Bukefalos 28 år!

De brutalt mördade skandinaviska kvinnorna i Marocko

Nu är den här "händelsen" en av flera riktade mot västerlänningar i just marocko, så jag skulle inte påstå att en resa dit är jämförbar med en resa till oslo(??). Det är ditt omdöme och ditt val att du resonerar som du gör, men jag tycker du förminskar en berättigad oro som andra faktiskt upplever inför resande till den här typen av platser i världen. Precis som du ofta gjort tidigare vad det gäller upplevelser av upplevd otrygghet här i sverige. Så, tja.
Nej. Det står andra fritt att oroa sig. Upplever man rädsla för att åka till Marocko, så kan ju det vara ett gott skäl att avstå. Ingen lär tvinga oss att åka dit, så att gå runt och OROA SIG verkar onödigt och plågsamt.

Den här händelsen är ju just vad du betonar i den här tråden. För dig är den tydligen mer avgörande än den är för mig.
 
Jag tycker också överlag att vi via media (även om jag begränsar mig till de svenska dags- och kvällstidningarna) nås av betydligt mer grottande i otäcka, spekulativa och onödiga detaljer när det gäller både kriminalitet och terror, och i viss mån naturkatastrofer än vad som är rimligt. Sådant förtigs verkligen inte, tvärtom.
 
Det betyder inte att mord bör beskrivas detaljerat. Oavsett om det sker i Sverige eller någon annanstans.

Jag blir ständigt förundrat över detta fenomen som påvisas i tråden. Det tjatas om att svensk media inte skulle rapportera om vissa händelser, varpå man visar att svensk media har rapporterat händelsen, men då har det istället inte rapporterats tillräckligt mycket eller detaljerat nog. Enligt vems måttstock? Alternativmedierna kan inte sätta agendan för hur svensk media bör agera. Var ska vi i så fall sätta gränsen? Var hamnar vi om detaljer kring hur ett mord gått till normaliseras i traditionella medier? Bilder? Videor?
De vidriga detaljerna behöver inte publiceras. Däremot bör pressen nämna att tillvägagångssättet tyder på att det handlar om ett hatbrott, för det är det motivet som är extra skrämmande i det här fallet.
 
Inte jag heller, men uppenbarligen har du hittat uppgiften om att det spelats fotboll med de avskurna huvudena någonstans - något jag inte läst om men tack för kompletteringen.

Jag kan bara konstatera att det inte går att diskutera samhällsoro på bukefalos.
Såklart det går att diskutera. Men jag anser inte att det är massmedias ansvar att varna för resmål genom att publicera utförliga beskrivningar av mord. UD har ju diskuterats till viss del och de har tydlig beskrivning på sin webbplats vad som gör att de avråder från ett land. Terrorhot hör inte dit, t.ex och de upplyser även om att man ska hämta info från landets svenska ambassad för koll på läget. Informationen från ambassaden i Marocko är väldigt tydlig med att man bör vara försiktig vid resa dit.

Jag blir lite förvirrad kring vad du vill diskutera i tråden, då samhällsoro, reseinformation och hur utförligt massmedia borde beskriva mord är tre helt olika saker för mig. Kanske det är fler som uppfattar det på samma sätt och det är därför diskussionen blir svår?
 
Det har ju skrivits mycket om att det kan vara ett terrorbrott?
Det krävs olika typer av motiv och mördare för att skjuta ner någon du inte känner med ett automatvapen på långt håll, och för skära huvudet av en människa du inte har träffat förut. I det andra fallet räcker det inte med att vara ideologiskt motiverad, du måste hata personen i fråga för att kunna utföra handlingen.
 
Jag tycker också överlag att vi via media (även om jag begränsar mig till de svenska dags- och kvällstidningarna) nås av betydligt mer grottande i otäcka, spekulativa och onödiga detaljer när det gäller både kriminalitet och terror, och i viss mån naturkatastrofer än vad som är rimligt. Sådant förtigs verkligen inte, tvärtom.

Håller med om detta, tycker exempelvis att mordet på Kim Wall beskrevs på ett alldeles för ingående sätt, det blev lite sensationslystnad av det, som att man ville grotta ner sig i detaljerna om varje kroppsdel som hittades. Superobehagligt tycker jag, och så utelämnande för henne som person och hennes familj. Jag har inte riktigt stött på den typen av journalistik vid mord tidigare i Sverige vad jag kan minnas.
 
Jag har ingenstans argumenterat för att det inte händer saker i världen - tvärtom, och jag har också sagt att min reslust försvunnit och att MITT turistande bara går till länder jag förstår mig på. Vilket troligtvis inte är samma för dig som för mig.

@honung har mig uppenbarligen på ignore, men jag vill bara bemöta ovan. "Länder jag förstår mig på", vilka länder är dessa? Och vad är det som säger att det inte kan ske terrorbrott även i dessa länder?
 
Det krävs olika typer av motiv och mördare för att skjuta ner någon du inte känner med ett automatvapen på långt håll, och för skära huvudet av en människa du inte har träffat förut. I det andra fallet räcker det inte med att vara ideologiskt motiverad, du måste hata personen i fråga för att kunna utföra handlingen.

Vadå "hatbrott"? Medierna har redan rapporterat om att det finns terrorkopplingar till dådet, så jag förstår inte vad det är du far efter.
 
De vidriga detaljerna behöver inte publiceras. Däremot bör pressen nämna att tillvägagångssättet tyder på att det handlar om ett hatbrott, för det är det motivet som är extra skrämmande i det här fallet.
Det stod ju snabbt i tidningarna att det förmodligen var ett terrorbrott. Därför bör det inte uppmärksammas heller för mycket då det är vad terroristerna vill. Det liksom räcker där, brutala mord förmodligen relaterat till terror. Mer behövs inte.

Vill man som sagt gotta ner sig i detaljerna finns alltid sidor som drar upp detaljer. Det är ingenting som tidningar bör göra.
 
Håller med om detta, tycker exempelvis att mordet på Kim Wall beskrevs på ett alldeles för ingående sätt, det blev lite sensationslystnad av det, som att man ville grotta ner sig i detaljerna om varje kroppsdel som hittades. Superobehagligt tycker jag, och så utelämnande för henne som person och hennes familj. Jag har inte riktigt stött på den typen av journalistik vid mord tidigare i Sverige vad jag kan minnas.
Nej. Det var extremt obehaglig journalistik.
 
@honung har mig uppenbarligen på ignore, men jag vill bara bemöta ovan. "Länder jag förstår mig på", vilka länder är dessa? Och vad är det som säger att det inte kan ske terrorbrott även i dessa länder?
Jag funderade medan jag red nyss, på just det. Länder jag förstår mig på. Ja, Finland har jag alltid känt mig främmande för. Sen blir jag mer osäker. Förstår jag mig tex på Sverige? Jag vet verkligen inte.
 
Det krävs olika typer av motiv och mördare för att skjuta ner någon du inte känner med ett automatvapen på långt håll, och för skära huvudet av en människa du inte har träffat förut. I det andra fallet räcker det inte med att vara ideologiskt motiverad, du måste hata personen i fråga för att kunna utföra handlingen.

Det behöver inte alltid vara personligt hat inblandat, utan det finns många exempel på enbart ideologiskt hat som utmynnar i personliga dödliga attacker. Anton Lundin Pettersson som dödade två barn och en vuxen i Trollhättan med ett svärd är ett exempel https://nyheter24.se/nyheter/brott-...behagliga-detaljer-om-anton-lundin-pettersson, när IS halshögg amerikanska journalister och filmade det är ett annat exempel.

Jag skulle snarare argumentera att döda någon på långt håll är under vissa omständigheter mer personligt, ffa i USA där vapen är så lättillgängliga. Skolskjutningar har ofta sin upprinnelse i personligt hat och/eller tidigare mobbing av gärningsmannen (än så länge har det varit endast manliga ungdomar. Klichén 'going postal' när en person anställd på posten plötsligt skjuter ner sina medarbetare finns det ett flertal exempel på.
 
Det stod ju snabbt i tidningarna att det förmodligen var ett terrorbrott. Därför bör det inte uppmärksammas heller för mycket då det är vad terroristerna vill. Det liksom räcker där, brutala mord förmodligen relaterat till terror. Mer behövs inte.

Vill man som sagt gotta ner sig i detaljerna finns alltid sidor som drar upp detaljer. Det är ingenting som tidningar bör göra.
Jag förstår inte din invändning eftersom vi är överens om att detaljerna inte behöver avslöjas. Däremot är det uppenbart, och av allmänt intresse att brottet är ett hatbrott förutom att vara ideologiskt motiverat som terroristbrott är. En korrekt och fullständig rapportering av massmedia kan inte försumma att nämna inslagen av hat utan att avslöja detaljer.
 
Jag förstår inte din invändning eftersom vi är överens om att detaljerna inte behöver avslöjas. Däremot är det uppenbart, och av allmänt intresse att brottet är ett hatbrott förutom att vara ideologiskt motiverat som terroristbrott är. En korrekt och fullständig rapportering av massmedia kan inte försumma att nämna inslagen av hat utan att avslöja detaljer.
Näe, håller helt enkelt inte med om att sådana saker är nödvändiga för vanliga personer att sätta sig in i. För mig är det oavsett lika hemskt och det gör mig oavsett lika försiktig och uppmärksam på att sådant kan hända.

Som sagt, vill man sedan veta mera om varför det hände osv, vilka personerna var och allt det där så går det utmärkt att luska reda på ändå.
 
Jag förstår inte din invändning eftersom vi är överens om att detaljerna inte behöver avslöjas. Däremot är det uppenbart, och av allmänt intresse att brottet är ett hatbrott förutom att vara ideologiskt motiverat som terroristbrott är. En korrekt och fullständig rapportering av massmedia kan inte försumma att nämna inslagen av hat utan att avslöja detaljer.
Jag förstår inte helt nu. Varför skulle detta rapporteras som ett hatbrott och inte ett misstänkt terrorbrott? (visst är det vad du menar?)

Om medierna rapporterar om halshuggningar av journalister så är det med utgångspunkt i att det är just terrorbrott, inte hatbrott? Vad är skillnaden?
 
Det behöver inte alltid vara personligt hat inblandat, utan det finns många exempel på enbart ideologiskt hat som utmynnar i personliga dödliga attacker. Anton Lundin Pettersson som dödade två barn och en vuxen i Trollhättan med ett svärd är ett exempel https://nyheter24.se/nyheter/brott-...behagliga-detaljer-om-anton-lundin-pettersson, när IS halshögg amerikanska journalister och filmade det är ett annat exempel.

Jag skulle snarare argumentera att döda någon på långt håll är under vissa omständigheter mer personligt, ffa i USA där vapen är så lättillgängliga. Skolskjutningar har ofta sin upprinnelse i personligt hat och/eller tidigare mobbing av gärningsmannen (än så länge har det varit endast manliga ungdomar. Klichén 'going postal' när en person anställd på posten plötsligt skjuter ner sina medarbetare finns det ett flertal exempel på.
Antingen är du inte på riktigt, eller också har du inte förstått mitt resonemang. Enbart ideologiskt, opersonligt hat är ansvarigt för en förfärande mängd dödsfall, det har jag inte förnekat ett ögonblick (självmordsbombningar och sprängningar t ex).

Däremot behövs ett inslag av rent personligt hat för att kunna klara av att skära huvudet av en levande person med kniv. Då måste gärningspersonen känna en personlig vinst/tillfredsställelse av själva handlingen, för det är få människor som står ut att göra det annars. Andelen människor som klarar av att döda människor på håll med maskinvapen utan att bloda ned sig och se lidandet på nära håll är betydligt större.

Anton Lundin dödade med svärd vilket ger en viss distans och särade inte något huvud från kroppen, så jag förstår inte att du drar upp honom här. Du måste förklara logiken i din befängda idé att det är MER PERSONLIGT att döda på håll när du inte kan se offrens lidande, (gärna med stöd av ett paper publicerad i erkänd tidskrift).
 
Antingen är du inte på riktigt, eller också har du inte förstått mitt resonemang. Enbart ideologiskt, opersonligt hat är ansvarigt för en förfärande mängd dödsfall, det har jag inte förnekat ett ögonblick (självmordsbombningar och sprängningar t ex).

Däremot behövs ett inslag av rent personligt hat för att kunna klara av att skära huvudet av en levande person med kniv. Då måste gärningspersonen känna en personlig vinst/tillfredsställelse av själva handlingen, för det är få människor som står ut att göra det annars. Andelen människor som klarar av att döda människor på håll med maskinvapen utan att bloda ned sig och se lidandet på nära håll är betydligt större.

Anton Lundin dödade med svärd vilket ger en viss distans och särade inte något huvud från kroppen, så jag förstår inte att du drar upp honom här. Du måste förklara logiken i din befängda idé att det är MER PERSONLIGT att döda på håll när du inte kan se offrens lidande, (gärna med stöd av ett paper publicerad i erkänd tidskrift).

Jag fattar ingenting. Skulle just halshuggningen i sig tyda mer på hatbrott än terrorbrott?
 
Jag förstår inte helt nu. Varför skulle detta rapporteras som ett hatbrott och inte ett misstänkt terrorbrott? (visst är det vad du menar?)

Om medierna rapporterar om halshuggningar av journalister så är det med utgångspunkt i att det är just terrorbrott, inte hatbrott? Vad är skillnaden?
Här trasslar du in dig i ett försök att klassificera och kvantifiera något okvantifierbart, för att få distans till en nästan helt obegriplig fasa.

Journalisthalshuggningarna skiljer sig från det här brottet i att de har skett efter skenrättegångar, att offren fått nåden av att ha en huva över huvudet som i "legala" avrättningar och exekutioner, och i att journalister faktiskt har en uppgift i krigsmaskinen, att skildra vad som sker i stridigheterna, och därför kan ses som fiender.

På vilket sätt hörde de två tjejerna till fiendesidan, och vilket arbete hade de i striden?
 
Jag fattar ingenting. Skulle just halshuggningen i sig tyda mer på hatbrott än terrorbrott?

Det är ett terrorbrott definitivt eftersom det är ägnat att injaga skräck i västerlänningar. Men det är också ett hatbrott då det inte är möjligt att skära huvudet av en levande person du inte har en personlig relation till, utan att hata den grupp som de två kvinnorna tillhörde (västerländska kvinnor). Alltså både terroristbrott och hatbrott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp