Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

Shannado

Trådstartare
Jag och sambon har bestämt oss för att DSG är rasen för oss. Nu återstår bara att välja om vi ska ha en tik eller en hane. Hunden kommer vara med min sambo på jobbet på dagarna (villa med liten trädgård, kontorsjobb) och med mig i stallet några kvällar i veckan, där finns av och till hundar av båda könen samt stallkatter. Vi bor i en lägenhet i stan. Finns en del hundar i området (båda könen) men ingen i vår trappuppgång. Vi vill träna vardagslydnad, kunna ha den lös i skogen (efter uppfostran så klart) samt ha den med oss i vardagen.

Vi hade tidigare i beslutsprocessen tänkt oss en tik, för den känns som lite "mildare" (fördom?) samt att den är lite mindre och nättare. Nu har vi dock varit runt till olika kennlar och hittat en uppfödare som vi tycker verkar vettig och som hade trevliga hundar (tikar). Den kullen som är aktuell där består dock bara av hanvalpar varför vi blivit tvungna att tänka om lite. Mamman till kullen verkade väldigt trevlig, pappan har vi inte träffat men kan så klart höra oss för med uppfödaren om hans temperament, o.s.v.

Ni som har erfarenhet av DSG, är en hane eller tik att föredra för vår del och av vilken anledning? För- och nackdelar med respektive kön? Det enda jag kunnat läsa mig till är att de ska vara rätt lika i psyke men att storleken skiljer. Vet att hanarna blir ett par cm högre i mkh men upplever man dem som markant större än tikarna?

Tacksam för era råd!
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

Hej

Jag har en hane och han är helt okomplicerad...kan vara lite gnällig kanske om nån tik löper i närheten
Går alltid lös och även i tätbebyggt område...det är jätteroliga hundar sm hänger med på allt och min grabb muckar aldrig gräl med någon..om nån hund är aggressiv vänder han bara bort o låsas som ingenting
min hund r maxad. dvs 40 cm ..men det är ganska stor variation på storlekarna på hundarna...
fb har en sida om dsg
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

Tack för svaret! Det låter ju väldigt lovande!

Har lite följdfunderingar:

Vi står nu och väger lite mellan två olika kennlar.
På den ena var tikarna rätt intensiva, kanske lite väl stirriga och uppe i varv för vår smak. En var dock lite lugnare, kom och sökte upp oss människor ibland när de andra for iväg på upptäcksfärd, o.s.v., men var fortfarande rätt intensiv. Den tiken ska ha valpar med en hanhund som verkar ha rätt bra resultat i lydnadstävlingar, och verkar ha ett ok MH (så bra jag nu kan tolka det...) i övrigt vet vi inte så mycket om honom.

På den andra kenneln fick vi lite mer förtroende för uppfödaren, kändes lite mer uppstyrt, fastän båda uppfödarna var trevliga, lite personkemi kanske. Den uppfödarens tikar kändes lugnare, och där fanns två tikar (mor och dotter) som aldrig drog iväg på upptåg (enligt uppfödaren). Båda hundarna var lagom "på" för vår smak och verkade jättetrevliga i kontakten. Dottern ska nu ha en kull med en hane som inte är avlad så mycket på, och där det inte finns så mycket data, han är utställd några gånger men i övrigt vet vi inte så mycket om honom.

Vi ska självklart höra oss för med respektive uppfödare om avelshanarna, men jag undrar rent generellt hur det är:

Hur mycket präglas hundarna av genetiken från föräldrarna och hur mycket kan man påverka det genom träning? Hur mycket inverkar tiken på hur valparna blir sen (tänker på hur hon beter sig under deras första åtta veckor i livet)? Hur skulle ni ha valt ovan? Spontant känner jag mer för kennel nr 2, eftersom jag blev mer förtjust i tiken, även om det då är en mer oprövad hane, men det kanske är riskabelt?

Är ju en ren djungel detta, särskilt då man är nybörjare på området och inte riktigt vet vad man ska gå på (även om jag tänker att magkänsla är en bra början...).
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

det var en ren slump att jag hittade min uppfödare och hon hade just då bara en valp kvar ( 2 kullar) och han var tingad men tjejen hade inte hört av sig....min valp var vildast av alla, störst av alla o mamman fick tukta honom mest av alla valparna....men vilken lätt hund, han är så lyhörd o will to please och bättre hund kan man inte ha
Dansksvenskarna är väldigt beroende av närhet , vill gärna ligga tätt intill under täcket och dom har så underbar mimik ..
Jag har haft hästar fostrat både hundar o unghästar , jag har eg inte lagt ner så mycket jobb på min hund men han är väldigt följsam och det tror jag rasen är överlag ..vi vinner inga dressyrtävlingar men jag har klart en riktigt lydig hund..såklar man påverkar mycket själv , det är ju inte en utpräglad jakt/fågel/vakthund utan en gårdshund vars huvudsak var att jaga råttor o larma, och det går definitivt att stävja

Kolla också HD status o Leg perthes på stammen
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

Jag skulle lägga större vikt på förtroende för uppfödare och tikens mentalitet framför hanhundens meriter då jsg tror det är två faktorer som i högre grad påverkar vilken valp man får. En god uppväxt i vettigt hem med hantering och en stabil mor som förebild anser jag vara väldigt viktigt.
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

Jag skulle lägga större vikt på förtroende för uppfödare och tikens mentalitet framför hanhundens meriter då jsg tror det är två faktorer som i högre grad påverkar vilken valp man får. En god uppväxt i vettigt hem med hantering och en stabil mor som förebild anser jag vara väldigt viktigt.

Kan bara hålla med dig här!

/Camilla
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

jag med, för det är ändå tiken som fostrar ungarna
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

jag med, för det är ändå tiken som fostrar ungarna

Dels fostrar tiken, och även miljön dom bor i tycker jag färgar av sig en massa, i alla fall om det är "uppskruvad" miljö eller en lugn miljö.

/Camilla
 
Sv: Dansk-svensk gårdshund - hane eller tik?

Jag skulle lägga större vikt på förtroende för uppfödare och tikens mentalitet framför hanhundens meriter då jsg tror det är två faktorer som i högre grad påverkar vilken valp man får. En god uppväxt i vettigt hem med hantering och en stabil mor som förebild anser jag vara väldigt viktigt.

Jag håller helt med. Jag hade valt kennel 2 alla gånger.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 228
Senast: mackan
·
Övr. Hund Jag är lite arg på mig själv efter att utan att reflektera svarat ja på frågan som @mandalaki ställde i min rastråd om en tik är...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 799
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras HejHej! Har funderat på att skaffa en till hund. Både att det vore trevligt med en lugnare hund än den jag redan har... Till och med...
2
Svar
29
· Visningar
3 609
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp