Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

åsikten om vad som är korrekt har nog mycket med att göra, personens respekt för egendom o ägande, så......

Nej, jag är högst tveksam till att samerna är ägare till det stora markbestånd de hänvisar till.
Om vi har två parter (stat vs samer) som hävdar sin rätt till mark men ingen av dem kan uppvisa bevis på att någondera äger marken - mer än att en beskattar den andre för nyttjande där den andre dags dato lyfter enorma summor bidrag - så ser jag helst att staten förklaras som ägare.

Därutöver tycker jag det är dags att staten gör upp med samerna så diskussionen får ett slut.

Nej, jag är högst tveksam till att samerna är ägare till det stora markbestånd de hänvisar till.
Om vi har två parter (stat vs samer) som hävdar sin rätt till mark men ingen av dem kan uppvisa bevis på att någondera äger marken - mer än att en beskattar den andre för nyttjande där den andre dags dato lyfter enorma summor bidrag - så ser jag helst att staten förklaras som ägare.

Därutöver tycker jag det är dags att staten gör upp med samerna så diskussionen får ett slut.

jo jag förstår vad du helst ser so ägare, men frågan är ju, om den ena parten kan bevisa att deras förfäder ansetts som ägare(av den andra parten) och den andra inte kan presentera ngr köpehandlingar...vem är då en rättmätig ägare;)

menar du att frågan ska få en slutlig lösning då?

Ja det skulle vara intressant att se hur svenska bönder skulle kunna konkurrera med bönder i andra länder där det fortfarande finns bidrag. Vill vi lägga ner svenskt lantbruk helt så är det en bra lösning. Det kan bli riktigt spännande i orostider om inte annat.

Det här är en annan debatt än vargfrågan dock.

Kan dem det idag, trots bidrag?
Har Norge några lantbrukare?
Lantbrukarbidragen är en av många anledningar till att jag anser att vi inte ska vara med i EU.
Jag ser inte vitsen med att hålla igång en bidragsberoende rörelse av diffus anledning. Vad skulle skälet vara? Klimatsmart mat? En vacker tanke om levande landsbygd? Glädjen över åtminstonde EN möjlighet att få återbäring på den enorma kostnad EU-medlemskapet innebär?
Jag antar att vi idag har fler registrerade lantbruk och fler heltidsbönder än innan 1996, med tanke på EU-bidragen och möjligheten till att konkurrera i Europa på lika villkor, eller?

Ja, det är en annan fråga men eftersom vargfrågan tjatats ihjäl flera gånger om så är det lätt hänt att det blir avstickare.

jo jag förstår vad du helst ser so ägare, men frågan är ju, om den ena parten kan bevisa att deras förfäder ansetts som ägare(av den andra parten) och den andra inte kan presentera ngr köpehandlingar...vem är då en rättmätig ägare;)

menar du att frågan ska få en slutlig lösning då?

För min del är det enkelt.
Det är en juridisk process, äganderätt går att bevisa och går den inte att bevisa tillfaller marken staten.
Om äganderätten kan bevisas vara samernas ska ändå större delen av marken tillfalla staten med hänvisan till samernas oförmåga att nyttja den på så sätt att det gynnar landet. Däremot anser jag att samerna skall få skälig ersättning för marken, vad som är skäligt är även det en juridisk process.
Men därefter få de klara sig själva, inga mer bidrag och sedan får de väl göra som vi andra, arrendera den mark vi inte har råd att köpa eller som ägaren inte vill sälja.
De anses ju fortfarande vara ursprungsbefolkning varvid staten har förpliktelsen att se till att de fortfarande har rätt till sin "rennäring" och sitt obehagliga "parallella samhälle" men det får vara slutgapat om ersättningar när renarna gått genom is eller blivit trafikdödade. Även revirpinkandet om att de har rätt flytta sina renar över halva landet får också gärna tystna.
Ursprungsbefolkning som de är har de haft ansenlig tid på sig att göra den sk rennäringen till en ekonomisk framgångskarusell - finns där bara efterfrågan heter det.

Hur insatt är du i frågan?

Vad tror du om Norge? Har de några bidrag till lantbrukare tror du? Är de lägre eller högre än i Sverige?

Jag frågar givetvis för att jag inte vet och inte orkar ta reda på det, du som verkar intressera dig för frågan vet säkert och då kan du dela med dig.
Norge känns övht inte som ett lantbruksland, vad är deras grej - skog? Jag skulle inte bli förvånad om även de lever på bidrag för jag tror att de geografiska förutsättningarna inte är till fördel. Jag skulle tror att Norge, som har finanser till skillnad från Sverige, gärna betalar för eget jorbruk för att fortsätta kunna stå utanför och vara självständiga.

Så, du får gärna svara, så även på frågan nedan. Hur ser lantbrukarregistreringarna ut idag + heltidslantbrukare (dvs kan leva på sitt lantbruk) jämfört mot innan 1995/6?

Jag gissar, trots dessa fantastiska EU-bidrag, att siffrorna inte är till EUs och böndernas fördel, eller?
Jag älskar att bli motbevisad, det är så tråkigt med mörka siffror så jag vill gärna höra att jag tror fel, det blomstrar för svenska bönder.

Jag frågar givetvis för att jag inte vet och inte orkar ta reda på det, du som verkar intressera dig för frågan vet säkert och då kan du dela med dig.
Norge känns övht inte som ett lantbruksland, vad är deras grej - skog? Jag skulle inte bli förvånad om även de lever på bidrag för jag tror att de geografiska förutsättningarna inte är till fördel. Jag skulle tror att Norge, som har finanser till skillnad från Sverige, gärna betalar för eget jorbruk för att fortsätta kunna stå utanför och vara självständiga.

Så, du får gärna svara, så även på frågan nedan. Hur ser lantbrukarregistreringarna ut idag + heltidslantbrukare (dvs kan leva på sitt lantbruk) jämfört mot innan 1995/6?

Jag gissar, trots dessa fantastiska EU-bidrag, att siffrorna inte är till EUs och böndernas fördel, eller?
Jag älskar att bli motbevisad, det är så tråkigt med mörka siffror så jag vill gärna höra att jag tror fel, det blomstrar för svenska bönder.

Norska bönder har stora bidrag. I Norge stödjer man bönder som har dåliga geografiska förutsättningar klart mer än i Sverige. De kan ju också ha importbegränsingar på ett annat sätt än vi som är med i EU och maten är ju klart dyrare där.

Sen är Sverige ett stort land. Delar av Sverige växer igen eftersom bönder lägger av. Böndernba här på skånska slätten verkar dock rätt välmående i många fall. EU-stöden är ju så finurliga så man får mer bidrag ju bördigare åkermark man har. :crazy:

Kan dem det idag, trots bidrag?
Har Norge några lantbrukare?
Lantbrukarbidragen är en av många anledningar till att jag anser att vi inte ska vara med i EU.
Jag ser inte vitsen med att hålla igång en bidragsberoende rörelse av diffus anledning. Vad skulle skälet vara? Klimatsmart mat? En vacker tanke om levande landsbygd? Glädjen över åtminstonde EN möjlighet att få återbäring på den enorma kostnad EU-medlemskapet innebär?
Jag antar att vi idag har fler registrerade lantbruk och fler heltidsbönder än innan 1996, med tanke på EU-bidragen och möjligheten till att konkurrera i Europa på lika villkor, eller?

Ja, det är en annan fråga men eftersom vargfrågan tjatats ihjäl flera gånger om så är det lätt hänt att det blir avstickare.
Om man dömer efter vad de norska bönderna är beredda att betala för begagnade svenska tröskor så får de nog rätt bra i form av bidrag i priser.

Med tanke på de norska livsmedelspriserna så är det nog inte mycket att sträva efter

För min del är det enkelt.
Det är en juridisk process, äganderätt går att bevisa och går den inte att bevisa tillfaller marken staten.
Om äganderätten kan bevisas vara samernas ska ändå större delen av marken tillfalla staten med hänvisan till samernas oförmåga att nyttja den på så sätt att det gynnar landet. Däremot anser jag att samerna skall få skälig ersättning för marken, vad som är skäligt är även det en juridisk process.
Men därefter få de klara sig själva, inga mer bidrag och sedan får de väl göra som vi andra, arrendera den mark vi inte har råd att köpa eller som ägaren inte vill sälja.
De anses ju fortfarande vara ursprungsbefolkning varvid staten har förpliktelsen att se till att de fortfarande har rätt till sin "rennäring" och sitt obehagliga "parallella samhälle" men det får vara slutgapat om ersättningar när renarna gått genom is eller blivit trafikdödade. Även revirpinkandet om att de har rätt flytta sina renar över halva landet får också gärna tystna.
Ursprungsbefolkning som de är har de haft ansenlig tid på sig att göra den sk rennäringen till en ekonomisk framgångskarusell - finns där bara efterfrågan heter det.

så resonerar ju staten och det är väl därför man inte ratificerar avtalen om ursprungsbefolkningen rätter, fast det går bra att klaga på andra länder:D

stödet till de norska bönderna är mer än dubbelt så högt som stödet till de svenska bönderna + att regeringen ser till att vargbestånden hålls på en för djurproduktionen rimlig nivå

Senast ändrad:

:)Nej det är inte den enda chansen. Det är bara att sätta sig i ett jakttorn som står i anslutning till en fårhage där det finns får. Passar alldeles utmärkt i samband med bockjakten.

Sedan finns det ju de som kör svart sas..det verkar ju som om man dumpat en varg i en grusgrop. vi får se efter obduktionen om det var varg och hur det lämnade det jordiska

Enda chansen politiskt givetvis, det trodde jag du förstod. Vi vet att du vill skjut varg också, ingen direkt nyhet.

Enda chansen politiskt givetvis, det trodde jag du förstod. Vi vet att du vill skjut varg också, ingen direkt nyhet.

Det ena är ju inte en motsats till det andra.
Att jobba politiskt för närdemokrati i vargfrågan förhindrar ju inte att man aktivt skyddar sina djur.
Och som sagt, nu passar det ju bra att sitta med studsaren kring ett får bete, ty bockjakten öppnade idag. så blir det ingen varg så kanske det blir en råbock istället:D

Det fina i kråksången är ju att det är helt enligt gällande lagstiftning

Och när skrev sa jag att det ena inte utesluter det andra? Närdemokratisnacket är ett sätt att kringå demokratiskt fattade beslut. Men ge dig gärna i närdemokratin och besluta om busslinjer, skolmat, sporthallar eller gatunamn, betydligt lämpligare frågor som inte påverkar övriga landet nämnvärt.

Senast ändrad:

Och när skrev sa jag att det ena inte utesluter det andra? Närdemokratisnacket är ett sätt att kringå demokratiskt fattade beslut. Men ge dig gärna i närdemokratin och besluta om busslinjer, skolmat, sporthallar eller gatunamn, betydligt lämpligare frågor som inte påverkar övriga landet nämnvärt.

Hur kan närdemokrati vara att kringå demokratiskt fattade beslut? I en Orwelsk drömvärld möjligtvis. Närdemokrati är på intet sätt mindre eller mer demokratiskt än nationellt fattade demokratiska beslut. Men med ett enda undantag närdemokrati handlar om beslut rörande ärenden nära väljarna. Lokalt om man så vill.

Men jag förstår att du inte gillar tanken på närdemokrati gällande beslut om landsbygden, då hamnar ju 08;erna liksom lite offside och vore ju förskräckligt för dem:D:D

Jag och många fler har redan försökt förklara, men du tycks inte vilja förstå eller möjligen erkänn att du förstått. Du är säkert smart nog att räkna ut varför det inte är demokratiskt att en kommun kan ta beslut som påverkar hela landet helt utan någon förklaring från min sida om andan faller på. Jag är dock övertygad om att din önskan att få bort vargen eller åtminstone drastiskt minska stammen, står ivägen här.

Givetvis gäller det närdemokratin när det gäller vargen i inlägget du citerar som du säkert förstått. Det finns många lokala frågor som passar ypperligt för närdemokrati.

Senast ändrad:

Jag och många fler har redan försökt förklara, men du tycks inte vilja förstå eller möjligen erkänn att du förstått. Du är säkert smart nog att räkna ut varför det inte är demokratiskt att en kommun kan ta beslut som påverkar hela landet helt utan någon förklaring från min sida om andan faller på. Jag är dock övertygad om att din önskan att få bort vargen eller åtminstone drastiskt minska stammen, står ivägen här.
Nej du får ursäkta men jag ser inte det odemokratiska i att en kommun exempelvis tackar nej till en slutförvaring av nukleärt material om kommunens medborgare vill ha det så, trots att staten Sverige beslutat att vi ska ha atomkraft
Givetvis gäller det närdemokratin när det gäller vargen i inlägget du citerar som du säkert förstått. Det finns många lokala frågor som passar ypperligt för närdemokrati.

Nu är nog helt fel ute när du kritiserar närdemokrati bara för att det skulle kunna leda till beslut som du inte stöder, var är din respekt för demokrati?

Lyft upp det ett snäpp, ska vi alltså. i Sverige lägga oss platta för önskemålen i Bryssel? nä,jag tänkte väl det.

Demokrati är en process som bara mår bättre ju närmare folket den utövas. Av praktiska skäl har vi en representativ demokrati, bra så men den blir bättre den med ju närmare folket den kommer,

Jag kritiserar inte närdemokratin, jag kritiserar dig för att vilja tillämpa närdemokrati i en riksangelägenhet som vargfrågan. Det är inte demokratiskt att enskilda kommuner bestämmer över frågor som berör hela landet.

Så lyft dig ett snäpp och sluta tilldela mig åsikter som jag inte har för att ha något att såga.

Precis. Det som framförallt får mig att fundera är, när får dödats och ingen varg setts i närheten, inga spår finns, ingenting - bara det faktum att får rivits, ofta i mängd. Då säger många, att en "normalt funtad" hund aldrig skulle göra något så "blodtörstigt". Nähä.... Eller att en vanlig hund inte "vet" hur man dödar. Jag kan lova att en vanlig hund mycket väl vet hur man drar omkull ett djur och biter det perfekt i strupen.

Naturligtvis dödas tamdjur av varg i Sverige. Men jag reagerar när man omedelbart drar slutrsatsen att det är varg så snart något dödats!

Kan inte länka , men på min facebooksida finns ett inslag med varg som dödat 19 får...på bilden av en av vargarna visas en brun o vit husky :crazy: ....

Jag kritiserar inte närdemokratin, jag kritiserar dig för att vilja tillämpa närdemokrati i en riksangelägenhet som vargfrågan. Det är inte demokratiskt att enskilda kommuner bestämmer över frågor som berör hela landet.

Så lyft dig ett snäpp och sluta tilldela mig åsikter som jag inte har för att ha något att såga.

Du kritiserar inte närdemokratin...bara det den kan leda till.

Vem var det som sade, om politikerna är missnöjda med folket, så låt dem då välja ett nytt folk:crazy:

Du börjar med att säga:-Jag kritiserar inte närdemokratinsedan så följer du upp med:-Det är inte demokratiskt att enskilda kommuner bestämmer över frågor som berör hela landet

Det berör den enskilda kommunen, Stockholm skulle naturligtvis ha samma frihet för sin region...Det ÄR närdemokrati:D

Nej jag kritiserar inte närdemokrati, konstaterar bara att den inte passar på alla frågor, bland annat inte på frågor som gäller stora delar av landet. Jag har som sagt liksom flera andra förklarat varför och orkar inte dra det i 25 sidor till.

Givetvis påverkar centrala beslut folk ute i kommunerna, det ligger i sakens natur. Alla beslut som inte är totalt reduntanta påverkar folk ute i kommunerna annars är de totalt meningslösa, folk måste liksom bo någonstans.

Nej jag kritiserar inte närdemokrati, konstaterar bara att den inte passar på alla frågor, bland annat inte på frågor som gäller stora delar av landet. Jag har som sagt liksom flera andra förklarat varför och orkar inte dra det i 25 sidor till.

Givetvis påverkar centrala beslut folk ute i kommunerna, det ligger i sakens natur. Alla beslut som inte är totalt reduntanta påverkar folk ute i kommunerna annars är de totalt meningslösa, folk måste liksom bo någonstans.

Problemet är att antingen accepterar man principen med närdemokrati eller så gör man det inte.

Du gör det uppenbarligen inte. Jag för min del anser att lagar ska centralstaten stå för, rättsskipning och polisväsende. Men däremot boendemiljö där har kommunen sitt ansvar att anpassa närmiljön efter vad folket i kommen önskar.
Vill folket ha liberala regler gällande standskydd eller jakt på varg så ska kommunen ha rätt att tillgodose detta. Vill staten seda skydda ett område eller stoppa jakten på varg så får de då bli en förhandlingsfråga mot kommunen där kommunen ska sista ordet. Det är demokrati..närdemokrati:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ingen varg har skjutits i Sörmland efter att beslut om skyddsjakt togs i november. Nu har tillståndet slutat gälla och det ser inte ut...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 099
Senast: Raderad medlem 147980
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
697
Hundhälsa Min äldsta hund, en labradorblandning, är 11 år (12 år senare i år). Jag har redan märkt att hon har svårare att se när det är mörkt...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: Santoxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka