Bukefalos 28 år!

Dåligt tjänstgöringsintyg

Youma

Trådstartare
Kära bukefalos. Jag behöver råd.

Idag har jag fått ett tjänstegöringsintyg som jag har fått påminna on flertalet gånger i två månader. Jag har fått höra att chefen "inte hade tid just nu" etc, men så kom det, äntligen.

Det är bara att alla mina arbetsuppgifter inte står med in intyget! En mening, med så kort formulering som möjligt beskriver undefär hälften av mitt arbete.

Jag arbetade på en kommunal skola med en nyinflyttad elev som inte talar svenska, som studiehandledare. Dessutom så fick jag även ta all undervisning av svenska för eleven, det hade chefen, rektorn också bestämt.
Jag har inte utbildning till detta, men mycket erfarenhet att gå efter. Utöver det så fick jag också vara familjens kontaktperson för skolan och tolk.

Jag valde att inte förlänga anställningen då anställningsgraden sänktes till under hälften av den ursprungliga, efter sommaren. Jag ser inte hur jag skulle kunna göra en bra insats då, för att inte tala om att lönen blev knappt busspengar.

Så äntligen fick jag iaf bevis på att jag hade arbetat, jag förstår att rektorn var sur för att de fick leta efter en ersättare men jag hade redan flaggat för att jag inte var intresserad av den anställningsgraden som erbjöds i början av sommaren.

På mitt tjänstegöringsintyg står det " X har arbetat som studiehandledare i x språk."

Ska jag låta det vara eller vad ska jag göra?
 
På mitt stod det "X har jobbat på X mellan datum och datum"

Efter 2 år av slit, extrarbete, gratisarbete, engagemang, genomdrivning av förbättringar, ställa upp i ur och skur, gjort långt mycket mer än vad som var mina arbetsuppgifter. Vissa chefer kan inte se förbi sina personliga problem och åsikter och faktiskt erkänna allt det jobbet man gjort tyvärr, vissa borde helt enkelt inte vara chefer alls... men jag tror inte det är mycket att göra åt, du kan inte tvinga någon att skriva bra saker om dig tyvärr. Orätttvist och pissigt men tyvärr sant. Jag lät det vara eftersom jag bytte arbetsplats inom samma företag och har en otroligt mycket bättre relation till min nya chef så jag vet att den dagen jag behöver referenser så kommer hon göra mig och mitt jobb rättvisa. Det är det jag tröstar mig med men jag ska inte sticka under stol med att jag blev pissarg och ledsen när jag fick det där brevet.
 
Jag förväntade mig ju varken vitsord eller referenser efter knappt fyra månader arbete, men nog bör han skriva mina arbetsuppgifter?
 
Absolut BÖR han det och det kan du ta upp, att du vill ha ett tjänstgöringsintyg som specar dina arbetsuppgifter men vissa vill bara inte vara tillmötesgående tyvärr. Men försök iaf :)
 
Kära bukefalos. Jag behöver råd.

Idag har jag fått ett tjänstegöringsintyg som jag har fått påminna on flertalet gånger i två månader. Jag har fått höra att chefen "inte hade tid just nu" etc, men så kom det, äntligen.

Det är bara att alla mina arbetsuppgifter inte står med in intyget! En mening, med så kort formulering som möjligt beskriver undefär hälften av mitt arbete.

Jag arbetade på en kommunal skola med en nyinflyttad elev som inte talar svenska, som studiehandledare. Dessutom så fick jag även ta all undervisning av svenska för eleven, det hade chefen, rektorn också bestämt.
Jag har inte utbildning till detta, men mycket erfarenhet att gå efter. Utöver det så fick jag också vara familjens kontaktperson för skolan och tolk.

Jag valde att inte förlänga anställningen då anställningsgraden sänktes till under hälften av den ursprungliga, efter sommaren. Jag ser inte hur jag skulle kunna göra en bra insats då, för att inte tala om att lönen blev knappt busspengar.

Så äntligen fick jag iaf bevis på att jag hade arbetat, jag förstår att rektorn var sur för att de fick leta efter en ersättare men jag hade redan flaggat för att jag inte var intresserad av den anställningsgraden som erbjöds i början av sommaren.

På mitt tjänstegöringsintyg står det " X har arbetat som studiehandledare i x språk."

Ska jag låta det vara eller vad ska jag göra?

De gånger jag har slutat och velat ha ett sådant har jag själv skrivit intyget så har chefen skrivit på det.
 
Ganska dålig rubrik kan jag tycka. I min värld betyder dåligt tjänstgöringsintyg att man inte haft förmåga/kompetens att utföra sina ålagda arbetsuppgifter.
 
Precis så tolkade jag också rubriken.

Fast intyget är dåligt gjort. Det handlar alltså inte om ett tjänstegöringsbetyg, utan ett intyg om när jag har arbetat och mina arbetsuppgifter.

Synd att du inte kunde kommentera innehållet, bara att rubriken var dålig :(
 
Som sagt, skriv ett eget.

Jag tycker också att du i ditt CV kan skriva vad du har utfört. Får du frågor på det vid en intervju så förklara läget på ett korrekt vis. Bara för att rektorn inte skrivit det i intyget betyder det ju inte att anställningen inte ägt rum.
 
Och min förra arbetsgivare tyckte jag svek när jag sa upp mig efter sju år ("det är alldeles för lätt för arbetstagare att byta jobb och säga upp sig") så jag har inte fått något intyg med omdöme alls. Trots att de sagt i alla andra år att de varit mer än nöjda med mig :(
 
Senast ändrad:
Och min förra arbetsgivare tyckte jag svek när jag sa upp mig efter sju år ("det är alldeles för lätt för arbetstagare att byta jobb och säga upp sig") så jag har inte fått något intyg med omdöme alls. Trots att de sagt i alla andra år att de varit mer än nöjda med mig :(

Var de mer för slaveri och den typen av arbete då eller?
 
Fast intyget är dåligt gjort. Det handlar alltså inte om ett tjänstegöringsbetyg, utan ett intyg om när jag har arbetat och mina arbetsuppgifter.

Synd att du inte kunde kommentera innehållet, bara att rubriken var dålig :([/QUOTE

Rubriken är lite missvisande och kan tolkas på olika sätt. Men vad undrar över är att du blev anställd som studiehandledare till en elev som inte talar svenska och fick ta hand om ALL språkundervisning - men eleven måste väl ha fått ämnet "svenska". Det ingår ju faktiskt i läroplanen och inget som någon skola själv kan stryka. Så på vilket sätt undervisade du i svenska?
 
Och min förra arbetsgivare tyckte jag svek när jag sa upp mig efter sju år ("det är alldeles för lätt för arbetstagare att byta jobb och säga upp sig") så jag har inte fått något intyg med omdöme alls. Trots att de sagt i alla andra år att de varit mer än nöjda med mig :(

Har varit med om en liknande sak det senaste året, de var nöjda men blev ändå uppsagd helt utan förvarning, jag hade alltid ställt upp till 110 % under över ett år, och de skulle absolut fixa både intyg och betyg, men har gett upp nu, det tog så himla mycket energi att försöka få ut ett, alltid var det något, jag kunde inte svara, har ingen dator, har inget word, det har jag gett som ansvar till *** att fixa. Ändå hade de tid till att nyanställa andra. Fick i slutändan bara några meningar utan underskrift efter 1 år av påminnelser:(

Man ska nog inte ska anstränga sig eller vara för lojal mot arbetsplatser, hur schyssta de än verkar vara, i slutändan är de flesta arbetsgivare inte att lita på, tråkigt men det verkar stämma :( till ts så tycker jag du ska försöka få ut ett nytt om du känner du har energi till det, men ha inte för stora förhoppningar att det kommer gå. Såklart det kan variera dock, min senaste arbetsplats gav mig ett intyg några dagar efter att jag bett om det bara en gång, och det var mer utförligt än jag hade behövt. :) Det är väl så det ska vara! Men Lycka Till iaf :)
 
Senast ändrad:
Man ska nog inte ska anstränga sig eller vara för lojal mot arbetsplatser, hur schyssta de än verkar vara, i slutändan är de flesta arbetsgivare inte att lita på, tråkigt men det verkar stämma :( till ts så tycker jag du ska försöka få ut ett nytt om du känner du har energi till det, men ha inte för stora förhoppningar att det kommer gå. Såklart det kan variera dock, min senaste arbetsplats gav mig ett intyg några dagar efter att jag bett om det bara en gång, och det var mer utförligt än jag hade behövt. :) Det är väl så det ska vara! Men Lycka Till iaf :)

Jag tycker såhär. Man ska vara lojal och göra ett bra jobb, men när man börjar slita ut sig själv helt och hållet, uppoffra sig så att det tär på relationer, hälsa och det psykiska, då ska man ta och fråga sig vad det är man håller på med och för vem man gör det. Det är möjligt att ingen kommer tacka en i slutänden.
 
Bara släpp. Om du visste vad som kan hända med sådana där "betyg".

Om det är en arbetsplats du söker till som ser mer till betyget än dig som person så vill du inte vara på den arbetsplatsen heller.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 491
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 373
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp