Z

Zadir

Kan hästar få damp?

och är det i sådana fall någon som har/vet o någon damphäst?
Vad görs för att hålla den koncentrerad/fokuserad?
Bör man vara på något speciellt sätt?
Vad bör man tänka på och vad bör man absolut INTE göra?

Tror min häst kan ha damp nämligen :confused:

:bow: till alla svar!!
 
Sv: Damp!?!

Jag har hört talas om ganska många hästar där ägaren misstänker någon "bokstavskombination". I rätt många av fallen har det senare visat sig att hästen har haft någon typ av skada som den haft ont av i vissa rörelser. Nu vet jag inte nåt om varken dej eller din häst och vad det är för problem du har men föreslår att du letar efter problemet på närmare håll till att börja med. Rent teoretiskt så kan hästar säkert ha olika lätt för att koncentrera sig, ha olika lätt för att hantera störningar i miljön, vara olika smarta och de kan säkert ha utvecklingsstörning och andra hjärnskador också. Känner dock inte till något specifikt fall av DAMP eller ADHD hos häst. Det är ju ganska svårt att diagnosticera även hos människa.
 
Sv: Damp!?!

Så kan det säkert vara. Dock klarade han en vetbesiktning för ca en månad sedan, så något superallmänt är det inte. Jag ska ta ut tandläkare och massör till honom och kolla upp hur han är. Inte pga att jag tror att han kan ha DAMP eller så utan tandläkaren kommer ut för att han fipplar så mycket med bettet och jag vill veta om det är något som stör honom och massören bara för att jag vill ha ett humm om hur han är.
Anledningen till att jag undrar är för att en vän till mig sa att det kunde vara det. Just för att han håller på och pillar med precis allt han kan komma över och det sa hon kunde bero på att han höll sig vaken. Samma sak med att han jämnt ska äta (trots förbud) när man leder honom (efter träning) och det för att han är hungrig och inte har någon energi kvar. Och när han känner sig trygg så hinner man knappt blinka förrän han står och sover. Visst kan det vara att han bara är sådan, men jag känner inte att det stämmer.
Usch! Vet inte alls vad jag ska ta mig till :confused:
 
Sv: Damp!?!

Har träffat en häst som alla i stallet "diagnosicerade" Damp. Ingen veterinär men människor med erfarenheter av människor som har den problematiken. Vet ej vad som hände honom med ev behandling men en go tjej köpte honom och skulle använda naturliga metoder för att få honom må bra. Vi pratade om att han nog skulle behöva omegafetter som rekommenderas till människor. Kallpressad linfröolja är ju vanligt att hästar får i andra sammanhang så det kanske är något att fundera på. Man vet ju genom forskning att foster i slutet av graviditeten och de första 6 mån av barnets liv, är viktigt att ammas för att få omegafetterna som påverkar nervsystemet att kommunicera bättre. Mammor rekommenderas nu att ta fiskolja eller kallpressad linfröolja för att få i sig dessa fetter under eller efter barnafödandet. Kan vara lite funderingar att tänka på.
Lycka till med att hjälpa din häst!:)
 
Sv: Damp!?!

Jag skulle nästan kunna tro att en häst i stallet har damp :p Fast egentligen har han inte alls det, utan tvärtom är det otroligt vad snäll han är med tanke på vad han har varit med om.

Men en annan häst i stallet däremot, hon MÅSTE ha damp :p Eller någon grav störning. :angel: (Nu kommer jag säkert att få en massa skit för "hästar blir som man gör dem till", men inte detta fall. Hon har bott hos samma gubbe i HELA sitt liv, han har ALDRIG slagit henne, han skulle aldrig lyfta en hand mot sina hästar, men ändå är hon lite.. psykstörd :p)
 
Sv: Damp!?!

lolly skrev:
Har träffat en häst som alla i stallet "diagnosicerade" Damp. Ingen veterinär men människor med erfarenheter av människor som har den problematiken. Vet ej vad som hände honom med ev behandling men en go tjej köpte honom och skulle använda naturliga metoder för att få honom må bra. Vi pratade om att han nog skulle behöva omegafetter som rekommenderas till människor. Kallpressad linfröolja är ju vanligt att hästar får i andra sammanhang så det kanske är något att fundera på. Man vet ju genom forskning att foster i slutet av graviditeten och de första 6 mån av barnets liv, är viktigt att ammas för att få omegafetterna som påverkar nervsystemet att kommunicera bättre. Mammor rekommenderas nu att ta fiskolja eller kallpressad linfröolja för att få i sig dessa fetter under eller efter barnafödandet. Kan vara lite funderingar att tänka på.
Lycka till med att hjälpa din häst!:)

Oki, där ser man. Synd att du inte vet vad som gjordes med honom, men himla tur att det var en go tjej som köpte honom :)

Humm, ska genast kolla upp det där med kallpressad linfröolja.
Vad brukar man vanligtvis ha det till och varför?
Kan det ha några andra effekter?

Kompisen som nämnde för mig att han kan ha damp forskade väldigt mycket i det här och konstaterade att jag skulle prova med att ge honom 1 dl betfor innan träning och 1 dl efter. Bara för att se om han lugnade ner sig i och med att han då hade lagom höga energinivåer hela tiden och på så sätt kunde slippa somna. Visst fanken fungerade det!! Han stod som ett ljus hela tiden och pryttlade bara lite med repen för att sysselsätta sig medans jag gjorde annat :banana:

Annars brukar han mest studsa runt på tå och ignorera alla i närheten. Ingen fokusering alls :smirk:
 
Sv: Damp!?!

*knapplån*

Vet ni som skriver i tråden över huvud taget vad ett neuropsykiatriskt funktionshinder innebär för människor (ex DAMP)?

Ta reda på det innan ni börjar skriva i trådar som denna...
 
Sv: Damp!?!

De jag har träffat som har DAMP eller andra bokstavssjukdomar är ofta överaktiva, har svårt att koncentrera sig längre stunder och har lite svårt att kontrollera sitt humör.
 
Sv: Damp!?!

Borin skrev:
De jag har träffat som har DAMP eller andra bokstavssjukdomar är ofta överaktiva, har svårt att koncentrera sig längre stunder och har lite svårt att kontrollera sitt humör.

Överaktiviteten bero på att de har "onormalt" låga energinivåer och sitter de still så somnar dom. Därför upplevs Bokstavmänniskor som överaktiva. Sedan finns det den varianten (jag misstänker min häst har) och då blir man ofta väldigt lätt tvärförbannad för minsta lilla och har även den låga energinivån vilket gör att dom måste röra på sig. Kommer inte ihåg om det vad AD eller så.

Finns även en variant till, men känner inte till så mycket. Är min kära vän som har hjälpt mig.
 
Sv: Damp!?!

Så ja, jag vet vad det handlar om, dock ska jag erkänna att jag inte är någon expert. Har aldrig påstått och kommer aldrig påstå det heller!

Jag skapade heller inte den här tråden för att klanka ner på någon, utan för att jag verkligen vill veta. Bättre det än att jag fortsätter skälla på min häst för att han inte kan stå still eller jämt måste tugga på någonting. Det blir ingenting bättre av!
 
Sv: Damp!?!

Borin skrev:
Jag skulle nästan kunna tro att en häst i stallet har damp :p Fast egentligen har han inte alls det, utan tvärtom är det otroligt vad snäll han är med tanke på vad han har varit med om.

Men en annan häst i stallet däremot, hon MÅSTE ha damp :p Eller någon grav störning. :angel: (Nu kommer jag säkert att få en massa skit för "hästar blir som man gör dem till", men inte detta fall. Hon har bott hos samma gubbe i HELA sitt liv, han har ALDRIG slagit henne, han skulle aldrig lyfta en hand mot sina hästar, men ändå är hon lite.. psykstörd :p)

Detta tänker jag inte bry mig om då jag tycker att ditt inlägg är relevant. Sedan bara för att man är "psykstörd" så behöver man inte ha damp. Missbruka inte ord där folk kan ta väldigt illa vid sig!
 
Sv: Damp!?!

Zadir skrev:
Sedan finns det den varianten (jag misstänker min häst har) och då blir man ofta väldigt lätt tvärförbannad för minsta lilla och har även den låga energinivån vilket gör att dom måste röra på sig. Kommer inte ihåg om det vad AD eller så.

Finns även en variant till, men känner inte till så mycket. Är min kära vän som har hjälpt mig.

Jag har en häst som har ett ganska hett temprament, gör man samma fel två ggr på henne så blir hon fly förbannad. Hon är även väldigt aktiv av sig, hon kräver mycket mat fast hon inte rids då hon gör av med så mycket energi i bara hagen/stallet.

Kan man då säga att hon har för lite energi och blir därför såhär? Bör man gå igenom forderstaten och evetuellt ge henne mer energi för att hon ska "lugna ner sig"?
 
Sv: Damp!?!

Lillkumpula skrev:
Jag har en häst som har ett ganska hett temprament, gör man samma fel två ggr på henne så blir hon fly förbannad. Hon är även väldigt aktiv av sig, hon kräver mycket mat fast hon inte rids då hon gör av med så mycket energi i bara hagen/stallet.

Kan man då säga att hon har för lite energi och blir därför såhär? Bör man gå igenom forderstaten och evetuellt ge henne mer energi för att hon ska "lugna ner sig"?

Ja, det där låter som min häst det :smirk:

Jo, troligtvis är det som så att hennes energinivåer är lägre än på "vanliga" hästar och för att hon inte ska somna så hittar hon på en massa andra grejjer att göra.
Jag har gjort som så att jag ger min häst 1 dl betfor innan träning och 1 dl efter samt 1 dl mineraler samanlagt / dag.
Provade det första gången igår och det var en enorm skillnad på honom. Genast kunde han slappna av och koncentrera sig :banana:

Sedan finns det naturligtvis hästar som är stissiga utan att ha damp, så man ska inte döma, men det är juh helt klart värt ett försök. Lite betfor gör juh ingen skada som sagt ;)
 
Sv: Damp!?!

Lillkumpula skrev:
Det ska jag testa! Tack för tipset:D

Så lite så! :)

Men kom ihåg att jag är ingen expert över huvudtaget utan det är en grej som fungerar på min pålle. Alla är juh olika individer och fungerar olika.

Lycka till i alla fall!! ;)
 
Sv: Damp!?!

Jag tror inte din häst har damp :smirk: Har du kollat över hela hästen så den inte har ont och hur ser foderstaten ut, hur mkt motioneras den mm

Att hästen pillar med grimskaft och vill äta gräs är ju faktiskt inte något ovanligt.

Att slänga sig med termer som damp bara för att hästen är lite knasig är ganska opassande.
 
Sv: Damp!?!

En häst i stallet har damp typ. Hade han varit människa så hade han haft damp brukar ägaren säga.
Han kan inte stå still, han väver, sparkar bakut i boxen, drar tänderna längs med boxkanten, kastar upp och ned med huvudet när han står i stallgången, stoppar allt i munnen (han är 7 år) och brukar få ryck vid ridning ibland.
 
Sv: Damp!?!

Lazio skrev:
En häst i stallet har damp typ. Hade han varit människa så hade han haft damp brukar ägaren säga.
Han kan inte stå still, han väver, sparkar bakut i boxen, drar tänderna längs med boxkanten, kastar upp och ned med huvudet när han står i stallgången, stoppar allt i munnen (han är 7 år) och brukar få ryck vid ridning ibland.
Låter som en stressad,olycklig häst med både fysiska och psykiska problem..:crazy: :cry:
Jag blir så jäkla ledsen och upprörd när folk kan slänga ur sig så korkade kommentarer,och att "skoja bort" hästens problem med att den har damp,typ..:mad:

Visst kan säkert nån ovanlig häst nånstans, ha nån typ av hjärnskada,men till 99,9% om en häst visar konstiga symtom så beror det snarare på problem som hästägarna är för okunniga för att förstå..

Allt för många hästar har problem som skulle gå att fixa om hästägarna bara förstod att deras hästar har problem ..och inte nån "lustig" egenhet som egentligen beror på smärta eller frustration hos den missförstådda hästkraken..:crazy:
 
Sv: Damp!?!

En häst kan inte ha DAMP eller AD/HD. För att ha dessa diagnoser måste man vara "normalbegåvad" (enligt mänskliga definitioner), vilket jag inte vill påsåt att en häst är (oavsett vad man anser om en hästs intelligens). Vid DAMP-diagnosen ingår även nedsatt fin- och till viss del grovmotorik, och inte bara koncentrationssvårigheter.

DAMP och AD/HD diagnoserna är mycket en produkt av dagens samhälle och dagens krav på människan, dessa krav finns inte normalt hos den vanliga ridhästen. Visst kräver det koncentration att gå ett dressyr- eller hoppass, men det kan inte på något sätt jämföras med att t.ex. gå i mellanstadiet en hel dag (??)

Däremot kan hästen ha nedsatt vakenhetsgrad, vilket INTE är samma sak som DAMP eller dylikt, snarare är det så att nedsatt vakenhetsgrad är ETT av symtomen vid DAMP och AD/HD. Om en häst har nedsatt vakenhetsgrad tycker jag det är viktigt att titta på VARFÖR den har det. Är den i övrigt frisk? Får den rätt mängd mat eller får den för lite energi, rätt mängd mineraler och vitaminer? Lagom simulans och motion?

Svärföräldrarnas hund betedde sig lite som du beskriver, dvs den hade sänkt vakenhetsgrad och blev lätt hyperaktiv eller aggressiv för att hålla sig vaken. Den hade kronisk Eilichas och därav sänkt vakenhetsgrad, vilket vi visste om och accepterade.

Så om du allvarligt tror att din häst har sänkt vakenhetsgrad tycker jag att du ska göra en grundlig veterinärbesiktning med blodprover m.m. och inte bara spekulera kring neuropsykiatriska diagnoser konstruerade för människan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen var lite snorig i fredags, såg sista snoret i lördags kväll. Vitt och inte speciellt tjockt. Ingen feber, inga svullnader, ingen...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: iNHALE
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp