Bukefalos 28 år!

Data som hänger sig

AgentCarter

Trådstartare
Måste tyvärr starta en tråd om att min dator har börjat hängt sig:crazy:
Det är en ca 3,5 år gammal asus, använder chrome sedan ca 2-3 veckor tillbaka (innan använde jag firefox). Det händer bara när jag använder internet (vad jag kan komma ihåg...) och hände tre gånger på buke igår och en gång på familjeliv idag.
Trodde det var pga. överhettning så dammsög den (väldigt) dammiga fläkten men hände trots detta senare.

Har ad-aware och avast installerade men ingen hittar något fel på datorn, men är säkert något de inte hittar som ställer till det.
Ekonomin finns inte för tillfället att köpa en ny data, men går på en distansutbildning så måste ändå ha en data...

Så finns det någon här som har några tips till en total dataidiot?
 
Sv: Data som hänger sig

När körde du en diskrensning/defragmentering senast?

Är datorn omformaterad någon gång under åren du haft den?

Har du uppdaterat allt i datorn?
 
Sv: Data som hänger sig

Jag försöker köra det minst en gång i månaden, men ibland blir det säkert mer sällan. Nu var det dock inte längesedan det var gjort!

Ingen aning, fick installera om hela windows när den bara var ett halvår om det räknas?

Säkert inte.. Vissa program ska ju jämnt uppdateras och när man sitter på ett begränsat mobilt bredband så är man ganska snål med det.

Men! Jag hittade en malware igår med ett annat program jag installerade, får hoppas att det var den som gjorde det!
 
Sv: Data som hänger sig

... Va?

Jag använde Malwarebytes som hittade en malware som togs bort?
Men har haft problem hela kvällen ändå:( Hängt sig tre gånger! Borde kanske byta inriktning på tråden till vad som är den billigaste externa hårddisken.
 
Sv: Data som hänger sig

Vanligaste felen när en dator hänger sig upprepade gånger är:
1. Fel på Windows.
2. Fel på minnet.
3. Fel på hårddisken.

Så enklast att börja med är att du sparar allt viktigt till en extern hårddisk/usb-minne, och sedan "blåser om" datorn och installerar Windows på nytt. Kvarstår problemen efter detta är det troligtvis problem med hårdvaran, men detta är den enklaste vägen att gå.
 
Sv: Data som hänger sig

Tackar!
Är inte säker bara på om jag har en windows cd, ska leta efter det. Och låna eller köpa en extern hårddisk!
Enda som är viktigt är egentligen alla bilderna och skolböckerna:)
 
Sv: Data som hänger sig

Är det Vista du har? Sedan ett antal år tillbaka följer det inte med någon DVD med operativet på när man köper en ny PC. (FULLKOMLIGT IDIOTISKT!) Troligtvis har du en partition på din hårddisk som du själv kan bränna en återställnings-DVD ifrån.
 
Sv: Data som hänger sig

Jo, hade en vista disk:) Däeremot sambons data följde det inte med en dvd till. Nu ska ja bara googla fram hur man får bort vista och allt
 
Sv: Data som hänger sig

Eller, en cd där det står Recovery DVD ASUSTeK Computer Inc ..... Windows Vista Recovery Media for Windows Vista Producta borde vara rätt eller hur?

Får de nämligen inte att formatera om med hjälp av cd, men om jag kommer ihåg rätt från sist så behövde man trycka på något. Hm, får fortsätta leta och prova!
 
Sv: Data som hänger sig

Kom just tillbaka:( Dessutom så hackar firefox något väldigt och jag kan inte få igång flash (vilket jag verkligen behöver)

Verkar som att jag får låna brorsans data (som han lyckades ta bort alla internet program (explorer och firefox) på och inte kunde få tillbaka tills jul då det borde ha gått och sparat ihop till en ny. Om jag nu inte hittar en bättre begagnad förstås!
 

Liknande trådar

S
IT & mobiler Min laptop har börjat beteé sig konstigt.. oftast kommer det upp felmeddelande från internet explorer.. och att sidan måste...
Svar
1
· Visningar
2 226
Senast: Stalker
·
IT & mobiler Helt plötsligt har min dator börjat gå såååå segt och jag som vill att det ska "gå undan" håller på att bli knäpp :angel: Som ett...
Svar
7
· Visningar
1 199
Senast: FannyN
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 424
Senast: Fetaost
·
IT & mobiler Jag behöver hjälp nu. Min dator, som i vanliga fall är väldigt snabb och fungerar väldigt väloljat, har helt plötsligt gått och blivit...
Svar
13
· Visningar
1 238
Senast: Zenith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp