Bukefalos 28 år!

Datan kraschar eller bara lite minne?

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en typ 12årig dator, statinär Acer. Den funkar när man startar den men man får ungefär vartannan gång starta om den för att man ska komma längre än bara precis in på sin användare och sen hackar den. När den funkar så är den "helt normal" och inte överdrivet seg eller så.
Typ 1 gång i veckan så kommer jag in på typ grundinställningar eller något sådant som jag måste klicka "save and exit" på för att komma "runt" och för att datan inte bara ska stå och inget händer lixx. Sen funkar datan normalt igen, fast jag inte ändrar något. Jag har precis rensat bland bilderna men jag har rättså mycket bilder men ändå inte typ 3000st jättestora utan kanske 600 200x3000px bilder och typ 100st 400x600px eller något liknande.

Vad kan man göra för att få den att funka bättre? Vi ska köpa ny men sålänge behöver man ju en fungerande dator. Vår Mac har kraschat totalt och startar inte ens (haha) och vi har en laptop där internet kopplar från själv typ var 10:onde till var 20:onde minut (haha), så denna är den datan som är den normalaste.

Youtube, bloggar, bukefalos och sådana sidor är jättesega vissa dagar (fast datan i sig själv är snabb de dagarna) och sen vissa dagar är den jättesnabb på dem så jag blir totalt snurrig.

Den gör en typ diskkontroll ungefär vartannan gång innan man loggar in och det är oftast efter dem som datan funkar bäst men inte alltid.

Några tips eller kan man göra något för att få den bättre?
Vi har Telenor trådlöst bredband som funkar som det ska (funkar det inte på datan så funkar det inte på mobilen, har telenor abonnemang på mobilen också så det är inte datan eller själva modemet som klyddar).

:confused:
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Jag har en typ 12årig dator, statinär Acer. Den funkar när man startar den men man får ungefär vartannan gång starta om den för att man ska komma längre än bara precis in på sin användare och sen hackar den. När den funkar så är den "helt normal" och inte överdrivet seg eller så.

Ta en titt på insidan av datorn så inte fläktarna är fulla med damm som hindrar dem från att starta med värmeproblem som följd.

Typ 1 gång i veckan så kommer jag in på typ grundinställningar eller något sådant som jag måste klicka "save and exit" på för att komma "runt" och för att datan inte bara ska stå och inget händer lixx. Sen funkar datan normalt igen, fast jag inte ändrar något.

Hmm kan det bara bios du menar? I såfall byt batteri på moderkortet.

Den gör en typ diskkontroll ungefär vartannan gång innan man loggar in och det är oftast efter dem som datan funkar bäst men inte alltid.

Hårddisken kanske sjunger på sista versen se till att du har dina bilder och annat viktigt sparat på usb,skivor eller extern hårddisk
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Du ger inte mycket information om specifikationerna på maskinen. T ex minne, processor, operativsystem etc.
Men ett tips är att lagra alla era viktiga filer på en extern hårddisk och sedan ominstallera hela maskinen. Det kommer troligtvis bli betydligt bättre för prestandan. Men se till att ha backup först!!!

Vad är det för Mac ni har, och hur ser problemen ut på den? Min syster har en Mac Mini från 2005 som fungerar alldeles utmärkt. Så är den inte allt för gammal kanske vi kan felsöka den tillsammans?
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Hårddisken kanske sjunger på sista versen se till att du har dina bilder och annat viktigt sparat på usb,skivor eller extern hårddisk

Backup-lagens första paragraf:
§1 Det som inte finns lagrat på minst två hårddiskar har aldrig existerat!
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Vad är det för Mac ni har, och hur ser problemen ut på den? Min syster har en Mac Mini från 2005 som fungerar alldeles utmärkt. Så är den inte allt för gammal kanske vi kan felsöka den tillsammans?

Vet inte vad det är för en Mac (haha), vi fick den av min morbror och den är helt för gammal haha. Den är typ 7-8år men använd från och till i deras sommarstuga som de är i typ på höst, vår och del av sommarlovet så inte använt den året runt, vi fick den för typ 2år sedan och den har krachat rättså nyligen.
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Ta en titt på insidan av datorn så inte fläktarna är fulla med damm som hindrar dem från att starta med värmeproblem som följd.

Jag är inte säker på att jag får ihop den igen och därför är jag lite tveksam till att plocka isär den haha! Kan man inte typ bara ta damsugaren på typ de hålen bak på datorn eller gör det någon skillnad?
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Dammsugare + datorer är ingen bra kombination p ga den statiska elektriciteten. Köp tryckluft på burk istället. :idea:
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Jag är inte säker på att jag får ihop den igen och därför är jag lite tveksam till att plocka isär den haha! Kan man inte typ bara ta damsugaren på typ de hålen bak på datorn eller gör det någon skillnad?

Dammsugare + datorer är ingen bra kombination p ga den statiska elektriciteten. Köp tryckluft på burk istället. :idea:

Tvivlar på att det gör någon skillnad att dammsuga fram/baksida men tryckluftsburkarna brukar ha en längre pip att använda om du kommer tillräckligt nära så kan det funka

Annars så är det inte svårt att öppna sidan på datorn , Oftast så är det endast 2 skruvar som håller fast sidan.

Glöm inte att dra ur strömsladden innan du börjar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Annars så är det inte svårt att öppna sidan på datorn , Oftast så är det endast 2 skruvar som håller fast sidan.

Glöm inte att dra ur strömsladden innan du börjar :)

Haha, jo men vilken sida? Den står typ upp på typ bredden eller hur man kan säga, alltså inte som de nyare datorerna som står på höjden x) Så är det ovansidan man isf öppnar? Det är inga skruvar där xP
 
Sv: Datan kraschar eller bara lite minne?

Den står typ upp på typ bredden Så är det ovansidan man isf öppnar? Det är inga skruvar där xP

:confused: Typ bredden?:confused: om du menar att den står som en gammal vhs-video eller? så ja då är det ovan sidan som ska öppnas, skruvarna sitter på baksidan så följ plåten på ovan sidan så hittar du skruvarna.
 

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag ska köpa ny dator redan på onsdag (denna veckan)! Mamma betalar men jag får välja typ vilken jag vill, den ska kosta runt 5500kr...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: BonnieS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp