Deklaration 2021

Som jag skrev i en annan tråd så har min arbetsgivare dragit alldeles för mycket skatt hela förra året och jag var för dum för att märka det förrän nu 😅 Så jag hoppas det blir en bra bit tillbaka.
 
Jag har verkligen ingen aning. Nu har vi köpt bostadsrätt i maj 2020, så jag vet inte hur det brukar vara med ränteavdraget där. Sen har jag bytt jobb också!
 
Är också nervös, skulle verkligen behöva ett tillskott i kassan nu :nailbiting:

Allmänt:
Är det bättre eller sämre, generellt att från deltid till heltid eller tvärtom? Känner mig noll koll!
Samma här! Alla reserver är tömda :meh: Jag brukar hamna kring gränsen för statlig skatt så förhoppningsvis har jag skattat för det första halvan av året... då borde jag få tillbaka om jag tänker rätt :p
 
Som sjukpensionär räknar jag med att inte få ett öre tillbaka. Blir glad bara jag slipper betala restskatt, men är inte jätteoptimistisk på den fronten.
 
Jag har gått från timvikarie till att bli fast anställd i september 2020 på 75%. Varit sjukskriven en del, vilket jag aldrig varit tidigare..
Förr har jag fått ca 10-15000 tillbaka. Men undrar hur detta påverkar? Får kanske inte lika mkt tbx?
 
I år kommer jag inte kunna göra avdrag för resor pga hemarbete, men hoppas på att ränteavdraget blir lika mycket som fastighetsskatten. Slipper gärna restskatt!
 
Visst brukar deklarationen skickas ut beroende på ett visst kriterie, typ född den veckodagen eller liknande?
Minns vagt nåt från förra året.. 🤔
 
Visst brukar deklarationen skickas ut beroende på ett visst kriterie, typ född den veckodagen eller liknande?
Minns vagt nåt från förra året.. 🤔
Jag pratade med Skatteverket nyss och de sa bara "Ja du ska ha fått den senast fredag" men jag vet inte om det var mig personligen eller generellt menat.
 
Gick upp rejält i lön i oktober och fick den retroaktivt sen 1 juli så jag räknar kallt med en rätt rejäl restskatt. Men det är ju av en trevlig anledning så jag ska verkligen försöka låta bli att tycka att det är trist.
 
Om man vill testa så kan man kolla sina sammanlagda löneinkomster och avdragna skatter på Skatteverket redan innan deklarationen kommer. Sen kan man kolla sina ev. räntekostnader på bankens årsbesked.
Har man inte mer komplicerad ekonomi än så så kan man räkna ut skatten på Skatteverkets webb.
 
Gick upp rejält i lön i oktober och fick den retroaktivt sen 1 juli så jag räknar kallt med en rätt rejäl restskatt. Men det är ju av en trevlig anledning så jag ska verkligen försöka låta bli att tycka att det är trist.
I oktober, vilket år...? :-)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Scannade papper KU25 jag fick från Wolksvagen för mitt billån. Försöker lägga in den i deklarationen, men får felmeddelande "Kontrollera...
Svar
7
· Visningar
356
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
22 977
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
897
Senast: Raderad medlem 68338
·
Juridik & Ekonomi Jag vill börja jobba på ett ställe som tyvärr medför längre resor igen. Jag har säkert råd, men det blir inte mycket marginaler kvar...
2
Svar
25
· Visningar
1 642
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp