Har min dröm krossats nu? *Varning långt*

Puttar upp tråden igen.

Jag hade kontakt med ett ställe som behövde en person på deltid. Jag sa vilka erfarenheter jag har och att jag vet vad stallarbete innebär, och att AMS kunde gå in med anställningsstöd. Allt lät perfekt - de behövde bara någon som kunde göra stallarna, ingenting annat, möjligtvis att promenera konvalescenter, men annars bara mockning/in - utsläpp osv.

De lät väldigt intresserade och tyckte att allting lät toppen, att jag verkade vara precis vad de sökte.
Vi började prata om en dag då jag kunde komma ut och prata mera. Jag föreslog ett datum och tid, men då slutade de svara :confused:

Jag mejlade igen nu en vecka senare och undrade om de kanske hade hittat någon, eller skulle vi bestämma en dag igen?
Fick då svar att de har hittat en praktikant från hästgymnasium som skulle vara hos dem en månad. En månad. Jaha, sen då? Behövde de någon på deltid eller inte?

Jag blir så förtvivlad :cry: Är jag bara värd stalljobb så länge jag är helt gratis, trots anställningsstöd?

Senast häromveckan hade jag 40 graders feber, kunde inte komma upp ur sängen och var tvungen att stanna hemma, och då fick jag skäll av stallchefen och fick höra att "om man är seriös ställer man upp trots att man är sjuk", trots att jag inte ska ersätta en personal utan att jag står utöver ordinarie personal, eftersom jag arbetstränar. Ingenting ska stå och falla på att jag är där eller inte, enligt AMS. Men de verkar ha vant sig vid att jag är där och jobbar nu och tycker att det är skönt och funkar bättre med en person till - men de verkar glömma bort att jag är gratis arbetskraft åt dem, och som sagt, att jag inte ersätter någon personal på pappret.

Jag jobbar typ alltid även om jag är sjuk och klagar inte, men nu hade jag så pass hög feber att jag knappt kunde prata, och då var jag inte vatten värd tydligen.

De säger att jag måste få rutin på vissa saker för att vara anställningsbar - men de ger mig inget utrymme för att lära mig det som behövs. Det är verkligen en återvändsgränd, och nu börjar jag verkligen känna mig utnyttjad, så det är ju därför jag söker mig vidare.

Men att först få höra att allting verkar toppen, som stället jag skulle på intervju på, för att sen bli nekad för att de fått in en gratis praktikant på en månad, så börjar jag nu inse att jag inte har en chans överhuvudtaget att ens få mocka för kaffepengar.

Gud vad jag låter bitter. Men jag har aldrig känt mig så förnedrad och nedtryckt i skorna som nu.
 
Puttar upp tråden igen.

Jag hade kontakt med ett ställe som behövde en person på deltid. Jag sa vilka erfarenheter jag har och att jag vet vad stallarbete innebär, och att AMS kunde gå in med anställningsstöd. Allt lät perfekt - de behövde bara någon som kunde göra stallarna, ingenting annat, möjligtvis att promenera konvalescenter, men annars bara mockning/in - utsläpp osv.

De lät väldigt intresserade och tyckte att allting lät toppen, att jag verkade vara precis vad de sökte.
Vi började prata om en dag då jag kunde komma ut och prata mera. Jag föreslog ett datum och tid, men då slutade de svara :confused:

Jag mejlade igen nu en vecka senare och undrade om de kanske hade hittat någon, eller skulle vi bestämma en dag igen?
Fick då svar att de har hittat en praktikant från hästgymnasium som skulle vara hos dem en månad. En månad. Jaha, sen då? Behövde de någon på deltid eller inte?

Jag blir så förtvivlad :cry: Är jag bara värd stalljobb så länge jag är helt gratis, trots anställningsstöd?

Senast häromveckan hade jag 40 graders feber, kunde inte komma upp ur sängen och var tvungen att stanna hemma, och då fick jag skäll av stallchefen och fick höra att "om man är seriös ställer man upp trots att man är sjuk", trots att jag inte ska ersätta en personal utan att jag står utöver ordinarie personal, eftersom jag arbetstränar. Ingenting ska stå och falla på att jag är där eller inte, enligt AMS. Men de verkar ha vant sig vid att jag är där och jobbar nu och tycker att det är skönt och funkar bättre med en person till - men de verkar glömma bort att jag är gratis arbetskraft åt dem, och som sagt, att jag inte ersätter någon personal på pappret.

Jag jobbar typ alltid även om jag är sjuk och klagar inte, men nu hade jag så pass hög feber att jag knappt kunde prata, och då var jag inte vatten värd tydligen.

De säger att jag måste få rutin på vissa saker för att vara anställningsbar - men de ger mig inget utrymme för att lära mig det som behövs. Det är verkligen en återvändsgränd, och nu börjar jag verkligen känna mig utnyttjad, så det är ju därför jag söker mig vidare.

Men att först få höra att allting verkar toppen, som stället jag skulle på intervju på, för att sen bli nekad för att de fått in en gratis praktikant på en månad, så börjar jag nu inse att jag inte har en chans överhuvudtaget att ens få mocka för kaffepengar.

Gud vad jag låter bitter. Men jag har aldrig känt mig så förnedrad och nedtryckt i skorna som nu.

Tyvärr fungerar hästbranschen så på många håll. Företagare som driver organiserat kriminell verksamhet, men inte ens inser det själva. Och många andra grejer som är på gränsen till det lagliga, eller över.
En viss, ganska stor del av skulden ligger på konsumenterna som vägrar att betala vad det kostar.

De betalar både hovis och stallarna svart, utan att tänka på konsekvenserna av sin kriminalitet.


Det jag kan trösta dig med är att det inte beror på dig. De behandlar dig illa, precis som de hade behandlat andra illa.
 
Tyvärr fungerar hästbranschen så på många håll. Företagare som driver organiserat kriminell verksamhet, men inte ens inser det själva. Och många andra grejer som är på gränsen till det lagliga, eller över.
En viss, ganska stor del av skulden ligger på konsumenterna som vägrar att betala vad det kostar.

De betalar både hovis och stallarna svart, utan att tänka på konsekvenserna av sin kriminalitet.


Det jag kan trösta dig med är att det inte beror på dig. De behandlar dig illa, precis som de hade behandlat andra illa.
Ungefär som många hunddagis, skulle de gå runt utan gratis praktikanter?
 
Puttar upp tråden igen.

Jag hade kontakt med ett ställe som behövde en person på deltid. Jag sa vilka erfarenheter jag har och att jag vet vad stallarbete innebär, och att AMS kunde gå in med anställningsstöd. Allt lät perfekt - de behövde bara någon som kunde göra stallarna, ingenting annat, möjligtvis att promenera konvalescenter, men annars bara mockning/in - utsläpp osv.

De lät väldigt intresserade och tyckte att allting lät toppen, att jag verkade vara precis vad de sökte.
Vi började prata om en dag då jag kunde komma ut och prata mera. Jag föreslog ett datum och tid, men då slutade de svara :confused:

Jag mejlade igen nu en vecka senare och undrade om de kanske hade hittat någon, eller skulle vi bestämma en dag igen?
Fick då svar att de har hittat en praktikant från hästgymnasium som skulle vara hos dem en månad. En månad. Jaha, sen då? Behövde de någon på deltid eller inte?

Jag blir så förtvivlad :cry: Är jag bara värd stalljobb så länge jag är helt gratis, trots anställningsstöd?

Senast häromveckan hade jag 40 graders feber, kunde inte komma upp ur sängen och var tvungen att stanna hemma, och då fick jag skäll av stallchefen och fick höra att "om man är seriös ställer man upp trots att man är sjuk", trots att jag inte ska ersätta en personal utan att jag står utöver ordinarie personal, eftersom jag arbetstränar. Ingenting ska stå och falla på att jag är där eller inte, enligt AMS. Men de verkar ha vant sig vid att jag är där och jobbar nu och tycker att det är skönt och funkar bättre med en person till - men de verkar glömma bort att jag är gratis arbetskraft åt dem, och som sagt, att jag inte ersätter någon personal på pappret.

Jag jobbar typ alltid även om jag är sjuk och klagar inte, men nu hade jag så pass hög feber att jag knappt kunde prata, och då var jag inte vatten värd tydligen.

De säger att jag måste få rutin på vissa saker för att vara anställningsbar - men de ger mig inget utrymme för att lära mig det som behövs. Det är verkligen en återvändsgränd, och nu börjar jag verkligen känna mig utnyttjad, så det är ju därför jag söker mig vidare.

Men att först få höra att allting verkar toppen, som stället jag skulle på intervju på, för att sen bli nekad för att de fått in en gratis praktikant på en månad, så börjar jag nu inse att jag inte har en chans överhuvudtaget att ens få mocka för kaffepengar.

Gud vad jag låter bitter. Men jag har aldrig känt mig så förnedrad och nedtryckt i skorna som nu.
Men gud :( hade jag haft råd hade jag anställt dig som hästskötare till en drös med shettisar.
 
Försök att inte ta det för personligt. Lättare sagt än gjort såklart, men den branschen är ju som den är. Går det att få in nån gratispraktikant så gör de flesta det.
Sedan är det inte OK varesig att de inte meddelade dig att platsen var tillsatt, och att någon försöker kräva att du ska jobba när du är sjuk är bara fult. Det känns som att hen uttnyttjar det faktum att du är sjukskriven (det är ju vanligt att man känner sig i underläge pga det) och försöker pressa dig. Vilket är fullkomligt onödigt, för du verkar ju väldigt motiverad redan som det är. Så det kan hända att hen bara helt enkelt är en idiot.

Jag förstår att du väldigt gärna vill jobba i stall, men skulle du kunna tänka dig att prova något annat? Det finns ju andra yrken som är fysiska och där man är ute i friska luften, med bättre villkor och förhoppningsvis med större chans till anställning.
Bara för att ett jobb inte är det bästa man kan tänka sig (som hästar/böcker för dig) behöver det ju inte betyda att det är pisstråkigt och hemskt.
För mig, som också är sjukskriven och arbetstränar lite smått, prioriterar jag en arbetsplats där jag är UPPSKATTAD framför hur rolig själva arbetsuppgiften kanske är. För mig blir också arbetsuppgiften roligare just eftersom jag känner mig uppskattad och att jag gör något värdefullt. Bara en tanke.
 
Jag förstår att du väldigt gärna vill jobba i stall, men skulle du kunna tänka dig att prova något annat? Det finns ju andra yrken som är fysiska och där man är ute i friska luften, med bättre villkor och förhoppningsvis med större chans till anställning.
Bara för att ett jobb inte är det bästa man kan tänka sig (som hästar/böcker för dig) behöver det ju inte betyda att det är pisstråkigt och hemskt.
För mig, som också är sjukskriven och arbetstränar lite smått, prioriterar jag en arbetsplats där jag är UPPSKATTAD framför hur rolig själva arbetsuppgiften kanske är. För mig blir också arbetsuppgiften roligare just eftersom jag känner mig uppskattad och att jag gör något värdefullt. Bara en tanke.

Jag kan absolut tänka mig något annat som är fysiskt och utomhus, men har svårt att komma på vad?

Vad gäller uppskattning - på sätt och vis känns det bra att det märks när jag är borta, att man tycker att jag avlastar, att jag faktiskt behövs till den grad att man blir upprörd om jag är sjuk. Men - uppenbarligen behövs jag inte tillräckligt mycket för att ge mig betalt.
 
Angående utbildning/prov för hästskötare:
http://www.stromsholm.com/blog/utbildning/distanskurs-hastkunskap-hastskotare/ Går alltså att läsa på distans, t ex vid sidan om annan sysselsättning
Om du har god kunskap
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_15927/scope_0/ImageVaultHandler.aspx

För övrigt säger jag som en del andra, TRAVSTALL!
Lärde mig mer på ett år i travstall än jag gjorde 10 år på ridskola...
Jobbar nu extra i travstall samt på seminstation.

Finns det inget stuteri/seminstation i din närhet? Där handlar det mest om mockning och att ta in och ut hästar. Inte särskilt avancerat, men härligt om man gillar att ta i och få frisk luft :D
Jag ÄLSKAR mina jobb!!
 
Vad gäller uppskattning - på sätt och vis känns det bra att det märks när jag är borta, att man tycker att jag avlastar, att jag faktiskt behövs till den grad att man blir upprörd om jag är sjuk. Men - uppenbarligen behövs jag inte tillräckligt mycket för att ge mig betalt.

Alltså, såvida man inte satt sjukfrånvaro i system tycker jag inte att någon har rätt att bli upprörd, skälla ut någon och anklaga en för att inte vara seriös för att man är hemma sjuk någon gång. Det handlade ju i ditt fall om hög feber, det var ju ingen lätt förkylning liksom.
Man behöver ju förstås inte bli överöst med beröm på sin arbetsplats men jag tycker att det låter illa om uppskattning du får är genom att tolka deras irritation över utebliven gratishjälp. Tycker det är oförskämt av dem. Hoppas du förstår hur jag menar. :)

Angående andra yrken får jag klura lite. Kanske olika yrken finns listade på AFs hemsida också? Brukar inte AF erbjuda tider hos arbetspsykologer? Där borde du ju kunna bolla lite tankar och idéer med.
 
Jag skickade ett pm :)

För övrigt trodde jag aldrig att jag skulle vilja ha ett inomhusjobb, men efter att ha jobbat på ett helt underbart jobb med bra kollegor, en bra chef och helt ok arbetsuppgifter har jag insett att det är skönare. Om du överväger biblioteksjobb så kanske ett "utomstående" jobb inte är så farligt, om allt annat går åt pipan?

Jag var telefonist och bokade "hyrbilar" åt folk. :)
 
Har kollat upp vad det finns för travstall i Sthlm nu, men det finns inga på rimliga avstånd för mig, alt inga kommunala medel finns. Jag är beredd att åka långt, men upp till 2 tim enkel väg, det skulle inte funka. Så där var det återvändsgränd.
Har sökt på stuterier också, har skickat iväg en spontanansökan till ett, men annars fanns det inga med kommunala medel/rimligt avstånd heller.
Skickat spontanansökningar till olika ridskolor. Förutsättningslöst, förstås, men man vet ju aldrig.

Jag funderar på att söka upp andra former av liknande jobb, kanske med kor/grisar/får osv. Vad tror ni om det? :)
 
@hier jag hjälper till på en grisgård och tycker det är trevligt. Har vänner som jobbat med kor och gillar det. Tycker absolut att det är värt att kolla upp!
Att man är hästtjej är ofta en fördel, vi kan mocka och är inte så rädda av oss ;)
 
Jag kan absolut tänka mig något annat som är fysiskt och utomhus, men har svårt att komma på vad?

Vad gäller uppskattning - på sätt och vis känns det bra att det märks när jag är borta, att man tycker att jag avlastar, att jag faktiskt behövs till den grad att man blir upprörd om jag är sjuk. Men - uppenbarligen behövs jag inte tillräckligt mycket för att ge mig betalt.
Gatukontorets parkavdelning kanske? Min bror arbetar inom kommunen med renhållning och han har aldrig trivts bättre på ett arbete, privata arbetsgivare har ofta en annan hets än kommunala.
 
Jag funderar på att söka upp andra former av liknande jobb, kanske med kor/grisar/får osv. Vad tror ni om det? :)

Absolut skall du göra det! Tänk bara på att inte försöka ta saker personligt, en del bönder kan vara lite knepiga att arbeta för det är allmänt känt.
 
Har jobbat med en hel del knepiga människor och jag brukar inte ta saker personligt, så länge jag blir rättvist behandlad och vet vad som förväntas av mig så tål jag rätt mycket ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag borde kanske ta det här med min handläggare på Arbetsförmedlingen, men jag tror att buke kan förklara lite bättre. Det brukar finnas...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 367
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb En vän har ledsnat på sitt nuvarande jobb och funderar på att säga upp sig. Hen har länge velat byta bransch och har sökt enstaka nya...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 287
Senast: TygerTyger
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 181
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 958
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp