsamma som att förnedra.
En del tränare tycker jag förnedrar. Fult!

Se till att hitta en tränare som kan ge dig läxor mellan gångerna. Och framför allt: verktyg att greja dem!
En checklista med 3 saker tycker jag kan vara lagom för de flesta att lära in per gång. Inte mer!

Lycka till och hoppas du hittar glädjen igen!
För mig behövdes en god natts sömn och lite terapi i form av att göra samma saker med en simplare häst. Då funkade det dag 2 med den svåra med. :)
Tur att det finns terapihästar och sömn!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Byt tränare!

De felen du räknar upp är ju bland dom vanligaste som ryttare gör. Det skall mycket till innan du förstör din häst pga dessa fel. I så fall borde i princip varenda häst vara sönderriden.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tack för alla svar men min tränare kunde vara positiv också när jag gjorde något bra. H*n sade senast att första lektionen på ett tag alltid är värst och att det bara kunde bli bättre så h*n trycker inte ned mig på så sätt men jag tror h*n blir så irriterad på att jag inte gör som h*n säger fastän jag försöker, kroppen lyder inte och det blir härdsmälta av för mycket information på en gång. Hon är en bra tränare egentligen men jag tror det är "fel" på mig och nu är jag faktiskt lite rädd att min nya tränare kommer tröttna på mig efter ett tag om jag inte fixar att följa instruktionerna. :(

Jag vill bli bättre men jag har det svårt för mig känns det som.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Det låter lite som när jag skall hålla ridlektion för min man.

Han "Det här fungerar inte"
Jag irriterat "Det är bara för att du inte gör som jag säger"
Han ""Det gör jag visst det"
Jag ännu mer irriterat "Om du hade gjort som jag säger så hade det fungerat"
Han "Ja eller hur...."

:D

Egentligen är min man duktig på att rida och jag har tålamod när det inte fungerar när jag hjälper folk med ridningen. Men, men.....

Ibland funkar det helt enkelt inte mellan två personer när det kommer till vissa saker.

Du får försöka bryta den onda cirkeln och lättaste (och kanske bästa) lösningen är att byta tränare.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tack. :) Tyvärr blir följderna av min sits att jag har svårt att få en bra galopp där han kommer upp och ihop sig, att han är svår att ställa i vänster varv och att hans form är svajig i traven.

*kl*

Känns också lite uselt att våra resultat i Tdb inte ser så bra ut om man jämför med hans tidigare prestationer. På klubbtävlingar har jag fått hyfsat många rosetter men på lokala tävlingar är våra bästa resultat lite under mitten i hoppningen och dressyren ska jag inte tala om. :( Jag vet ju att han kan, eller kunde, men jag har försämrat honom.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Du ställer på tok för höga krav på dig själv.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Känns skönt (och välbehövligt) att höra faktiskt. Men jag vill bli bättre och kunna vara nöjd över mina ridpass.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

När du slutar att pressa dig själv så hårt så kommer glädjen över de små framstegen.

Det är ju oftast små, små framsteg som man gör. En perfekt hörnpassering eller en riktigt lyckad halt. Ibland kan det dock givetvis hända stora saker på en gång men oftast är det som sagt små, små saker under lång tid.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tack! Jag undrar om inte jag skulle må bättre av att ha bara ett mål att koncentrera mig på åt gången. Det blir så mycket när jag ska fokusera på alla detaljer. T.ex. att jag några ridpass i rad fokuserar på bara mina skänklar. Nu försöker jag göra allt på en gång och kommer liksom ingenstans känns det som.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Det ska vara roligt att rida... Viktigt:)!

Om inte du tycker det är roligt, kommer inte heller hästen att tycka det är roligt. Och tycker inte hästen det är roligt så kommer den inte att samarbeta med dig, och då kommer du inte att tycka det är roligt. Blir snabbt en ond cirkel det där!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

men jag tror h*n blir så irriterad på att jag inte gör som h*n säger fastän jag försöker, kroppen lyder inte och det blir härdsmälta av för mycket information på en gång.

Det finns tränare som kan hantera det; förklara på ett annat sätt, genom att vara medveten om vilken inlärningsstil du har (om du lär dig genom syn, hörsel, känsel), genom att se hur mycket information du kan ta till dig samtidigt etc.

Sedan undrar jag om du inte lägger krokben för dig själv genom att stirra dig blind på tidigare resultat. Känner du krav att prestera?
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Hon är en bra tränare egentligen men jag tror det är "fel" på mig och nu är jag faktiskt lite rädd att min nya tränare kommer tröttna på mig efter ett tag om jag inte fixar att följa instruktionerna. :(

Jag vill bli bättre men jag har det svårt för mig känns det som.

Jag tycker det låter som en usel tränare!
Jag har inte sett dig rida live men jag har sett många bilder genom åren och jag tycker att du och din häst ser ut att vara ett trevligt ekipage!
Det spelar ingen roll vad någon ANNAN kunnat få din häst att göra, det är ju, just nu, du och hästen som tillammans ska kunna utföra övningarna!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Sedan undrar jag om du inte lägger krokben för dig själv genom att stirra dig blind på tidigare resultat. Känner du krav att prestera?

Ja, där sätter du fingret på det. F.d ägaren sade att han var lättriden och har lätt för sig men så lyckas inte jag få till det. Och han var mer lättriden i början, ända tills jag haft honom ett tag då han började tappa det han hade med sig.

Angående prestera: Om t.ex. andra rider i ridhuset så blir jag så fokuserad på att det måste se bra ut istället för att koncentrera mig på vad jag ska göra egentligen. :banghead:

bettysmatte:
Ska försöka tänka på att hitta tillbaka glädjen. :)

Dorinda:
Tack för de orden! Fast jag visar ju inte alla dåliga bilder. ;)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tack! Jag undrar om inte jag skulle må bättre av att ha bara ett mål att koncentrera mig på åt gången. Det blir så mycket när jag ska fokusera på alla detaljer. T.ex. att jag några ridpass i rad fokuserar på bara mina skänklar. Nu försöker jag göra allt på en gång och kommer liksom ingenstans känns det som.

Precis. En sak åt gången. Gäller både djur och människor.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 478
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp