Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Jag tänkte lite likadant som du för många år sedan då jag gick en språkkurs. Dvs var rädd att läraren sa att man var värdelös etc. Men sen helt plötsligt började jag tänka annorlunda. Jag insåg att jag köpte en tjänst, som jag betalade dyra pengar för. Läraren var där för min skull ( privatlektion)
Då vände jag på det och började också fundera själv på vad jag vill ha ut av lektionerna. Och tillsammans med läraren la vi upp en plan dvs vart jag vill nå, vad är syftet med lektionerna. Läraren tyckte också att det var bra och välkomnade detta.
Självklart måste man kunna ta konstruktiv kritik men du har också rätt att ställa krav tillbaka och diskutera vart du vill komma med lektionerna.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Finns det ingen mer utöver de som skrivit i tråden som känner igen sig i att det känns som om man inte kan rida?

Jag tror att de flesta känner igen sig. Jag gör det iaf utan tvekan. Ffa nu när jag börjat rida enhäst som inte är min. Har förstås krav på mig från hästägaren att det ska gå bra och krav på mig själv att det ska vara bra. Men så när jag ser film från när jag rider kusen ser det ut som skit. Men istället för att gräva ner mig i eländet så får man bita ihop och jobba för att få det bättre.

Min kroppskontroll är långt från fantastisk, det tar lång tid för mig att få in en ny hästs rörelsemönster i ryggmärgen så jag kan påverka den korrekt och tar också lång tid att få ihop kroppen att rida specifika rörelser. Det jag måste göra är att rida långsamt och verkligen koncentrera mig på hur jag använder tygel/vikt/skänkel. Man måste våga låta det ta tid och kunna analysera sig själv.

Sen får man ha dåliga pass. Tänk som så att hästen iaf har fått motion;).

För din del undrar jag om du har någon vän som kan tittat på dig rätt ofta när du rider? Det är toppen att ha någon som står på backen som tjatar om basic saker som hand/skänkelläge/kontakt osv osv. Det behövs verkligen ingen bokstavstränare för det. Låt även denna person longera dig så du hittar din kroppskontroll.

Du är inte ensam och klart du kommer bli bättre! Bit ihop, skaffa målbilder och tänk inte så mycket på hur det ser ut:).
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tack! Ja, vi har gott om tid på oss i alla fall, han är inte ens fyllda 12. :)

stjarnhimmel: Ja, det har du en poäng med. Det är ju man själv som betalar och då ska få ställa krav på hur man vill lära sig saker och ting.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tyvärr har jag ingen som kan påpeka hur jag rider men får försöka tänka på det själv hela tiden.

Angående din självkänsla, för vad det kan vara värt tycker jag du rider fint och prydligt på dina ponnyer.

*kl*

Igår hoppade min tränare upp en liten stund och red och sedan hoppade jag upp. Därefter kunde jag rida på det hon fått fram, han hade en helt annan energi och jag kunde få ett bra stöd i tygeln och korrekt sits "gratis" då han var så lättjobbad!

Så han är nog inte så förstörd om det bara krävs 10 min ridning av ett proffs för att han ska gå som en klocka med mig. :D

Hon uppmanade mig att våga ställa krav på honom. Inte bara låta honom "jogga" runt utan han ska arbeta ordentligt och jag ska vara tydlig mot honom. Ur inget kommer inget som hon uttryckte sig. Ibland sitter jag bara där uppe och hoppas han ska göra rätt utan att jag visar honom vägen och då är det bekvämt för honom att lalla runt med krökt nacke utan den där energin som han kan få fram. Nu vet jag hur det ska kännas och är mer peppad än någonsin! :bump:
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Tack så mycket:). I mina egna ögon duger jag aldrig. Har ridit ut från tävlingsbanan mer än en gång och känt mig sjukt usel och ändå vunnit el blivit placerad.

En jättebra grej att din tränare först rider loss kusen så du kan rida på hennes ridning! Då blir det mycket lättare för dig både att hitta rätt känsla när du rider själv och hitta din egen kropp. Tycker du har rätt inställning så det är bara att jobba på:).
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Finns det ingen mer utöver de som skrivit i tråden som känner igen sig i att det känns som om man inte kan rida?

Vissa dagar är det så, idag var en sån dag då f*n inget funkade. Men, det är ju bara att fundera över vad som gick snett (oengagerad ryttare) och vad jag är nöjd med (väldigt bra skänkelläge tills jag höll på att vurpa av)

Rom byggdes inte på en dag. Börja med en sak åt gången. Börja exempelvis med din hand och handställning och nöt in den. När sedan det är bra så gå vidare med din hållning (eller vad det nu kan vara som känns galet). Att ändra allt på en gång är omöjligt så ta babysteps. Och framförallt, se till att ha lite skoj mellan varven. Det tar tid att få till det. Ett bra sätt är att rida lite olika hästar, så sitt upp på alla du kan och försök att hitta känslan
May the force be with you!
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Långt svammel men finns det någon mer där ute som känner sig som en dålig ryttare - alltid eller i perioder? Vad gör ni åt det? Tips på hur man undviker att trycka ned sig själv i skosulorna men ändå behålla utvecklingsviljan?

Låter så hemskt att säga dålig, jag föredrar "mindre bra":)

Och mindre bra på ridning har jag nog alltid varit. Det är ytterst lite som min sits har ändrats sen jag började rida aktivt kring 98/99, och min sits är det stora problemet. Jag fladdrar, flaxar, lutar och svajar. Inget koll alls någonstans! Och då blir såklart allt annat också lidande. Det går säkert att lära även mig att "sitta fint", men vid det här laget har jag insett att det kommer kosta mig mer tid och pengar än vad jag är villig att lägga ner på det.

Så jag hanterade det hela genom att ge upp. Sålde ridhästen 2008 men behöll körponnyn och med honom hör jag hemma. Vi utvecklas hela tiden och jag får vara bra.

Jag tror det viktigaste är att känna att det är roligt. Tycker man det är roligt är man nog även villig att satsa lite mer, och har man roligt så gör det inte så mycket om man aldrig blir en superduperryttare. Men för mig är utveckling framåt en del av det roliga.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Hejja hejja! :) Verkar som du hittat en bättre tränare nu!

Har okcså et problemet ibland, att jag är för försiktig med min häst. Man är inte dum för at ibland ta i lite hårdare och ställa krav, bara man är konsekvent och ger eftergift/beröm när hästen gör det man ber om. Hästen blir nöjd och känenr sig duktig om den vet vad man vill av det - och om den vet när den gjort rätt! Att bara "lulla runt" gör dem också omotiverade.

Nu har du en känsla o gå på, då blir det mycket lättare och motiverande :)
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Låter så hemskt att säga dålig, jag föredrar "mindre bra":)

Och mindre bra på ridning har jag nog alltid varit. Det är ytterst lite som min sits har ändrats sen jag började rida aktivt kring 98/99, och min sits är det stora problemet. Jag fladdrar, flaxar, lutar och svajar. Inget koll alls någonstans! Och då blir såklart allt annat också lidande. Det går säkert att lära även mig att "sitta fint", men vid det här laget har jag insett att det kommer kosta mig mer tid och pengar än vad jag är villig att lägga ner på det.

Så jag hanterade det hela genom att ge upp. Sålde ridhästen 2008 men behöll körponnyn och med honom hör jag hemma. Vi utvecklas hela tiden och jag får vara bra.

Jag tror det viktigaste är att känna att det är roligt. Tycker man det är roligt är man nog även villig att satsa lite mer, och har man roligt så gör det inte så mycket om man aldrig blir en superduperryttare. Men för mig är utveckling framåt en del av det roliga.

Vet inte om någon redan föreslagit det men det finns ju många övningar man kan göra för att jobba på sitsen. Tex bli longerad medan man bara jobbares sits.
 
Sv: Dåligt självförtroende vid ridning =dålig ryttare?

Vet inte om någon redan föreslagit det men det finns ju många övningar man kan göra för att jobba på sitsen. Tex bli longerad medan man bara jobbares sits.

Som sagt, går säkert att få mig att sitta fint också. Men jag har inte haft ridhäst på snart sex år och har inga planer på att skaffa en ny heller. Jag rider numera två gånger i veckan för att hjälpa en vän, och det är inte direkt så jag längtar till dom veckodagarna...

Just nu sitter jag med blåa ljumskar/innanlår pga av att hästen försökte dra mig ur sadeln och jag konstant slog i mig mot sadelhornet/framvalvet - inte ens en sådan sak kan jag hålla emot, och då båltränar jag ändå mycket för löpningens skull!

Jag har helt enkelt gett upp, jag är kusk, vi behöver inte longeras:D

Men tack för tipset, jättesnällt:)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 425
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 479
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp