Dela en Onsior-tablett

movi

Trådstartare
Min hund går på Onsior 10mg mellan varven. Beställde nya från Apotea som jag alltid brukar göra och alltid har funkat.
Öppnar förpackningen och reagerar på att dom ser lite större ut, men kastar iväg ett piller på golvet som jycken glatt tar.
Tittar sen på förpackningen och ser att det är ju 20mg jag fått.
Har mailat Apotea idag om detta och att dela tabletten men ej fått svar än. Men kan man dela på Onsior så hon bara får en halv tablett?
10mg är upp till 10kg
20mg är 10-20kg
Hunden väger 9kg.
Räknar med ingen biverkning av EN tablett av 20mg.
 
Onisor från Elanco (de enda som har 20 mg enligt FASS) ska inte delas (dvs de kan inte lämna tillräckliga garantier för dosen om tabletten delas - en tablett som "får" delas brukar vara skårad).

Jag vill minnas att tabletterna inte var alltför dyra och Apoteas kundtjänst brukar vara OK. Jag skulle ringa dem och se om jag skulle kunna få rätt tablett om jag var du. Sedan skulle jag inte vara alltför orolig att ge halva tabletter tills rätt kom hem (men här är det ditt beslut).
 
Onisor från Elanco (de enda som har 20 mg enligt FASS) ska inte delas (dvs de kan inte lämna tillräckliga garantier för dosen om tabletten delas - en tablett som "får" delas brukar vara skårad).

Jag vill minnas att tabletterna inte var alltför dyra och Apoteas kundtjänst brukar vara OK. Jag skulle ringa dem och se om jag skulle kunna få rätt tablett om jag var du. Sedan skulle jag inte vara alltför orolig att ge halva tabletter tills rätt kom hem (men här är det ditt beslut).
Tack för svar!
Jag har betalat för 10mg så det får dom skicka, sen kan jag returnera 20mg-pillren. Så dom kommer inte få betalt för 20mg-pillren.
Har jagat Apotea idag, med både telefon och mail, men inte fått svar.
Hunden fick ju en 20mg idag, och äter inte varje dag, så hon klarar sig tills rätt piller kommer, och jag kan dela en tablett, inte orolig för hög dos, tror mer att den kanske blir för låg, men bättre än inget 😁 Ja som du skriver om skåra, det stämmer nog 👍
 
Tack för svar!
Jag har betalat för 10mg så det får dom skicka, sen kan jag returnera 20mg-pillren. Så dom kommer inte få betalt för 20mg-pillren.
Har jagat Apotea idag, med både telefon och mail, men inte fått svar.
Hunden fick ju en 20mg idag, och äter inte varje dag, så hon klarar sig tills rätt piller kommer, och jag kan dela en tablett, inte orolig för hög dos, tror mer att den kanske blir för låg, men bättre än inget 😁 Ja som du skriver om skåra, det stämmer nog 👍

När det var stora problem med restade styrkor gick tillverkaren ut med att det var ok att dela tabletten så kör på!
/leg dss

Ps, apotea svarar dej men har sjukt mycket att göra så det kan ta nån dag mer än vanligt
 
När det var stora problem med restade styrkor gick tillverkaren ut med att det var ok att dela tabletten så kör på!
/leg dss

Ps, apotea svarar dej men har sjukt mycket att göra så det kan ta nån dag mer än vanligt
Tack för svar!
Har fått mail från Apotea att dom vill ha ordernr, fick inte svar på om det gick att dela pillret. Men det måste jag göra om hon behöver innan jag får nya. Får säkert till svar att dom inte går att dela, för det vinner jag på om man kan dela, då räcker dom dubbelt så länge och har fått betala för 10mg 🤣
 
Tack för svar!
Har fått mail från Apotea att dom vill ha ordernr, fick inte svar på om det gick att dela pillret. Men det måste jag göra om hon behöver innan jag får nya. Får säkert till svar att dom inte går att dela, för det vinner jag på om man kan dela, då räcker dom dubbelt så länge och har fått betala för 10mg 🤣

Apotea kommer med största sannolikhet säga tror du inte ska dela den då det står så i Fasstexten -deras personal kan inte säga så mycket annat än det som står där.
Om det dyker upp liknande frågor igen är det bästa du kan göra att kontakta tillverkaren direkt. Kontaktinfo finns i bipacksedeln eller på fass 😊
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 613
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 292
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 437
Senast: Zewz
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp