Bukefalos 28 år!

Del II Valp 2022

Eftersom det ska regna en del under dagen passade vi på att ta en cykeltur imorse, så kul! Blev inte långt alls men tänker att det är bra att bygga upp det långsamt. När vi kom hem gömde jag lite godisar i en stor handduk och knöt, då var hon sysselsatt riktigt länge. Nu är det lugnt i huset och hon ligger bredvid mig i soffan.
 
Gick en tur till terrängbanan, den har öppnat för säsongen men på förmiddagarna är det ytterst sällan någon där så vi får passa på när jag jobbar kväll 😊
Harry var helt vild 😆 Sprungit massor, rullat i bajs, ätit bajs och levt livet 🐾🌪️
När vi kom hem klev han direkt in i duschen som vanligt, det var torrt ute men jag passade på att tvätta skägget 😁

Kan man vara mer glad 😍
IMG_20230413_122248.jpg
 
Spock var på första kurstillfället i rally går, han var ganska brötig och hade en fix idé om att göra utfall mot en stor, svart, jättefluffig sak som skällde nästan konstant. Så länge han hade uppgifter att fokusera på så var det inga problem men annars så var han väldigt störd av den och jag fick säga åt honom en del. Det ju ändå bra, en klubbkompis undrade vad i allsin dar jag gjorde på en rally nybörjarkurs när jag tävlade i mästarklass förra året och då kunde jag ju peka på Spock som studsade upp och ner på stället och säga att han behöver lite social träning :D. Hade han uppfört sig perfekt så hade behovet att gå kurs inte funnits men efter att ha tränat själva hela vintern eller med hundar vi känner väl så ville jag kursa lite innan vi släpar oss ut på tävling.

Vi har kommit igång i vallningen också nu när det äntligen smält undan och jag haft möjighet att träna lite i 25a, hitills är han jättetrevlig på alla sätt och vis och betydligt mjukare än Tay. Han vill gärna gå upp och stoppa fåren, helst ska han bara hålla dem stilla. Senaste passet körde vi lite drivning och han tyckte att det var jättebekvämt att ha fåren mellan sig och matte eller att gå upp och hämta dom till matte. Idag hade vi missat stänga grinden till baksidan så när jag tittade ut för att ta in Spock så hade han hämtat ankorna och gick och frivallade på framsidan.. Skönt iallafall att man har en hund som inte hetsar eller jagar, ankorna trippade på i lagom tempo och Spock promenerade efter så de led ingen nöd. Spock var väldigt besviken när matte ropade in honom :p.
 
Andra löpet drog igång i måndags. SÅ mycket hormoner och spännande att dofta på.
Man märker att hon slits mellan arbetslusten och hormonerna när vi är på kurs (specialsök).
Hemma märks det inte så mycket ute, men hon har blivit lite grinigare mot andra tiken inne.
 
Jag beställde "ryggkli" av sambon och la mig på mage i sängen. Det dröjde inte många sekunder innan Lova la framtassarna och huvudet på min rumpa. Hon tyckte det var jättebra! Mjuk och skön huvudkudde och nära både matte och husse.
Sen tyckte hon att hon ändå fick för lite uppmärksamhet och kröp upp och la sig tvärs över min rygg.
"Här, husse. Klia mig istället!" :rofl:
 
Idag har lilla vovven varit med en kompis på aktivitetspromenad som hon kallar det. De balanserar på stockar och hoppar upp och ner från stubbar och stenar och tränar kroppskontroll. Hunden är alltid så tillfreds efter dessa promenaderna och ibland är det skönt att någon annan aktiverar hunden åt en 😄

När hon kom hem hade jag fixat lite mental aktivering i form av skinkost i kong och toarulle med godisar samt godisar gömda i en ihopknuten handduk. Den sistnämnda tar ofta en längre stund för henne och hon brukar vara väldigt nöjd efter det.
 
Harry har varit med på djursjukhuset igen på Kantarells återbesök. Djurvårdaren tog upp hans förändring, från blyg och försiktig de första besöken tills idag då han var väldigt på och framåt.
Lite för framåt kanske 🙄
Han satt på golvet och gnölade högt över orättvisan att Kantarell fick vara på bordet och få massa uppmärksamhet samtidigt som ingen i hela världen brydde sig om honom 💔
 
Senast ändrad:
Vem har smygtränat min valp? :love:

Jag har knappt tränat några moment med Jackie, vi har mest bara lekt och haft roligt. Brukar säga att hon kan typ sitt, ibland när hon vill. Jag får nog sluta säga så. Testade köra lite sitt, ligg och stå och hon var så duktig. Stå behövde hon lite handtecken med men sitt och ligg lyssnade hon så fint på och gjorde rätt :heart När lärde hon sig det här?
 
Vem har smygtränat min valp? :love:

Jag har knappt tränat några moment med Jackie, vi har mest bara lekt och haft roligt. Brukar säga att hon kan typ sitt, ibland när hon vill. Jag får nog sluta säga så. Testade köra lite sitt, ligg och stå och hon var så duktig. Stå behövde hon lite handtecken med men sitt och ligg lyssnade hon så fint på och gjorde rätt :heart När lärde hon sig det här?

Undrar jag med ibland när jag får för mig att göra nått o han bara sätter det klockrent?
Som igår när han apporterade nyckelknippan nere i förrådet.
DSGn är inte förtjust i källaren/förrådet och Knut bryr sig inte alls.
 
Valpen fyller 7 månader den 24e April. Han har precis börjat lyfta på benet när vi är ute på promenad. Hemma på gräsmattan squattar han fortfarande :)

Vägde honom i förrgår och han är strax under 12kg, jisses!

Nu funderar vi på när är det dags att kastrera?

Ett kullsyskon har dom redan gjort det men något i mig säger att vänta lite längre?

Han är 3/4 jack russell och 1/4 staffordshire bullterrier "på pappret"

20230419_082408.jpg
 
I måndags var vi på första NW-träningen. Inte helt lätt med en lite skendräktig snuzze som bestämt sig för att banta. :meh:
Ingen av favoritgodisarna dög. Det enda som var spännande, var de nya människorna. Reserverad schnauzer? Ehh va? 🤣 Typ inte!
Tillslut kopplade hon iaf på näsan och fokuserade på uppgiften, men slickade bara på godiset.

Idag har jag gjort eget godis av fransyska i ugn. Vi testade på några sök i en urvalsbana och det gick superbra! Idag var hon hungrigare och tyckte att lätt rosa nötkött var en belöning värd att jobba för. Tjoho! Förhoppningsvis duger vanligt godis när hon kommer ur det där med bantningsfasonerna. 😁
Jag menar... Hon dissade KÖTTBULLAR. KORV. Torkade, stinkande älgchips! Allt som annars är jättejättegott.
 
Valpen fyller 7 månader den 24e April. Han har precis börjat lyfta på benet när vi är ute på promenad. Hemma på gräsmattan squattar han fortfarande :)

Vägde honom i förrgår och han är strax under 12kg, jisses!

Nu funderar vi på när är det dags att kastrera?

Ett kullsyskon har dom redan gjort det men något i mig säger att vänta lite längre?

Han är 3/4 jack russell och 1/4 staffordshire bullterrier "på pappret"

Visa bifogad fil 117051
Vänta tills han är ca 1,5-2 år. Då har han vuxit färdigt och börjat mogna lite mer mentalt. Eller avvakta kastrering helt. Kastrera går att göra även långt upp i åldern om det behövs.
 
Valpen fyller 7 månader den 24e April. Han har precis börjat lyfta på benet när vi är ute på promenad. Hemma på gräsmattan squattar han fortfarande :)

Vägde honom i förrgår och han är strax under 12kg, jisses!

Nu funderar vi på när är det dags att kastrera?

Ett kullsyskon har dom redan gjort det men något i mig säger att vänta lite längre?

Han är 3/4 jack russell och 1/4 staffordshire bullterrier "på pappret"

Visa bifogad fil 117051
Kastrera? Det behöver du väl inte fundera på att göra än på nåt/några år. Följ @Malibu_Stacy s kloka råd.

I Sverige kastrerar de flesta av oss inte alls - om det inte är några problem med översexualitet eller annatr.

"Oskuret är bäst" gäller väl även hundar". :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
524
· Visningar
14 298
Senast: Piglet
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
886
Senast: Lutten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 650
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 816
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp