Del II Valp 2022

Men vet ju inte hur lĂ„ng promenaden blir? 🙈 men jag har gĂ„tt bort mig dĂ€r och dĂ„ Ă€r ju Google maps guld!
Jag anvÀnder lokalsinne, den visar precis vart jag Àr i skogen, Visar Ät vilket hÄl jag gÄr med mer. perfekt nÀr man Àr ute och rider eller undersöker nya vÀgar i skogen.
 
Idag testade vi att dra pulka igen, kĂ€nns som det Ă€r riktigt bra trĂ€ning för henne! Pratade med en som har samma ras och som kör mycket drag med sina sĂ„ fick lite tips och rĂ„d vilket kĂ€nns vĂ€lbehövligt nĂ€r jag kan sĂ„ lite om det. Har ju en sele och en expanderlina sedan innan och vi kör med det och en extralina till pulkan och sĂ„ har jag halsband och koppel pĂ„ ocksĂ„. Fick hjĂ€lpa henne igĂ„ng lite nĂ€r det blev tungt ibland men nĂ€r hon vĂ€l fĂ„tt fart pĂ„ pulkan sĂ„ gick det riktigt bra 😃 Hon sprang som tusan vissa gĂ„nger sĂ„ jag hade svĂ„rt att hĂ€nga med, och barnet var mycket nöjd bak i pulkan 😁 Ska vi köra pĂ„ mer sĂ„ behöver vi en sele gjord för att dra pulka men nu ska de bli plusgrader och regn sĂ„ det lĂ€r inte behövas Ă€n 😅

Jag kommer ihĂ„g att jag skrev till uppfödaren nĂ€r jag visade intresse för kommande valpkull att det vore kul om det gick att dra barnen i pulka efter hunden - och nu gör vi det 😍
Kul! Vad har ni för sele för att dra pulkan? Har ju sjÀlv en nome sele till Ascot för drag nÀr vi springer, Äker turskidor och cyklar, men dra pulka/vagn vore ocksÄ kul. Men dÄ behöver vi ju en annan sele.
 
Jisses! Jag tror Wilson skulle smĂ€lla av om han sĂ„g snö! đŸ€Ł
Det Àr ju sommar hÀr nu och vÄr vinter Àr ungefÀr som svensk sommar.

Men han avskyr regn med (regnperiod hĂ€r nu 🙈) och om det regnar mer Ă€n lite duggregn sĂ„ vĂ€grar han gĂ„ ut och vĂ€ljer att snabbt som tusan göra sina behov inne eller pĂ„ verandan.

Senast det regnade drog jag ut honom i selen i alla fall och tvingade honom pÄ "promenad" runt huset. En vecka till och han fÄr sin tredje och sista vaccination och en vecka efter det kan han röra sig fritt utanför tomten!
Är rĂ„det i Australien att inte röra sig utanför tomten förrĂ€n sista sprutan? I Sverige har jag aldrig hört att man inte bör lĂ€mna tomten innan sista sprutan utan rĂ„det Ă€r endast att inte trĂ€ffa frĂ€mmande hundar förrĂ€n valpen Ă€r fullvaccinerad.
 
Jag testade att ge Lova ett revben för första gĂ„ngen pĂ„ lĂ€nge. Hon har ju inte velat ha köttben pga ska gömma all mat till lĂ„tsasbebisar. Först verkar det ha varit ok, men nu springer hon runt och gnĂ€ller med revbenet i munnen, för jag vĂ€grar öppna till sovrummet sĂ„ hon kan gömma det i min sĂ€ng. 😂

Ok, nu begravs det i soffan istÀllet.
IMG_20230111_132118929.jpg
 
Mardröm!
Har en skog hemma med fina leder men de Àr huller om buller av stigar och vÀgar. Jag vill ju bara följa en dÀr det stÄr hur lÄngt jag kommer gÄ.
SĂ„ jag vĂ„gar inte gĂ„ dĂ€r 😧
Även om skogen Ă€r stor sĂ„ kommer man ut till ett samhĂ€lle sĂ„ smĂ„ningom, vilket var det vi gjorde och gick lĂ€ngs vĂ€gen tillbaka till bilen. SĂ„ sista halvtimmen fick vi trĂ€nat pĂ„ vĂ„r "jaktfot".
Ingen tÀckning i skogen pÄ telen och det var knappt att den kunde visa pÄ gps'en var jag var. Tror dÀremot att man kan ladda ner en karta innan, typ? Som man kan anvÀnda till stöd.

Ha koll pÄ vilket vÀderstreck du har bilen i - du börjar gÄ sÄ löser det ju sig.
Jag har gÄtt dÀr en del förra Äret sÄ var nog lite kaxig och bara "jag kan sjÀlv/ jag hittar".

GÄr jag i en ny skog utan nÄgon koll/ anvisningar sÄ gÄr jag hellre fram och tillbaka, efter ett tag sÄ kÀnner man igen sig/ lÀr sig vilka stigar som gÄr ihop.
I teorin. :angel:
 
Jag testade att ge Lova ett revben för första gĂ„ngen pĂ„ lĂ€nge. Hon har ju inte velat ha köttben pga ska gömma all mat till lĂ„tsasbebisar. Först verkar det ha varit ok, men nu springer hon runt och gnĂ€ller med revbenet i munnen, för jag vĂ€grar öppna till sovrummet sĂ„ hon kan gömma det i min sĂ€ng. 😂

Ok, nu begravs det i soffan istÀllet.
Visa bifogad fil 110259
Jag brukar ha en filt/handduk jag lÀgger benet pÄ nÀr de fÄr ett, dÄ kan de antingen gnagga pÄ det dÀr eller gömma det i handduken. Man fÄr hjÀlpa dem dit ibland men har funkat ganska bra. SÄ slipper man hitta saker i sÀngen. :D

Jag tÀnker att fÄ spara saker, gömma och "grÀva ner" Àr ett naturligt beteende som vissa hundar har stort behov för att fÄ utlopp för. SÄ om de vÀljer att göra det med sitt sÄ fÄr de vÀl det.

Men terrier. som gÀrna vaktar, hon gömmer det noggrant och sen ligger hon pÄ lur bredvid för att ingen annan ska ta det. (Hon har alltid gjort sÄ, Àven som ensamhund.)
 
Jag brukar ha en filt/handduk jag lÀgger benet pÄ nÀr de fÄr ett, dÄ kan de antingen gnagga pÄ det dÀr eller gömma det i handduken. Man fÄr hjÀlpa dem dit ibland men har funkat ganska bra. SÄ slipper man hitta saker i sÀngen. :D

Jag tÀnker att fÄ spara saker, gömma och "grÀva ner" Àr ett naturligt beteende som vissa hundar har stort behov för att fÄ utlopp för. SÄ om de vÀljer att göra det med sitt sÄ fÄr de vÀl det.

Men terrier. som gÀrna vaktar, hon gömmer det noggrant och sen ligger hon pÄ lur bredvid för att ingen annan ska ta det. (Hon har alltid gjort sÄ, Àven som ensamhund.)
Hon brukar fĂ„ Ă€ta sĂ„nt pĂ„ en av sina fĂ€llar och ofta gömma det under den. Men det dög inte idag. 😂 Nu Ă€r det nedgrĂ€vt i trĂ€dgĂ„rden istĂ€llet.
 
Jag anvÀnder lokalsinne, den visar precis vart jag Àr i skogen, Visar Ät vilket hÄl jag gÄr med mer. perfekt nÀr man Àr ute och rider eller undersöker nya vÀgar i skogen.
Jag brukar ha hyfsat lokalsinne, men jag tycker att det hjĂ€lper inte sĂ€rskilt nĂ€r man inte kan gĂ„ "fĂ„gelvĂ€gen". Vips har man gĂ„tt en halvcirkel. Sen tycker jag det Ă€r lĂ€ttare med hĂ€st, dels sitter man högre upp och ser lĂ€ngre (Ă€ven i en skog), dels sĂ„ tar man sig fram fortare Ă€n till fots. 😌
 
Jag anvÀnder lokalsinne, den visar precis vart jag Àr i skogen, Visar Ät vilket hÄl jag gÄr med mer. perfekt nÀr man Àr ute och rider eller undersöker nya vÀgar i skogen.
Laddade ner den!
Kanske ska vĂ„ga mig ut sĂ„ vi slipper ta bilen till skogen. Men jag tycker nĂ€r man inte vet hur lĂ„ngt man ska gĂ„ blir det alltid himla kort 😂 Ă€r bortskĂ€md med utmĂ€rkta leder som Ă€r 3, 5,5 eller 7km typ đŸ€·đŸŒâ€â™€ïž
 
Nu Àr röntgen gjord! Tar nÄgon dag innan ortopeden kikat pÄ bilderna men idag fick jag se den lilla/eventuella förÀndringen i ena knÀt.
Jag och vet tyckte de va svĂ„rt att se men lite skillnad frĂ„n andra knĂ€t. Det vi vill Ă€r att de inte vĂ€xer ”fel”. TillvĂ€xtrubbning har jag för mig hon sa.

Knut avslutade med att lĂ€gga en stor skit i receptionen 😂🙈
 
Spock Ă€r ivĂ€g med husse och "storebror" Tay nu och ska trĂ€na lite agility. Jag var ivĂ€g med hundarna igĂ„r och dĂ„ trĂ€nade vi pĂ„ runda kon dĂ€r vi satte ihop till ett helt moment nĂ„n gĂ„ng. Sen fick han prova fyra pinnars allĂ©slalom frĂ„n lite olika vinklar. Egentligen Ă€r det ingen brĂ„ttom med att börja med slalom men han Ă€r sĂ„ snabblĂ€rd sĂ„ jag fĂ„r anstrĂ€nga mig för att utmana honom lite 😅.
Vi var ivÀg förra veckan och vallade, eftersom jag var konvalecent sÄ fick husse gÄ lite i lina med honom. För nÄn dag sen var det ok vÀder och dÄ fick han tassa lite runt ankorna, lös, och han Àr verkligen jÀtteduktig dÄ vi trÀnade lite pÄ stoppen. Ska ivÀg i helgen igen och valla och det ska bli sÄ kul, hoppas vÀdret Àr lite milt.

Han har för övrigt fÄtt en förkÀrlek för bananer, i förrgÄr hade jag lÀmnat en pÄ vardagsrumsbordet som han hade smaskat pÄ nÀr jag var i ett annat rum och idag hade han snott ett par frÄn köksbÀnken nÀr jag sov och smakat pÄ. Vad Àr det för fel pÄ tuggbenen?

För övrigt Ă€r han som fisken i vattnet nu nĂ€r det tinat och det stora vattenpölar överallt att plaska i 😆. Glad att han Ă€r korthĂ„rig 😅.

20230109_123745.jpg
 

Liknande trÄdar

Tjatter Ny trĂ„d dĂ„ det första bingobrickan innehöll tvĂ„ rutor med samma text, detta Ă€r nu korrigerat och den gamla trĂ„den lĂ„st! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 665
TrÀning Hej! Jag har nu haft min hÀst i ett par Är sÄ vi kÀnner varandra vÀldigt vÀl. I början kunde vi inte rida ifrÄn gÄrden eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
F
TrÀdgÄrd & VÀxter Med bara fyra dagar kvar av odlingsÄret 2023 tar jag mig friheten att skapa nÀsta för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan Àr igÄng...
72 73 74
Svar
1 479
· Visningar
48 228
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Vi Ă€r mĂ„nga hĂ€r pĂ„ Buke med trimmraser. Och trimpĂ€lsar Ă€r ju en hel vetenskap! SĂ„ jag tĂ€nkte vi kunde ha en trĂ„d med fokus pĂ„ deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 742
Senast: Jeps
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp