De betalade ut min sparade semester.

Läs inlägg #5 igen och kontrollera vilket inlägg jag citerade.
Jag vet vilket inlägg du citerade. Jag ställer frågan på annat sätt. Om du jobbar 5 dagarsvecka, kontorstider, kan då företaget förhandla bort de 25 semesterdagarna?
(Jag ska svara på det inlägg där du citerade mitt men vill göra det när jag har mer tid än nu)
 
Har du föreslagit det då? Om ett sådant upplägg fungerar beror ju helt på verksamheten. Sen måste ju arbetsgivaren se till att du får minst 20dgr ledigt per år, det är deras skyldighet, oavsett vad du vill. Får de en kontroll av arbetsmiljöverket så kan det bli tråkigt för dom och vissa bryr ju sig om en sån sak och ser till att det blir rätt.
Nej jag har inte det eftersom varje försök att prata semester och upplägg på annat vis än sommarsemester- eller en vecka till jul/vår inte leder någonstans, det har alltid blivit tvärstopp i försöken att prata om andra sätt. Det är så inrutat i hur folk gör. Man har semester på sommaren typ.

De senaste åren har vi varit underbemannade och jobbat på för flera, sedan kom semesterperioderna, då har vi varit 1-2 personer på plats istället, vilket alltså innebär ytterligare underbemannade, sedan sin semester pang bom, sedan åter på jobbet i 180 knyck underbemannade medan någon annan har semester, sedan alla tillbaka medan vi varit underbemannade....
 
Varför inte? Det är ju ens egna dagar? Varför ska normen vara en massa veckor på sommaren som alltid ändå är svårpusslad?
På min arbetsplats är sommaren oerhört lättpusslad då har vi sommarjobbare så gott som alltid i form av skolungdomar
Därför ska vi ta minst tre veckor sommartid halva styrkan tidig semester halva styrkan sen semester
Sommartid är det sällan svårt att få tag på personal sommarjobbarna vill tjäna så mycket som möjligt
Övriga året kan det ibland vara tjurigt att få ledigt
Så det skiljer nog väldigt mellan arbetsplatser
 
Jag vet vilket inlägg du citerade. Jag ställer frågan på annat sätt. Om du jobbar 5 dagarsvecka, kontorstider, kan då företaget förhandla bort de 25 semesterdagarna?
(Jag ska svara på det inlägg där du citerade mitt men vill göra det när jag har mer tid än nu)
Nej 25 dagar är grunden som alla har rätt till enligt lag.
Sen kan man om man tex varit sjukskriven eller frånvarande inte ha hunnit tjäna in betalda dagar.
 
Varför inte? Det är ju ens egna dagar? Varför ska normen vara en massa veckor på sommaren som alltid ändå är svårpusslad?

Fast det är bara du som pratat om sommaren. Jag har inte sagt nåt om det. Jag har flera kollegor som hellre tar semestern på vinterhalvåret. Inga problem med det.
 
Nej jag har inte det eftersom varje försök att prata semester och upplägg på annat vis än sommarsemester- eller en vecka till jul/vår inte leder någonstans, det har alltid blivit tvärstopp i försöken att prata om andra sätt. Det är så inrutat i hur folk gör. Man har semester på sommaren typ.

De senaste åren har vi varit underbemannade och jobbat på för flera, sedan kom semesterperioderna, då har vi varit 1-2 personer på plats istället, vilket alltså innebär ytterligare underbemannade, sedan sin semester pang bom, sedan åter på jobbet i 180 knyck underbemannade medan någon annan har semester, sedan alla tillbaka medan vi varit underbemannade....
Men ingen regel utan undantag ;)
En av mina kollegor jobbar faktiskt hela sommaren och är då ansvarig för en del saker och får sen semester andra tider
Det är en inofficiell överenskommelse just för att hen tar på sig ett visst ansvar under tiden övriga chefer är på semester
Kollegan är duktig och hjälpsam så jag tycker det är en bra lösning det flyter på finfint under sommaren
Men egentligen får vi inte göra så :)
Tillägg och det skulle nog inte bli bra om fler skulle få göra så
 
Varför inte? Det är ju ens egna dagar? Varför ska normen vara en massa veckor på sommaren som alltid ändå är svårpusslad?
Min uppfattning är att majoriteten av svenskarna vill ha semester på sommaren , helst mellan juli- mitten av augusti. Det är väl därför normen ser ut så?
Sen kanske det också har att göra med semesterlagen historiskt. Tidigare pratade man ju mkt om industrisemestern typ vecka 28- 31 eftersom många industrier stängde då. Det var ju ofta lättare för en industri att stänga helt istället för att köra med lägre bemanning under flera veckor.
 
Fast det är bara du som pratat om sommaren. Jag har inte sagt nåt om det. Jag har flera kollegor som hellre tar semestern på vinterhalvåret. Inga problem med det.
Jag har inte påstått att du har pratt om sommaren. Vi skulle ta ut tre veckor under sommaren på min arbetsplats. Det var krav. Även tidigare jobb har folk generellt tagit ut semester oftare på sommaren än någon annan tid på året.
 
Jag har inte påstått att du har pratt om sommaren. Vi skulle ta ut tre veckor under sommaren på min arbetsplats. Det var krav. Även tidigare jobb har folk generellt tagit ut semester oftare på sommaren än någon annan tid på året.
Om arbetsgivaren har det som krav så gissar jag att de anser att de inte har möjlighet att bevilja semestrar under resten av året i någon stor omfattning.
 
Men ingen regel utan undantag ;)
En av mina kollegor jobbar faktiskt hela sommaren och är då ansvarig för en del saker och får sen semester andra tider
Det är en inofficiell överenskommelse just för att hen tar på sig ett visst ansvar under tiden övriga chefer är på semester
Kollegan är duktig och hjälpsam så jag tycker det är en bra lösning det flyter på finfint under sommaren
Men egentligen får vi inte göra så :)
Tillägg och det skulle nog inte bli bra om fler skulle få göra så
Jag skulle kunna tänka mig att göra som din kollega, absolut. Tycker sommarsemester är lite överskattat! :D
 
Min uppfattning är att majoriteten av svenskarna vill ha semester på sommaren , helst mellan juli- mitten av augusti. Det är väl därför normen ser ut så?
Sen kanske det också har att göra med semesterlagen historiskt. Tidigare pratade man ju mkt om industrisemestern typ vecka 28- 31 eftersom många industrier stängde då. Det var ju ofta lättare för en industri att stänga helt istället för att köra med lägre bemanning under flera veckor.
Jo jag vet och jag brukar ibland påtala för arbetsgivare att vi inte lever på 1800-talet nu utan kan förändra systemet ;)
 
Jag skulle kunna tänka mig att göra som din kollega, absolut. Tycker sommarsemester är lite överskattat! :D
Jo
Problemet blir ju när fler vill ha det :)
Så jag förstår att reglerna är som de är
Min kollega var tidigare en chef men klev ner och har därför lite mer kompetens och rutin på vissa områden
Och det talas inte om det här för ingen annan lär få det just för att det finns inget mer behov på sommaren
 
Jag har inte påstått att du har pratt om sommaren. Vi skulle ta ut tre veckor under sommaren på min arbetsplats. Det var krav. Även tidigare jobb har folk generellt tagit ut semester oftare på sommaren än någon annan tid på året.

Men då är det väl det som funkar bäst för din arbetsgivare. Har du ansökt om semester vid annan tid på året och blivit nekad? Och då menar jag verkligen ansökt och inte bara pratat om det.
 
Jag vet vilket inlägg du citerade. Jag ställer frågan på annat sätt. Om du jobbar 5 dagarsvecka, kontorstider, kan då företaget förhandla bort de 25 semesterdagarna?
(Jag ska svara på det inlägg där du citerade mitt men vill göra det när jag har mer tid än nu)

Tackar, då förstår jag. Jag missförstod dig helt och trodde vi hamnade i en sidodiskussion som jag inte hade tid att ta. Jag återkommer i ett svar där jag redogör något utförliggare.
 
Jo jag vet och jag brukar ibland påtala för arbetsgivare att vi inte lever på 1800-talet nu utan kan förändra systemet ;)
Arbetsplatsens förutsättningar och verksamhet styr avsevärt mer än "systemet" över när ag kan bevilja semesterledigt.

Men vill du jobba 75% och låta semesterdagar täcka upp resterande 25% så länge de räcker, så är det väl bara att lägga in en sån semesteransökan i början av året och se vad responsen blir.
 
+ att det blir ohållbart om anställda får spara hur många dagar som helst, hur länge som helst.

Inte så behändigt för något företag att ha flertalet anställda som vill ha ut flera månaders ledighet/ta ut sparade dagar i en extra utbetald gigantisk klumpsumma.
Detta.
Jag har många medarbetare med över 50 sparade semesterdagar. Som ständigt också fylls på.
Det kan bli en ganska kraftig budgetsmäll om några sådana säger upp sig under samma år. Jag välkomnar verkligen att organisationen jag jobbar i nu skärper hur många dagar man får ha sparat.
 
Men då är det väl det som funkar bäst för din arbetsgivare. Har du ansökt om semester vid annan tid på året och blivit nekad? Och då menar jag verkligen ansökt och inte bara pratat om det.
Nej, kravet var 3 veckor på sommaren och det var vad jag tog.

Jag jobbar inte kvar.
 
Rent generellt säger lagen att du har rätt till fyra veckor sammanhängande semester under sommaren. Under övrig tid får det bli en diskussion mellan arbetsgivare och -tagare
Och jag försökte slippa sommarsemester alls men slapp inte undan. Så det var krav, minst 3 veckor under sommarmånaderna.
 
Och jag försökte slippa sommarsemester alls men slapp inte undan. Så det var krav, minst 3 veckor under sommarmånaderna.

Det är ju i linje med lagen, så vill man ha det på något annat sätt får man nog kolla upp sånt när man byter jobb.

Jag hade aldrig varit nöjd med att få mina veckor förlagda av AG, men då har jag också valt att jobba på ställen där jag kan välja mer själv (men måste fortfarande ta huvuddelen av min semester under juni-augusti, det hade inte funkat för verksamheten om folk hade varit borta flera veckor under de mer arbetstunga veckorna för oss).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp