Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Angående prestera: Om t.ex. andra rider i ridhuset så blir jag så fokuserad på att det måste se bra ut istället för att koncentrera mig på vad jag ska göra egentligen.

För att det ska se bra ut måste du släppa tanken på att det ska se bra ut.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

jag tror h*n blir så irriterad på att jag inte gör som h*n säger fastän jag försöker, kroppen lyder inte och det blir härdsmälta av för mycket information på en gång. Hon är en bra tränare egentligen men jag tror det är "fel" på mig och nu är jag faktiskt lite rädd att min nya tränare kommer tröttna på mig efter ett tag om jag inte fixar att följa instruktionerna. :(

Jag vill bli bättre men jag har det svårt för mig känns det som.

En bra tränare lägger instruktionerna på en nivå som eleven klarar av, man väljer ut max tre viktiga saker som man fokuserar på därför att annars blir allt pannkaka.. Om eleven dessutom har problem med sin sits så ska fokus på sitsen utgöra någon eller alla av de tre bitarna... Försöker man fixa allt på en gång blir det kortslutning,,, det svåra med att ändra på något hos ett ekipage är inte att veta vad som behöver ändras utan att välja ut vad som ska prioriteras, vad klarar ekipaget att ändra för stunden och sedan förklara så att eleven förstår..

Utifrån hur du skriver så verkar din tränare inte ha kunnat göra de avvägandena.. Och det är inte ditt fel.

Och det gör inget om hästen har gått tillbaka i resultat med dig, du tar säkert väl hand om den ändå och ger den ett bra liv. Tycker att det är bra att du ska rida för en ny tränare, för din gamla verkar inte vara så bra...
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Här håller jag helt med!

Det är skillnad på att någon inte gör som man säger för att de skiter i det eller om de inte förmår.
Det måste man kunna se som tränare.
Och då antingen ändra övningen eller förklara annorlunda.

TS
Du måste sluta fokusera på vad andra tycker, vad andra presterat och börja acceptera att här är DU idag.
Ingen lär sig rida utan coachning. Du har bara inte haft rätt sådan.
Har du sitsproblem bör tränaren låta dig fokusera på det. Och för att du inte ska tappa självförtroendet ge dig uppgifter som du klarar av att uppnå.
Är det så att man har instabil sits kan de saker man ska fokusera på vara just "upp med blicken", "tårna upp" och "armbågar ner".
Men för att du ska kunna bli stabil i sitsen kan du behöva rätt sorts sitsträning.
Att bara säga: håll skänken still, fall inte fram etc kan vara för svårt.
Du kan behöva göra övningar där din kropp lär sig hitta balans, följsamhet etc.

Har ni gjort något sånt?
Tex rida lätt i slowmotion i halt för att du ska få hitta din balans. Där din tränare ser till att du rör dig korrekt i förhållande till att uppnå balans.
Sen i skritt. Och sen att i trav rida lätt och sitta ett steg och stå två och växla till tvärtom. Och sen ändra till att stå 3 och sitta en och vice versa.
Rida lätt i galopp etc.

Hoppas du hittar glädjen igen! Det finns inget som hindrar utveckling så som prestationsångest. Man blir för spänd för att hitta känslan.
Hade det bara handlat om formler och 1+1 så hade det funkat iaf.
Men IOM att känsla är inblandat måste viss avspänning finnas för att man ska komma till sin rätt.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

jag känner faktiskt igen mig i de du säger.. nu har jag inte tränat så mycket för tränare då jag alltid varit skogsmänniska.. men har nu besämt mig att när jag köper ny häst nu så ska jag rida för tränare.. men är LIVRäDD!! är livrädd för att de ska vara nån som skäller på mig om jag gör fel osv.. fast att de är därför som jag rider för denna personen.. å att jag förstör mig häst.. men jag är väligt bra på att trycka ner mig själv å då blir de att rida i skogen i stället för att rida på banan å träna.. plus att jag har så dålig fantasi på banan.. å så har jag tappat självförtroendet helt nu nästan med min förra häst pga att han hoppade åt sidan för allt å jag kastades av.. han kunde inte ens gå över bommar utan att kasta åt sidan å "kasta av" mig.. så har blivit rädd för att galoppera å rida över bommar å så fort jag rider ute så är jag rädd att hsten ska kasta sig.. (min häst var de fel på visades de sen) kanske inte är helt hur du känner men vet hur de känns när självförtroendet för ridningen har försvunnit.. har tappat all tjusning med ridningen pga att jag är så feg.:( så jade känns nästan som att man är en dålig ryttare när man har dåligt självförtroende för så känner jag

Rider du verkligen för denna person för att få skäll?
Jag rider för tränare för att få hjälpen att växa till att klara svårare och svårare uppgifter. I min värld är inte tränaren någon som skäller på mig utan ger konstruktiva instruktioner på vad jag bör förändra för att lyckas bättre med att uppnå mitt mål, helt enkelt ge mig verktygen att för att jag ska kunna bygga vidare. Folk blir inte hjälpta av att tränaren skäller och gapar, dom blir hjälpta av konstruktiva och pedagogiska instruktioner.

TS: Som jag ser det behöver en person med dåligt självförtroende vid ridning inte vara en dålig ryttare, men däremot inte så bra som den personen troligtvis hade kunnat vara om den vågat lita på sin känsla. Då väldigt mycket av ridningen kommer från att vi har timeing i det vi gör och kan göra saker snabbt utan att aktivt tänka på att det behöver göras just då.

/Camilla
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Jag tror att alla känner igen sig i dig någon gång i alla fall. Men att en tränare får en att må så dåligt anser jag vara en dålig tränare. Är din fd tränare utbildad? Alltför många arbetar som tränare för att de själv ridit höga klasser (eller ibland inte ens det och kallar sig ändå för tränare). Men detta är faktiskt två olika saker. Att vara utbildad ska ge dig verktyg att hjälpa elever i sin utveckling, sk pedagogik. Jag är lärare och mitt jobb är ju att se var varje elev befinner sig kunskapsmässigt och utgå från det. Det är också min uppgift att hitta övningar och uppgifter som startar i elevens nivå och tar den framåt. Stötta, peppa och uppmuntra, inte dra ner. Vem vinner på att en elev går från min lektion och känner sig värdelös?
Det är ingen skillnad när man är tränare. Denna ska kunna se var du ligger utbildningsmässigt och hitta övningar som hjälper dig med de problem du har - om det så är att skritta hela passet.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Kl

Tänk också på att en tränare inte är där för att man ska visa upp sig, VARA bra etc. En tränare är där som just tränare, utbildare, guide som hjälper en med de problem man har.

Många tänker så ofta att de inte vågar rida för den och den tränaren, för de är så dåliga. Det är ju just när det inte går bra som tränare behövs.
Sen kommer domaren, när man visar upp saker.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Diskutera det här med din nya tränare. Berätta vad du vill bli bättre på och sedan kan ni gemensamt komma fram till vad ni ska fokusera på först.

När det gäller hästen så låter det lite som om du har köpt en läromästare. Det är helt naturligt att dina resultat inte blir lika höga som med den tidigare ryttaren. Den ryttaren hade kanske en helt annan bakgrund än du. Du beskriver det ju som om du mest ridit i skogen på din häst.

En sak du skulle kunna göra är att låta tränaren rida din häst regelbundet. Om det är en äldre läromästare så kanske han behöver ridas igenom för att bli mjuk så att du får rätt svar på dina hjälper.

Tänk också på att gärna träna dig själv bredvid ridningen. Välj gärna coreträning eller yoga eller något annat som hjälper dig att bli medveten om din kropp. Och i ridningen ska ni inte göra svårare övningar än att du hela tiden har full kontroll på dig och hästen. Det kan betyda att det blir mest skritt och lite trav i början när ni dressyrtränar. Sedan kan ni busa i skogen som omväxling.

Å andra sidan är långa skritturer i skogen perfekt för att helt fokusera på sitsen!

Lycka till!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

jag upplever det också så i perioder. Eftersom jag har sådan prestationsångest "kan" jag inte rida för negativa instruktörer. Jag klår upp mig själv tillräckligt utan att hen behöver göra det också. Min filosofi är at det ska vara kul att rida och att man tränar för att lära sig. Då vill jag inte rida för någon som sänker mitt självförtroende och/eller gör ridning tråkigt för mig.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Jag bytte tränare efter många år när tränaren stod och skrek åt mig ungefär att hästen var förstörd och att jag skulle akta mig så jag inte förstörde unghästen också, skrek att jag skulle släppa tyglarna för att det kvittade vad jag gjorde ungefär.
Då hade jag tränat för den tränaren sedan hästen var inriden, känns som att om det var så illa borde tränaren kanske kunnat hjälpt till med det lite tidigare?
Det var ett enormt lyft för mig att byta, från skäll till konkreta tips och övningar som hjälpte min springiga häst.
Nu rider jag dressyr för en trevlig jättebra tränare som ger mig redskap varje gång så det går framåt, hopptränar för en jätteduktig ryttare som också kan ge bra kritik så man lär sig, inte blir deppig.

Byt tränare, träna oftare, kolla på bra ridning och inspireras. Sitt på en pilatesboll och känn var du har sittbenen och hur bollen rullar åt olika håll om du viker i sidan eller drar fram eller bak skänklarna.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Rider du verkligen för denna person för att få skäll?
Jag rider för tränare för att få hjälpen att växa till att klara svårare och svårare uppgifter. I min värld är inte tränaren någon som skäller på mig utan ger konstruktiva instruktioner på vad jag bör förändra för att lyckas bättre med att uppnå mitt mål, helt enkelt ge mig verktygen att för att jag ska kunna bygga vidare. Folk blir inte hjälpta av att tränaren skäller och gapar, dom blir hjälpta av konstruktiva och pedagogiska instruktioner.

Fast det där är olika, en del gillar att ha tränare som skäller på dem, för då tycker de att de skärper sig och verkligen försöker. Om tränaren inte blir arg och skäller ibland, så slörider de bara och gör inte sitt yttersta.

Om man är sån att man ändå anstränger sig till max, så är det däremot helt värdelöst med en tränare som skäller. Jag gillar det inte, jag rider ju inte dåligt för att reta ridläraren, utan för att jag helt enkelt inte kan bättre just då. Tala om för mig hur jag ska göra istället för att skälla. Jag blir bara irriterad på skällande instruktörer, jag har ju tränare för att jag inte kan, och för att lära mig. Om jag kunde skulle jag inte behöva nån tränare. Alltså är det helt meningslöst att skälla på mig för att jag rider dåligt.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Oj vad jag känner igen mig!

Först och främst, bra att du bytt tränare!

Jag har haft min häst i 7år, pågrund av lastningsproblem och inga bra ridmöjligheter hemma så gav jag upp det här med träning totalt. Vilket har inneburit att vi bara har ridit ut helt kravlöst och stått helt still i utvecklingen. Nu har vi flyttat och har super bra träningsmöjlugheter på hemmaplan. Vilket innebär att jag nu känner mig som totalt nybörjare :( bland annat så har jag aldrig brytt mig om vilken galopp han fattat när vi ridit ute vilket nu innebär att han har så stark vänster galopp och ingen högergalopp alls och vi får lägga massa arbete på att få tillbaka den. Inte lätt att hålla självförtroendet uppe när man förstört då för sig själv :(

Det jag försöker med, och som är mitt tips är att hela tiden sätta SMÅ delmål. På så sätt tycker jag att det är lättare att peppa sig själv och se att träningen faktiskt ger resultat :)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

nä rider inte för att få skäll..s er att de står lite konstigt:P rider för att jag rider"fel" å ska lära mig rätt:P
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Bra att du bytt tränare tycker jag. Kanske kommer en ny positiv tränare ge dig en positivare upplevelse vid träning och därför känns lättare att ta åt sig instruktioner. :) Jag tror att alla ryttare har dippar där de tvivlar på sig själva som ryttare. I alla fall jag har. En period så var jag så oengagerad i ridningen att jag slutade rida, jag åkte bara häst i två veckor. Min tränare sa (väldigt högt och med bestämd ton) till slut att "Det här är inte du! Du rider ju inte!". Efter det tvingade min tränare mig att sätta upp mål för terminen, vilket gjorde att jag faktiskt började se framåt i ridningen igen. Och min tränare gör nu allt för att jag ska nå mina mål och påtalar för mig minsta lilla framsteg. :)

Jag måste också vara glad och positiv i humöret för att kunna ta åt mig kritik och instruktioner. Kommer jag till en träning och är lite mosig i huvudet efter en lång dag och kroppen är trött så blir det bara pannkaka. Huvudet vet vad som ska göras, men kroppen lyssnar inte på hjärnkontoret... Men jag har lärt mig att sänka kraven på mig själv vid sådana tillfällen, tex hoppa lägre höjder och bara fokusera på att vara glad åt det lilla som faktiskt fungerar. :)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Åhh, vad jag känner igen mig! Jag har tagit upp ridningen efter 30 år! Köpt ett underbart sto som har världens tålamod med mig. Men gör inte jag rätt gör inte hon rätt, m a o en perfekt läromästare.
Problemet var att jag trodde att jag bara kunde ta vid där jag slutade för så länge sedan. Min tränare har hjälpt mig att "bryta sönder" min ridning och fokusera på en sak i taget. De första gångerna tyckte jag att det gick uruselt och jag var ledsen på mig själv för att jag inte fick min fina häst att göra det som hon gjorde när dottern red henne. Att jag tagit åt mig av tränarens ridtänk kom jag på mig själv med. Hon frågade hur ridningen gått sedan sist och då sa jag; -" jo, det gick jättebra. Jag fick till två riktigt fina galoppfattningar i det svåra varvet. Vi var helt i balans och hästen bara fattade galopp liksom."

Sedan tänkte jag efter på vad jag sagt. Jag red ca 30 minuter och jag tyckte det gick bra p g a två galoppfattningar!

- Härligt, tyckte hon nu börjar du tänka rätt. Sedan diskuterade vi lite hur jag hade ridit, hur jag hade tänkt och känt.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

jag upplever det också så i perioder. Eftersom jag har sådan prestationsångest "kan" jag inte rida för negativa instruktörer. Jag klår upp mig själv tillräckligt utan att hen behöver göra det också. Min filosofi är at det ska vara kul att rida och att man tränar för att lära sig. Då vill jag inte rida för någon som sänker mitt självförtroende och/eller gör ridning tråkigt för mig.

Samma här. Jag behöver en ridlärare, alltså en bra pedagog. Jag behöver stöd, och kritiken levererad i små doser. Jag VET att jag suger och gör fel och ser ut som skräp, det behöver jag inte veta igen, jag behöver veta vad jag ska göra för att bli bättre :P. Det gör mig ingenting om ridläraren är rak och tydlig med hur något måste göras, och jag är helt ok med att få lite skäll på tyska för att jag slarvade med en ridväg (för det är ju något som är så lätt att ändra), men jag skulle bryta ihop helt om någon av mina ridlärare kallade mig för DÅLIG. Eller sa åt mig att hoppa av hästen för att jag förstör den. Vilket fruktansvärt beteende från en tränare, och från en medmänniska.

Sen så är jag också en sån som hänger efter ridläraren i en kvart efter lektionen och försöker få henne att förklara in i minsta detalj hur en viss sak ska utföras, det är då tur att dom står ut med mig ^^.

Om jag betalar för något, då ska jag bli nöjd med den varan jag köpt. En tränare som trycker ner mig hade jag bara betalt en endaste gång och sen aldrig igen.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Absolut! Kritik måste man tåla men den ska vara konstruktiv och begriplig, framförd på ett sätt som jag kan ta till mig och genomföra.
I mitt övermod sa jag till min tränare att jag ville rida öppna och sluta.
-Nej, sa hon klart och tydligt. Det tillhör de högre nivåerna och du är inte riktigt där än. Men vi kan så smått börja på sidvärtes förflyttning.

Den sortens rakhet och ärlighet uppskattar jag för det är sagt med respekt och hon gav mig ett alternativ som jag kunde träna på.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Min förra tränare är en C-tränare så h*n är utbildad. :)

*kl*

Tack så mycket för alla svar och pepp! Jag måste tagga ned lite och tävla för att det är kul så som var planen från början.

Imorgon ska jag träna för min nya tränare igen, ska förhoppningsvis kännas lika bra som sist. Tyvärr har hon bara tid att träna mig en gång varannan vecka och jag känner att jag behöver mer egentligen då jag tappar för mycket mellan gångerna. Vi fokuserar dock mest på mig och inga avancerade saker vilket känns bra utan min sits är fokus och det kan ju öva själv på. Det och att han ska ställa sig korrekt och bära sig bra. Övningarna senast var mest övergångar, runda volter, galoppfattning från skritt etc. medan jag skulle tänka på upprätt hållning, bra stöd i handen med sviktande armbågar, benen långa och avspända med ett korrekt skänkelläge och fötterna fram samt att sitta ned i galoppen då han skjuter upp mig. Låter ju inte svårt men det känns mer än väl utmanande.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Jag bytte tränare efter många år när tränaren stod och skrek åt mig ungefär att hästen var förstörd och att jag skulle akta mig så jag inte förstörde unghästen också, skrek att jag skulle släppa tyglarna för att det kvittade vad jag gjorde ungefär.

Men vilket sätt! Hemskt att agera på det sättet. Min tränare var ändå ganska saklig i hur h*n sade att min häst blivit sämre även om jag tycker det är onödigt att säga då han inte går så tokigt att han bör gå sönder i alla fall och jag som sagt har honom för att lära mig på.

Håller med dig i att din tränare ju kunde ingripit tidigare om du nu red så fel. Lite som när jag gav fel hjälper för skänkelvikning ett bra tag och så helt plötsligt är h*n på mig om att min stackars häst så klart inte förstår då jag ger fel hjälper. Men jag hade inte fått lära mig korrekt till en början ens.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Om jag räknade rätt så var det 9 saker du skulle tänka på på samma gång - baggis eller hur ;):crazy:

Utbildad c-tränare, ja det är möjligt men har ändå inte känslan för vad varje elev behöver och hur man får eleven att vilja fortsätta. Men å andra sidan så är det kanske de som tycker hens pedagogik är bra.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 479
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp