Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tycker också att det låter som mycket att hålla ordning på. Ta en diskussion med tränaren. Berätta att du tycker att det är svårt att förändra mycket på samma gång, fundera gemensamt över en eller Max tre saker som du ska tänka på. Be att ni börjar med att fokusera på dig. Gör sedan din hemläxa noga varje gång. Skapa ett mönster som du följer. Rid tex i trav på volten, gör skrittövergångar varje gång du är mitt på kortsidan och fokusera då endast på din läxa. Var medveten och tänk på din läxa vid minst fyra bestämda punkter varje varv. Rid tio varv och ta sedan en paus. Byt varv. Gör du denna övning varje dag så garanterar jag(nästan) att du kommer att känna en förändring i din kropp och i din ridning. Det gäller att ha en bestämd plan.

Men framför allt: be din tränare om att hitta färre saker att fokusera på och be henne att hålla sig till det. Det är du som betalar! ;-) är hon en riktig pedagog så förstår hon men du måste förklara hur du upplever det hela.

Lycka till på träningen idag!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Det gick fint idag! Hon var på mig hela tiden men på ett peppande sätt och jag fick verkligen rida varje sekund. Hade en del att koncentrera mig på men det gick bra. Fick ytterligare en aha-upplevelse då jag tappat ridningen stundtals men idag fick lära mig att börja rida aktivt varje sekund med min sits.

Nästa tillfälle blir om 2 veckor och sedan ska jag starta en klubbtävling den 16/3. :)

*kl*

Finns det ingen mer utöver de som skrivit i tråden som känner igen sig i att det känns som om man inte kan rida?
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Det låter bra. Fokus på dina egna pass också nu så ska du se att det händer grejor. Räkna med något bakslag, det hör ju liksom till tyvärr. ;)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Men Gud ja!!

Har oxå ridit för tränare som beordrat mig av hästen innan den blir förstörd ... Och gråtit, skit vad jag lipat i. Mina dar.

Nu är jag äldre och inte så känslig och hamnar inte i fullt så negativa tankegångar längre. Det sa min tränare till mig förr oxå ( samma person som beordrat mig av hästen ) att man måste inse att hästar inte är allt i livet och få lite perspektiv. Kan ärligt säga att det gjort mig till en bättre ryttare att inte ta sååå allvarligt på det:-)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Finns det ingen mer utöver de som skrivit i tråden som känner igen sig i att det känns som om man inte kan rida?

Jo absolut. Jag är väldigt sällan helt nöjd med min egen insats, däremot är jag allt som oftast nöjd med hästens insats :love:

Red tidigare för en (C-) tränare som ställde för höga krav, både på mig som ryttare och på min unga häst. Efter tränarbyte har det gått mycket bättre men jag känner mig ändå ofta - om än inte helkass - så iallafall halvkass som ryttare :( Min hopptränare säger ofta att jag har för höga krav på mig själv och att jag verkligen inte rider så illa som jag tror. Jag rider också för två olika dressyrtränare, en C-tränare och en B-tränare som har det gemensamt att de är väldigt positiva och entusiastiska - och har förmågan att dela upp ridningen i delar och delmål. Klart värt!
Man behöver också jobba med sig själv om man är en person med höga krav på sig och sin omgivning. Lära sig att sätta upp realistiska mål och så..vara nöjd med små framsteg, lära sig att bara njuta av ridturen, utan krav. Har du en vettig tränare nu - be denna att hjälpa dig med målbilden och med delmål.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Det är väl inte hela världen om hästen backar lite under en tid när den bytt ägare. Det tar ju tid att lära känna varandra. Vill du ha den i bättre trim kan du väl låna ut den till nån duktig människa nån dag i veckan.

Dessutom måste man faktiskt inte utvecklas även om man rider för tränare. Visst är det kul att gå framåt men för mig räcker det numera att lektionerna i sig är trevliga upplevelser. Om hästen 'förstörs' av ridning är det i regel för att man försöker rida på en nivå man inte behärskar och ställer krav på hästen som man själv inte kan stötta den i. Så man får hitta en nivå som funkar och leta upp en tränare som man tycker har bra inställning. Det kan också löna sig att testa lite annat än traditionell dressyr, t.ex. centrerad ridning som någon nämnde. Själv rider jag numera akademiskt inspirerad dressyr, vilket jag tycker är oerhört mycket roligare än den 'vanliga' tävlingsinriktade dressyren. Fast det kan bero på ridläraren också.......
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Känner inte igen mig så mycket men jag är en ganska positiv person. Jag inser mina fel och brister men så länge hästen är glad så är jag glad :D

En sådan hemsk tränare hade jag aldrig ridit för! Även om jag inte alls gillar dör mycket beröm eller ett jäkla "bra" hela tiden, jag vill veta ALLA fel, har nog aldrig varit riktigt nöjd på den punkten för det är fort grejer jag ser/känner som inte är bra och som inte påpekats :o Men att vara negativ är en HELT annan sak än att påpeka fel och brister! Inget som hör till tränaryrket.

Ville eg mest svara ang att hästen "blivit" sämre". Självklart går det sämre innan man ridit ihop sig. Och självklart blir hästen tillfälligt "sämre" om det är en mer utbildad/välriden häst man skaffat sig. Men det är ju lite poängen - att du ska lära sig av hästen, då går det ju knappast prickfritt från början!

Det är ju himla simpelt att ta/få cred för att man fått en outbildad/felriden häst att bli lite vettig, men det är ju egentligen relativt "lätt" om man har lite grundridning och sunt förnuft i sig. Betydligt värre att skaffa en häst som är mer utbildad än en själv och själva ta sig upp en/flera nivå/er. Tänk på det!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Bra att du bytt tränare! :up: En tränare ska INTE bryta ner sin elev, utan på ett konstruktivt sätt hjälpa eleven att förbättra sin ridning. Tjejen som jag rider för är inte utbildad, men en hejare på att förklara och se var felet ligger. Hon är positiv och peppande och har förmågan att förklara så att jag förstår hur hon menar (sen är det ju en annan femma att få till det :p).

Angående dig och din häst; kanske ska du lägga tävlandet på hyllan en tid och ta ett kliv tillbaka? Jobba med hästen i skritt och först få igenom hjälperna och få till sitsen där? När det funkar i skritt börjar du med korta travpass, osv. Jag har gjort så med min häst och det har fungerat väldigt bra. Första tiden klarade jag inte att rida henne i någon form av samling i traven, och galopp på ridbanan var inte att tänka på, hon bara rusade och jag studsade runt okontrollerat :o Nu bär hon sig i traven och tölten och går i fin form både på böjt och rakt spår. Sist jag red ute så var det även antydan till samling i galoppen :banana:

Även om din häst är välutbildad och du en duktig ryttare så behöver ni ju bli ett sammansvetsat ekipage som förstår varandra. Lycka till! :)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Många gånger! Men du, jag såg en intervju med Magdalena Forsberg där hon berättade om sin tränare som försökte hjälpa henne till bättre självförtroende med hennes skytte. Hon hade tydligen gjort ett riktigt uselt OS på ett OS hon helt enkelt skulle äga. Hon berättade att hon fick åka runt en slinga och sedan skjuta skott på skott, medans hennes tränare stod och skrek träff efter varje avfyrning och gjorde så på alla skott hon sköt. Själv tyckte hon att "oj, skjuter jag så bra?!" och for dagarna efter och bommade inte en gång. Efteråt skrattade hennes tränare och sa att hon skjutit så dåligt på träning att han var tvungen att övertyga henne på något sätt.

Kontentan av det hela är att mycket av det du känner sitter i ditt huvud och du har haft en riktigt dålig tränare som inte har kunnat hjälpa dig att utveckla dig mer än du känner att du gjort. Att tränaren sedan har mage att anklaga dig för att rida hästen fel och att den kommer förstöras av det, det är bara skrämmande. Bra att du har bytt!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Vet du, såg din film i hopptråden nyss och tyckte att jag hade sett dig och din häst någonstans och kände sedan igen ridhuset också, så jag är nästan hundra på att jag såg dig rida i ögonvrån i tisdags när jag var och höll träning i mina elevers nya stall. Du förstör inte din häst i alla fall, så mycket hann jag se åtminstone :-)

Super att du hittat en ny tränare !
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Jag tycker det ändå är kul att tävla så jag tänker att jag kör på de jag har planerat nu i vår. Pratade med min tränare och hon tycker mina delmål låter bra och att det är bättre att sätta låga mål i början, det innebär ju inte att det är slutmålet men att man får ta det i etapper.

Mitt delmål är att få över 60-61 % på nästa dressyrtävling. :) Det räcker ju inte för placering men det innebär en ok ritt ändå.

*kl*

Tack alla för peppningen! Och jag håller tummarna för att ni som också känner som mig släpper det dåliga självförtroendet.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Haha smart! Ja, jag tror mycket sitter i mitt huvud för känns som jag rider bättre för den nya tränaren. :)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Vilket roligt sammanträffande! Då vet jag vem du är, eller iaf hur du ser ut. :) Vad bra att det inte såg alltför illa ut. :p
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

När jag skrev att jag hade dåligt självförtroende när jag red så fick jag svar tillbaka att 9/10 pass går dåligt och att det där sista passet är det man lever på.
Samt att oftast kanske man får 5 minuter på dom där 9 passen där det går bra, så försök tänka positivt och ställ inte för höga krav på dig själv. Vet att det är svårt för jag är i samma sits och det är en ond cirkel att ta sig ur.. :/
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

KL Jag tänker fortfarande med värme på en instruktör jag hade på 1980-talet. Han hade förmågan att se när man försökte, även om man inte lyckades. Den ryttare som jobbade på och kämpade fick massor av hjälp, och jag utvecklades mycket de två-tre terminer jag red för honom.

Klart man behöver kritik, men den ska som sagt vara konstruktiv. Man behöver ingen som talar om att man gör fel om den inte kan tala om hur man ska göra för att det ska bli rätt.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Jo, visst är det så. Och jag tänker på ordet träning. Det betyder ju just att ÖVA på något man inte kan. Om allt går perfekt varje träning - tränar man då på rätt saker? Sedan handlar det bara om vilken nivå man tränar på - grund eller GP.

Jag tränar på ren grundnivå = hitta min egen balans och sitta mitt över, koordinera min kropp så hästen KAN gå rakt fram. När jag analyserade min ridning tillsammans med min tränare kom jag på att jag stod lite på tå i vänster stigbygel och kämpade som en idiot att trampa ner hälen. Jag fick ett enkelt tips att träna på. Försök inte trampa ner hälen utan sträck ut ljumsken i stället, tryck vänster ljumske lite framåt. Olala, hälen kom ner! så nu tränar jag på det i princip hela tiden vilket innebär att jag får "känna efter" ljumsken ca vart 5:e steg:D Och plötsligt får man till en volt! Hästen bär sig runt, jag sitter avslappnat och är med och man känner i hela kroppen - aha det är så här det ska kännas!!! Tränaren: DÄR har du det!!
Sedan fortsätter vi och får kanske till det ett par gånger till under passet, sammanlagt kanske 5 minuter som du skrev men ändå tyckte jag att det var ett mycket lyckat pass för jag hade fått med mig något att TRÄNA på.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Ja, egentligen är det ju så. Man (eller jag) får kanske en fin ridkänsla cirka 5 min av varje ridpass men sedan fastnar jag vid det dåliga.

Jag har börjat titta på de ridbilder jag faktiskt är nöjd med och känna efter hur det känns när vi får en bra känsla - och det funkar! Nu känns det som jag är lite back on track och inte tycker jag är helt usel men jag har ändå en sansad uppfattning om vad jag (inte) kan. Jag fortsätter kämpa på och försöker tänka på våra framsteg. Idag fick jag t.ex. till galoppen bäst på sista språnget och fick en fin känsla över hindret så jag är glad över det. :)

Postar ett par bilder som jag brukar titta på:

944512_10151480816441376_1744905572_n.jpg


6677_10151480815541376_665218975_n.jpg


935256_10151449928576376_1023170908_n.jpg
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

bara skumläst lite... först och främst vilka fina bilder du la upp! det ser, tycker jag, jättetrevligt ut!

Sen ja, ibland är man supernojjig att man bara förstör sin häst... Men man har alltid svackor och sen tar ni er upp igen. Sålänge man ser till att träna regelbunder för någon man trivs att rida för så gör man det man kan. :) Oroa dig inte för mycket, du har "oändligt" med tid att förbättra de svagheter man har. när du också kommit igenom och löst dåliga ridpass eller sämre perioder så kommer du vara ännu stoltare för vad ni klarat av.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 865
Senast: Solstig
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 479
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp