Del II Valp 2022

Vi tvättade överdraget till Harrys bräda igår. Vilken misär när brädan togs ner 😭
Han älskar verkligen att sitta eller ligga där och spana. Han håller alltid upp en tass när han vill något, eller inte vill något 😆
Imorse satt han i kökssoffan och tittade på fönstret med tassen uppe ❤️
Men nu är överdraget torrt och brädan tillbaka.
Sitter och väntar på husse som är och tränar, gosigaste Prada-fluffet som sällskap.
IMG_20230923_095934.jpg
 
…och jag som skulle vara så noga med ensamhetsträning, inkallning, bilåkning och miljöträning… inget av det sitter. Hundstackarn visade sig bli åksjuk, mattebunden till max, väldigt viltintresserad och snabb som en vind

Kan trösta med att Harry var extremt bunden till mig som liten. Det har gått bra med väldigt långsam träning. Att han varit hos hundvakt har också gjort sitt till att stärka hans självförtroende och göra honom mer självständig.
Jag är fortfarande favoriten men det är inte lika extremt längre och nu när han när han snart är 16 månader kan han vara själv hemma ett par timmar. Det var vårt mål så vi är väldigt nöjda med det.
Vet inte vad du har för ras, vi har Griffon är de är väldigt fästa vid sina ägare och har mycket problem med att kunna vara själva. Det var vi medvetna om och därför har vi gått långsamt fram och tränat försiktigt. Det har man igen i längden 😊
 
När Harry var liten tyckte han att trapphuset och trappan ner till porten var väldigt läskigt, därför har vi lyft upp honom redan i hallen och burit ut och ner för trappan.
Efter ett par veckor gick det bra att gå upp själv, kort trapp, men ut och ner var inte okej.
Sen har vi fortsatt att bära honom av gammal vana. Är dock ganska besvärligt om man har andra grejer med sig, klämma fast hunden under armen och baxa sig ut utan att tappa något 😅
Öppnar man ytterdörren och han har sele på klättrar han på benet, lyft mig, bär mig. Väl nere sprattlar han, sätt mig ner nu!
Har han inte sele kan han däremot gå ut i trapphuset och kika runt.
Finns ingen rädsla för underlag eller att gå nedför trappor på andra ställen.

Nu är han dock 16 månader så det var verkligen dags att ta tag i att klara sig på egen tass 😆
Började igår att locka ut och ner honom, väldigt missnöjd och platt hund men han kom ner.
Nu på morgonen så smög han ut och ner igen så om några gånger är det antagligen som han aldrig gjort annat.
Bättre sent än aldrig 🙄😁

Trevligt med soffa i sadelkammaren 😊
IMG_20230925_092631.jpg
 
IMG_20230925_181023735.jpg

Vi skulle egentligen ha tränat spår idag, men instruktören var sjuk, så Lovis och jag hängde på mamma när hon skulle hälsa på morfar.
De spelar Yatzy varje måndag och han vinner i princip varje gång. Säger han "nu vill jag ha två femmor" så kommer det två femmor. Fusk!
Jag vill också kunna prata med tärningarna. De förstod inte vad jag sa...

Strax innan vi skulle gå, kom en av mina kusiner förbi med sin son á 3-4 år. Pojken är autistisk, har inget språk, kan inte fokusera blicken och är lite ryckig i sina rörelser samt ganska högljudd. Lova hade nog svårt att läsa honom, för hon larmade när de kom in (hon har inte träffat någon av dem förut), men blev tyst när hon hälsat på min kusin. Barnet var hon dock väldigt avvaktande med och skällde på ett par gånger till, för att vara på den säkra sidan. Typ. 🙈
Hon brukar inte bete sig så, men hon blev nog lite vaktig mot morfar. Gamla gubben behövde räddas från inkräktare i hans rum!
 
Äntligen kvällsvecka och sovmorgon för Harry 😁
Kommer han inte och möter mig vid dörren så får han sova vidare, han behöver uppenbarligen inte gå ut längre.
Vid åtta vaknade jag av att han låg och rullade runt i sängen. Då hade han sovit drygt tio timmar, lagom för en liten hund. Jag sov sju, lagom för mig med 😁

Det är väldigt tydligt när han han är trött och ska gå ut. När vi går ut tidigt på dagveckorna vill han gärna skälla ett par gånger och skrämma bort alla onda andar, samma på kvällen. När vi går på morgonen och han är pigg och utvilad är han helt tyst. Han är inte mörkrädd, gör precis samma på sommaren.

Har varit ute och gått 1.5 timme nu i det fina höstvädret. En lagom liten runda enligt Harry 😁
Nu tar han antagligen en powernap, om 20 minuter kommer han fråga om vi inte ska ut och rasta oss 😆
IMG_20230926_114616.jpg
 
Knut har hittat en minidummy mamma köpte till honom som valp som han är helt fixerad vid nu 😁
Så tar med den ut ibland så han får hämta den.
Ja vet inte hur men han kan sitt, stanna och sen ”hämta den”
Känns som jag aldrig tränat.. utan han bara kan allt 🤪🩷
Skillnad på hund o hund.
Aka en jakthund och en hund med will to please
 
Kan trösta med att Harry var extremt bunden till mig som liten. Det har gått bra med väldigt långsam träning. Att han varit hos hundvakt har också gjort sitt till att stärka hans självförtroende och göra honom mer självständig.
Jag är fortfarande favoriten men det är inte lika extremt längre och nu när han när han snart är 16 månader kan han vara själv hemma ett par timmar. Det var vårt mål så vi är väldigt nöjda med det.
Vet inte vad du har för ras, vi har Griffon är de är väldigt fästa vid sina ägare och har mycket problem med att kunna vara själva. Det var vi medvetna om och därför har vi gått långsamt fram och tränat försiktigt. Det har man igen i längden 😊
Bill är storpudel och 18 månader men kan inte vara ensam hemma alls ännu. Jag hoppas också på att det är bra att ta det långsamt. Det har blivit lite bättre åtminstone. Han klarar i alla fall att jag går till källaren och lägger i tvätt numera och jag kan åka och jobba (husse är hemma jämt). Jag kan till och med duscha utan att han bryter ihop! Det gick inte när han var mindre :laugh: så han fick vara med i badrummet
 
Bill är storpudel och 18 månader men kan inte vara ensam hemma alls ännu. Jag hoppas också på att det är bra att ta det långsamt. Det har blivit lite bättre åtminstone. Han klarar i alla fall att jag går till källaren och lägger i tvätt numera och jag kan åka och jobba (husse är hemma jämt). Jag kan till och med duscha utan att han bryter ihop! Det gick inte när han var mindre :laugh: så han fick vara med i badrummet

Duscha själv får man inte göra här för varken hund eller katter. Stängda dörrar är förbjudet, det ylas och skriks, krafsas och klöses på dörren efter en halv sekund 😆
 
Nu har vi börjat på kurs i allmänlydnad. Superstressad hund (som vanligt efter bilfärd och på ny plats) till att börja med, helt okontaktbar… slänger sig mot varje träd och buske för att nosa och kissa. Skäller och gnäller när vi måste stå stilla en liten stund. Trots det lyckades vi efter en stund ändå fixa lite kontakt och det funkade att både sitta och ligga och gå med matte. Avslutade med racer-inkallning samt fullt yl i bilen när det var fikadags och hundarna skulle vänta i bilarna. Det kändes förskräckligt till en början men lite bättre innan vi avslutade.
 
Duscha själv får man inte göra här för varken hund eller katter. Stängda dörrar är förbjudet, det ylas och skriks, krafsas och klöses på dörren efter en halv sekund 😆

Knut vill gärna va med på toa. Han går runt med ett gosedjur o viftar på svansen.
Men förbi toastolen är de ganska trångt så han har hållt på o dra ner mig från den så nu stänger jag dörren 😂
Gosedjuret är med när jag badar o duschar med men ibland dumpas de i badkaret vilket känns onödigt😅
Knut ska även smaka på vattnet innan jag duschar varje gång ♥️
 
Bph idag, lite ambivalent hund som vill ta kontakt med folk och konstigheter men samtidigt söker stöd hos matte. Ingen aggressivitet och inte brydd om skott. Han tyckte nog mest att människorna betedde sig väldigt konstigt, ”när man ställer en fråga förväntar man sig ett svar” men hur tolkar man människor som liksom bara finns där?
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
474
· Visningar
12 149
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Lutten
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
44 914
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 734
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp