Del II Valp 2022

Alla snö är borta, känns som vår ute idag 😁
Får njuta så länge det varar 😅
IMG_20230111_152912.jpg
 
Jag brukar ha hyfsat lokalsinne, men jag tycker att det hjälper inte särskilt när man inte kan gå "fågelvägen". Vips har man gått en halvcirkel. Sen tycker jag det är lättare med häst, dels sitter man högre upp och ser längre (även i en skog), dels så tar man sig fram fortare än till fots. 😌
Appen heter lokalsinne ;)
 
Är rådet i Australien att inte röra sig utanför tomten förrän sista sprutan? I Sverige har jag aldrig hört att man inte bör lämna tomten innan sista sprutan utan rådet är endast att inte träffa främmande hundar förrän valpen är fullvaccinerad.
Stämmer. 1-2 v efter den tredje/sista sprutan är det ok att ta ut hunden överallt.

1 vecka efter andra sprutan kan man ta hunden ut men på ställen som inte är så "hårt trafikerad" av andra hundar.

Vi har mycket hundar på hela ön, mycket hundskit för inte många plockar upp efter sina hundar, många lösa hundar och förmodligen 90% hundägare som inte vaccinerar sina hundar regelbundet om ens överhuvudtaget....

Vi har haft hunden ute på mindre skogsvägar samt på stranden där tidvattnet rensar både sjukdomar och hundskit varje dag.
Men vi har inte haft honom ute "publikt" än.

Normalt skulle han vart fullvaccinerad nu då dom kan få första sprutan från 6v ålder men han var 9v vid första sprutan och så med en månads mellanrum är vi fortf här och väntar tålmodigt...
 
De ser fortfarande en avvikelse på knät. Kommer bli remitterade till en ortoped och göra CT röntgen (om försäkringsbolaget tar den kostnaden) för att se till så han inte växer snett.
Fortsatt vila...

O jag som låtit honom röra på sig mer för han varit ganska understimulerad känner nu att jag gjort helt fel och blir så trött på mig själv. Bara för hältan försvann 😟
 
Beställde just en bok om inlärning för apporteringen men nu gick luften ur mig igen. Känns bara onödigt

Hemskt att jag låtit honom leka o va lös på promenader.. Jag är så jävla dum i huvudet
Min terrier blev också dålig vid 5-6 månader. Det tog ett halvår innan vi visste säkert vad det var.
Det är jättejobbigt, man har dåligt samvete när hunden går i koppel och man har dåligt samvete när hunden går lös. ❤️

Det går liksom inte riktigt att göra rätt. ❤️

För att inte tala om ångesten jag hade att det onda berodde på mig. Att nånstans under det första halvåret hade jag förstört min valp.

Tycker du gör helt rätt som tänker framåt, klart ni ska apportera! Och ännu bättre för honom att få något att fnula på om han ska ta det lugnt.

Det känns skit nu, "but this too shall pass". ❤️
 
Min terrier blev också dålig vid 5-6 månader. Det tog ett halvår innan vi visste säkert vad det var.
Det är jättejobbigt, man har dåligt samvete när hunden går i koppel och man har dåligt samvete när hunden går lös. ❤️

Det går liksom inte riktigt att göra rätt. ❤️

För att inte tala om ångesten jag hade att det onda berodde på mig. Att nånstans under det första halvåret hade jag förstört min valp.

Tycker du gör helt rätt som tänker framåt, klart ni ska apportera! Och ännu bättre för honom att få något att fnula på om han ska ta det lugnt.

Det känns skit nu, "but this too shall pass". ❤️

Ja det har blivit lite mycket bara sen jag sålde hästen som jag saknar så fast jag vet att jag inte kan ha häst.
Sen skar Gry upp hela bröstet, rehab och sen Knut o valptiden med dålig sömn o så hann vi knappt komma igång och så skadar han knät :cry: + att jag är sjukskriven o nojjar om pengar för bilarna gått sönder varje månad hela förra året typ...
Skulle behöva ett dygns sömn :heart och en månads semester
 
Beställde just en bok om inlärning för apporteringen men nu gick luften ur mig igen. Känns bara onödigt

Hemskt att jag låtit honom leka o va lös på promenader.. Jag är så jävla dum i huvudet
Man kan bara göra så gott man kan och man fattar de beslut man har underlag till.

Det handlar om ständiga avvägningar (glad hund mot fysiska risker, äta fel mot att kanske inte äta alls, konsekvens mot att ge mormor glädjen av att få tappa en köttbulle).

Och man kan inte ändra bakåt. När man får ny information rättar man sig efter den framåt. När man ramlar av vagnen och tabbar sig, klättrar man upp igen för resan framåt. Man lär sig av var, man gör är, man hoppas på ska.

Och det är inte över förrän det är. Visst ska du lära apportering. Blir det inte apportering i framtiden så tar du den pucken då (och då har ni säkert lärt er saker ni kan ha nytta av i andra sammanhang och saker som kanske öppnar nya dörrar. Min trashanks korta agilitykarriär är en bra bas för hoopers)

Hälsningar
Hon som just fått veta att hunden kanske är död till sommaren, men som ändå är anmäld till både träningar och tävlingar. Vi ska leva tills vi dör!
 
Ja det har blivit lite mycket bara sen jag sålde hästen som jag saknar så fast jag vet att jag inte kan ha häst.
Sen skar Gry upp hela bröstet, rehab och sen Knut o valptiden med dålig sömn o så hann vi knappt komma igång och så skadar han knät :cry: + att jag är sjukskriven o nojjar om pengar för bilarna gått sönder varje månad hela förra året typ...
Skulle behöva ett dygns sömn :heart och en månads semester
Nu vet jag inte vara du är sjukskriven, men ibland när saker känns skit så hjälper det att man tar en dag och är "sjuk".
Ligga på soffan under täcke, dricka varm choklad och kolla serier, tänka på att allt ÄR skit och att det ÄR orättvist.
Sen tar man sig lite i kragen dagen efter och kämpar på.
 
Man kan bara göra så gott man kan och man fattar de beslut man har underlag till.

Det handlar om ständiga avvägningar (glad hund mot fysiska risker, äta fel mot att kanske inte äta alls, konsekvens mot att ge mormor glädjen av att få tappa en köttbulle).

Och man kan inte ändra bakåt. När man får ny information rättar man sig efter den framåt. När man ramlar av vagnen och tabbar sig, klättrar man upp igen för resan framåt. Man lär sig av var, man gör är, man hoppas på ska.

Och det är inte över förrän det är. Visst ska du lära apportering. Blir det inte apportering i framtiden så tar du den pucken då (och då har ni säkert lärt er saker ni kan ha nytta av i andra sammanhang och saker som kanske öppnar nya dörrar. Min trashanks korta agilitykarriär är en bra bas för hoopers)

Hälsningar
Hon som just fått veta att hunden kanske är död till sommaren, men som ändå är anmäld till både träningar och tävlingar. Vi ska leva tills vi dör!

Du har rätt :heart beklagar för din hund och dig
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
12 665
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
758
Senast: Lutten
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 480
· Visningar
48 291
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 742
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp