Del II Valp 2022

Harry larvade runt i köket, sprätte ihop mattan till en hög, åt mat och sen kom han till soffan med leksak. Eller, jag trodde det var en leksak, när jag tittade så var det en av mina skor han låg och tuggade på 😑
Okej Harry, du har en stor korg full med gosedjur och minst tio olika slags ben och rygg men ta gärna en av mina skor 🙄😅
 
Harry larvade runt i köket, sprätte ihop mattan till en hög, åt mat och sen kom han till soffan med leksak. Eller, jag trodde det var en leksak, när jag tittade så var det en av mina skor han låg och tuggade på 😑
Okej Harry, du har en stor korg full med gosedjur och minst tio olika slags ben och rygg men ta gärna en av mina skor 🙄😅
Vi hittade en toffel bakom soffan. En viss smulan är starkt misstänkt.
 
Varit och ridit ut med hästen jag förhoppningsvis ska köpa. Sambon och Harry följde med till fots 😁
Harry blev så förvirrad först, varför sitter matte ovanpå det där hästdjuret?
Det var lite gnäl när vi red i förväg och mycket stanna och titta när vi red bakom men det gick bra. Hästen är väldigt snäll och can vid hundar så hon brydde sig inte det minsta.
När vi kom tillbaka till samma väg där vi började kände Harry igen sig, så blev han genast mycket säkrare och sprang i förväg, nu vet jag vart vi ska, följ mig! Nöjde sig med att kika lite bakåt så alla hängde med.
Som med allt annat när det kommer till Harry, några gångers halvhysteri sen vänjer han sig och då går det hur bra som helst ❤️

IMG_20231001_110215.jpg
 
Harrys hundvakt har flyttat till en ny lägenhet och haft fullt upp ett par dagar så igår var han hos en kompis till mig och idag fick han vara hos Rubens gamla hundvakt.
Har inte varit några problem alls, han har varit glad, trygg och nöjd ❤️
Så himla skönt att att han är så enkel att lämna bort, känner sig hemma direkt bara han får vara med, sitta i knät och vara nära.
Skött sig utmärkt på promenader, uppmärksam och lysssnat.
Bästa lilla Harry 😍
 
Tanken med Knut va att han skulle få med mig ut med för jag inte ska bli sittandes. O de gör han ♥️
Idag tog vi upp cyklandet igen! Fått hem cykeln och Knut har velat bränna på lite.
Han är underbar men stark som fasen!
Vi kan köra om gående folk, sen ville han bada på ett ställe men ja sa nej. Sen fick han såklart bada längre bort ♥️
Full fart hem! Och sen bär han nycklarna till dörren ♥️ vilken hund alltså!
IMG_6255.jpeg
 
Efter andra tillfället på hundkursen fick han återigen magknip och kan inte äta. Det får bli ett dygn med kokt ris igen då. Jag funderar på att hoppa av kursen och bara träna på att ta det lugnt i bil istället. Tycker så synd om honom när han blir så stressad. :cry:
 
Efter andra tillfället på hundkursen fick han återigen magknip och kan inte äta. Det får bli ett dygn med kokt ris igen då. Jag funderar på att hoppa av kursen och bara träna på att ta det lugnt i man vill träna runt andra hundar kanske bkabil istället. Tycker så synd om honom när han blir så stressad. :cry:

Kanske bättre att ha träningar ni två med en tränare?
Eller om en vill träna runt andra hundar kanske bokar med en hund först som är lugn?
 
Efter andra tillfället på hundkursen fick han återigen magknip och kan inte äta. Det får bli ett dygn med kokt ris igen då. Jag funderar på att hoppa av kursen och bara träna på att ta det lugnt i bil istället. Tycker så synd om honom när han blir så stressad. :cry:
Tror du att det är själva deltagandet som stressar eller att vara ensam i bilen? Jag tänker att om det är att vara ensam i bilen så kanske du kan testa att medverka på kursen men avvika när det är tid för fika. Det finns inga öppna träningar att gå på? Min ena hund har haft svårt att träna i grupp och jag gick på klubbens öppna träningar varje vecka. I början tränade jag ensam på en utav planerna men började sedan var eftersom hunden blev mer trygg närma mig gruppen som tränade. Därefter började jag hoppa in och vara med på enstaka moment för att sedan utöka tiden i grupp.
 
Efter andra tillfället på hundkursen fick han återigen magknip och kan inte äta. Det får bli ett dygn med kokt ris igen då. Jag funderar på att hoppa av kursen och bara träna på att ta det lugnt i bil istället. Tycker så synd om honom när han blir så stressad. :cry:

Om du inte redan gjort det, så prova att åka dit i extremt god tid (på plats 1.5-2 h i förväg) och bara chilla i stil med läs en bok och var astråkig, så hinner han kanske stressa ner efter bilåkningen och miljön.
Kan ju också vara idé att prata med vet om något att ge inför bilresor tills han inte blir så stressad av åkandet
 
Steg ett just nu är att bara träna på att vara i bilen, sen får vi se.
Jag tror det handlar om flera saker samtidigt: han var väldigt åksjuk tidigare, men vi har åkt till roliga saker så det finns samtidigt förväntan. Han blir orolig av att jag lämnar honom i bilen och han blir uppspelt av många nya hundar i närheten samt väldigt ”nosig” på nya platser. Så alltså en hel del olika saker som samverkar, tänker jag.
 
Steg ett just nu är att bara träna på att vara i bilen, sen får vi se.
Jag tror det handlar om flera saker samtidigt: han var väldigt åksjuk tidigare, men vi har åkt till roliga saker så det finns samtidigt förväntan. Han blir orolig av att jag lämnar honom i bilen och han blir uppspelt av många nya hundar i närheten samt väldigt ”nosig” på nya platser. Så alltså en hel del olika saker som samverkar, tänker jag.
När det gäller bilen hade jag mängdtränat bara. Låtit honom åka med jämt liksom, om du så bara ska till affären.
Åka mycket och att det inte händer något liksom så det inte finns nån förväntan. Tycker de flesta brukar funka bra med bil efter det.
 
När det gäller bilen hade jag mängdtränat bara. Låtit honom åka med jämt liksom, om du så bara ska till affären.
Åka mycket och att det inte händer något liksom så det inte finns nån förväntan. Tycker de flesta brukar funka bra med bil efter det.
Jo, jag ska försöka ta tag i det mer. Jag är lite tveksam bara att låta honom åka med till tex affären eftersom han ylar… tänkte köra ännu mer basic till att börja med, 1) sitta i buren medan jag sitter kvar och lyssnar på bok, 2) åka en bit och sen sitta och lyssna på bok 3) åka och kliva ur och sen sitta i bilen (eller utanför om vädret tillåter) och lyssna på bok osv.
 
Jo, jag ska försöka ta tag i det mer. Jag är lite tveksam bara att låta honom åka med till tex affären eftersom han ylar… tänkte köra ännu mer basic till att börja med, 1) sitta i buren medan jag sitter kvar och lyssnar på bok, 2) åka en bit och sen sitta och lyssna på bok 3) åka och kliva ur och sen sitta i bilen (eller utanför om vädret tillåter) och lyssna på bok osv.
Ammo lät som att han var övergiven och misshandlad i bur. Ingen brydde sig, så länge de kan se att hunden mår bra.
 
Jo, jag ska försöka ta tag i det mer. Jag är lite tveksam bara att låta honom åka med till tex affären eftersom han ylar… tänkte köra ännu mer basic till att börja med, 1) sitta i buren medan jag sitter kvar och lyssnar på bok, 2) åka en bit och sen sitta och lyssna på bok 3) åka och kliva ur och sen sitta i bilen (eller utanför om vädret tillåter) och lyssna på bok osv.
Jag hade satt upp en lapp med typ "vi tränar på att vara själv i bilen. Är tillbaka om 5 minuter".
Och sen om du är tillbaka om 20 minuter så 🤷🏼‍♀️

Jag hade faktiskt hoppat kursen och försökt bryta ner det i mindre bitar för att se vad som är det jobbig. Bilen? Vara nära andra hundar?
Det finns ju någon som kallas för trigger stacking, där enkelt förklarat stressen byggs på så hunden även reagerar på mindre stress som den annars hade kunnat hantera (typ kurs).
 
Tog sin lilla tid men nu fanns äntligen MH-spindeln för Lancelot (vi gjorde MH 24 september) på Avelsdata.

"Jaha, och vad ska du jaga med honom?" frågade beskrivaren. 😅

Han klarade allt galant förutom att han var lite för aktiv på passiviteten (jo tack, det kunde jag ha talat om) samt förvånade alla på spökena då han blev jätterädd för dem efter att inte ha reagerat alls på dumpe och skrammel. Han gick inte fram förrän jag plockat av huvan på ena spöket, då blev han väldigt glad att det var folk.

MH.png
 
Jag hade satt upp en lapp med typ "vi tränar på att vara själv i bilen. Är tillbaka om 5 minuter".
Och sen om du är tillbaka om 20 minuter så 🤷🏼‍♀️

Jag hade faktiskt hoppat kursen och försökt bryta ner det i mindre bitar för att se vad som är det jobbig. Bilen? Vara nära andra hundar?
Det finns ju någon som kallas för trigger stacking, där enkelt förklarat stressen byggs på så hunden även reagerar på mindre stress som den annars hade kunnat hantera (typ kurs).
Jo, det är lite så jag tänker, att det kan bli en ond cirkel med stress blandat med obehag och förväntan som jag vill försöka bryta. När han var åksjuk som liten försökte jag först med att åka korta sträckor, men det funkade inte. När jag provade åksjuketabletter gick det mycket bättre. Det är en svår balans mellan mängdträning och att bryta en dålig spiral tycker jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 142
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 905
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 734
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp