de där me "blank päls"..

T

Tican

de där me \"blank päls\"..

visste inte var jag skulle lägga tråden, på hästvård eller foder...

det har varit himla mycke snack om det där me fin i pälsen.. måste bara få säga att för att en häst ska vara fin i pälsen behöver den bara en ordentlig avborstning och snabb rykt och såklart bra foder. grundreglarna. men för den där EXTRA glansen som gör att hästen syns, behövs mer än så. då ska hästen vara glad och i toppform! visst kan hästen vara glank om man ryktar i timmar och sprayar massa pälsglans, det blir fint och är ju bra för hästen (iaf rykten) men aldrig samma glans och skimmer som en som verkligen mår bra.

för visst är det alltid en väldigt blank häst som vinner dressyrtävlingar eller hoppningar på lite högre nivå..?
 
Re: de där me \"blank päls\"..

Hästar som blänker av välmående behöver ingen rykt eller sprej. T.ex. ett sto som just fölat, trivselfläckar och blank som en spegel, ingen rykt på månader..! :)

Att hästar på toppnivå är blanka tror jag beror mkt på all rykt, ingen utsättning för smuts(dvs alltid rena täcken, aldrig rulla i hagen osv..), mkt tvättande och sprejande av pälsglans, samt en massa olika tillsatser i maten. Även toppkondis.

Jag har en skimmel så hon "kan" ju inte blänka, det är lite tråkigt. Men så länge hon är så len som hon är (alla blir "förundrade" över hur len hon är :D ), och det inte finns ngt mjäll el. dylikt i pälsen, så tror jag att hon skulle glänsa om hon var brun. ;)
 
Re: de där me \"blank päls\"..

för att få den riktigt fina pälsen är det RYKTA som gäller inget annat ;)
 
Re: de där me \"blank päls\"..

menade jag den riktiga glansen som man enbart får av rykt...men han va (e) fin i pälsen :)
 
Re: de där me \"blank päls\"..

linfrö gör pälsen blank o fin, dessutom smörjer det tarmen./Tess :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Eller: hur nätverkar man? Hur börjar man? Jag ska flytta hundra mil om några månader. Känner ingen hästmänniska däruppe och får alltså...
2
Svar
22
· Visningar
2 652
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 918
Senast: shia
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 025
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 462
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp