De betalade ut min sparade semester.

Ok, arbetsgivaren har alltså misslyckats med att förlägga din semester och passat på att bryta mot semesterlagen. Förenklat kan man säga så här, har du inte begärt att spara någon semester skall all din semester förläggas. Du söker din semester och anger om du vill att någon av din semester skall sparas till kommande år. Du har rätt att spara de semesterdagar med betalning du har efter 20 dagar.

Har du inte begärt att några dagar över 20 skall sparas skall även de förläggas. Självklart råder du inte själv över när och hur din semesterförläggs, men kommer ni inte överens på arbetsplatsen är stupstocken 4 veckors sammanhängande under perioden juni-augusti och dagar sparas i den omfattning du har begärt det.

Jag tar 1-2 v under sommaren och resten resterande tid på året. Det är möjligt i mitt yrke, då vi har haft många timanställda.
Det året det sket sig, var sista året på en avtalsperiod och arbetsgivaren släppte iväg nästan 10% av de anställda till andra garage drygt 5 månader innan avtalet var slut. Det gjorde att det helt enkelt inte fanns folk att sätta in. Jag var villig att låta dom placera ut dagar eftersom jag visste hur det var men det var inte intressant. Man nekade istället alla som behövde ledigt att vara lediga utan pardon.
 
Det är ju i linje med lagen, så vill man ha det på något annat sätt får man nog kolla upp sånt när man byter jobb.

Jag hade aldrig varit nöjd med att få mina veckor förlagda av AG, men då har jag också valt att jobba på ställen där jag kan välja mer själv (men måste fortfarande ta huvuddelen av min semester under juni-augusti, det hade inte funkat för verksamheten om folk hade varit borta flera veckor under de mer arbetstunga veckorna för oss).

Jag skulle aldrig kunna jobba på ett ställe där man tvingas vara ledig 4 v på sommaren. Därför är jag glad över mitt yrke, att det (oftast) finns möjlighet att ta strödagar under året.
 
Jag kanske missar någonting här men du började i mitten på oktober 2021 och därmed började tjäna in semester för uttagsåret 2022. Borde har resulterat i 13 eller 14 betalda semesterdagar för semesteråret 2022 april-mars. Du kan bara spara de dagar som är över 20. Då du enligt egen utsago har fick 7 dagar för 2022 har du ingen semesterdag över 20 dagar och därmed inte rätt att spara någon.

Vad missar jag?
Du missar ingenting det är jag som virrat till det då jag försökte jobba och skriva samtidigt.
Jag började i mitten av oktober 2021 och missade i anställningsavtalet att det stod 17 dagars semester (därav min fråga om de 25 dagarna var dispositiva). Jag jobbade 50% och 5 dagar i veckan. Efter ett tag, hösten 2022 tror jag, så gick jag upp på 62,5% och gör nu 5 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Vid det här tillfället tog jag upp det där med semestern med min chef.
Våren 2022 fick jag 7 dagars semester och eftersom jag, pga djuren, känner at jag behöver sparade dagar att ta ut tog jag bara ut 2 dagar under hela 2022.
I våras (2023) trillade det in 20 dagar för årets semester och 5 dagar stod som sparade. Jag ifrågasatte här vart mina sista 5 dagar för året tagit vägen och de kom då in men samtidigt så försvann de sparade dagarna.

Det kanske är som du säger att man inte får spara dag 3-7 men då borde de ju aldrig hamnat som sparat heller. Om de har rätt att betala ut dem efter att de lagt dem som sparade så borde jag väl även kunna bråka om de där dagarna som jag borde fått för 2022? Det rör sig ju rent krasst om en hel veckas semester.

Jag förstår att du inte kan ge exakta besked om det här men du har redan hjälpt mig supermycket med vilka frågor jag ska ställa till facket och vad som är viktigt att ta upp.
 
Du missar ingenting det är jag som virrat till det då jag försökte jobba och skriva samtidigt.
Jag började i mitten av oktober 2021 och missade i anställningsavtalet att det stod 17 dagars semester (därav min fråga om de 25 dagarna var dispositiva). Jag jobbade 50% och 5 dagar i veckan. Efter ett tag, hösten 2022 tror jag, så gick jag upp på 62,5% och gör nu 5 timmar om dagen 5 dagar i veckan. Vid det här tillfället tog jag upp det där med semestern med min chef.
Våren 2022 fick jag 7 dagars semester och eftersom jag, pga djuren, känner at jag behöver sparade dagar att ta ut tog jag bara ut 2 dagar under hela 2022.
I våras (2023) trillade det in 20 dagar för årets semester och 5 dagar stod som sparade. Jag ifrågasatte här vart mina sista 5 dagar för året tagit vägen och de kom då in men samtidigt så försvann de sparade dagarna.

Det kanske är som du säger att man inte får spara dag 3-7 men då borde de ju aldrig hamnat som sparat heller. Om de har rätt att betala ut dem efter att de lagt dem som sparade så borde jag väl även kunna bråka om de där dagarna som jag borde fått för 2022? Det rör sig ju rent krasst om en hel veckas semester.

Jag förstår att du inte kan ge exakta besked om det här men du har redan hjälpt mig supermycket med vilka frågor jag ska ställa till facket och vad som är viktigt att ta upp.
Nu lägger jag mig också i och det kanske är onödigt för @Photografen verkar ha koll,
men. Förutsätter att semesteråret är april-mars, föregående intjänandeår.
Jobbar du fem dagar/v så har du 25 semesterdagar, värdet på dem påverkas av tjänstgöringsgraden. Antal dagar påverkas bara om man jobbar intermittent (mindre än 5 dgr/v)

Börjar mitten oktober 2021, jag räknar 15:e. Okt 21 -mars 22 blir semesterår 1, här har du inga intjänade betalda dagar att ta ut (förskottsdagar är möjligt men utgår ifrån att det inte finns). Under denna period tjänar du in 12 semesterdagar, som blir tillgängliga för uttag april 22.
April 22-mars 23 tjänar du in 25 dagar, som blir tillgängliga för uttag april 23.
Per dagens datum ska du alltså ha 12+25 betalda semesterdagar tillgängliga för uttag.

Obs att detta gäller endast om intjänandeåret är föregående år, är det innevarande blir det helt annorlunda.

Varför det står 17 dagar i anställningsavtalet förstår jag inte, exakt hur är det formulerat? Semesterrätten kan inte understiga 25 dagar (jobbar man intermittent kan man ha färre dagar, men semesterrätten är fortfarande 25).
Förstår inte heller varför du bara fick 7 dagar våren 22 (eller jo, om man räknar på semesterrätt 17 dgr så landar man på 7,8 dagar, så isåfall ytterligare ett fel då semester alltid avrundas uppåt)
Det är också fel att du fick spara 5 av de där 7 dagarna - man måste enl lag ta ut 20 dgr/år, överskjutande dagar får sparas. Men dagarna kan inte bara försvinna, det är arbetsgivarens ansvar att se till att de tas ut och göra inte det får man ju lösa det på nåt sätt, bäst genom att se till att de tas ut kommande semesterår. (Just detta behöver du kanske inte lyfta om det inte är ett problem för dig dock)

Tycker du ska be dem presentera hur de har räknat ut din semester. Med tanke på alla konstigheter som verkar finnas här så borde du nog kolla värdet på semesterdagarna också så inte det är fel.
Jag kan bidra med en detaljerad beräkning som du kan använda i diskussionerna om du vill, återkom isåfall.

/auktoriserad redovisningskonsult som även gör lön
 
Jag skulle aldrig kunna jobba på ett ställe där man tvingas vara ledig 4 v på sommaren. Därför är jag glad över mitt yrke, att det (oftast) finns möjlighet att ta strödagar under året.

Bara för att jag är nyfiken; vad är det som gör att du inte kan ta ut sommarsemester?

(Jag tar också ut strödagar, men den sammanhängande semestern hade inte funkat att ta ut när som helst under året, eftersom det skulle lägga orimligt stor belastning på den kollega som är back up i mina frågor. En vecka någon gång är dock inget problem.)
 
Bara för att jag är nyfiken; vad är det som gör att du inte kan ta ut sommarsemester?

(Jag tar också ut strödagar, men den sammanhängande semestern hade inte funkat att ta ut när som helst under året, eftersom det skulle lägga orimligt stor belastning på den kollega som är back up i mina frågor. En vecka någon gång är dock inget problem.)

Jag vill inte? Aldrig skrivit att jag inte får ta ut semester på sommaren.
 
Jag vill inte? Aldrig skrivit att jag inte får ta ut semester på sommaren.

Nä, det lät mest som att det inte skulle funka för dig av någon anledning mer "opåverkbart" än "vill inte", men är det bara det som är skälet är det ju ännu bättre att det går att lösa. :)

Jag gillar en blandning; ca fyra veckor på sommaren, en-två för att få sammanhängande ledigt över jul och nyår, resten som strödagar och någon weekendresa under året. Uppskattar verkligen att få den blandningen, för det tar ett par veckor innan jobbet helt "släpper" under sommaren men det är också mycket värt att kunna vara ledig då och då under året.
 
Nä, det lät mest som att det inte skulle funka för dig av någon anledning mer "opåverkbart" än "vill inte", men är det bara det som är skälet är det ju ännu bättre att det går att lösa. :)

Jag gillar en blandning; ca fyra veckor på sommaren, en-två för att få sammanhängande ledigt över jul och nyår, resten som strödagar och någon weekendresa under året. Uppskattar verkligen att få den blandningen, för det tar ett par veckor innan jobbet helt "släpper" under sommaren men det är också mycket värt att kunna vara ledig då och då under året.

Hur många veckor har ni egentligen? 😅
Jag kan inte vara ledig mer än max 2 v, blir för rastlös efter det. Kan inte vara hemifrån längre tider pga sjuk katt som kräver medicin ofta och att sitta hemma i mer än 2 v funkar inte för mitt huvud. Dessutom är sommaren den roligaste tiden att jobba på för mig. Och eftersom jag har djur, vill jag ha dagar att ta av ifall nått händer. Eller om jag behöver nån mikropaus.
Så jag har aldrig tagit 4 v under en sommar.
 
Hur många veckor har ni egentligen? 😅
Jag kan inte vara ledig mer än max 2 v, blir för rastlös efter det. Kan inte vara hemifrån längre tider pga sjuk katt som kräver medicin ofta och att sitta hemma i mer än 2 v funkar inte för mitt huvud. Dessutom är sommaren den roligaste tiden att jobba på för mig. Och eftersom jag har djur, vill jag ha dagar att ta av ifall nått händer. Eller om jag behöver nån mikropaus.
Så jag har aldrig tagit 4 v under en sommar.

Statsanställd över 40= 35 semesterdagar. Sen har de flesta rätt mycket tjänsteresor, och då förväntas man ta ut komp för att få lite återhämtning. Plus att jobbet i sig går i tuffare och lugnare perioder, så när tempot går ner är det bra om man kan ta ut lite flex också, vi får inte ha hur mycket plus i flexen som helst.

Behöver jag fixa något med djuren tar jag nästan alltid flextimmar. Det är bara om det är akut och skulle vara helt omöjligt att få en tid när jag inte har ett viktigt möte som jag begär "formellt" ledigt. (Givetvis hade chefen kunnat neka det, men alla mina chefer har varit djurägare själva så det har inte hänt.) Min husveterinär brukar också kunna pussla för att hitta en tid som funkar. :heart
 
Hur många veckor har ni egentligen? 😅
Jag kan inte vara ledig mer än max 2 v, blir för rastlös efter det. Kan inte vara hemifrån längre tider pga sjuk katt som kräver medicin ofta och att sitta hemma i mer än 2 v funkar inte för mitt huvud. Dessutom är sommaren den roligaste tiden att jobba på för mig. Och eftersom jag har djur, vill jag ha dagar att ta av ifall nått händer. Eller om jag behöver nån mikropaus.
Så jag har aldrig tagit 4 v under en sommar.

Jag har fem veckor semester. Tar sällan ut det. Får dubbel komp om jag tex har möten eller aktiviteter utanför kontorstid. Tror jag har 200 timmar komp på saldot nu 😅
 
Jag har 25 dagar ingen flex ingen komp
Är semesterdagarna slut ska man byta pass med kollega vilket kan vara jättesvårt
 
Nu lägger jag mig också i och det kanske är onödigt för @Photografen verkar ha koll,
men. Förutsätter att semesteråret är april-mars, föregående intjänandeår.
Jobbar du fem dagar/v så har du 25 semesterdagar, värdet på dem påverkas av tjänstgöringsgraden. Antal dagar påverkas bara om man jobbar intermittent (mindre än 5 dgr/v)

Börjar mitten oktober 2021, jag räknar 15:e. Okt 21 -mars 22 blir semesterår 1, här har du inga intjänade betalda dagar att ta ut (förskottsdagar är möjligt men utgår ifrån att det inte finns). Under denna period tjänar du in 12 semesterdagar, som blir tillgängliga för uttag april 22.
April 22-mars 23 tjänar du in 25 dagar, som blir tillgängliga för uttag april 23.
Per dagens datum ska du alltså ha 12+25 betalda semesterdagar tillgängliga för uttag.

Obs att detta gäller endast om intjänandeåret är föregående år, är det innevarande blir det helt annorlunda.

Varför det står 17 dagar i anställningsavtalet förstår jag inte, exakt hur är det formulerat? Semesterrätten kan inte understiga 25 dagar (jobbar man intermittent kan man ha färre dagar, men semesterrätten är fortfarande 25).
Förstår inte heller varför du bara fick 7 dagar våren 22 (eller jo, om man räknar på semesterrätt 17 dgr så landar man på 7,8 dagar, så isåfall ytterligare ett fel då semester alltid avrundas uppåt)
Det är också fel att du fick spara 5 av de där 7 dagarna - man måste enl lag ta ut 20 dgr/år, överskjutande dagar får sparas. Men dagarna kan inte bara försvinna, det är arbetsgivarens ansvar att se till att de tas ut och göra inte det får man ju lösa det på nåt sätt, bäst genom att se till att de tas ut kommande semesterår. (Just detta behöver du kanske inte lyfta om det inte är ett problem för dig dock)

Tycker du ska be dem presentera hur de har räknat ut din semester. Med tanke på alla konstigheter som verkar finnas här så borde du nog kolla värdet på semesterdagarna också så inte det är fel.
Jag kan bidra med en detaljerad beräkning som du kan använda i diskussionerna om du vill, återkom isåfall.

/auktoriserad redovisningskonsult som även gör lön
Tack!
Jag hade före den här tråden inte koll på det där med att man inte fick spara om man inte tagit ut 20 dagar så det kan, möjligen, förklara varför mina dagar betalades ut. Det var dock ingen som sa någonting om saken utan de bara "försvann" från statistiken i samma veva som jag fick rätt antal semesterdagar. Jag hade som sagt inte läst lönebeskedet. Det märkliga är ju att de först lagrades som sparade och sedan hux flux utan kommunikation betalades ut. Sjukt dåligt tycker jag.
Vårt lönekontor är inhyrt och den person som har hand om det verkar vara milt uttryckt märklig. Jag har aldrig själv pratar med henom men min chef svär konstant över vad h*n hittar på. Det känns inte som om jag ska rota i det här själv utan jag bör nog ta det hela via facket känns det som. Troligen kan jag ju inte begära tillbaka mina sparade dagar om jag tolkar det hela rätt men de är ju ändå skyldig mig 5 dagar till= jag kan troligen ta tjänstledigt den vecka jag vill åka på semester nu under vintern och ändå spara 5 dagar till nästa år så jag får en bank att ta av för veterinärbesök och dylikt.
 
I våras fick jag bara 20 semesterdagar och ifrågasatte detta. Efter lite krångel stod det slutligen 25 men i samma veva försvann mina 5 sparade dagar från 2022. Givetvis tog jag omedelbart upp detta med chefen, tyvärr läste jag inte lönebeskedet (depression och därtill hörande energibrist så slösar så lite energi jag kan). Eftersom jag är 99% säker på att karln fifflade med mina dagar även året innan så tog jag för givet att han flyttade förra årets dagar till i år. Nej jag orkade inte bråka då men borde gjort det då jag tror han snodde minst 4 dagar för mig.
Nu har det visat sig att idioten på lönekontoret betalat ut mina sparade dagar utan att jag bett om det.
Vad har jag för rättigheter i det här?
Jag ringde facket men kände inte riktigt att killen förstod vad jag pratade om. Troligen har han aldrig hört något dylikt tidigare.

Det normala är väl att sparade semester dagar betalas ut som ersättning om de inte tagits ut i tid inför för nästa semester period. Du kan m.a.o. inte spara 5-10 semester dagar från ett år och begära dem efter din ordinarie semester året därpå, utan de måste tas ut innan din ordinarie semester påbörjas. Så det går bra att begära dom 5-10 dagarna i direkt anslutning framför din ordinarie semester.
 
Det normala är väl att sparade semester dagar betalas ut som ersättning om de inte tagits ut i tid inför för nästa semester period. Du kan m.a.o. inte spara 5-10 semester dagar från ett år och begära dem efter din ordinarie semester året därpå, utan de måste tas ut innan din ordinarie semester påbörjas. Så det går bra att begära dom 5-10 dagarna i direkt anslutning framför din ordinarie semester.
och nu jiddar du igen om något du har noll koll på.
 
Det normala är väl att sparade semester dagar betalas ut som ersättning om de inte tagits ut i tid inför för nästa semester period. Du kan m.a.o. inte spara 5-10 semester dagar från ett år och begära dem efter din ordinarie semester året därpå, utan de måste tas ut innan din ordinarie semester påbörjas. Så det går bra att begära dom 5-10 dagarna i direkt anslutning framför din ordinarie semester.
Vad jag har fått höra är precis tvärtom, "årets" semesterdagar går före sparade, så jag har haft problem att bli av med alla mina, då jag bitvis inte tagit ut alla dagar på ett år.
 
Vad jag har fått höra är precis tvärtom, "årets" semesterdagar går före sparade, så jag har haft problem att bli av med alla mina, då jag bitvis inte tagit ut alla dagar på ett år.

Tror nog att din arbetsgivare för att "spara" pengar eller vara snäll tog dina sparade dagar och lade in i "årets" semester och sedan tar dagar från "årets" semester och lägger in som sparade.
 
Spara pengar? De vill helst att jag tar ut alla semesterdagar, så det blir mindre skulder i bokföringen.

Skulder är ju bra för företagen (och för Sverige) enligt Blå och Blå-bruna regeringar. Ser ju bara hur de drev upp statsskulden under Bildt och Reinfeldt med sina lån och sedan hur Sossarna kämpade för och få budgeten i balans igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp