Har min dröm krossats nu? *Varning långt*

Kyrkovaktmästare är ett annat arbete där man får vara ute mycket och arbeta fysiskt, de som är här verkar trivas väldigt väl.
 
Det har jag inte tänkt på, det skulle jag absolut kunna tänka mig :) Men hur tekniskt kunnig måste man vara för det? Jag är inte så händig av mig direkt :angel:
 
Det har jag inte tänkt på, det skulle jag absolut kunna tänka mig :) Men hur tekniskt kunnig måste man vara för det? Jag är inte så händig av mig direkt :angel:
Man ingår i ett lag så det går alltid att fördela arbetsuppgifterna efter olika färdigheter, och det är generellt inte särskilt tekniskt. Gillar du att vara utomhus i alla väder och arbeta fysiskt och inte har något emot trädgårds/parkarbete räcker det väldigt långt skulle jag tro.
 
Man ingår i ett lag så det går alltid att fördela arbetsuppgifterna efter olika färdigheter, och det är generellt inte särskilt tekniskt. Gillar du att vara utomhus i alla väder och arbeta fysiskt och inte har något emot trädgårds/parkarbete räcker det väldigt långt skulle jag tro.
Jag får rätta mig för jag tänkte nog främst på de arbetsuppgifter en kyrkogårdsarbetare har, en kyrkvaktmästare gör en hel del annat också. Sorry, var lite slarvig.
 
Jag tänkte uppdatera då jag har goda nyheter :)

Jag har fått en ordentlig dos jävlar-anamma i baken, vissa händelser på min nuvarande arbetsplats de senaste veckorna har fått mig att tänka "nu får det räcka, även jag har en gräns för hur man behandlar mig".
Även ordinarie personal har reagerat sedan länge och sagt att jag blir behandlad som skit, helt utan tacksamhet för att jag sliter arslet av mig gratis och faktiskt - helt objektivt - jobbar hårdare än stallchefen själv.

Så jag har skickat spontanansökningar till olika verksamheter och varit 110 % ärlig med allt, och lockat med det här anställningsstödet, och jag blir nästan överrumplad över hur mycket svar jag har fått.

Jag var idag på ett möte på en ridskola, och de tycker att jag låter helt perfekt, så jag ska provjobba en dag så de ser vad jag går för, och sen ha möte med min handläggare. De behöver någon på ca 30 % vilket ger mig utrymme för att jobba mer någon annanstans (för fler ställen finns det uppenbarligen som är intresserade).

Av de kontakter jag har haft den här veckan att döma så har jag insett att min nuvarande arbetsplats, eller den jag först hade kontakt med, inte alls motsvarar hur det ser ut på alla hästverksamheter. Jag hade aldrig trott att det skulle finnas ett sådant stort intresse, så jag har fått upp ett helt annat självförtroende nu. Helt värdelös är jag inte :)

Så jag vill bara säga tack till er alla som har kommit med tips och peppat mig. Allt det här har fått mig att inse att jag faktiskt är värd bättre och att det visst finns en chans för mig.

Mitt största problem nu är att på ett fint sätt meddela chefen på måndag att jag har bestämt mig för att gå vidare. Hon har ju själv inte kommit med något besked om hon överhuvudtaget överväger att anställa med lönebidrag, utan verkar tro att jag på något magiskt sätt kan stanna utan att det kostar henne något. Nu har jag sprungit på intervjuer "bakom ryggen" på henne. Om hon blir sur över det så sitter jag illa till, då hon är en högt ansedd profil i hästvärlden...

Vad ska jag säga för att avsluta på ett snyggt och smidigt sätt och samtidigt få bra referenser?
 
Jag funderar på att söka upp andra former av liknande jobb, kanske med kor/grisar/får osv. Vad tror ni om det? :)

Hoppas det fungerar bättre på de andra jobben du hade på gång!
Men om det skulle vara aktuellt med andra typer av djurjobb i framtiden så kanske Svenska Blå Stjärnans kurser kan vara någonting för att få (mer) utbildning? Resa, boende, mat är betalt under utbildningarna och man får dessutom ersättning.
 
Mitt största problem nu är att på ett fint sätt meddela chefen på måndag att jag har bestämt mig för att gå vidare. Hon har ju själv inte kommit med något besked om hon överhuvudtaget överväger att anställa med lönebidrag, utan verkar tro att jag på något magiskt sätt kan stanna utan att det kostar henne något. Nu har jag sprungit på intervjuer "bakom ryggen" på henne. Om hon blir sur över det så sitter jag illa till, då hon är en högt ansedd profil i hästvärlden...

Vad ska jag säga för att avsluta på ett snyggt och smidigt sätt och samtidigt få bra referenser?

Mitt spontana är att du ska ligga lågt till allt är påskrivet att du har en ny plats. Sen kan du säga något.

När jag tog upp det till dialog skulle jag fråga om hur de tänker kring att anställa mig med lönebidrag. Jag skulle inleda så. Lyssna på svaret och sedan leverera att jag har som avsikt att lämna då jag måste ta ansvar för mitt liv och att de har haft tid på sig att komma fram till ett beslut.

Blev hon sur och satte käppar i hjulet skulle jag tänkta som så att det säger mer om henne..än om dig. Du har din fulla rätt att se till att ditt liv blir så som du själv vill ha det. Det är också ditt ansvar. :) O bakom ryggen, well..du kan väl helt enkelt bara säga (OM det kommer upp till dialog, själv skulle jag inte öppna upp den frågan) att du fick ett erbjudande om intervju för att kolla din marknad. Jag tänker som så att där du är har ju ändå haft en lång tid på sig att fundera ut en lösning. Jag ser det som att de har "skulden" över utvecklingen, inte du. Helst av allt ville du ju vara där? OM jag förstått dig rätt.
 
Jag tänkte uppdatera då jag har goda nyheter :)

Jag har fått en ordentlig dos jävlar-anamma i baken, vissa händelser på min nuvarande arbetsplats de senaste veckorna har fått mig att tänka "nu får det räcka, även jag har en gräns för hur man behandlar mig".
Även ordinarie personal har reagerat sedan länge och sagt att jag blir behandlad som skit, helt utan tacksamhet för att jag sliter arslet av mig gratis och faktiskt - helt objektivt - jobbar hårdare än stallchefen själv.

Så jag har skickat spontanansökningar till olika verksamheter och varit 110 % ärlig med allt, och lockat med det här anställningsstödet, och jag blir nästan överrumplad över hur mycket svar jag har fått.

Jag var idag på ett möte på en ridskola, och de tycker att jag låter helt perfekt, så jag ska provjobba en dag så de ser vad jag går för, och sen ha möte med min handläggare. De behöver någon på ca 30 % vilket ger mig utrymme för att jobba mer någon annanstans (för fler ställen finns det uppenbarligen som är intresserade).

Av de kontakter jag har haft den här veckan att döma så har jag insett att min nuvarande arbetsplats, eller den jag först hade kontakt med, inte alls motsvarar hur det ser ut på alla hästverksamheter. Jag hade aldrig trott att det skulle finnas ett sådant stort intresse, så jag har fått upp ett helt annat självförtroende nu. Helt värdelös är jag inte :)

Så jag vill bara säga tack till er alla som har kommit med tips och peppat mig. Allt det här har fått mig att inse att jag faktiskt är värd bättre och att det visst finns en chans för mig.

Mitt största problem nu är att på ett fint sätt meddela chefen på måndag att jag har bestämt mig för att gå vidare. Hon har ju själv inte kommit med något besked om hon överhuvudtaget överväger att anställa med lönebidrag, utan verkar tro att jag på något magiskt sätt kan stanna utan att det kostar henne något. Nu har jag sprungit på intervjuer "bakom ryggen" på henne. Om hon blir sur över det så sitter jag illa till, då hon är en högt ansedd profil i hästvärlden...

Vad ska jag säga för att avsluta på ett snyggt och smidigt sätt och samtidigt få bra referenser?

Vad kul att du har fått så bra respons :) Jag håller med ovanstående om att du ska inte säga något förren du har allt klart och påskrivet med din nya arbetsgivare. Då hör du med din nuvarande hur de har tänkt sig framtiden och eftersom de då lär komma med samma svävande svar så säger du att då får du tacka för den här tiden och för allt du har lärt dig men att du måste gå vidare så att du kan få en säkrare framtid. Jag tycker inte att du ska säga att du har en ny plats redan och kommer frågan upp så säger du bara att du blev erbjuden platsen genom kontakter och eftersom du inte har fått någon fast anställning där du är så har du tackat ja. Du behöver inte alls känna att du går bakom ryggen på din nuvarande arbetsgivare för det är helt okej att söka jobb när man har en praktikplats. Tanken är ju trots allt att du ska få ett jobb med allt vad det innebär. Inte ens om man har ett fast jobb finns det något slags tvång att säga till sin arbetsgivare att man söker nytt eftersom det ofta kan göra att tiden man är kvar på arbetsplatsen enbart blir tung och jobbig för att det blir dålig stämning. Särskilt på en liten arbetsplats. Be också direkt om de intyg du behöver och bestäm en dag då du kan hämta det för känner jag den typen av arbetsgivare rätt så får du inget intyg annars.

Jag önskar dig verkligen stort lycka till! :)
 
Hoppas det fungerar bättre på de andra jobben du hade på gång!
Men om det skulle vara aktuellt med andra typer av djurjobb i framtiden så kanske Svenska Blå Stjärnans kurser kan vara någonting för att få (mer) utbildning? Resa, boende, mat är betalt under utbildningarna och man får dessutom ersättning.
Ja Blå Stjärnan kan helt klart rekommenderas! Massor av utbildningar som ger bra kompetens, och som @Zaga skriver så får man dessutom ersättning under tiden. Ger även bra kontaktnät vilket inte är någon nackdel:)
Inte har du gått bakom ryggen? Är väl många som söker nytt jobb utan att AG vet om det, de har ju dessutom inte skött det snyggt så jag tror knappast att de ger dåliga referenser pga det...

Lycka till!!
 
Tack allihopa :) Jag tänker inte säga till henne att jag har fått nytt jobb, för det har jag de facto inte ännu.

Däremot kommer jag säga att jag bestämt mig för att söka mig vidare och att jag har kontakt med ett par ställen. Jag menar, det kan hon väl inte bli sur över?

Hon har haft så mycket tid på sig att bestämma sig för hur hon vill göra med mig, hon kan ju inte komma på min sista dag och plötsligt inse att jag inte kommer tillbaka. Det är ingen nyhet att det har funnits en tidsfrist hela tiden.
Jag ska ta snacket på måndag och be om alla intyg - skriftligt.

Lite synd att inte stanna, men ur vissa avseenden ska det bli lite skönt också. Och tack för tipset om Blå Stjärnan :)
 
Jag tänkte uppdatera då jag har goda nyheter :)

Jag har fått en ordentlig dos jävlar-anamma i baken, vissa händelser på min nuvarande arbetsplats de senaste veckorna har fått mig att tänka "nu får det räcka, även jag har en gräns för hur man behandlar mig".
Även ordinarie personal har reagerat sedan länge och sagt att jag blir behandlad som skit, helt utan tacksamhet för att jag sliter arslet av mig gratis och faktiskt - helt objektivt - jobbar hårdare än stallchefen själv.

Så jag har skickat spontanansökningar till olika verksamheter och varit 110 % ärlig med allt, och lockat med det här anställningsstödet, och jag blir nästan överrumplad över hur mycket svar jag har fått.

Jag var idag på ett möte på en ridskola, och de tycker att jag låter helt perfekt, så jag ska provjobba en dag så de ser vad jag går för, och sen ha möte med min handläggare. De behöver någon på ca 30 % vilket ger mig utrymme för att jobba mer någon annanstans (för fler ställen finns det uppenbarligen som är intresserade).

Av de kontakter jag har haft den här veckan att döma så har jag insett att min nuvarande arbetsplats, eller den jag först hade kontakt med, inte alls motsvarar hur det ser ut på alla hästverksamheter. Jag hade aldrig trott att det skulle finnas ett sådant stort intresse, så jag har fått upp ett helt annat självförtroende nu. Helt värdelös är jag inte :)

Så jag vill bara säga tack till er alla som har kommit med tips och peppat mig. Allt det här har fått mig att inse att jag faktiskt är värd bättre och att det visst finns en chans för mig.

Mitt största problem nu är att på ett fint sätt meddela chefen på måndag att jag har bestämt mig för att gå vidare. Hon har ju själv inte kommit med något besked om hon överhuvudtaget överväger att anställa med lönebidrag, utan verkar tro att jag på något magiskt sätt kan stanna utan att det kostar henne något. Nu har jag sprungit på intervjuer "bakom ryggen" på henne. Om hon blir sur över det så sitter jag illa till, då hon är en högt ansedd profil i hästvärlden...

Vad ska jag säga för att avsluta på ett snyggt och smidigt sätt och samtidigt få bra referenser?
Vilket härligt inlägg! Lycka till!
 
Däremot kommer jag säga att jag bestämt mig för att söka mig vidare och att jag har kontakt med ett par ställen. Jag menar, det kan hon väl inte bli sur över?
Nej! nej! säg ingenting nu! Fortsätt att odla de kontakter som du har fått. Säg absolut ingenting förrän det är klart med kontrakt på nytt ställe (nya ställen om du vill/behöver vara på mer än en plats). Att berätta att du letar efter annat är som att be om problem. I värsta fall kanske du blir "utslängd"? Det är dessutom alltid mycket lättare att hitta något nytt om man redan har en palts att vara på, även om det är praktik.

Har du någon form av uppsägningstid där du är nu? Om inte kan du ändå komma överens med nya stället att du ska börja där om t ex två veckor. På så sätt försvinner du inte på dagen från din nuvarande plats vilket kan vara bra om man inte vill bli ovän (alltid bra).
 
Nej! nej! säg ingenting nu! Fortsätt att odla de kontakter som du har fått. Säg absolut ingenting förrän det är klart med kontrakt på nytt ställe (nya ställen om du vill/behöver vara på mer än en plats). Att berätta att du letar efter annat är som att be om problem. I värsta fall kanske du blir "utslängd"? Det är dessutom alltid mycket lättare att hitta något nytt om man redan har en palts att vara på, även om det är praktik.

Har du någon form av uppsägningstid där du är nu? Om inte kan du ändå komma överens med nya stället att du ska börja där om t ex två veckor. På så sätt försvinner du inte på dagen från din nuvarande plats vilket kan vara bra om man inte vill bli ovän (alltid bra).

Hej!

Jag håller med du! Jag hade inte vågat säga nåt förrän det varit bestämt på papper. Nuvarande AG verkar ju vara lite speciell och kan mycket väl bli sur för att du leta nytt. Det är hedervärt att du inte vill smyga med dina planer, men jag hade också väntat tills det fanns ett nytt ställe att gå till.

/Lavinia
 
Glömde gratta till dina fina kontakter!

Känner personer som förvarnat om att de skall flytta till annan ort och fått det jättejobbigt. En gång för många år sedan gjorde jag ingen hemlighet av att jag inte var nöjd, ändå blev min chef både förvånad och sur när jag sa upp mig. Att man förvarnar är absolut ingen garanti för att arbetsgivaren ska ta det bättre.
Så även om man har fast jobb så varken ska, eller förväntas man, avslöja tankar om att sluta. Det är helt normalt och något som alla chefer vet kommer ibland (been there...)

Däremot kan du fortsätta att prata med arbetsgivaren om ev lönebidragsanställning etc. Det skadar inte att ha flera livlinor!
 
Nej! nej! säg ingenting nu! Fortsätt att odla de kontakter som du har fått. Säg absolut ingenting förrän det är klart med kontrakt på nytt ställe (nya ställen om du vill/behöver vara på mer än en plats). Att berätta att du letar efter annat är som att be om problem. I värsta fall kanske du blir "utslängd"? Det är dessutom alltid mycket lättare att hitta något nytt om man redan har en palts att vara på, även om det är praktik.

Har du någon form av uppsägningstid där du är nu? Om inte kan du ändå komma överens med nya stället att du ska börja där om t ex två veckor. På så sätt försvinner du inte på dagen från din nuvarande plats vilket kan vara bra om man inte vill bli ovän (alltid bra).

Grejen är att jag har väntat på besked så länge jag kan. Min sista dag är nu på torsdag.
 
Grejen är att jag har väntat på besked så länge jag kan. Min sista dag är nu på torsdag.

Man kan se det som att eftersom du inte fått något besked, så gå bara därifrån. Så hade jag gjort. De har haft jättelång tid på sig att fatta beslut, att ta upp till diskussion..men inte gjort något. Det ligger mycket ansvar på dem att visa dig att de vill ha kvar dig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 367
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 287
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 958
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp