Delad boxplats???

Sv: Delad boxplats???

Av de hästar som står 2 och 2 är det mest förekommande hos islandshästar, jo.

Men jag påstår inte att alla islandshästar står så, bara att det är vanligast att det är islandshästar som står tillsammans, än andra raser.

Jag som är uteslutande islandsmänniska ser numera nästan aldrig hästar 2 och 2, enda undantaget är shettisar i en stor box 2 och 2.

Det krävs en box om 14 kvm eller större för 2 islänningar, och det är inte så ofta boxarna är så stora om man inte specialbyggt dem eller har flera sto/föl boxar.

Det enda stället som jag vet för dagen som har hästarna så, där står de i boxar om 16 kvm styck.

Det kan vara logiskt ur människans synpunkt kanske. Men inte ur hästens. Är det två vuxna shettisar, så måste också de vara bra kompisar för att det ska fungera. Vuxna hästar, speciellt ston, vill oftast ha sin privata sfär runt sig, dit de bara släpper nära kompisar.

Släpper man ihop två shettisar som inte är kompisar i samma box, är det lika illa som att släppa ihop två stora hästar som inte är kompisar (i en ännu större box), dvs att den ena kanske får stå inklämd i ena hörnet medan den andra lägger beslag på resten av boxen (oavsett hur stor den är). Det har inte med rasen att göra.

Däremot måste man naturligvis ha en ännu större box om man ska släppa ihop två stora hästar än om man släpper ihop två shettisar.
Boxen som mina två hästar delar på är ca 28 m2.

men herregud har jag sagt det eller? måste man skriva varje lilla detalj som alla redan skrivit ? oavsett om de är shettis eller inte ska dom va kompisar, de förstår jag också

*KL

Vi hade våra ponnyer två och två under ett läger vi var på, det fungerade kalasbra! Särskilt roliga var de två valackerna. I deras box fanns en mindre tunna (säg, 10-15 liter?) med ett litet hål i där det trillade ur godis, och den stod de och knuffade fram och tillbaka till varandra när de var inne :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 911
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter... 40 41 42
Svar
836
· Visningar
34 237
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux... 2
Svar
27
· Visningar
5 481
Senast: MattiZ
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 756
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka