Definiera hälsosam

Att tala om saker som klassrelaterade (och jag håller med om att klassbegreppet är bökigt, men vi har inget bättre till hands alla gånger), är ju utpräglat att tala om saker på gruppnivå. När jag säger "hälsa är klassrelaterat", så tänker jag att hälsa är ett av många privilegier som är ojämnt fördelade bland människor, och där lägre klasser har färre privilegier än högre klasser. Det är ju på många sätt det som är klasskillnader; att privilegier är ojämnt fördelade. Ju fler privilegier som regnar över dig, desto enklare blir många saker i livet.

Och desto fånigare att slå sig för bröstet om sin hälsosamma satsning på deltagande i Boston Marathon som man förespråkar för andra.

Det som är ett enkelt val för en person finns inte ens möjlig i drömmar för andra.
 
Jag vet att de inte är riktade till mig personligen. Men ja det sticker i ögonen helt klart.
Jag tänker att om det sticker i ögonen, så skulle ju att ta hänsyn till det vara att förneka eller åtminstone förtiga hur ojämlikt en god hälsa är fördelad i samhället. Vilket i sin tur skulle försvåra åtgärder för att komma till rätta med det.

Det som är bra med den där skakande rapporten som bland andra @escodobe och @mandalaki hänvisar till, är ju att den inte tillåter oss att missa att skillnaderna mellan privilegier i förslagsvis Askim och Lövgärdet är så stora att det slår i genom med flera år olika medellivslängd!

Du kan ju inte mena att vi ska blunda för klassaspekterna av detta??
 
Krasst är det så att jag som vit medelålders akademiskt skolad man får en bättre vård, mer anpassad till mig, än andra med samma eller större behov. Som ett exempel. Utan att jag behöver utnyttja den sjukt förmånliga vårdförsäkring som arbetsgivaren står för.

Att tillhöra gruppen som haft makten o kontrollen ger fördelar.

Men vi kan inte ha det så! Det är skit . O skit bakom spakarna.

@karamelldrottningen , du har fått inläggen helt om bakfoten. Det är just dessa analyser och denna kunskap som visar att det absolut inte handlar om ”skylla sig själv” .
Så en vit medelålders man med volvoanställning får sämre vård?
Håller med om att det är bajs att vården frågar vilken utbildning folk har😡, för frågar inte vården kan vården omöjligt veta utbildning på den som får vård.
 
Krasst är det så att jag som vit medelålders akademiskt skolad man får en bättre vård, mer anpassad till mig, än andra med samma eller större behov. Som ett exempel. Utan att jag behöver utnyttja den sjukt förmånliga vårdförsäkring som arbetsgivaren står för.

Att tillhöra gruppen som haft makten o kontrollen ger fördelar.

Men vi kan inte ha det så! Det är skit . O skit bakom spakarna.
Jag undrar om inte lite av den där bättre vården som den välutbildade medelklassen får, delvis handlar om att högutbildade personer har lite koll på vetenskap och sådant. Man lär sig ju det på universitetet.

Jag var i behov av sjukvård för ett tag sedan. Allt gick bra, men det är så att vi inte riktigt vet vad som hände. Och det finns inget mer att gå på, det är meningslöst att undersöka mig vidare, för det finns inga hypoteser, inga ledtrådar, att följa upp.

Fortfarande hände något ganska konstigt med mig, och fortfarande vet vi inte exakt hur och varför.

Men jag har det oerhörda privilegiet att fatta varför det inte går att leta vidare, om det inte upprepar sig igen. Jag är så himla lättad över det! Jag känner att bara det motiverar minst 100 000 kronor av min skuld till CSN!
 
Jag tänker att om det sticker i ögonen, så skulle ju att ta hänsyn till det vara att förneka eller åtminstone förtiga hur ojämlikt en god hälsa är fördelad i samhället. Vilket i sin tur skulle försvåra åtgärder för att komma till rätta med det.

Det som är bra med den där skakande rapporten som bland andra @escodobe och @mandalaki hänvisar till, är ju att den inte tillåter oss att missa att skillnaderna mellan privilegier i förslagsvis Askim och Lövgärdet är så stora att det slår i genom med flera år olika medellivslängd!

Du kan ju inte mena att vi ska blunda för klassaspekterna av detta??
Finns ingen studie på vad det är som skiljer mer än år i skolan så är det ju svårt att jobba för att få det bättre.
 
Så en vit medelålders man med volvoanställning får sämre vård?
Håller med om att det är bajs att vården frågar vilken utbildning folk har😡, för frågar inte vården kan vården omöjligt veta utbildning på den som får vård.
Det är inte så det går till. Det framkommer så klart ofta vad man jobbar med när man söker vård, eftersom man pratar lite om livet och vardagen. Men det handlar också om språkbruk. Och om andra saker.

Jag har inte koll på det här, men det är ju uppmärksammat och jag antar att det pågår både studier och försök till åtgärder.
 
Så en vit medelålders man med volvoanställning får sämre vård?
Håller med om att det är bajs att vården frågar vilken utbildning folk har😡, för frågar inte vården kan vården omöjligt veta utbildning på den som får vård.

Nu visar du att du inte riktigt förstår vad det handlar om. Men svaret är ja på första frågan, men det handlar inte särskilt mycket om sjuksköterskan Kalle vet vad jag jobbar med eller inte.
 
Nu visar du att du inte riktigt förstår vad det handlar om. Men svaret är ja på första frågan, men det handlar inte särskilt mycket om sjuksköterskan Kalle vet vad jag jobbar med eller inte.
Har sådan tur att jag knappt besökt våren, någon stans måste ju den som söker vård uppge utbildning för att få den bättre våren annars faller det ju som ett korthus om att akademiker och arbetarklass skulle bli bemötta olika.
Om inte annat så kan det ju bero på i vilken stad/statsdel person söker vård.
 
Det är inte så det går till. Det framkommer så klart ofta vad man jobbar med när man söker vård, eftersom man pratar lite om livet och vardagen. Men det handlar också om språkbruk. Och om andra saker.

Jag har inte koll på det här, men det är ju uppmärksammat och jag antar att det pågår både studier och försök till åtgärder.
Språkbruk? Snarare var vården söks i så fall. Tacka högre makter för att det idag går att skriva sig på vilken VC som helst, bytte själv fort när den möjligheten gavs.
 
[/QUOTE]
Det finns en korrelation mellan utbildning och inkomst som påverkar
Så en vit medelålders man med volvoanställning får sämre vård?
Håller med om att det är bajs att vården frågar vilken utbildning folk har😡, för frågar inte vården kan vården omöjligt veta utbildning på den som får vård.
Med högre socialt kapital ( och inkomster ) är det oftare lättare att se till att man får rätt vård.
Man vet var man ska vända sig, man vet vilka rättigheter man har och man kan prata för sig.
Och har man pengar kan man köpa sig vård.
Jag hade öronproblem i höstas. Jag var lite orolig att jag orsakat det själv pga min hobby och framför allt orolig att det skulle kunna påverka min hobby. Att få en ickeakut läkartid på min vårdcentral tar minst en månad, och så jättestora problem hade jag inte så att jag hade samvete nog att ta en av de få akutiderna som fanns.

Jag sökte privat.Jag kunde få en tid dagen efter, jag kunde välja tid så jag slapp ta ledigt från jobbet. För att jag har lyxen att kunna lägga dom extra pengar det kostade (och hade inte samvete att belasta sjukvården med min nojja)
Det visade sig att jag hade en helt otippad orsak till mitt kliande öra och fick bla antibiotika.

Men för 10 år sedan hade jag fått klia mitt öra och haft ångest i en månad.
 
Språkbruk? Snarare var vården söks i så fall. Tacka högre makter för att det idag går att skriva sig på vilken VC som helst, bytte själv fort när den möjligheten gavs.
En förutsättning för att byta vårdcentral till en bättre är att du vet om att du kan göra det. En annan är att du kan antingen läsa dig till kunskapen eller har kontakter som känner till vilka vårdcentraler som är bra och vilka som är dåliga.

Sen ska du kunna ta dig dit smidigt. Det är inte kul att ta med sjuka småbarn på bussen. Speciellt inte när man är själv utan nätverk som kan ta hand om de andra syskonen.
 
Det finns en korrelation mellan utbildning och inkomst som påverkar
Med högre socialt kapital ( och inkomster ) är det oftare lättare att se till att man får rätt vård.
Man vet var man ska vända sig, man vet vilka rättigheter man har och man kan prata för sig.
Och har man pengar kan man köpa sig vård.
Jag hade öronproblem i höstas. Jag var lite orolig att jag orsakat det själv pga min hobby och framför allt orolig att det skulle kunna påverka min hobby. Att få en ickeakut läkartid på min vårdcentral tar minst en månad, och så jättestora problem hade jag inte så att jag hade samvete nog att ta en av de få akutiderna som fanns.

Jag sökte privat.Jag kunde få en tid dagen efter, jag kunde välja tid så jag slapp ta ledigt från jobbet. För att jag har lyxen att kunna lägga dom extra pengar det kostade (och hade inte samvete att belasta sjukvården med min nojja)
Det visade sig att jag hade en helt otippad orsak till mitt kliande öra och fick bla antibiotika.

Men för 10 år sedan hade jag fått klia mitt öra och haft ångest i en månad.
[/QUOTE]
Då beror det ju mer på pengar än vilken klass. Arbetarklass är inte lika med låg lön.
 
Språkbruk? Snarare var vården söks i så fall. Tacka högre makter för att det idag går att skriva sig på vilken VC som helst, bytte själv fort när den möjligheten gavs.
Alltså, det studier visar är att typ klasstillhörighet påverkar hurdan vård man får. Det begränsar sig inte till att olika vårdcentraler kan vara olika bra. Det handlar i väl så hög grad om den vård man får även på sjukhus. Inte alls bara primärvården.
 
En förutsättning för att byta vårdcentral till en bättre är att du vet om att du kan göra det. En annan är att du kan antingen läsa dig till kunskapen eller har kontakter som känner till vilka vårdcentraler som är bra och vilka som är dåliga.

Sen ska du kunna ta dig dit smidigt. Det är inte kul att ta med sjuka småbarn på bussen. Speciellt inte när man är själv utan nätverk som kan ta hand om de andra syskonen.
En läkare på en vc har ungefär 20 minuter per besök om jag fattat det rätt.
Har du någonsin försökt förklara diffusa och kanske pinsamma symptom via en tolk? När du kanske knappt har orden för det på ditt modersmål? Och sen ska doktorns svar tolkas tillbaka?
 
Det som man inte hellerska glömma bort är just kulturellt kapital som har en jäkligt stor betydelse, ibland mkt större än inkomst då många traditionella manliga arbetaryrken har höga inkomster idag, observera manliga här. Jag har aldrig tjänat några större pengar i mitt liv utan mest levt på sjukpenning och a-kassa. Trots det har jag alltid förväntat mig och fått mkt god kvalificerad vård. För att jag kommer från sådan miljö från början där man självklart har vissa privilegier. Så orättvist.
 
Har sådan tur att jag knappt besökt våren, någon stans måste ju den som söker vård uppge utbildning för att få den bättre våren annars faller det ju som ett korthus om att akademiker och arbetarklass skulle bli bemötta olika.
Om inte annat så kan det ju bero på i vilken stad/statsdel person söker vård.
Eftersom vi lever så segregerat, så säger ju vår bostadsadress - och därmed vilken vårdcentral som är vår närmaste - ganska ofta något om vilken klass vi tillhör. Klass förklarar mycket mer än vad bostadsadress gör.
 
Eftersom vi lever så segregerat, så säger ju vår bostadsadress - och därmed vilken vårdcentral som är vår närmaste - ganska ofta något om vilken klass vi tillhör. Klass förklarar mycket mer än vad bostadsadress gör.
Då borde ju arbetarklass delas upp i fler grupper eftersom en arbetare har ju stor skillnad i lön och så även i var personen har råd att bo. Finns ju arbetare som bor i Särö och arbetare som bor i Lövgärdet medan det är betydligt minde inom akademikeryrket som bor i Lövgärdet än arbetare i Särö.
 
Då borde ju arbetarklass delas upp i fler grupper eftersom en arbetare har ju stor skillnad i lön och så även i var personen har råd att bo. Finns ju arbetare som bor i Särö och arbetare som bor i Lövgärdet medan det är betydligt minde inom akademikeryrket som bor i Lövgärdet än arbetare i Särö.
Jag förstår verkligen inte vad det är du vill argumentera mot. Eller för.
 
Nu tycker jag att diskussionen har ett märkligt fokus, som pekar ut vården som en vågdelare vad det gäller klasstillhörighet? Va liksom?

I min värld handlar frågan snarare om att en utbildad person har ett annat förhållningssätt till sin omvärld. Att problemsöka, se flera perspektiv och möjligheter, att förstå samhället bättre, att hantera livet med lite vidare referenser än vad en med lägre utbildning kanske i ett snitt har möjlighet eller intresse att göra. Alla har olika prioriteringar i livet, och den ekonomiska förmågan är en inte helt obetydlig del i hur man har möjligheter att göra sina prioriteringar och den stora skillnaden mellan hög och låginkomsttagare torde vara - utbildning i första hand. Man kan tillhöra 'arbetarklass' och tillhöra 'medelklass' i teorin för att man tjänar förbaskat bra pengar på treskiftet i gruvan eller på bruket utan att ha utbildning. Men man har kanske inte möjligheten att ta sig från sin socioekonomiska klass som individ även om en har bra siffror i lönekuvertet just för att en inte har samma preferenser som en högre utbildad individ har. Om mitt resonemang är förståeligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp