DCM hos Golden retriver

Om en hund har DCM pga taurinbrist, hjälper medicin då också eller är det så att man alltid ger medicin till "genetiskt sjuka" och alltid ger taurin till de med taurinbrist? (Hoppas min fråga inte låter allt för virrig :D )
Det vet jag faktiskt inte. Är inte superinsatt i den varianten som är pga taurinbrist iom att det inte är det som är problemet hos dobbis. Har dock läst lite om det iom att folk gärna velat skylla på fodret även hos dobbis tyvärr.
Jag har sett några som gett extra taurin tillsammans med vetmedin till sina dobbisar men det verkar göra noll skillnad iaf.
(Jag är med virrig, jobbar mycket och sover lite så jag hoppas jag förstod dig rätt 😅 )
 
Om en hund har DCM pga taurinbrist, hjälper medicin då också eller är det så att man alltid ger medicin till "genetiskt sjuka" och alltid ger taurin till de med taurinbrist? (Hoppas min fråga inte låter allt för virrig :D )

Ja man behandlar det på samma sätt utöver taurintillskott om det skulle vara bristorsakat (sen är det nog i regel inte så glasklart alltid). Om man hittar DCM och börjar medicinera med pimobendan (Vetmedin) innan hunden utvecklar symptom har man sett att tiden till utvecklad hjärtsvikt förlängs. Det tar flera månader för hjärtmuskeln att normaliseras om det är en dietärt betingad DCM som kan gå tillbaka och därför är medicinering viktigt.

Har hunden redan utvecklat hjärtsvikt vid diagnos måste man först och främst behandla den akut och komma till en stabil nivå med hjälp av mediciner (vätskedrivande bl.a), av samma anledning som ovan :)
 
Senast ändrad:
Ja man behandlar det på samma sätt utöver taurintillskott om det skulle vara bristorsakat (sen är det nog i regel inte så glasklart alltid). Om man hittar DCM och börjar medicinera med pimobendan (Vetmedin) innan hunden utvecklar symptom har man sett att tiden till utvecklad hjärtsvikt förlängs. Det tar flera månader för hjärtmuskeln att normaliseras om det är en dietärt betingad DCM som kan gå tillbaka och därför är medicinering viktigt.

Har hunden redan utvecklat hjärtsvikt vid diagnos måste man först och främst behandla den akut och komma till en stabil nivå med hjälp av mediciner (vätskedrivande bl.a), av samma anledning som ovan :)
Vilka hjärtsviktsmediciner brukar ges till hundar 😊? Jag blev nyfiken, är humanmedicinare själv. Du behöver såklart inte svara :)
 
Vet inte hur bekväm du är med att läsa på engelska, men om man googlar "DCM Golden retriever" så får man fram mycket läsning på just engelska.

Att det står olika om DCM på olika ställen beror nog dels på att sjukdomen beter sig olika i olika raser och för att det även inom samma ras är individuellt hur hunden mår och hur den klarar sig. Nu har jag en helt annan ras, men jag vet en 10-11årig hund med DCM, och en nära släkting som dog ung pga samma sjukdom, så det kan verkligen slå olika.

Jag hoppas att det går så bra som möjligt för din hund. Har du pratat med uppfödaren? Denne kanske har något klokt att säga?
Ja, vi har tät kontakt med uppfödaren som har haft golden i 50 år och aldrig hört talas om detta. Hon har även kontaktat alla golden kontakter hon har och har fått svar av en som haft samma problem och det berodde då på fodret. Spannmålsfritt foder då. Så vi hoppas på att det är så. Han är just nu mycket pigg och glad.
 
Hej!
Jag har inte golden, men en flatcoated retriever och det kunde i princip vara jag som skrivit din text. Han var två år när han blev akut dålig i hjärtsvikt till följd av långt gången dcm. Provet visade taurinbrist och vi började ge tillskott.
Han var ju väldigt trött i början efter det akuta skedet men efter några månader (då han visade att han började vilja mer än korta koppelpromenader) började vi trappa upp aktivitetsnivån och idag nästan två år efter att han insjuknade lever han och mår bra, och klarar utan problem normal aktivitetsnivå. Han medicineras med vetmedin och ska göra det livet ut.
Vid ultraljudsundersökning ca ett år efter att han blev sjuk visade det sig att hjärtat blivit markant förbättrat, nästan helt normalt. Har dock förstått att det är mycket allvarligt och en dålig prognos när dcm utvecklats till hjärtsvikt, men vill i alla fall förmedla att det finns hopp!!

Tror jag skrev en tråd här på buke när han blev sjuk, troligtvis under mitt nyare konto MarinaF som jag inte längre kommer in på.

Visar det sig att det är taurinbrist-relaterad dcm kan jag också rekommendera facebooksidan Diet-associated cardiomyopathi in dogs. Där delas många berättelser!

Hoppas det går bra för er 💕
Jag läste ditt inlägg tidigare och tänkte att jag ville få kontakt med dig. Han har nu fått mediciner och vi har bytt foder och han får taurin tillskott. Han är nu mycket piggare och gladare. Så vi hoppas på det bästa.
 

Liknande trådar

A
Övr. Hund Jag undrar vad ni har för erfarenhet av veterinärerna i era områden. En sak som hände för två och en halv vecka sen fick mig att börja...
Svar
10
· Visningar
4 907
Senast: Stoppard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp