Bukefalos 28 år!

Delar/sprider du kost- och motionstips?

Look you'r doing it! Ditt inlägg är ett alldeles utmärkt exempel varför diskussioner om kost och motion ska ske i slutna sällskap. Genast börjar du yra om överviktiga och deras hamburgare :yuck: Och dra upp exempel på "goda råd" som du inte ser något fel i (Eller känner du verkligen folk som frågar dig om det vore en bra idé att gå en lunchpromenad eller byta pasta mot sallad?)
Men jag sa ju precis det, att om någon frågar mig om tips/råd då ger jag det - inte annars. Vad tycker du att jag ska svara när exempelvis en vän ber om tips för att gå ner i vikt? "Nej jag kan inte ge dig några tips och råd, för det tycker inte folk på buke"?. Och ja, jag har vänner som frågat om råd flertalet gånger när dom exempelvis hamnat på en platå eller tappat inspirationen, är det något konstigt? Man diskuterar väl saker som vänner? Eller är kost och träning förbjudna ämnen att diskutera helt och hållet?
Och vaddå yra om överviktiga och deras hamburgare? Läste du ens vad jag skrev? Jag sa att det är ohyfsat att säga så till någon i kön till mcdonalds, det var ett rent exempel på ett ställe där man möter okända människor och står inför ett val. Precis som det är ohyfsat att säga till en smal person att den borde äta mer. Eller att gnälla och förfasas över vad folk stoppar ner i sin korg i affären, oavsett storlek på den som handlar.

Att plocka ut en del av en mening och få det som att det var det enda jag skrev är inte snyggt någonstans.
 
På Facebook tycker jag mest man stöter på idiotiska delningar typ
"Män gillar riktiga kurvor".
Är man fet ska man alltid snacka om hur stolt man är hit och dit. Då helst på smala personers bekostnad.

Kan bara dra slutsatsen att folk antingen är idioter eller så har de så dåligt självförtroende att de griper efter minsta halmstrå. Typ.

Kort info:

1. Kurvig är inte lika med fet
2. Kul att du är nöjd med att vara fet, låt det stanna där. Det behöver inte ske på någon annans bekostnad. Glädjs bara!
3. VEM fan mäter sitt värde i vad män vill ha?
Precis det här tycker jag är ett jätteproblem med kroppsideologin, att den hela tiden ska verifieras med vad män tycker om och uppskattar. Som att kvinnor inte kan trivas med sin egen kropp oavsett hur den ser ut om inte en man har godkänt den. Ofta ser man, precis som du säger, delningar med "riktiga män gillar kurvor", "vad du inte visste att killar egentligen vill ha" och så en kroppsbild på det. Eller det klassiska när man hör kvinnor säga "ja, alltså jag älskar min kropp även om den inte är pinnsmal. Dessutom gillar män faktiskt stora rumpor, kolla bara på Kim Kardashian och J-Lo!"
Det är fel på så många sätt, inte minst för man förminskar den kvinnliga kroppen till ett objekt som ska uppskattas och valideras av män men även för man buntar ihop människor och säger att alla människor ska EGENTLIGEN bara gilla det här och det här. Varför måste vi bedömma, validera, fördöma, förminska och hylla varandras kroppar alls? Kan vi inte bara gilla det vi själva har och om man inte gillar det man har så jobbar man på ett sunt och hälsosamt sätt för att stärka sin kropp? Utan att ha någon annans kropp som mål, du kan ju aldrig se ut som någon annan då vi alla är olika så det är bättre att jobba parallelt med både psyke och kropp för att komma till en plats där man uppskattar din kropp och allt som den faktiskt ger oss och ger oss möjligheten att göra! Behandla din kropp snällt och respektfullt så den kan hjälpa dig att förflytta dig mellan olika platser, den ger dig möjlighet att uppleva saker, se saker, känna saker, den hjälper till att motarbeta sjukdomar.
När den kan göra allt det, vem fasen bryr sig om vilka mått den har, om män gillar den eller om någon annan är smalare/större än dig? Jag tror det är ditåt vi måste jobba, sluta se den som någonting som ska vara på ett speciellt sätt och istället se den som en helt fantasisk maskin som ska hålla hela livet och tillåta oss att göra massor med underbara saker och för att den ska kunna det måste vi ta hand om den. Ge den de förutsättningar den behöver för att orka.
 
Precis det här tycker jag är ett jätteproblem med kroppsideologin, att den hela tiden ska verifieras med vad män tycker om och uppskattar. Som att kvinnor inte kan trivas med sin egen kropp oavsett hur den ser ut om inte en man har godkänt den. Ofta ser man, precis som du säger, delningar med "riktiga män gillar kurvor", "vad du inte visste att killar egentligen vill ha" och så en kroppsbild på det. Eller det klassiska när man hör kvinnor säga "ja, alltså jag älskar min kropp även om den inte är pinnsmal. Dessutom gillar män faktiskt stora rumpor, kolla bara på Kim Kardashian och J-Lo!"
Det är fel på så många sätt, inte minst för man förminskar den kvinnliga kroppen till ett objekt som ska uppskattas och valideras av män men även för man buntar ihop människor och säger att alla människor ska EGENTLIGEN bara gilla det här och det här. Varför måste vi bedömma, validera, fördöma, förminska och hylla varandras kroppar alls? Kan vi inte bara gilla det vi själva har och om man inte gillar det man har så jobbar man på ett sunt och hälsosamt sätt för att stärka sin kropp? Utan att ha någon annans kropp som mål, du kan ju aldrig se ut som någon annan då vi alla är olika så det är bättre att jobba parallelt med både psyke och kropp för att komma till en plats där man uppskattar din kropp och allt som den faktiskt ger oss och ger oss möjligheten att göra! Behandla din kropp snällt och respektfullt så den kan hjälpa dig att förflytta dig mellan olika platser, den ger dig möjlighet att uppleva saker, se saker, känna saker, den hjälper till att motarbeta sjukdomar.
När den kan göra allt det, vem fasen bryr sig om vilka mått den har, om män gillar den eller om någon annan är smalare/större än dig? Jag tror det är ditåt vi måste jobba, sluta se den som någonting som ska vara på ett speciellt sätt och istället se den som en helt fantasisk maskin som ska hålla hela livet och tillåta oss att göra massor med underbara saker och för att den ska kunna det måste vi ta hand om den. Ge den de förutsättningar den behöver för att orka.
Gillar mkt!
Har precis haft diskussion om om en bild, "riktiga män gillar kurvor" som många delat. Är spytrött på såna bilder och kommentarer. Männen som delat fattade inte varför. Lösningen på smalhets är inte att säga att någon kropp är bättre än någon annan. Jag tycker lösningen är att sluta se kroppar som bara något som ska vara snyggt, istället för något du också kan använda.
 
Jag är mest fascinerad över hur stor påverkan dessa sociala media har i våra liv.
Folk har sjuk koll på vad andra håller på med. Räknar likes och kan till och med ha koll på om man gillar nånting som de inte tycker är passande och sen blir ifrågasatt och har grynkoll om man slutar följa på instagram och sen gärna ifrågasätter varför. DET tycker jag är sjukt.

Hela bekräftelsegrejen som förekommer på istagram/facebook etc är läskig tycker jag
 
...släkten är värst - för övrigt! :cool:
Det går inte att träffa någon av dem utan att få höra "men vad smaaaaaaaaaaaaaaaal/fiiiiin du har blivit! Hur har du gjort?" Eller att de ska kommentera vikten över lag...gärna över huvudet till andra..."men visst haaar hon bliviiiit smaaaal? Så fiiiin!"
...och i nästa andetag åker kakfatet fram...:rofl:
Bwah.
 
Senast ändrad:
@BornAgain - läser du inlägget från @cili fel med flit eller? :confused:
Cili är dessutom en av de första jag skulle be om råd och tips om jag funderade över kost och motion t.ex.
Jag vet att hon vet vad hon pratar om, och det kommer inga pekpinnar, inga värderingar, inga "goda råd i all välmening..." ingenting.
Ska du hugga på någon kan du göra det konkret istället.
 
lägga till en lunchpromenad på 15 minuter/dag
Måste man inte gå minst 30 minuter för att kroppen ska börja förbränna? Det är iofs en bra början med 15 minuter men de flesta som jobbar har max en timmes lunch och får då slänga i sig maten, vilket inte heller är bra.
 
Måste man inte gå minst 30 minuter för att kroppen ska börja förbränna? Det är iofs en bra början med 15 minuter men de flesta som jobbar har max en timmes lunch och får då slänga i sig maten, vilket inte heller är bra.
Det går åt energi för all rörelse, oavsett tidsåtgång. Skulle man dessutom gå 15 minuter varje arbetsdag blir det 5 timmar på fyra veckor, det är en stor skillnad mot 0 :)
Att behöva slänga i sig maten på 45 minuter kan jag inte riktigt se att man skulle behöva göra, förutsatt att man har matlåda och det finns bra tillgång till micro så man inte behöver stå länge i kö.
 
Att behöva slänga i sig maten på 45 minuter kan jag inte riktigt se att man skulle behöva göra, förutsatt att man har matlåda och det finns bra tillgång till micro så man inte behöver stå länge i kö.
När jag jobbade hade vi matavdrag (obligatoriskt, man fick betala för lunchen även om man tog med egen mat) och åt samma mat som gästerna men gästerna serverades alltid först, vilket betydde att vi kunde få stå och vänta 20-25 minuter på vår mat. Vi hade 45 min lunch så någon direkt matro blev det inte...var det dessutom mycket att göra så fick man vackert ta kortare lunch för att hinna klart innan incheckning. (Konferenshotell).
Iofs gick jag hela dagarna ändå (städade) så behövde ju ingen lunchpromenad. :p
 
När jag jobbade hade vi matavdrag (obligatoriskt, man fick betala för lunchen även om man tog med egen mat) och åt samma mat som gästerna men gästerna serverades alltid först, vilket betydde att vi kunde få stå och vänta 20-25 minuter på vår mat. Vi hade 45 min lunch så någon direkt matro blev det inte...var det dessutom mycket att göra så fick man vackert ta kortare lunch för att hinna klart innan incheckning. (Konferenshotell).
Iofs gick jag hela dagarna ändå (städade) så behövde ju ingen lunchpromenad. :p
Ja då kan jag tänka mig att det blir tight att hinna med att gå ut och gå, och som du säger är kanske inte en kort promenad det som gör skillnad om man har ett jobb där man rör sig mycket :)
 
Ja då kan jag tänka mig att det blir tight att hinna med att gå ut och gå, och som du säger är kanske inte en kort promenad det som gör skillnad om man har ett jobb där man rör sig mycket :)
Nä, jag behövde inte så mycket motion utanför jobbet, anläggningen var på åtminstone 10 000 m2 så det blev rätt mycket motion. :angel:
Många arbetsgivare erbjuder väl numera nån timmes friskvård i veckan?
 
Tror du att det är vanligt att bilder på saft och bullar väcker så allvarliga tvång att personen sen går iväg och äter ihjäl sig?
Jag VET att det är vanligt att bilder på träning och nyttig mat väcker så mycket ångest och i vissa fall så allvarliga tvång att personen går ut och nästan tränar ihjäl sig. Eller svälter sig.
Jag VET att den som har en ätstörning eller är på väg mot en ätstörning tillbringa enormt mycket tid med att bläddra runt på träningsbloggar och dylikt och att detta sedan triggar dem enormt och gör det svårt att bli frisk.

Och nu menar inte jag att det är förbjudet att lägga upp bilder på saker man är stolt över. Men du kan ju inte undkomma att du genom din träningsblogg och dina träningsinlägg är med och skapar en norm kring hälsa och hur man bör leva?
Det gör vi alla på ett eller annat sätt.

Problemet är ju att det vi ser som "hälsa" idag faktiskt leder till ohälsa, sjukdom och död.
DU kanske klarar av att gå den balansgången. Men vill du verkligen vara del i att putta någon annan ned för stupet?
Om du menar utseendehets och ätstörningar, då håller jag med dig. Däremot så är ju sanningen att det finns en liten minoritet som tränar alldeles för mycket, men den absolut övervägande majoriteten rör på sig alldeles för lite.
 
Look you'r doing it! Ditt inlägg är ett alldeles utmärkt exempel varför diskussioner om kost och motion ska ske i slutna sällskap. Genast börjar du yra om överviktiga och deras hamburgare :yuck: Och dra upp exempel på "goda råd" som du inte ser något fel i (Eller känner du verkligen folk som frågar dig om det vore en bra idé att gå en lunchpromenad eller byta pasta mot sallad?)

Alltså, jag känner Cili IRL och jag är överviktig. Inte lite, utan mycket. Cili har aldrig någonsin gett mig vare sig kostråd eller träningsråd på eget initiativ utan varje gång hon hjälpt mig med något är det för att jag har frågat om råd. Cili har aldrig någonsin sagt: "Men nej, vi äter xx istället för xx för det är nyttigare". Hon har meddelat dessa saker när man frågat henne, aldrig annars. Jag ser Cili som en stöttande person som ger lite tips på vägen och kommer med förslag. Ibland tänker man bara kvadratiskt och då är det tur man har någon i ens närhet som kanske säger vissa saker. Men alltid har det varit i samband efter att jag yttrat någon om något.
 
Jag postar mängder med matbilder. Dock tror jag inte mina flottiga pastarätter, pommes, bakelser eller glassar bidrar till någon kroppshets faktiskt. :p

Jag postar mat för att bidra med grön inspiration, få folk att våga välja vego lite oftare och sprida lite matglädje. :laugh:

Tidigare var jag en sån som gärna postade träningsrelaterade statusar, lade upp före/efterbilder kring min viktnedgång osv. Men det var innan jag insåg vad det gör, och hur illa det faktiskt gjorde MIG. Och även andra. Så det har upphört nu.

Jag är med i två slutna träningsrelaterade grupper på facebook, där skriver jag om träningsrelaterade saker.
 
Jag postar mängder med matbilder. Dock tror jag inte mina flottiga pastarätter, pommes, bakelser eller glassar bidrar till någon kroppshets faktiskt. :p

Jag postar mat för att bidra med grön inspiration, få folk att våga välja vego lite oftare och sprida lite matglädje. :laugh:

Tidigare var jag en sån som gärna postade träningsrelaterade statusar, lade upp före/efterbilder kring min viktnedgång osv. Men det var innan jag insåg vad det gör, och hur illa det faktiskt gjorde MIG. Och även andra. Så det har upphört nu.

Jag är med i två slutna träningsrelaterade grupper på facebook, där skriver jag om träningsrelaterade saker.
Måste säga att den där #whatfatveganseat av någon anledning får mig full i skratt varje gång jag ser den. Lätt bästa taggen :D
 
Det här handlar ju inte om att störa sig, det handlar om att vi är med och bidrar till en samhällsutveckling där gränserna mellan friskt och sjukt håller på att flytta sig. Det handlar om att vara med och bidra till utvecklandet och vidmakthållandet av dödliga sjukdomar.
Men det kanske är viktigare att alla får göra som de vill än att vi försöker förhindra dödliga sjukdomar?
Jag har följt tråden och tror kanske du är färgad av vad du ser i ditt arbete med människor med ätstörningar. Att äta och träna hälsosamt kan förbättra livet för många männsikor som finns på andra avdelningar på sjukhusen än där just du arbetar? Hjärt och kärlssjuktdomar är också dödliga i högsta grad bland annat.
Så för att svara på din fråga, ja jag anser att jag får göra som jag vill i just detta fall dvs peppa omgivningen att röra på sig och äta mer grönsaker (bland annat).
 
Jag har följt tråden och tror kanske du är färgad av vad du ser i ditt arbete med människor med ätstörningar. Att äta och träna hälsosamt kan förbättra livet för många männsikor som finns på andra avdelningar på sjukhusen än där just du arbetar? Hjärt och kärlssjuktdomar är också dödliga i högsta grad bland annat.
Så för att svara på din fråga, ja jag anser att jag får göra som jag vill i just detta fall dvs peppa omgivningen att röra på sig och äta mer grönsaker (bland annat).
Fast jag tror också att det handlar om hur man gör det, jag själv lägger upp bilder på träning och recept på sånt jag gillar och mår bra av men jag uppmanar ingen annan att göra som jag, jag tycker det är kul och bra om någon ser mina bilder/recept och känner att "åh det lät gott/såg kul ut" men jag vill inte uppmana någon att göra något. Jag ser det som att jag delar med mig av sånt som fungerar för mig, speciellt då jag har både astma och en kronisk tarmsjukdom och jag vet att många liksom jag har svårt att våga testa/kunna/veta/tänka ut sätt att träna som fungerar och som förbättrar. Och om människor testar och känner att jamen vafasen jag klarade också av den här typen av träning fast jag inte trodde det eller känner att åh va kul att kunna äta god, varierad mat utan att få ont/må sämre.
Speciellt för människor som har samma sjukdom som jag har så finns det otroligt lite info om vad för träning som är bra och recept som fungerar eftersom det delvis är så individuellt men också för det inte görs speciellt mycket UC/Chrons kokböcker :) Då känner jag att det är toppen om jag kan inspirera andra både med samma sjukdom men även de som bara tycker det verkar gott.
 
Det är en sån paradox det där, vi har aldrig levt i en mer utseendefixerade tid med sociala medier bland annat och en kändiskultur, men ändå är så många unga människor tjocka och otränade. Jag blir mörkrädd ibland faktiskt när jag möter barn i mitt jobb som redan dragit på sig en övervikt. Alla vet vad fetma gör med ens hälsa, ändå blir bara människor tjockare och tjockare och mer stillasittande. För att vi äter fel, för att vi inte ha tid att laga bra mat från grunden, för att det är enklare att ta en hamburgare än att stå vid spisen och göra soppa från grunden.
 
Japp, nästan varenda endomondo-runda delas på FB. Jag har nyss kommit igång, jag är förjävla stolt över varenda kilometer jag cyklar och jag behöver peppen. Jag gillar när andra skriver om egen träning/tävling. Bantningstips förekommer inte i mitt nyhetsflöde av någon anledning. En hel del slim-shaming dock vilket jag blir vansinnig på. Smala och/vältränade människor är precis lika "riktiga" som kvinnor med kurvor...
Saknar bra träningsgrupper på FB men en del vänner har ju sett att jag blivit intresserad och kan dela ngn sida med tips och liknande till mig.


Jag har haft ätstörningar från 4-16år (ingen matlust, fortfarande extremt kräsen och tappar matlusten ibland) och fastnar extremt lätt i saker jag tycker är roligt och som jag mår bra utav. Jag är ohyggligt lat och hatar träningsvärk. Nu vid nedtrappningen av min antidepp så började vikten skena och jag insåg att jag var tvungen att ta tag i det. Så varenda meter jag rör på mig är en framgång. När någon av mina vänner delar ngt nyttigt recept som faktiskt ser ut att vara något jag kan tänka mig prova blir jag överlycklig. Varje peppande kommentar gör mig glad och stolt. Om jag ser att någon annan är ute och tränar så blir jag inspirerad (okej, inte elitidrottarna eller elitcoacherna, det är liksom inte på min nivå). Men om gul_zebra har varit ute och gått så blir jag inspirerad. (Så ni som är vän med mig, fortsätt för all del för min del. Dela, bjud in, tagga, peppa!)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 656
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 505
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 397
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
858

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp