De betalade ut min sparade semester.

Vad yrar du om?

Kommer du inte ihåg? 350 miljarder i statskuld efter Bildt som sossarna tog ner till noll och 650 miljarder i skuld efter Reinfeldts "ordning och reda" i ekonomin som sossarna åter tog ner till nära noll innan svensson åter igen valde in en en Blå regering med stöd av de bruna? Lån lönar sig allldrig, Bättre att betala kontant och sätta in det man sparat in på lån rentan på banken.
 
Statsanställd över 40= 35 semesterdagar. Sen har de flesta rätt mycket tjänsteresor, och då förväntas man ta ut komp för att få lite återhämtning. Plus att jobbet i sig går i tuffare och lugnare perioder, så när tempot går ner är det bra om man kan ta ut lite flex också, vi får inte ha hur mycket plus i flexen som helst.

Behöver jag fixa något med djuren tar jag nästan alltid flextimmar. Det är bara om det är akut och skulle vara helt omöjligt att få en tid när jag inte har ett viktigt möte som jag begär "formellt" ledigt. (Givetvis hade chefen kunnat neka det, men alla mina chefer har varit djurägare själva så det har inte hänt.) Min husveterinär brukar också kunna pussla för att hitta en tid som funkar. :heart

Underbart! 🤩 I bussbranschen hade man fram till ett tag sen, 32 dagar över en viss ålder. Men det förhandlades bort.
I mitt jobbar kan man inte flexa. Och i vissa lägen inte ens vara borta halvdag, ofta är det så att jag måste vara ledig hela dagen för att kunna åka till veterinären eller gå till läkare nån timme. Eftersom det är svårt för ag att bli av med mindre än heldagar...
Det är därför jag jobbar helg, för att få en ledig vardag i veckan.
Nackdelen med ett jobb som måste göras där och då, punkt.
 
Hur många veckor har ni egentligen? 😅
Jag kan inte vara ledig mer än max 2 v, blir för rastlös efter det. Kan inte vara hemifrån längre tider pga sjuk katt som kräver medicin ofta och att sitta hemma i mer än 2 v funkar inte för mitt huvud. Dessutom är sommaren den roligaste tiden att jobba på för mig. Och eftersom jag har djur, vill jag ha dagar att ta av ifall nått händer. Eller om jag behöver nån mikropaus.
Så jag har aldrig tagit 4 v under en sommar.

Alltså, jag lever ett liv utanför jobbet som inte gör mig rastlös. Jag kansnarare bli frustrerad över att jobbet tar så mycket tid i anspråk att jag inte hinner göra allt jag vill göra! På semestern sitter jag ju inte hemma som du uttrycker det. Jag träffar vänner som jag inte hinner träffa så mycket när vi jobbar. Umgås med nära och kära. Åker på utflykter. Spenderar tid på stranden på varma dagar. Rider. Pysslar i trädgården. Läser en bra bok. Åker iväg till nån bra shopping en regnig dag eller när jag vill ha en paus från vädret (värme eller regn). Ritar. Osv osv osv.

Jag brukar ta 3 veckor på sommaren. Skulle vilja ha mer men behöver ledigt på andra tider på året också och har inte hur många dagar som helst tyvärr. Sen brukar det bli höstlovet, jul och nyår och sen några strödagar t.ex. om en konsert hamnar dagen innan en jobbdag eller för en weekendresa.

I år blir det nog ingen ledighet på höstlovet för min del. Kanske en dag eller två max. Pga omständigheter privat och att det händer en stor grej på jobb då. Så då blir det kanske sportlovet istället eller nån gång o mars. Får se. Jag ät rätt fri gällande placering av semester.
 
Vad jag har fått höra är precis tvärtom, "årets" semesterdagar går före sparade, så jag har haft problem att bli av med alla mina, då jag bitvis inte tagit ut alla dagar på ett år.

Precis så är det hos oss. Drygt. För man måste alltså ta ut alla årets och sedan de äldsta. Så man kan spara (hos oss) max 5 st per år i 5 år sedan måste man ta ut alla + 5 st i 5 år på raken och sedan är man tillbaka på grundantalet (25 st) igen. För att kunna ha sparade och alltid få ut dem i lediga dagar alltså.
 
Precis så är det hos oss. Drygt. För man måste alltså ta ut alla årets och sedan de äldsta. Så man kan spara (hos oss) max 5 st per år i 5 år sedan måste man ta ut alla + 5 st i 5 år på raken och sedan är man tillbaka på grundantalet (25 st) igen. För att kunna ha sparade och alltid få ut dem i lediga dagar alltså.

Vi kan inte heller både spara och ta ut dagar samma år. Störigt.
 
Alltså, jag lever ett liv utanför jobbet som inte gör mig rastlös. Jag kansnarare bli frustrerad över att jobbet tar så mycket tid i anspråk att jag inte hinner göra allt jag vill göra! På semestern sitter jag ju inte hemma som du uttrycker det. Jag träffar vänner som jag inte hinner träffa så mycket när vi jobbar. Umgås med nära och kära. Åker på utflykter. Spenderar tid på stranden på varma dagar. Rider. Pysslar i trädgården. Läser en bra bok. Åker iväg till nån bra shopping en regnig dag eller när jag vill ha en paus från vädret (värme eller regn). Ritar. Osv osv osv.

Jag brukar ta 3 veckor på sommaren. Skulle vilja ha mer men behöver ledigt på andra tider på året också och har inte hur många dagar som helst tyvärr. Sen brukar det bli höstlovet, jul och nyår och sen några strödagar t.ex. om en konsert hamnar dagen innan en jobbdag eller för en weekendresa.

I år blir det nog ingen ledighet på höstlovet för min del. Kanske en dag eller två max. Pga omständigheter privat och att det händer en stor grej på jobb då. Så då blir det kanske sportlovet istället eller nån gång o mars. Får se. Jag ät rätt fri gällande placering av semester.

Ja, vi är ju olika alla. Inget konstigt i det. Du har troligen inte samma situation eller huvud som jag har, så klart det blir annat.
 
Egentligen vill jag inte ha sommarsemester
Jag vill ha semester i maj början av juni
Men jag rättar in mig ledet och tar en vecka dä resten ”rätt” tre veckor
Sen måste jag ha dagar att ta ut till hovslagaren
Förut kunde jag få lediga dagar utan lön om mina semester dagar var slut det får vi inte längre
 
Egentligen vill jag inte ha sommarsemester
Jag vill ha semester i maj början av juni
Men jag rättar in mig ledet och tar en vecka dä resten ”rätt” tre veckor
Sen måste jag ha dagar att ta ut till hovslagaren
Förut kunde jag få lediga dagar utan lön om mina semester dagar var slut det får vi inte längre

Det är nog så olika från arbetsplats till arbetsplats. Hos oss tar folk semester lite när det passar. Jag har en kollega som har 4 veckors semester nu. En annan tidigare kollega hade alltid sin "sommarsemester" i september och ytterligare en annan tog hellre ledigt lite då och då (veckovis) på vintern för att åka iväg och åka skidor.
 
Tack!
Jag hade före den här tråden inte koll på det där med att man inte fick spara om man inte tagit ut 20 dagar så det kan, möjligen, förklara varför mina dagar betalades ut. Det var dock ingen som sa någonting om saken utan de bara "försvann" från statistiken i samma veva som jag fick rätt antal semesterdagar. Jag hade som sagt inte läst lönebeskedet. Det märkliga är ju att de först lagrades som sparade och sedan hux flux utan kommunikation betalades ut. Sjukt dåligt tycker jag.
Vårt lönekontor är inhyrt och den person som har hand om det verkar vara milt uttryckt märklig. Jag har aldrig själv pratar med henom men min chef svär konstant över vad h*n hittar på. Det känns inte som om jag ska rota i det här själv utan jag bör nog ta det hela via facket känns det som. Troligen kan jag ju inte begära tillbaka mina sparade dagar om jag tolkar det hela rätt men de är ju ändå skyldig mig 5 dagar till= jag kan troligen ta tjänstledigt den vecka jag vill åka på semester nu under vintern och ändå spara 5 dagar till nästa år så jag får en bank att ta av för veterinärbesök och dylikt.
Ja alltså, det kan inte vara ditt fel att du hade dagar kvar som borde varit uttagna, det är arbetsgivarens ansvar. Det är heller inte ok att hantera som de gjort. Jag jobbar med småföretag, det är återkommande att det blir fel med det här, trots info från löneavdelningen (dvs mig). När situationen uppstår så blir det fel hur man än gör men det minst dåliga, enligt de lön- och hr-experter vi använder för avstämning (Simployer), är att man flyttar de ej uttagna dagarna till nästa år. Betala ut är sämre, det ska man inte göra. Jag tror inte att det här är förklaringen till att de betalades ut, jag tror mer på inkompetens eller försök till blåsning. Facket låter som en bra idé. Ge dig inte!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp