Mitten

Trådstartare
Nu har jag en fundering. Min dotter har ett ganska litet rum, och vägg i vägg med det finns ett likadant rum fast spegelvänt. Man kan slå ut väggen emellan och sätta igen dörren, så får hon ett jättestort och fint lekrum! Jag är lite sugen på att göra det.

MEN så funderar jag på det där med syskon... jag vågar inte riktigt planera för syskon med tanke på hur svårt det var för mig att öht bli gravid EN gång, men samtidigt hoppas jag ju innerst inne att vi skall lyckas igen. Och OM vi nu gör det, hur smart är det att ha ett rum att dela på? På ett sätt känns det ju smart, bra lekytor etc. Behöver små barn (typ upp till 5-6 år) egna rum? Eller kan de till och med få ut något bra av att dela rum? Hur skulle ni gjort? Hur funkar det för er med två små som delar rum?

Jag vet att väggen går att sätta upp igen, men jag vill ju gärna satsa på att få det fint och lekvänligt som ett stort rum om jag slår ut väggen.

Sv: Dela rum?

Så här är rummet just nu ... (ursäkta dåliga foton :))

DSC_5258.jpg

DSC_5259.jpg

DSC_5260.jpg

Det finns liksom inte så mycket 'hög vägg', ställer jag något på den som finns (= den jag vill slå ut) så skymmer det fönstret.

haha, oj vad ostädat det är, Elina röjde lite nyss :D

Samtidigt kan det ju vara roligt och även praktiskt att ha två rum för tösen. Ett att sova i och ett att leka i. I nått inredningsprogram jag såg så satte dom in en "hemlig dörr" mellan två sådana rum som du har. Det var som en liten lucka mellan de två rummen, bara nån halvmeter hög. Den satt visserligen i en garderob och var "gömd", men ändå.

På så vis kan hon gå mellan sina två rum utan att behöva "komma ut". Då har hon alla leksaker i sitt lekrum och så sover man i det "lugnare" rummet. Kommer ett syskon så har dom sedan en "genväg" till varandra!

gud vad praktiskt det lät! ett rum för lugn och ett rum för lek och bus! måste ju vara suveränt för barnen, ffa när de är små att kunna betinga platser så där.

Min kompis hade exakt som du, tva sma spegelvanda rum. De slog ut vaggen och gjorde ett jattefint barnrum som deras tva barn, flicka och pojke med tva ars mellanrum, alltid har delat (de har vaningssang vilket funkar utmarkt) - de ar nu 7 och 5 :)

Jag och mina syskon har delat rum till vi började skolan, trots att vi hade tillräckligt med rum till ett var. Fungerade väldigt bra, men sen när vi blev lite större ville vi ha egna rum.

Jag och min syster delade rum när vi var små hos min mamma (skilda föräldrar). Det är tre år mellan oss. Hos pappa hade vi varsitt rum.

Å ena sidan är det skönt med eget rum, speciellt när man blir uppåt 12-13 och inte leker på samma sätt som lillasyster/storasyster.
Å andra sidan kom vi varandra väldigt nära för att vi delade rum. Man umgicks mer och kände inte att man trängde sig på hos den enas rum när man skulle leka.
Så det finns ju både för och nackdelar.

Skulle jag vara dig skulle jag nog slå ut väggen ändå. Ett stort rum är ju mycket trevligare, ljusare och luftigare. Får du sedan ett barn till så kan man alltid dela av rummet med möbler osv. Dessutom vet man ju inte om ni fortfarande bor kvar när barnen blir i 10-12 års åldern, eller hur?

Vår kommer få dela rum. Den yngsta är inte född ännu, den äldsta är nästan 3 när den nya kommer. Vi räknar med att bo här iallafall 5-6 år till och de kommer som sagt få dela rum. Nu är det iof ett väldigt stort rum som de kommer få dela.

Jag har ju också tänkt på det där...

Har idag 1 stoooort rum till sonen. Och funderar om vi skall låta det vara så när ett ev syskon kommer in i bilden, eller om vi skall dela av det stooora rummet till 2 mindre rum.

Det som jag oroar mig för är ju att om de sover i samma rum så väcker de varandra hela tiden.
Sonen är nu knappt 2,5 år, och kan ibland vakna/låta ett par gånger per natt. Man vill ju liksom inte springa in till barnen i parti och minut bara för att de väckt varandra..

Men det skulle kännas mysigt och mer "tryggt" för barnen att bo i samma rum när de är små. (Tror jag alltså)..

Samtidigt kan det ju vara roligt och även praktiskt att ha två rum för tösen. Ett att sova i och ett att leka i. I nått inredningsprogram jag såg så satte dom in en "hemlig dörr" mellan två sådana rum som du har. Det var som en liten lucka mellan de två rummen, bara nån halvmeter hög. Den satt visserligen i en garderob och var "gömd", men ändå.

På så vis kan hon gå mellan sina två rum utan att behöva "komma ut". Då har hon alla leksaker i sitt lekrum och så sover man i det "lugnare" rummet. Kommer ett syskon så har dom sedan en "genväg" till varandra!

Åh vad mysigt det lät! Det var en bra idé. Iofs skulle jag helst bara ha en dörr in, det ger ju bättre möjligheter för lill-hallen utanför också ... Jag skall smaka lite på tanken med två rum ändå :).

Just nu har hon ett rum att sova i (= vårt rum) och ett att leka i (= hennes rum) :D. Fast tanken är ju att hon skall sova i sitt rum igen... snart... när jag tagit tag i det .... om det inte var så MYSIGT att se den där blöjrumpan på natten!

Senast ändrad:

Vi har det precis så som du beskriver, ett stort rum på typ 30 m2 golvyta eller nåt sånt med mittenväggen utslagen (det var så när vi köpte huset). Barnen är 3 och 1. Det finns både fördelar och nackdelar med att dela rum. Fördelarna är att man har ett luftigt rum där det finns plats för madrasser på golvet att slå kullerbyttor på och man kan ha lektält uppfällda. Samtidigt kan jag konstatera att de leker ju inte särskilt mycket på rummet, de är ju där vi är. Jag tror att de är runt 5 och uppåt när de börjar dra sig undan och leka ensamma på rummet och då är det nästan dags för eget rum av andra skäl, jag tycker att man behöver ett eget rum om det går när man är skolbarn. En nackdel vi kan se med att ha gemensamt rum är också vid läggning. Det går inte att lägga en ettåring och treåring exakt samtidigt och få dem tysta så att de inte stör varandra. Och det går inte att lägga ettåringen först och läsa saga för treåringen i samma rum, då blir han störd. Just nu kommer vi inte att sätta igen väggen men jag skulle samtidigt inte rekommendera att ta bort väggen om ni överväger en tvåa. Så himla mycket utnyttjas inte rummet i den åldern.

Jättebra synpunkter! Lite så har jag tänkt, men pappan vill gärna slå ut väggen... kanske mest för att han får riva vägg ;)
Just nu är det andra ett hobbyrum för mina scrapsaker och hans modellsaker... det är ju bra att ha också... usch vad svårt.

Ingen konkret synpunkt på det där med ett eller två rum.. (vi har ett rum "över" så här blir det ett rum till varje barn, om det nu blir två barn i slutändan - man vet ju aldrig..) men jag måste fråga vart du köpt de där ljuvliga hyllorna för böcker? :love:

Ska tillägga att jag verkligen gillade idén med en "hemlig" dörr mellan rummen :D
Så skulle jag vilja ha det, en idé att spara för framtiden tror jag bestämt :)

Gillar oxå idén med en liten hemlig dörr istället för att ett stort rum. Jag skulle inte slå ut väggen.

Vi har separata sovrum och lekrum. Sonen sover i ett rum och tösen med oss fortfarande tills hon är redo att flytta in till sovrummet med sin bror. Sedan har vi ett större lekrum åt dom och vi tycker det funkar bra förutom att vi hade velat att lillasyster skulle haft ett eget sovrum kombinerat med lekrum. Just för att sonen med sitt funktionshinder inte klarar av hennes höga skratt och andra ljud. Då blir han hysterisk, men det är ju en annan femma.

Delat sovrum och lekrum funkar bra (lillasyster får leka i köket just nu) just för att sovrummet blir ett lugnt rum, där sover vi och det blir lite mysstämning över det.

Tyvärr lite dålig planlösning i huset annars hade lillasyster fått ett eget lekrum och sovit där när hon varit redo att flytta in.

Åh vad roligt att du gillade hyllorna, jag letade mig galen innan jag hittade någon bra stans att förvara hennes böcker! De är så bra, de nedersta når hon och läser själv, de med papperssidor vill mamma ha lite mer koll på ;)

Köpte dem på Lekvira (får jag skriva ut det??), en nätbutik. Barnmöbler är ju SÅ kul - men dyrt!

Optimalt vore ju med två sovrum och ett lekrum, liksom... ja, OM det nu behagar komma något syskon någonsin (aj, får ont i hjärtat bara av att tänka på att det inte skulle bli fler). Men jag sparar nog väggen och gör en hemlig gång, att jag inte tänkt på det innan ni skrev det här... Tur att Buke finns!!

Åh vad roligt att du gillade hyllorna, jag letade mig galen innan jag hittade någon bra stans att förvara hennes böcker! De är så bra, de nedersta når hon och läser själv, de med papperssidor vill mamma ha lite mer koll på ;)

Köpte dem på Lekvira (får jag skriva ut det??), en nätbutik. Barnmöbler är ju SÅ kul - men dyrt!

Stort tack, de är :love:
Har också funderat rejält på hur jag bäst ska förvara hennes böcker, detta är ju en toppenidé!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 071
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 520
Senast: lizzie
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi... 2
Svar
20
· Visningar
2 865
Senast: Soapbubble
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 916
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka