Deklarationselände

Men då bör ni ju ha gott om utrymme för att belåna huset med den belopp som skatten är på utan att det blir någon större skillnad ekonomiskt?
Köpte de hus förra året borde de inte kunna utöka lånet ännu. Jag köpte förra året och får inte utöka mitt lån på fem år.
 
Köpte de hus förra året borde de inte kunna utöka lånet ännu. Jag köpte förra året och får inte utöka mitt lån på fem år.
Är det inte omvärderingen som det finns begränsningar för? Ifall det finns låneutrymme utan att ändra värderingen så ska det väl gå att låna mer bara man i övrigt fyller kraven för att få lån?
 
Det gäller i bara inkomst av tjänst eller näringsverksamhet, inte kapital som det är fråga om här. Skatten på kapital är alltid 30% oavsett hur stor inkomsten är. På försäljning av bostäder skattar man bara 22% (eller 30% av 22/30) och det kan iofs ändras om regeringen beslutar att ändra lagen men inte för att inkomsten blir högre ett annat år.

I ditt fall antar jag att det är inkomst av näringsverksamhet? I så fall stämmer det som du skriver att skatten blir högre ju högre inkomsten blir. Du har inte möjlighet att gör avsättning till periodiseringsfond eller att göra räntefördelning?
Det är periodiseringsfond jag gjort och det var ett riktigt dåligt beslut. Nästa år kommer min inkomst i företaget att se jättehög ut och min restskatt astronomisk....... Hur fungerar räntefördelning? Ska kolla med min revisor.
 
Men då bör ni ju ha gott om utrymme för att belåna huset med den belopp som skatten är på utan att det blir någon större skillnad ekonomiskt?
Vår ekonomiska plan bygger på att vi inte lånar på huset, annars är det förstås ett bra alternativ.
 
Köpte de hus förra året borde de inte kunna utöka lånet ännu. Jag köpte förra året och får inte utöka mitt lån på fem år.
Det beror nog på vilken bank man har. Vi har SBAB och dom sa att dom vill att man väntar ett halvår (minst), sedan kan man ansöka om att få låna mer.
 
Sambon och jag har gjort en rejäl tankevurpa. Han sålde sitt hus i fjol och betalade vårt nya gemensamma med vinsten. Vi äger hälften var av det gemensamma huset, och har reglerat pengarna med skuldebrev oss emellan. Men nu ser ju förstås Skatteverket att han bara äger hälften, och då får han bara uppskov på hälften av vinsten också = en jäkla massa restskatt. :( Vad tror ni, kan man övertyga Skattemyndigheten om att han lagt alla pengar på huset fast han inte äger hela?

Fråga Skatteverket om det är möjligt med högre uppskov om han köper en del av din ägarandel som tilläggsköp. En av förutsättningarna för uppskov är att den nya bostaden köpts senast 31 december 2019. Så jag tänker att om han ökar sitt ägande till att ha köpt för minst samma summa som han sålde för så finns det förutsättning för uppskov med hela vinsten.
 
Det är periodiseringsfond jag gjort och det var ett riktigt dåligt beslut. Nästa år kommer min inkomst i företaget att se jättehög ut och min restskatt astronomisk....... Hur fungerar räntefördelning? Ska kolla med min revisor.

Du kan begära omprövning för tidigare år och återföra fonden, om det blir mindre skatt av det än att göra det i år.
 
Fråga Skatteverket om det är möjligt med högre uppskov om han köper en del av din ägarandel som tilläggsköp. En av förutsättningarna för uppskov är att den nya bostaden köpts senast 31 december 2019. Så jag tänker att om han ökar sitt ägande till att ha köpt för minst samma summa som han sålde för så finns det förutsättning för uppskov med hela vinsten.
Fast vi köpte den nya bostaden 2018, och ett tilläggsköp skulle ju bli 2019 då?
 
Kom ihåg att räkna på hur mycket stämpelskatt det blir för ett nytt köp, om det är lönt eller inte jämfört med ett banklån.

Det var en god tanke.
Om överlåtelsen sker som gåva så är det inte stämpelskatt. Jag undrar om en sån lösning skulle medge mer uppskov. Men det kan ju Skatteverket också svara på
 
Det var en god tanke.
Om överlåtelsen sker som gåva så är det inte stämpelskatt. Jag undrar om en sån lösning skulle medge mer uppskov. Men det kan ju Skatteverket också svara på
Men då har ju inte maken investerat något mer av sina pengar från den tidigare försäljningen?
 
Men då har ju inte maken investerat något mer av sina pengar från den tidigare försäljningen?

Jag tänkte på att om man säljer en fastighet man fått i gåva så använder man givarens anskaffningsvärde. Kanske kan man analogt använda givarens anskffningsvärde även vid uppskovsberäkningen?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
458
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner har nyligen köpt hus. Jag säljer därför mitt nuvarande hus och lägger in hela vinsten och lite till i nya bostaden...
Svar
16
· Visningar
1 011
Senast: Human
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 551
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 793
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp