Del II Valp 2022

Trolla fortsätter och växer som en häst och har snart vuxit om Hexa. Hon blev 5 månader igår och är inne i en spökålder för tillfället. Hon är ganska intressant för hon är osöker på hundar samtidigt som hon ska försöka visa sig tuff. Har en sjukt stor del pondus och mindre "will to please" tyvärr. Men det är bara något jag får jobba med men känner verkligen hur jag måste ha koll mer på henne än vad jag någonsin behövt ha på Hexa. Sen har Trolla mycket lättare för att hålla fokus :).
Trolla är iallafall rumsren nu :banana:.

Bild från valpkursen.
 

Bifogade filer

  • 325057071_476571811294937_4662885811213896932_n.jpg
    325057071_476571811294937_4662885811213896932_n.jpg
    270,2 KB · Visningar: 80
Trolla fortsätter och växer som en häst och har snart vuxit om Hexa. Hon blev 5 månader igår och är inne i en spökålder för tillfället. Hon är ganska intressant för hon är osöker på hundar samtidigt som hon ska försöka visa sig tuff. Har en sjukt stor del pondus och mindre "will to please" tyvärr. Men det är bara något jag får jobba med men känner verkligen hur jag måste ha koll mer på henne än vad jag någonsin behövt ha på Hexa. Sen har Trolla mycket lättare för att hålla fokus :).
Trolla är iallafall rumsren nu :banana:.

Bild från valpkursen.
Det är ganska vanligt att hundosäkerhet yttrar sig på det sättet. Hunden vill inte visa sig svag och gör sig stor och säger hellre ifrån än backar undan, då den är osäker.
 
Nu när Harry mognat mer mentalt och blivit tryggare i sig själva ska vi börja mer ordentligt med ensamhetsträningen. Vi har tagit det väldigt lugnt eftersom han är en väldigt känslig individ och vi har inte velat förstöra.
Nu kan vi lämna honom för att gå ut med återvinning, gå till garaget osv. Han sitter i fönstret och är helt lugn, blir inte upprörd när vi går.
Nästa vecka ska vi tajma in så sambon kommer hem från gymmet några minuter efter att jag åkt till jobbet. Gymmet ligger nära och han kan kolla på Harry i kameran.
Går det bra kan vi öka tiden försiktigt och hålla tummarna för att det fungerar.
De är ofta svåra och behöver mycket tid, min Petit var nog ännu känsligare än Harry men han klarade 2 - 3 timmar utan problem, det är målet med Harry också 😊
Fungerar det inte har vi en lösning för det också så det är ingen fara men det är ju helt klart enklare om han klarar ett par timmar någon gång ibland.

Köpte denna jättefina väska på Etsy, perfekt till vatten, skål och snacks när vi ska iväg 😍
IMG_20230112_172422.jpg
 
Varit ute på promenad en timme. Det regnade och var så otroligt lerigt och värdelöst väder och underlag. Uppsidan av det var att ingen annan var ute så hunden kunde vara lös nästan hela tiden. Men allvarligt talat, vad är det för jäkla väder!? Provocerande… Och hunden såg ut som en blöt fleecetröja typ när vi var färdiga, satan i gatan vad jag inte gillar blöta hundar 😂 Måste köpa en overall till henne!
 
Åh så trött jag blir på folk 😠
Bor en dam med ett litet fluff i vårt område, möter henne ibland och hon har alltid släppt ut sin hund lite väl långt men jag har bara gått förbi.
Idag kom hon med sin hund, Harry fick godis som vanligt och var duktig. När hon närmade sig gick hon över på vår sida och släppte fram sin hund, jag stod halvvägs nere i diket med Harry som började gruffa.
"Är det en valp? Det blir bättre om han får hälsa."
Då hade jag lyft upp Harry för att komma undan från hennes hund.
"Ja, det är en valp. Det blir säkert bättre men jag vill inte att han ska gå fram och vilja hälsa på alla hundar vi möter"
"Men det blir bättre då, du ska inte ge honom godis när han går upp i varv"
Sen tog hon sin hund och gick.
Jag blir så förbannad! Måste folk släppa fram sina hundar och sen hålla en lektion om i hur man tränar sin hund?
Klart han går upp i varv när hon släpper fram sin hund och han inte får hälsa 😠
Håller sig folk på sin sida fungerar det jättebra att avleda med godis.
Var ilsken en bra stund efteråt.
Men men, blev en väldigt trevlig promenad med mycket lösspring och väldigt glad Harry ❤️

IMG_20230114_114554.jpg
 
Varit ute på promenad en timme. Det regnade och var så otroligt lerigt och värdelöst väder och underlag. Uppsidan av det var att ingen annan var ute så hunden kunde vara lös nästan hela tiden. Men allvarligt talat, vad är det för jäkla väder!? Provocerande… Och hunden såg ut som en blöt fleecetröja typ när vi var färdiga, satan i gatan vad jag inte gillar blöta hundar 😂 Måste köpa en overall till henne!
Här har det kommit 1dm blöt snö. Imorn ska det regna. 😓
 
Fick med mig sambon på en löptur där han fick agera hare så vovven skulle komma i dragläge, och jäklar vad de sprang! Jag hade fullt sjå att hänga med och fick otrolig hjälp av hunden när hon drog. I början sprang hon mest bakom honom men sen kändes det som att de kunde springa bredvid varandra och hon på nåt sätt förstod vad det var vi höll på med. Först var det ju JÄTTEKUL att alla skulle springa 😂 Vi tog flera pauser där vi bara gick för annars hade jag nog utvecklat astma, haha, men det kanske var bra för hunden också. Hon verkade hur som helst väldigt nöjd efteråt när vi var färdiga 😊
 
Idag, från ingenstans utan förvarning blev valpen stendöv. 😅 från att ha haft stenkoll på mig och lyssnat typ i alla lägen så släppte jag ut henne hos mamma o pappa och den bara springer runt runt helt döv 🤷🏼‍♀️
Det hände mig samma dag som hon upptäckte harar (inte samtidigt men jävligt passande).
Hon hade verkar tyckt om inkallningar och kastat sig om för att komma in, till att helt bara "who, me?".
Höll i sig några veckor men har tagit längre än så för mig att lite på henne igen.
 
Åh så trött jag blir på folk 😠
Bor en dam med ett litet fluff i vårt område, möter henne ibland och hon har alltid släppt ut sin hund lite väl långt men jag har bara gått förbi.
Idag kom hon med sin hund, Harry fick godis som vanligt och var duktig. När hon närmade sig gick hon över på vår sida och släppte fram sin hund, jag stod halvvägs nere i diket med Harry som började gruffa.
"Är det en valp? Det blir bättre om han får hälsa."
Då hade jag lyft upp Harry för att komma undan från hennes hund.
"Ja, det är en valp. Det blir säkert bättre men jag vill inte att han ska gå fram och vilja hälsa på alla hundar vi möter"
"Men det blir bättre då, du ska inte ge honom godis när han går upp i varv"
Sen tog hon sin hund och gick.
Jag blir så förbannad! Måste folk släppa fram sina hundar och sen hålla en lektion om i hur man tränar sin hund?
Klart han går upp i varv när hon släpper fram sin hund och han inte får hälsa 😠
Håller sig folk på sin sida fungerar det jättebra att avleda med godis.
Var ilsken en bra stund efteråt.
Men men, blev en väldigt trevlig promenad med mycket lösspring och väldigt glad Harry ❤️
Ååååh jag vet precis vad du menar. Spritter i hela kroppen av såna idioter. 🤬🤬🤬
 
När somnar era valpar för natten? Och ni har äldre hundar får gärna svara också 😊 Vår hund däckar oftast kl 19-20 någon gång när barnen varvar ner och det inte händer så mycket i huset.
 
Det hände mig samma dag som hon upptäckte harar (inte samtidigt men jävligt passande).
Hon hade verkar tyckt om inkallningar och kastat sig om för att komma in, till att helt bara "who, me?".
Höll i sig några veckor men har tagit längre än så för mig att lite på henne igen.
Här har vi inte upptäckt harar (eller rådjur…) än men det är en tidsfråga.🫣
Hon återfick hörseln när vi var i stallet. Men misstänker att det var tillfälligt 😅
 
Ååååh jag vet precis vad du menar. Spritter i hela kroppen av såna idioter. 🤬🤬🤬

Ja, tycker ju att det borde vara rätt tydligt att man inte är intresserad av att låta hunden hälsa när man går så långt åt sidan som möjligt och avleder med godis.
Jag vill verkligen inte bygga upp en förväntan över att få hälsa på varenda hund vi ser 😑
Morr på människor!
 
När somnar era valpar för natten? Och ni har äldre hundar får gärna svara också 😊 Vår hund däckar oftast kl 19-20 någon gång när barnen varvar ner och det inte händer så mycket i huset.

Vid 19 brukar Harry somna i soffan. Ibland vaknar han efter någon timme för att äta, tala om att han vill gå ut, tugga ben eller busa med en katt 😁
Annars väcker vi honom när det är dags för kvällspromenad.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 062
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 167
· Visningar
39 198
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 722
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp