Decemberöverenskomelsen

Jag tycker det är illa det tanten ger uttryck för: att bristande kunskap och kompetens hos beslutsfattare skall mörkas genom att förhindra insyn i beslutsprocessen.
Det där var ett fruktansvärt fult påhopp!

VAR kan du läsa in att jag förespråkar odemokratiska processer???

Vi har som sagt en offentlighetsprincip. Alla politiska beslut är öppna och allt beslutsunderlag (utom självklart där personer och integritet måste skyddas) är offentligt.

Att koppla min argumentation kring decemberöverenskommelsen till kommunalplolitiska beslut är konspiratoriskt och fult.

Exakt. Politiken i Sverige har nu tagit en vändning som väl inte har skett i något annat europeiskt land. Dvs att man motarbetar högerextremt inflytande såhär.
Det intressanta är väl att risken är uppenbar att man slänger ut barnet med badvattnet.
Att strypa riksdagens demokratiska verksamhet. att ingå avtal om att man inte ska rösta på egna förslag, vart leder det på sikt. Idag har Decemberöverenskommelsen slutits utan riksdagens 2 extrempartier, men till vilket pris?

Vi har som sagt en offentlighetsprincip. Alla politiska beslut är öppna och allt beslutsunderlag (utom självklart där personer och integritet måste skyddas) är offentligt.

Att koppla min argumentation kring decemberöverenskommelsen till kommunalplolitiska beslut är konspiratoriskt och fult.
och offentlighetsprincipen är i stort sett det enda skydd som förhindrar att småpåvar i kommunhus sitter på stadshotellen och gör upp om våra pengar. Se bara vad som hände i lilla Motala innan en murvel vid namn Citron lyfte på locket!

Jag tror den här politiken är sämst tänkbara när det gäller minimera SD's inflytande på längre sikt, SD har nått framgång som missnöjesparti och utifrån bla. vad som skrivs på facebook togs inte uppgörelsen emot med öppna armar precis av alliansens väljare. En valperiod nu med ökande opinionssiffror som ger SD självförtroende i kombination med ekonomiska resurser från generösa partibidrag gör att de inte bara kan konsolidera sig på nuvarande nivå utan säkert även växa. Mycket beror förstås på hur de lyckas tona ner sina belastande historiska band.

Vissa här på forumet gör allt de kan för att få till stånd den utvecklingen och det tycker jag är beklagligt. SD är ett i grunden rasistiskt och främlingsfientligt parti och någon lärdom av historien borde man kunna dra tycker jag när det gäller att släppa fram dessa element.

Så är det när man har frågor av olika rang att hantera.

Så behöver det ju inte alls vara. En mycket rimligare lösning vore om andra partier tillsammans bildade en regering som åtminstone kommer nära en egen majoritet. För mig är det inga problem om SD på 49% skulle utestängas helt från inflytande, men då bör det vara en majoritetsregering som gör det.

SD, ett parti som hotar både nation och demokrati.

Förstår aldrig om folk menar allvar eller skriver raljant när jag läser sånt här. Har verkligen folk så dålig koll på begreppen?

Jag tror den här politiken är sämst tänkbara när det gäller minimera SD's inflytande på längre sikt, SD har nått framgång som missnöjesparti och utifrån bla. vad som skrivs på facebook togs inte uppgörelsen emot med öppna armar precis av alliansens väljare. En valperiod nu med ökande opinionssiffror som ger SD självförtroende i kombination med ekonomiska resurser från generösa partibidrag gör att de inte bara kan konsolidera sig på nuvarande nivå utan säkert även växa. Mycket beror förstås på hur de lyckas tona ner sina belastande historiska band.

Vissa här på forumet gör allt de kan för att få till stånd den utvecklingen och det tycker jag är beklagligt. SD är ett i grunden rasistiskt och främlingsfientligt parti och någon lärdom av historien borde man kunna dra tycker jag när det gäller att släppa fram dessa element.
Jag är böjd att hålla med dig. För vart ska den borgerlige väljaren gå om han vill ha ett parti som är aktivt i sin oppositionsroll?

Om det är så att du enbart hade spelet kring denna överenskommelse i åtanke när du skrev bla.: "Vad som diskuteras, hur argumenten vägs och vägen fram till beslutet behöver, och ska inte, fram i offentligheten. Lugn och ro att diskutera, ingen tidspress utifrån. Det ger bättre beslut." så tolkade jag dig fel och ber i så fall om ursäkt.

Men om man inte begränsar sig så utan för över det till lägre politisk nivå tycker jag att ovanstående citat är helt förkastligt och även odemokratiskt.

Om det är så att du enbart hade spelet kring denna överenskommelse i åtanke när du skrev bla.: "Vad som diskuteras, hur argumenten vägs och vägen fram till beslutet behöver, och ska inte, fram i offentligheten. Lugn och ro att diskutera, ingen tidspress utifrån. Det ger bättre beslut." så tolkade jag dig fel och ber i så fall om ursäkt.

Men om man inte begränsar sig så utan för över det till lägre politisk nivå tycker jag att ovanstående citat är helt förkastligt och även odemokratiskt.
Du har väl redan frågat och jag svarat att jag diskuterar det som är trådens ämne.
Decemberöverenskommelsen. Punkt.

Diskussionen började väl i detta att man stängde in sig och diskuterade fram det som nu är faktum. Samt att vissa önskade att det skett i offentligheten. Vilket jag argumenterar emot.

Ja säg det. Kommentarerna är inte nådiga nu men jag undrar hur representativa de är för alliansens väljare?
Nej det är klart, att nu ska det profileras på partiledningarnas bekostnad. Men på sikt är situationen rätt allvarlig. Vi ska alltså acceptera en bakbunden riksdag, bara för att blockera SD och V.

Du har väl redan frågat och jag svarat att jag diskuterar det som är trådens ämne.
Decemberöverenskommelsen. Punkt.

Diskussionen började väl i detta att man stängde in sig och diskuterade fram det som nu är faktum. Samt att vissa önskade att det skett i offentligheten. Vilket jag argumenterar emot.
Självklart måste avtal diskuteras fram i slutna rum. parterna måste ju ha rätt att få förslag förkastade utan att någon förlorar ansiktet offentligt. Men det är ju inte vad offentlighetsprincipen handlar om, det är ju att alla avtal som sluts ska vara offentliga. att inte företag o organisationer ska kunna gå in och köpa sig rätt beslut. Så som industri o fack har gjort vid ngr väl dokumenterade tillfällen.
Jag minns speciellt när massaindustrin skrek efter virke samtidigt som vi hade energikris, då infördes ett prisstopp på massaveden så att inte industrin skulle stå utan. (Från min fastighet levererades inte en kubikmeter massa det året.)

Det där var ett fult påhopp om mina åsikter om kortväxta norrlänningar, men det är väl så det politiska klimatet kommer att se ut nu. Halva av min släkt är för Fn invandrare och norrbottningar, det utnyttjar jag ibland när jag blir arg. Hehe... lyckas så där....

Ja jag upplever att den där personen ljuger det har inte alliansen gjort och framförallt inte Reinfeldt. Han använder härskartekniker generellt och det gjorde katrenizze också nu istället för sakfrågor så kom det ett påhopp. Ja han fick igenom någon sorts lösning men till priset av mitt totala förakt.

Alliansen sa: vi ska inte genomföra fler jobbskatteavdrag. Vad hände? Ytterligare ett avdrag. Så jodå Reinfeldt kunde ljuga han med

Alliansen sa: vi ska inte genomföra fler jobbskatteavdrag. Vad hände? Ytterligare ett avdrag. Så jodå Reinfeldt kunde ljuga han med
O Palme sade att det blir ingen devalvering och så...

Men det är ju inte riktigt samma sak.

Palme insåg att devalvering gynnade den politik han ville föra, och jobbskatteavdraget gjorde detsamma för alliansen.

O Palme sade att det blir ingen devalvering och så...

Men det är ju inte riktigt samma sak.

Palme insåg att devalvering gynnade den politik han ville föra, och jobbskatteavdraget gjorde detsamma för alliansen.
Det är precis samma sak. Oavsett om det är deras politik eller inte var det per definition en lögn, så att.påstå att alliansen inte ljuger är fel

Det är precis samma sak. Oavsett om det är deras politik eller inte var det per definition en lögn, så att.påstå att alliansen inte ljuger är fel

Om en politiker/regering upptäcker att det man "lovat" inte går att genomföra, är det då en lögn eller sunt förnuft om man inte genomför det då?
V;s vallöften skulle ha kostat miljarder, V;s ledning var med 100% säkerhet medvetna om att man aldrig skulle komma i en sits att kunna genomföra dem, är det lögn då eller bara valstrategi?

Du skiljer inte lögn från ändrade förutsättningar?

Om en människa säger en sak och senare beslutar sig för något annat - har den ljugit eller ändrat sig?

Vår värld är föränderlig. Om man inte följde med i utveckling och omvärld skulle det mesta så småningom gå åt pipsvängen.

Det är väl bara SD som vill framstå som om de lever i en värld som fanns förr.

Så behöver det ju inte alls vara. En mycket rimligare lösning vore om andra partier tillsammans bildade en regering som åtminstone kommer nära en egen majoritet. För mig är det inga problem om SD på 49% skulle utestängas helt från inflytande, men då bör det vara en majoritetsregering som gör det

Det måste ju inte vara en majoritetsregering. Det skulle räcka att tillräckligt många diskuterade sig fram till en budget som alla kunde stödja.

Här tycker jag alliansen borde krävt vissa eftergifter från s och mp som dessa två partier borde accepterat.

Alliansen framförallt borde krävt detta för nu saknar de helt inflytande framöver.

Troligen är det alldeles för mycket prestige så istället väljer båda sidor detta tveksamma upplägg.

Mycket beror förstås på hur de lyckas tona ner sina belastande historiska band.

Tja Jonas Sjöstedt med sitt VPK , som ingen S ledare tog i med tång i 40-år, anses numera salongsfähig. Kommunisterna lär väl snart ingå i försvarsberedningen också, som stödparti.

@tanten jag använder samma argumentation som tara jag citerade. Löven hade också andra förutsättningar efter att han sagt att han inte ska regera med en borgerlig budget.

Nej det är klart, att nu ska det profileras på partiledningarnas bekostnad. Men på sikt är situationen rätt allvarlig. Vi ska alltså acceptera en bakbunden riksdag, bara för att blockera SD och V.

V? VPK ingår ju i regeringsunderlaget. Vad helst lille Jonas vill ha, lär han få.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vår dotter började få ont i magen och må illa till och från i början av förskoleklass. Då som regel på morgnarna. Det slutade med att...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Lyssnar just på en pod från Medicinvetarna om att slippa ha mens om man inte vill. Och känner mig ungefär så här: 🤯 Jag har alldeles... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 148
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: Soapbubble
·
Kropp & Själ Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag? Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 784
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka