De dricker ju inte!

I

Immaculate

Okej, allvarligt problem här! Mina pållar vill inte dricka inne. Låter kanske inte så tragiskt eftersom det fortfarande har vatten ute, men på vintern när det inte går att ge vatten ute så får de ju nästan inte i sig någonting! Jag ger betfor, men det räcker ju knappast. Har prövat allt, men de bara slår ut vattnet i hinkarna/tunnorna/baljorna och allt jag provat.

Det första de gör på morgonen när de kommer ut är att stanna vid vattentunnan för att dricka. Jag hajar inte... Alla de miljoners liter som jag burit in i stallet som de bara stjälper omkull över hela golvet... men UTE, då är det jättesmaskens! Samma vatten, från samma brunn.

Nån som har haft liknande problem? Vad göra?
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 
Prova att antingen hänga upp hinkarna inne i stallet eller ställ dem i ett gammalt bildäck. Då kan de inte välta omkull dem. Säkert därför de är törstiga när de kommer ut, eftersom de vält ut allt vatten inne.
 
Enkelt.. Hästar vill (enligt forskning) dricka från vatten med så stor "yta" som möjligt. Ställer du ett badkar i hagen med vatten, och 10 20-literhinkar med samma vatten bredvid så dricker de ur badkaret först. Hästar vill dricka i stora klunkar, och från stor vattenyta.

Därför går de rakt ut till badkaret/vattenkaret på morgonen.

Mian dricker inte alls inne på sommaren, tvärvägrar. men går ut och stjälper i sig en massa vatten ur vattenkaren/badkaren nrä de kommer ut.

Nu dricker de inne, men LITE. Ingen välter hinkarna (de sitter fast), men de lämnar vatten inne under natten. och går på led till vattenkaret i hagen det första de gör på morgonen. Samma vatten etc.

jag har inte heller "fritt vatten" vintertid, och då dricker de ordentligt i sina hinkar inne, och även i hink ute när det erbjuds (dvs vid lunch).

Sålänge ingen av hästarna visar tecken på uttorkning, så låt dem hållas. Men se till att de inte kan välta ut vattnet inne, dvs se till att de HAR vatten inne OM de vill dricka. Vill de inte det utan dricka ute så låt dem!

när det är vinter och du inte har vatten i hagen är du ju inte oroad att de bara dricker inne, så låt dem dricka bara ute nu om de väljer det.

Det är fö ganska skönt att behöva bära EN dunk/dag ner till stallet och fylla karet med slang, än som mitt i vintern bära FYRA elelr fler dunkar till stallet ;)
 
Ehm... ni har faktiskt "fel" båda två... :p Jag har som sagt provat allt, har använt bildäck, krokar, upphängning, stora 120-litersbaljor, 90-litersbalja, tunnor, hinkar av varierande storlek och visst kan de slå ut det! De ger sig den på att välta omkull vattenkärlen och gör det! De puffar ovanifrån, underifrån, från sidan, tuggar på hinken/baljan, sparkar på den... Blött blir det! :smirk:

Men tack ändå, jag får visst fortsätta bära vatten... :p

Och bara för att förtydliga: Jo, jag är orolig på vintern, eftersom det INTE dricker inne heller, mer än några futtiga liter. (Kanske 1-2 liter per häst och dygn.) Det KAN inte vara tillräckligt, även om de får i sig nån liter till i och med betforn. Men de vill inte dricka ur hink efter träning heller, oavsett om det är kallt, varmt eller mittemellan, med eller utan salt i. Visst, de har klarat sig hittills i ett par år, men jag motionerar väldigt sparsamt på vinterhalvåret eftersom de envisas med att inte dricka. (Käkar de snö tro???)

Tack hursomhelst! :bow:
 
Att de leker med vattnet inne är iofs inte heller så konstigt, allt som roar häver tristessen. Jag fick trixa ett tag innan jag fick hinkarna att vara kvar på rätt köl ;)

fast det är ju betydligt mer oroande att de inte dricker inomhus vintertid heller. Äter snö kanske de gör, men man får äta förbaskat mycket snö för att få sig ens 20 liter vatten..

Skumt..
 
Har läst att hästarna sparar energi på vintern genom att inte producera så mycket urin. Därför kanske dom inte dricker så mycket. Varför kommer jag inte ihåg var jag läst det? MÅste vara åldern. :confused:
 
Mina dricker inte speciellt mycket inne oavsett årstid. Fast på vintern dricker de mer. Jag låter dem hållas och ingen har dött hittills. Under vintern ställer jag ut en 18 liters hink i hagen på morronen med ljummet vatten. Det vattnet hinner de oftast dricka upp innan det fryser. Sen kan det hända att jag fyller på till lunch eller middag. Lite snö äter de ju oxå när vattnet tar slut. När vi stod uppstallade hade hästarna aldrig vatten i hagen under vintern och det funkade oxå men det är ju långt ifrån idealiskt.

En sak som jag lagt märke till är att de nästan aldrig dricker ur någon hink eller balja helt utan de lämnar alltid lite så se till att fylla ordentligt i hinkarna inne. Att blanda i lite melass kanske skulle gå? Om du håller igång dem mer under vintern kanske de börjar dricka mer?
 
Min pålle gör precis samma sak fast med skillnaden att han inte dricker inne heller. Vet inte riktigt vad jag ska göra men han verkar inte uttorkad och kissar som han ska...
 
Vi har tre hästar i samma hage och den ena har lärt sig att sparka hål på isen i badkaret. Och det är ju kanonbra.
Jag vet tyvärr inte vad du ska göra i vinter. Du kan ju vattna dem ute på morronen kanske. Det dröjer ju ett tag innan vattnet fryser menar jag. Du kan kanske även vattna dem innan du tar in dem på kvällen.
 
Var bor du? *nyfiken*

Hör bottenfryser isen, och de kan banka bäst de vill, det blir inte ens en spricka i isen.

Och efter att ha sett en ful skärskada av is så låter jag dem inte ens få chansen att försöka. Jag tippar badkaret upp och ner vintertid, och vattnar med hink vid lunch. Inne dricker de också i hink, och jag slår bort isen tre ggr per dygn (kallstall)
 
Samma här.
Våra hästar sparkar hål på vatten hinken för att komma åt.
Hitintills har det fungerat.
När det blir snö dricker dom inte utan tar hellre snön och slickar i sig.
 
Jo, precis, de leker med vattnet. Jag har de ute så mycket som möjligt hela året, men nu går de in vid 5-6 på kvällarna och ut igen vid 8 på morgonen. Lär bli likadant i vinter. Så de har ganska lång tid på sig att spela dank med vattenbaljorna, så att säga! Ja, här bottenfryser vattnet både inne och ute (har inga rör, bara vatten i hink/balja inne) på vintern, oavsett om jag fyller upp med varmvatten.

Har prövat med att lägga betfor i vattnet, men det verkade inte hjälpa, för blötare har det sällan varit på golvet än det var den dan! De lär sig väl busa av varandra, antar jag.

Men det var skönt att höra att fler har haft liknande problem med sina hästar, jag började nästan tro att det var nåt fel på vattnet. Men de dricker ju ute, som sagt...

Har haft de i ganska tuff träning på vintern, men efter ett tag blir man ju lite orolig när de svettas floder men inte dricker... Ett sätt and undvika mycket svett har ju varit att klippa dem, men det envisas ju med att bli så kallt på vintrarna nu. När ett thermotäcke med ett varmt utetäcke ovanpå inte håller hästen varm, då är det kallt! :eek:
 
Hej igen
Jag bor norr om Stockholm.
Trixet är att det inte ska bottenfrysa. Det är svårt när det är -30 grader i 2 veckor men vi brukar försöka se till att inte fylla mer än de dricker upp vid varje tillfälle och tömma ut resten.
Nu har vi det ganska bra förspänt och jobbar skift så det funkar hos oss.
 
OK

Har du provat blanda salt i betforen ca 3 msk varje kväll, då blir de törstiga och måste dricka.
Hade en häst en gång som snåla på vattnet men det gav mkt bra resultat att blanda i salt.
Att sedan hänga upp hinkarna i hinkhållare på väggen (finns på Ganngården), men det kanske du provat.
:)

Lycka till!
//
 
Jag rider en häst åt en bekant å han dricker inte ut hink el bunke.
Men han måste lära sig de så jag har lagt morot och äppel bitar i vattnet för att han ska dricka något under träning.

Mitt förslag är att lägg äpplen och morötter i vattenhinken i stallet så kommer de att vara där och försöka att ta bitarn och i samma veva så får de i sig vatten....
 
Fast en häst som REDAN leker med vattenhinken är ju inte så smart att ha äppelbitar i vattnet för. Då komemr de joxa och sprka och ha sig än mer med hinken ju?

Min lyckades välta ett helt badkar en gång när det trillat ner ett äpple i badkaret ;)
 
(Käkar de snö tro???)

Japp! Iaf gör våra isisar det! Om man sätter sig bredvid när de äter höet ute, så hör man hur de tar stora tuggor snö med varje (nästan) hötugga! hihi..

Jag tror knappast att det går någon nöd på dem om de har vatten om de blir törstiga. På vintern kan man ju tänka sig att de dels svettas mindre, sen kanske de har en spar-knapp som sparar vattnet vintertid, sen rider man ju som sagt oftast inte lika hårt...

Låt dem hållas du... Men håll ögona på hudvecken. Om man nyper hästen på tunna hudställen, så ska skinnet omedelbart räta ut sig när man släpper taget, "står" huden kvar som ett veck så kan de vara uttorkade!
 
Angående att vattnet bottenfryser... Jag byter vatten varje dag, men det fryser ändå när det är minusgrader. Fyller 2/3 kokhett vatten och 1/3 kallvatten. Så det funkar tyvärr inte. :(

Just nu använder jag en sorts upphängning som sitter med 4 skruvar i väggen. De har inte lyckats få ner hinkarna ännu, men de puffar på dem tills vattnet skvalpar ut. :smirk:

Tack för tipsen! Jag hade i lite betfor idag igen, har inte sett resultatet ännu, ska gå ut och fodra natt alldeles snart...

Men 3 msk salt?! Är inte det jättemycket för mycket? Jag ger ungefär 1 msk salt i fodret efter motion. Jag är inte så haj på det där med salt, så om nån vet mer än jag får de gärna höra av sig! Det är ju en hel vetenskap det också. :cool:
 
Hej,
Jaså du gav redan salt.
Man kan ju dela upp saltet på fodergivorna om man kan, problemet är väl det att man kanske bara ger betfor 1 ggr om dagen och det är lättast att blanda i någon vätska.
Jag gav både luser och betfor så för mig var det enkelt att ge två ggr om dagen. :)

Hur mycket salt som ska ges är givetvis induviduellt för varje häst, 3 msk var bara en rekomendation.
Jag hade ett fullblod som var riktigt dålig på att dricka så jag var tvungen att tillslut ge 3 msk salt för att det skulle ge effekt.Jag började med 1 1/2 msk men det hjälpte inte, så då ökade jag på.
Du får väl prova dig fram vad som passar dig och din häst bäst.
Alla hästar är ju olika,

Hoppas du finner en lösning på problemet

// :bump:
 
Okej, så länge det inte blir för mycket salt så kroppen tar skada av det bara, det var så jag menade. Fick utskällning en gång i min ungdom när jag gav salt till min häst, av en som i och för sig inte kan någonting om varken foder eller motion, men det gjorde i alla fall att jag numera är försiktig. :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: svea
·
I
Hästvård Har en liten undran, och innan jag själv får ett ångestanfall vill jag bara höra vad ni tror detta kan vara. (Klinik kommer ringas)...
Svar
14
· Visningar
2 250
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Har en liten fråga angående vatten som jag hoppas någon kan svara på! Min häst som jag ägt i drygt 1 månad dricker otroligt lite, jag...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: bunny
·
Hästvård jag undrar om min pålla dricker väldigt mycket eller om det är helt normalt? hon har en 10 liters hink ute i hagen som är tom varje...
Svar
1
· Visningar
1 009
Senast: Adelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp